HJW schreef:dikkemick schreef:
Nou, ik vind de vraag inderdaad te ingewikkeld om er een zinnig antwoord op te kunnen geven. Iedereen geeft zijn eigen leven invulling/zin, maar uiteindelijk als we heel eerlijk zijn, heeft jouw leven geen zin, mijn leven geen zin. De mensheid heeft geen zin, de aarde niet. Het heelal niet. Alles IS gewoon, bestaat een tijdje en wacht lang genoeg en alles is weer verdwenen.
Mag ik dit een slecht argument vinden ?
Dus als ik denk dat het leven wel zin heeft, dan ben ik dus niet eerlijk ?
Dit doet me denken aan argumenten die je vaak op gelovige sites tegenkomt:
als je het evangelie goed leest, dan zul je zien dat......
Met andere woorden: als ik niet tot dezelfde conclusie kom als de steller van dit, dan lees IK dus niet goed.
Zo bedoelde ik dat niet. Natuurlijk ben jij ook eerlijk. Ik zie liever nut en schoonheid en zin aan dit bestaan, maar uiteindelijk op kosmisch niveau gezien is dat bullshit. En dan bekijk ik het liever op een eerlijke (objectieve) manier.
Want als iemand gaat beweren dat het leven objectief zin heeft, dan spreek ik dat tegen. En dat wil dus niet zeggen dat ik vind dat het leven voor mij geen zin heeft. Anders zou ik er net zo goed een eind aan kunnen maken (voor mezelf).
Maar stel dat ik er een einde aan maak. Wie weet dat over 100 jaar nog?
Zo duidelijker?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick