Afleidingen van "Hoe is het in de hemel"

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Re: Afleidingen van "Hoe is het in de hemel"

Bericht door Erik »

Dat klinkt mooi Samante, maar ik geloof er geen zak van.
writer schreef:Onze straf is meer de afwezigheid van een God.
Voor atheïsten veranderd er dus niets.
Dat bevalt me wel! 8*)
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

@Samante
Hoe kom je aan die wijsheid?
Het lijkt mij dat je alles wat je opsomt hebt verzonnen en er daarna in ben gaan geloven.
Zo niet, welke argumenten heb jij voor jouw zienswijze over het hiernamaals?
NB: Doe wel en zie niet om.
Willempie
Bevlogen

Re: Hoe is het in de hemel?

Bericht door Willempie »

kiks schreef:
Willempie schreef:Het gaat niet om geloof in de juiste `formule`. Het gaat om je oprechtheid. God ziet het hart aan. Jezus zei ook dat het niet genoeg is om in God te geloven want de demonen doen dat ook. Dat is dus niet waarom het gaat.
Als ik je goed begrijp heeft het geloven in een god derhalve geen toegevoegde waarde.

Groet

kiks
Dan begrijp je het niet goed. Jezus had het over God dienen met liefde, vanuit je hart en dus niet slechts met de buitenkant. Het gaat niet om het "weten" maar om vertrouwen en gehoorzamen. Het vertrouwen dat onze Maker het uiteindelijk toch wel het beste zal weten en het beste met ons voor zal hebben maakt natuurlijk ook dat zijn volgelingen er het volste vertrouwen in hebben dat de afloop helemaal goed zal zijn. Wij kunnen ons geen voorstelling maken van dingen als de hemel en het is absurd om van gelovigen te verlangen dat ze dat wel zouden kunnen. Waar wij ons aan vasthouden is dat God een volmaakt plan heeft maar dat wil niet zeggen dat we dat nu al kunnen zien. We vangen er af en toe een glimpje van op. C.S. Lewis heeft een formidabele poging gedaan in zijn "De grote scheiding" om wat meer in deze geheimen door te dringen maar het blijft fantasie. Voor mij geldt: Ik houd van God en wil bij Hem zijn". De rest laat ik in het volste vertrouwen aan Hem over.
Hallo meneer God, met Anna.
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

willempie schreef;
Voor mij geldt: Ik houd van God en wil bij Hem zijn". De rest laat ik in het volste vertrouwen aan Hem over.
Dat is wel zo makkelijk, de verantwoordelijkheid voor jouw daden, wordt die ook door god gedragen?

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

LordDragon schreef:willempie schreef;
Voor mij geldt: Ik houd van God en wil bij Hem zijn". De rest laat ik in het volste vertrouwen aan Hem over.
Dat is wel zo makkelijk, de verantwoordelijkheid voor jouw daden, wordt die ook door god gedragen?

MVG, LD.
Wij zijn verantwoordelijk voor onze eigen daden maar tegelijkertijd ook niet. God heeft ons hier niet neergezet met de gedachte: `Nu zal ik ze eens lekker gaan straffen voor de dingen die ze niet begrijpen`.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Willempie schreef:
kiks schreef:
Willempie schreef:Het gaat niet om geloof in de juiste `formule`. Het gaat om je oprechtheid. God ziet het hart aan. Jezus zei ook dat het niet genoeg is om in God te geloven want de demonen doen dat ook. Dat is dus niet waarom het gaat.
Als ik je goed begrijp heeft het geloven in een god derhalve geen toegevoegde waarde.

Groet

kiks
Dan begrijp je het niet goed. Jezus had het over God dienen met liefde, vanuit je hart en dus niet slechts met de buitenkant. Het gaat niet om het "weten" maar om vertrouwen en gehoorzamen. Het vertrouwen dat onze Maker het uiteindelijk toch wel het beste zal weten en het beste met ons voor zal hebben maakt natuurlijk ook dat zijn volgelingen er het volste vertrouwen in hebben dat de afloop helemaal goed zal zijn. Wij kunnen ons geen voorstelling maken van dingen als de hemel en het is absurd om van gelovigen te verlangen dat ze dat wel zouden kunnen. Waar wij ons aan vasthouden is dat God een volmaakt plan heeft maar dat wil niet zeggen dat we dat nu al kunnen zien. We vangen er af en toe een glimpje van op. C.S. Lewis heeft een formidabele poging gedaan in zijn "De grote scheiding" om wat meer in deze geheimen door te dringen maar het blijft fantasie. Voor mij geldt: Ik houd van God en wil bij Hem zijn". De rest laat ik in het volste vertrouwen aan Hem over.
Je voert hier dus duidelijk wél een formule in. Ik begrijp dat jij dat niet door hebt.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

willempie schreef;
Nu zal ik ze eens lekker gaan straffen voor de dingen die ze niet begrijpen`.
Geldt dat voor iedereen, of enkel voor gelovigen?

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

LordDragon schreef:willempie schreef;
Nu zal ik ze eens lekker gaan straffen voor de dingen die ze niet begrijpen`.
Geldt dat voor iedereen, of enkel voor gelovigen?

MVG, LD.
Ik betrek dat op de mens die Hij heeft geschapen, dus voor iedereen. Wel geldt dat van mensen die meer gegeven is ook meer verlangd wordt. Dit geldt bijvoorbeeld het volk Israël. Het geldt ook mij omdat Hij zich op een zeer bijzondere manier aan mij heeft geopenbaard. Niet omdat ik zo bijzonder ben, denk ik, want ik beschouw mijzelf als een absolute nul. Ik leef alleen maar uit genade. Elke ademtocht beschouw ik als genade. Er zijn dingen die ik denk te begrijpen. Er zijn nog veel meer dingen die ik niet begrijp. Ik vertrouw erop dat God het toch wel het beste zal weten en toch wel het beste met ons voorheeft.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Bonjour schreef:Als IS christenen martelt staat de wereld op de kop, maar als God niet-christenen martelt is dat de schuld van de niet-christenen. God is groot!
Lijkt wel een omgekeerde uitspraak van islamiet.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

kiks schreef: Je voert hier dus duidelijk wél een formule in. Ik begrijp dat jij dat niet door hebt.

Groet

kiks
Als jij liefde en vertrouwen een formule wilt noemen dan heb je gelijk. Voor mij is het meer dan een formule in die zin dat ik niet geloof dat `de rechte leer` verlossing brengt. Dat is in ieder geval wat ik probeerde te zeggen.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Willempie schreef:
Dan begrijp je het niet goed. Jezus had het over God dienen met liefde, vanuit je hart en dus niet slechts met de buitenkant. Het gaat niet om het "weten" maar om vertrouwen en gehoorzamen. Het vertrouwen dat onze Maker het uiteindelijk toch wel het beste zal weten en het beste met ons voor .
Wat is uw naam ? God. Beroep? Mensenmaker. Hongersnood, holocaust. Ik weet het niet hoor maar denk dat we hier met een gevaarlijke megalomane persoonlijkheid te doen hebben die enkel het beste met zichzelf voorheeft. Als de maker waar je het over hebt had bestaan dan zou deze in Den Haag voor een tribunaal niet misstaan en voorgangers aldaar doen verbleken.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Willempie schreef: Ik betrek dat op de mens die Hij heeft geschapen, dus voor iedereen. Wel geldt dat van mensen die meer gegeven is ook meer verlangd wordt. Dit geldt bijvoorbeeld het volk Israël. Het geldt ook mij omdat Hij zich op een zeer bijzondere manier aan mij heeft geopenbaard. Niet omdat ik zo bijzonder ben, denk ik, want ik beschouw mijzelf als een absolute nul. Ik leef alleen maar uit genade. Elke ademtocht beschouw ik als genade. Er zijn dingen die ik denk te begrijpen. Er zijn nog veel meer dingen die ik niet begrijp. Ik vertrouw erop dat God het toch wel het beste zal weten en toch wel het beste met ons voorheeft.
en hij schreef: Wij kunnen ons geen voorstelling maken van dingen als de hemel en het is absurd om van gelovigen te verlangen dat ze dat wel zouden kunnen.
Maar je denkt wel dat jouw god jou persoonlijk begeleidt en jou (dan ook) persoonlijk kent, tussen al die miljarden zieltjes?
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Willempie schreef: Wij kunnen ons geen voorstelling maken van dingen als de hemel en het is absurd om van gelovigen te verlangen dat ze dat wel zouden kunnen. Waar wij ons aan vasthouden is dat God een volmaakt plan heeft maar dat wil niet zeggen dat we dat nu al kunnen zien. We vangen er af en toe een glimpje van op. C.S. Lewis heeft een formidabele poging gedaan in zijn "De grote scheiding" om wat meer in deze geheimen door te dringen maar het blijft fantasie. Voor mij geldt: Ik houd van God en wil bij Hem zijn". De rest laat ik in het volste vertrouwen aan Hem over.
We kunnen ons geen voorstelling maken van dingen als hemel, hel en....god(en). Maar waarom is het absurd te verlangen van jullie om duidelijkheid te verschaffen in dingen waarin je gelooft.
Wederom kan ik je uitleggen hoe evolutie werkt en je kan het je vervolgens voorstellen. Het is niet absurd van een bioloog te verlangen dat hij kan uitleggen hoe evolutie werkt. Maar het is wel absurd van mensen die zeker weten (zoals Karssenberg) te verlangen dat ze die god uitleggen. Nee, dan moeten we het weer met de dooddoeners doen:
"We kunnen Gods geest niet kennen", "Gods wegen zijn ondoorgrondelijk" "Ik laat het in volste vertrouwen aan Hem over"
Wat een bullshit allemaal. Leg uit wat je gelooft (zeker weet) en als je dit niet kunt stel je dan bescheiden op en zeg: "Ik weet het niet".
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

doctorwho schreef:
Willempie schreef:
Dan begrijp je het niet goed. Jezus had het over God dienen met liefde, vanuit je hart en dus niet slechts met de buitenkant. Het gaat niet om het "weten" maar om vertrouwen en gehoorzamen. Het vertrouwen dat onze Maker het uiteindelijk toch wel het beste zal weten en het beste met ons voor .
Wat is uw naam ? God. Beroep? Mensenmaker. Hongersnood, holocaust. Ik weet het niet hoor maar denk dat we hier met een gevaarlijke megalomane persoonlijkheid te doen hebben die enkel het beste met zichzelf voorheeft. Als de maker waar je het over hebt had bestaan dan zou deze in Den Haag voor een tribunaal niet misstaan en voorgangers aldaar doen verbleken.
Er schijnt in Auschwitz een officieel proces tegen God te hebben plaatsgevonden. De uitspraak was dat God schuldig is. Vervolgens gingen de betrokkenen gewoon door met hun geloof. Er is geen enkel redelijk alternatief.
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

HenkM schreef:
Willempie schreef: Ik betrek dat op de mens die Hij heeft geschapen, dus voor iedereen. Wel geldt dat van mensen die meer gegeven is ook meer verlangd wordt. Dit geldt bijvoorbeeld het volk Israël. Het geldt ook mij omdat Hij zich op een zeer bijzondere manier aan mij heeft geopenbaard. Niet omdat ik zo bijzonder ben, denk ik, want ik beschouw mijzelf als een absolute nul. Ik leef alleen maar uit genade. Elke ademtocht beschouw ik als genade. Er zijn dingen die ik denk te begrijpen. Er zijn nog veel meer dingen die ik niet begrijp. Ik vertrouw erop dat God het toch wel het beste zal weten en toch wel het beste met ons voorheeft.
en hij schreef: Wij kunnen ons geen voorstelling maken van dingen als de hemel en het is absurd om van gelovigen te verlangen dat ze dat wel zouden kunnen.
Maar je denkt wel dat jouw god jou persoonlijk begeleidt en jou (dan ook) persoonlijk kent, tussen al die miljarden zieltjes?
Ja. God is almachtig en oneindig. Hij kan dat.
Plaats reactie