Little universe

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Gralgrathor
Diehard

Re: Little universe

Bericht door Gralgrathor »

Peter van Velzen schreef:Verder is het natuurlijk onzin om te beweren dat het dopller effect bij verschillende relatieve snelheden dezelfde roodverschuiving zou opleveren
Huh? Waar heb je het over? Dat heb ik nooit gezegd.

Aan de andere kant kunnen natuurlijk metrische expansie en gravitationele vertekening Doppler-shift weer zo beinvloeden dat de uiteindelijke roodverschuiving verschoven tenopzichte van de oorspronkelijke. Voorbeeld: de 'comoving' snelheid van een sterrenstelsel op 5 mld lj afstand is, noem eens wat, 500 km/s bij ons vandaan. Deze roodverschuiving komt nog eens bovenop de kosmologische verschuiving, zodat dit stelsel een afwijking van de curve zal vertonen.
Peter van Velzen schreef:Ik hen notabene aangetoond dat
Uh-uh. Ik vertrouw jouw spreadsheetje natuurlijk geen cent meer dan het mijne.
Peter van Velzen schreef:De veronderstelling dat in een niet eindig universum zich geen zwart gat zou kunnen vormen
Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat voor het vormen van een zwart gat de massa waarmee de Schwarzschild-radius is geassocieerd zich volledig binnen die radius moet bevinden. Anders krijg je geen kritieke dichtheid. Voor de Aarde is de Schwarzschild-radius volgens mij ongeveer die van een voetbal: als je alle massa van de Aarde kon samenpersen tot die omvang zou een zwart gat ontstaan.
Peter van Velzen schreef:Het is niet dat ik jullie argumenten niet goed begrijp
Het is dat je relativiteit niet goed hebt begrepen, Peter. Toegegeven, ik begrijp de wiskunde ook (nog) niet (we werken eraan), maar ik ga voorlopig gewoon met 's wereld's astronomen en natuurkundigen mee: lijkt mij de 'safest bet'.
If I want to manufacture biological weapons with my copy of iTunes, I will, fascists. Ditch this bullshit. -- Maddox
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Het is niet dat ik wetenschappers niet vertrouw dat ik een maffe alternatieve theorie heb bedacht.
Het is vooral omdat de klassieke big-bang een singulariteit verondersteld en een singulariteit per definitie een zwaer gat is. Ik zie niet hoe men denkt dat dat anders zou kunnen zijn. Als het heelal op enig moment zo klein was dat de baryonische massa ervan zich binnen haar eigen Schwarzschildradius bevond, dan moet het op dat moment een zwart gat geweest zijn. Aangezien een zwart gat van die afmetingen niet in 14 miljard jaar door Hawkings-straling kan verdampen, zou het dat nu nog steeds een zwart gat moeten zijn.

Dus speel ik graag met theoriën die van de aanname uitgaan, UIteraard levert dat vrij vreemde consequenties op, want je hebt dan wel een zwart gat, maar geen singulariteit. We leven immmers evident in een heelal dat afmetingen heeft.

Ik heb er vooral geen vertouwen in dat iemand de theorrie correct uit kan leggen. Wat veel gebeurt is dat men een verhaal vertelt waarin op niet relativistische manier snelheden bij elkaaar op worden geteld, Hetgeen dan leidt tot snelheden hoger dan de lichtsnelheid, tot licht dat "achterhaald" wordt en meer van dat soort maffe zaken. Ik vindt dat een onbegrijpelijke benadering, die in mijn beleving gewoon even de relaitiviteitstheorie negeert. En als je daar wat van zegt wordt zonder enige uitleg verteld dat je de relativiteitstheorie nie begrijpt, Ik acht het best mogelijk dat ik er iets niet van begrepen heb, maar ik neem dat niet zonder meer aan van mensen die het mij niet uit kunnen leggen.

Alle pogingen om het uit te leggen, die ik tot nu toe heb vernomen waren in wezen cirkelredanaties. Want ze gaan er op bepaalde punten al van uit dat de theorie klopt, en bewijzen daarmee dat het klopt. Mijns inziens toont dat alleen aan dat de theorie consistent is. Dat wil ik dan ook best toegeven. Maar ik wil niet toegeven dat ze logisch voort zou vloeien uit de relativiteitstheorie zolang niemand mij - op enigzins begrijpelijke manier - de afleiding kan tonen.

Jammer genoeg is dat nog nooit gebeurd.
Ik wens u alle goeds
Gralgrathor
Diehard

Peter van Velzen schreef:een singulariteit per definitie een zwaer gat is
Nee. Een zwart gat ontstaat pas als zich een waarnemingshorizon vormt om een singulariteit. De aard van de singulariteit en van de resulterende horizon hangt af van de metriek, die weer samenhangt met rotatie, magnetisme, enzovoort. Relativiteitstheorie. Stel dat je bijvoorbeeld een grote hoeveelheid massa met een grote snelheid om een singulariteit laat draaien, dan zal 'inertial drag' ervoor zorgen dat zich geen zwart gat vormt: de Schwarzschild-oplossing gaat dan niet op, omdat die uitgaat van een (nagenoeg) statische situatie. In het geval van BB-kosmologie is er sprake van een metriek die uitdijt volgens FLRW, en gaat de Schwarzschild-oplossing ook niet op. Zowel FLRW als Schwarzschild zijn oplossingen voor algemene en speciale relativiteit, uitgaande van verschillende initiele condities.
Peter van Velzen schreef:Ik heb er vooral geen vertouwen in dat iemand de theorrie correct uit kan leggen.
Niemand kan de theorie 'uitleggen'. Wat men doet is wiskundige oplossingen formuleren die consistent zijn met relativiteit, en die vervolgens afzetten tegen waarnemingen.
Peter van Velzen schreef:Wat veel gebeurt is dat men een verhaal vertelt waarin op niet relativistische manier snelheden bij elkaaar op worden geteld
Nee. Wederom, snelheid is een lokaal fenomeen. Er is in relativiteitstheorie geen 'globaal referentiekader' van waaruit je relatieve snelheden op kosmologische afstanden kunt bepalen. Wanneer men het heeft over 'recessie-snelheid' (of 'pseudo-snelheid'), dan heeft men het niet over snelheid.
Peter van Velzen schreef:Ik vindt dat een onbegrijpelijke benadering
Dat blijkt. Maar dat is, wederom, jouw probleem. En je gaat daarmee nog steeds in tegen alle bewijs dat het LCDM model ondersteunt. Hoe tegen-intuitief relativiteit ook is, op een gegeven moment zul je toch de consequenties moeten aanvaarden.
Peter van Velzen schreef:Want ze gaan er op bepaalde punten al van uit dat de theorie klopt
Wederom, wederom, wederom, het aannemen van LCDM als de beste/enige oplossing is niet gebaseerd op alleen Hubble's Wet. Men heeft goede redenen om aan te nemen dat metrieke expansie inderdaad is wat gaande is.
Peter van Velzen schreef:Jammer genoeg is dat nog nooit gebeurd.
En het spijt me dat ik je daarbij niet kan helpen. Mijn enige suggestie is: doe wat ik nu aan het doen ben, en verdiep je in de geschiedenis van en de wiskunde van relativiteitstheorie en de daaruitvolgende 'exacte oplossingen'. Verdiep je in de geschiedenis van de kosmologie, en kom erachter waarom men bepaalde conclusies heeft aangenomen, en hoe die vervolgens zijn getest.
If I want to manufacture biological weapons with my copy of iTunes, I will, fascists. Ditch this bullshit. -- Maddox
Peter van Velzen
Site Admin

Ik ben nog eens na gaan denken over Gralgrathors relaisstations, die zich onderling met 0,5C ten opzichte van elkaar bewogen. Voor het gemaakt plaats ik ze niet 1 miljard lichtjaar uit elkaar, maar slechts één licihtjaar. Ik heb namelijk geen miljarden jaren geduld!
Let op: verwarrenderwijs noemde Gralgrathor het verst verwijderde station station1 en het dichtsbijzijnde station3!

Vanuit de aarde gezien beweegt station3 weliswaar met een snelheid van 0,5C maar station2 beweegt zich niet met de lichtsnelheid maar met 0,8C. Station1 tot slot met een snelheid van 0,928471C. (waar C is de lichtsnelheid)

De meetlatten op de drie stations zijn navenant korter dan die op aarde:

Dat betekent dat als wij constateren dat het signaal 3 lichtjaren aflegt in 3 jaar tijd, een waarnemer in station 3 constateert dat het slechts 2,598076211 lichtjaar heeft afgelegd. Een waarnemer in Station 2 is daarentegen van mening dat het signaal 1,558845727 lichtjaar heeft afgelegd terwijl de waarnemer in station1 van mening is dat zijn signaal al na 0,578571429 jaar op aarde aankomt.

De vraag is overigens wat de initiële afstanden tussen de stations eigenlijk betekenen. Ik ga ervan uit dat het licht uit station1 er gewoon 3 keer langer over doet om de aarde te bereiken als dat vanuit station3 en 1,5 keer zo lang als dat vanuit station2. Tenslotte is de aankomst van licht op de aarde ons enige meetpunt!

Zenden we nu het signaal terug, dan gaat dit uiteraard veel langer duren. De afstand tot elke station is niet langer A0 (de beginafstand) maar A1 (a0*V). De afstand die het signaal heeft afgelegd als het aankomt (A2) is gelijk aan A1 + A2*V dus a2=a0V+a2v dus a2 = a0v/a2 +V, dus: a0v/a2=1-V dus 1/a2 = (1-v)/a0v dus a2 = a0v/(1-v) Op grond hiervan komt – volgens de aardse berekening het retour signaal aan op station3, na nog eens 3 jaar op station2, na 8 jaar en op station1 na 13 jaar. Volgens station 1 duurt het heen en weer zenden echter geen 16 jaar, maar slechts 3,085714286 jaar.

Let op dat de signalen nu wel gelijktijdig van de aarde vertrekken, maar niet langer gelijktijdig aankomen, de schaalfactor tussen de drie stations is daarom niet langer 1:2:3!

Proberen we eens de klokken gelijk te laten lopen door vanuit de aarde aan kloksignaal naar de drie stations te sturen, dan ondergaat dit signaal gewoon een rood verschuiving (het duurt dus langer) en als we de vertrek en aankomsttijden van een signaal uit station 1 terugsturen, dan zouden we kunnen controleren of onze aannames correct zijn! Dit keer vertrekt het signaal uit station 1 dus pas als het eerste kloksignaal van de aarde is ontvangen. Het aangegeven tijdstip is uiteraard T0. Station 2 heeft echter bij aankomst van het signaal uit Station2 al heel wat meer kloksignalen van de aarde ontvangen. Volgens onze berekeningen loopt haar klok initiëel al 5 jaar voor op die van station 1.
De klok van station2 stond al na 8 jaar op T0, in onze tijd gemeten 9,3333 jaar later arriveert daar het signaal uit station1. Volgens station2 is dar echter pas T4,849742261. De klok van station3 was al na 5 jaar op T0 in onze tijd gemeten 16,66667 jaar later arriveert dáár het signaal uit station1, maar volgens station1 is dat T14,43375673. Wij weten uiteraard dat bij ons het signaal pas op T26 arriveerde.

Gralgrathors probeerde echter te redeneren door de snelheden tussen de stations gewoon bij elkaar op te tellen en de gebeurtenissen op vier verschillende plaatsen in de ruimte als gelijktijdig te zien. Het eerste is uiteraard in strijd is met de relativiteitstheorie. Het tweede – zo blijkt uit onze kloksignalen – is ook al discutabel. Al met al is het voorbeeld dus niet erg verhelderend. Als je correct probeert te rekenen, kom je tot de conclusie dat dit een spellletje met Maarten Brozius moet zijn: “Reken je rot!”.

NB
Gralgrathor schreef:
Peter van Velzen schreef:een singulariteit per definitie een zwaer gat is
Nee. Een zwart gat ontstaat pas als zich een waarnemingshorizon vormt om een singulariteit. De aard van de singulariteit en van de resulterende horizon hangt af van de metriek, die weer samenhangt met rotatie, magnetisme, enzovoort.
Gralgrathor toch! Wat zeg je nu allemaal?
een waarnemingshorizon “vormt“ zich niet. Het is alleen maar een woord voor de hypothetische bol met een straal gelijk aan de Schwarzschildradius rond het zwaartepunt van een massa. Die Schwarzschildradius is weer uitsluitend afhankelijk van de grootte van die massa. Probeer nu eens eerst helder te denken voordat je wat opschrijft! Deze materie is al moeilijk genoeg (zo niet te moeilijk), zonder dat je met dit soort op magie lijkende uitdrukkingen komt.

Aangezien een singulariteit een massa is zonder afmeting, bevindt ze zich principëel altijd binnen haar eigen Schwarzschildradius. Uitzonderingen zijn - denk ik - mogelijk bij heel kleine massa’s. Zo zal een singulariteit met de massa van een neutron, waarschijnlijk gewoon een neutron zijn, maar daar hebben we het hier niet over. Ik had het over de (baryonische) massa van het zichtbare heelal!

Ik heb daarom jouw advies (aan jezelf) opgevolg en niet meteen gereageerd. Ik denk dat ik bijna het probleem van de 3 relaisstations te baas ben. Dat heeft me ook al twee weken gekost!
Ik wens u alle goeds
Gralgrathor
Diehard

Peter van Velzen schreef:Ik ga ervan uit dat het licht uit station1 er gewoon 3 keer langer over doet om de aarde te bereiken als dat vanuit station3 en 1,5 keer zo lang als dat vanuit station2
Zonder algemene relativiteit, ja. Met, nee.
Peter van Velzen schreef:Dat betekent dat als wij constateren dat het signaal 3 lichtjaren aflegt in 3 jaar tijd, een waarnemer in station 3 constateert dat het slechts 2,598076211 lichtjaar heeft afgelegd
Volgens mij moet je nog even uit de doeken doen hoe jouw hypothetische universum in dit geval in elkaar zit: wat is de versnelling die elk station ondervindt? (En als encore: hoe verkrijgt het die versnelling?)
Peter van Velzen schreef:Vanuit de aarde gezien beweegt station3 weliswaar met een snelheid van 0,5C maar station2 beweegt zich niet met de lichtsnelheid maar met 0,8C
O fuck, wacht, je hebt mijn stations omgedraaid.
Peter van Velzen schreef:Proberen we eens de klokken gelijk te laten lopen door vanuit de aarde aan kloksignaal
Aargh, ik weet niet of het het gebrek aan koffie is of het onmogelijk vroege tijdstip (al om 10:00 uit bed! op een zondag!!! schande!), maar ik word er geen wijs uit. Dit bijvoorbeeld:
Peter van Velzen schreef:Station 2 heeft echter bij aankomst van het signaal uit Station2 al heel wat meer kloksignalen van de aarde ontvangen
Heb je de stations nu opnieuw omgedraaid, of zit je me te fukken?
Peter van Velzen schreef:Gralgrathors probeerde echter te redeneren door de snelheden tussen de stations gewoon bij elkaar op te tellen
Wel, niet echt, aangezien recessie-snelheid geen snelheid is. In afwezigheid van een globaal referentiekader is snelheid een lokaal fenomeen, tenslotte. Maar ja, als je niet uitgaat van een constante versnelling van verre sterrenstelsels, dan volgt een "recessie-snelheid" bepaald door de Hubble-constante en de hoeveelheid tussengelegen ruimte.
Peter van Velzen schreef:Het eerste is uiteraard in strijd is met de relativiteitstheorie.
Hoe dan? Het valt niet onder SR, want: geen globaal referentiekader, en het is consistent met AR.
Peter van Velzen schreef:Het is alleen maar een woord voor de hypothetische bol met een straal gelijk aan de Schwarzschildradius rond het zwaartepunt van een massa
Nee. De Schwarzschild-radius is de radius waarbinnen de massa zich moet bevinden om een waarnemingshorizon te vormen. Voorbeeld: de Aarde heeft een Schwarzschild-radius ter grootte van een voetbal. Er vormt zich geen waarnemingshorizon, want de massa van de Aarde bevindt zich niet binnen die radius. Zou hij dat wel doen, dan zou een zwart gat vormen.
Peter van Velzen
Site Admin

Beste Gralgrathor. Ik ben bij de benadering van het 3 stationsprobleem niet uitgegaan van mijn heelalmodel, omdat ik dan helemaal niets kan uitrekenen. Ik heb het met de klassieke speciale relativiteitstheorie benadert, om aan te geven dat het dan al moeilijk genoeg is. Wellicht verklaart dat jou gebrek aan begrip. (dat en een rottige tikfout). Sommige van mijn antwoorden hieronder zijn dus wellicht overbodig, in geval je hebt aangemomen dat ik die onmogelijke moeilijke berekening wel heb geprobeerd. Maar ik plaatst ze voor het geval dat, je dat niet hebt verondersteld.
Gralgrathor schreef:
Peter van Velzen schreef:Ik ga ervan uit dat het licht uit station1 er gewoon 3 keer langer over doet om de aarde te bereiken als dat vanuit station3 en 1,5 keer zo lang als dat vanuit station2
Zonder algemene relativiteit, ja. Met, nee.
Jij had geen versnellingen ingebouwd dus er is alleen sprake van speciale relativiteit toch?
Peter van Velzen schreef:Dat betekent dat als wij constateren dat het signaal 3 lichtjaren aflegt in 3 jaar tijd, een waarnemer in station 3 constateert dat het slechts 2,598076211 lichtjaar heeft afgelegd
Volgens mij moet je nog even uit de doeken doen hoe jouw hypothetische universum in dit geval in elkaar zit: wat is de versnelling die elk station ondervindt? (En als encore: hoe verkrijgt het die versnelling?)
Ik ging niet uit van een hypothetisch universum alleen van de drie hypothetische stations uit jouw voorbeeld. Om een geloofwaardig verhaal te kunnen brouwen, heb ik slechts de beginafstand verkleind tot 1 lichtjaar. Ik ga helemaal niet uit van enige versnelling. (Waarom denk je dat toch?) Maar van onversnelde eenparige bewegiingen.
Peter van Velzen schreef:Vanuit de aarde gezien beweegt station3 weliswaar met een snelheid van 0,5C maar station2 beweegt zich niet met de lichtsnelheid maar met 0,8C
O fuck, wacht, je hebt mijn stations omgedraaid.
Eh nee, jij liet het signaal bij station1 beginnen en via station2 en dan 3 uiteindelijk bij de aarde belanden. Dat heb ik gehandhaafd hoor. Ik heb alleen een kloksignaal geïntroduceert dat vanuit de aarde naar de 3 stations werd gestuurd, en dat dus de andere kant op gaat.
Peter van Velzen schreef:Proberen we eens de klokken gelijk te laten lopen door vanuit de aarde aan kloksignaal
Aargh, ik weet niet of het het gebrek aan koffie is of het onmogelijk vroege tijdstip (al om 10:00 uit bed! op een zondag!!! schande!), maar ik word er geen wijs uit. Dit bijvoorbeeld:)
Het is toch heel eenvoudig,We zenden vanuit de aarde gewoon één puls per seconde uit. Verder heb ik als gepensioneerde vrijdenker uiteraard niets speciaals met zondag.
Peter van Velzen schreef:Station 2 heeft echter bij aankomst van het signaal uit Station2 al heel wat meer kloksignalen van de aarde ontvangen
Heb je de stations nu opnieuw omgedraaid, of zit je me te fukken?
Ondanks drie keer nalezen, had ik deze tikfout toch niet gezien. Het is uiteraard het signaal uit station1 (verzonden op het moment dat daar voor het eerst hetkloksignaal vanaf de aarde was ontvangen) dat in station2 aankomt. Sorry, het is een heel hinderlijke terkortkoming van me. Moet ik je een potje Moccona opsturen?
Peter van Velzen schreef:Gralgrathors probeerde echter te redeneren door de snelheden tussen de stations gewoon bij elkaar op te tellen
Wel, niet echt, aangezien recessie-snelheid geen snelheid is. In afwezigheid van een globaal referentiekader is snelheid een lokaal fenomeen, tenslotte. Maar ja, als je niet uitgaat van een constante versnelling van verre sterrenstelsels, dan volgt een "recessie-snelheid" bepaald door de Hubble-constante en de hoeveelheid tussengelegen ruimte. ?)
Daar introduceer je alweer een versnelling! Waar haal je die toch vandaan? Wat versneld er? Ik zie vooralsnog slechts eenparige onversnelde bewegingen.
Peter van Velzen schreef:Het eerste is uiteraard in strijd is met de relativiteitstheorie.
Hoe dan? Het valt niet onder SR, want: geen globaal referentiekader, en het is consistent met AR.
Peter van Velzen schreef:Het is alleen maar een woord voor de hypothetische bol met een straal gelijk aan de Schwarzschildradius rond het zwaartepunt van een massa
Nee. De Schwarzschild-radius is de radius waarbinnen de massa zich moet bevinden om een waarnemingshorizon te vormen. Voorbeeld: de Aarde heeft een Schwarzschild-radius ter grootte van een voetbal. Er vormt zich geen waarnemingshorizon, want de massa van de Aarde bevindt zich niet binnen die radius. Zou hij dat wel doen, dan zou een zwart gat vormen.
Je blijft maar vasthouden aan je magische taalgebruik. Er “vormt: zich helemaal niets. We “noemen” het alleen geen waarnemingshorizon indien de massa zich niet binnen die bol bevind. Maar fysiek is er niet noodzakelijkerwijs iets op die afstand aanwezig.

Ondertussen ben ik tot de conclusie gekomen, dat de aanname dat de uitdijing eigenlijk geen beweging is in de klassieke zin, precies is gedaan vanwege het bezwaar dat als men dat wel doen, het heelal zich nooit zou kunnen uitbreiden voorbij haar eigen Schwarzschildradius. De waargenomen verwijdering wordt dus verklaard als een combinatie van een klassieke beweging (die wel onderhevig is aan de zwaartekracht) en een “schaalvergroting” die daar onafhankelijk van is.

Als deze schaalvergroting onderhevig zou zijn aan de regels voor snelheidsadditie volgens de speciale relativiteitstheorie, dan is er dus nergens een verwijdering die groter is dan de lichtsnelheid. En zou het heelal uiteindelijk op oneindige afstand tot stilstand, komen maar op elke eindige afstand ineen moeten storten. Daarom heeft men bovendien de aanname gedaan dat zij daar niet aan onderhevig is.

Ik heb het gevoel dat hier nog een steekje los zit aan de theorie. Het probleem is het volgende. Aangenomen dat het heelal een begin kent. Is er een bol met als straal de leeftijd x de lichtsnelheid, waarbinnen zich alles moet bevinden dat we “nu” vanuit de aarde kunnen waarnemen. Verder is er veronderstelde afstand vanaf de aarde waarop zich dat deel van de ruimte bevindt dat een “recessie” vertoond ten opzichte van de aarde ter grootte van de lichtsnelheid. Dit is – geloof ik – wat met de “Hubble sphere” noemt. Deze is “nu” gelijk aan de hubble constante * de afstand in megaparsecs, maar breidt zich in toekomst uit. Ze groeit met dezelfde afstand die zij “nu” heeft, in de tijd die het licht nodig heeft om die afstand af te leggen. Logischerwijs, is er ook een afstand – welke tweemaal zo groot is, waarop de ruimte een “recessie zou vertonen van tweemaal de lichtsnelheid. Elk licht vanaf een afstand die groter is dan deze, beweegt zich volgens de logica van de kosmologen dus weg van ons met een snelheid groter dan de lichtsnelheid, en kan dus nooit door de groei van deze Hubble sphere achterhaald worden. Dat leidt tot de onontkoombare conclusie , dat volgens de theorie datgene dat zich “nu” tussen 13,7 en 27,4 miljard lichtjaar afstand van ons bevindt uiteindelijk zichtbaar kan worden, maar datgene dat zich “nu” verder weg bevindt nooit. Waarom het zichtbare heelal nu toevallig precies half zo groot is als het heelal “nu” dat ooit zichtbaar kan worden, is in het geheel niet duidelijk. De enige manier waarop dit effect vermeden kan worden is aannemen dat de “Hubble constante” in het verleden kleiner is geweest dan nu, en nog altijd naar de toekomst toe groeit. Dat is dan ook wat men heeft “waargenomen”. Elke andere ontdekking zou onbegrijpelijk zijn geweest. Ik verbaas mij er eigenlijk over dat deze ontdekking de kosmologen verbaasd heeft. Ze hadden het van te voren kunnen weten.

Een andere reden waarom men dat had kunnen weten, is dat een constante uitdijing, in het verleden tot een oneindige grote hubble constante had moeten leiden. Immers als de stelsels zich daadwerkelijk van elkaar zouden verwijderen, dan bevondt het stelsel op één megaparsec afstand zich 6,85 miljard jaar geleden op een halve megaparsec afstand, en als de “snelheid”al die tijd identiek zou zijn geweest, dan zou de “Hubble constante:” toen, het dubbele geweest moeten zijn van wat zij nu is. Als men de tijd blijft halveren, blijft de hubble constante verdubbelen. Dus gaat de Hubble constante naar oneindig als het tijdstip sinds de big-bang naar nul gaat. De uitdijing moet dus ook om die reden in het verleden kleiner geweest zijn, om deze conclusie te vermijden!

Ik ben het overigens volledig met de geleerden eens dat de universele roodverschuiving niet wordt veroorzaakt doordat de verre stelsels op relativistische wijze van ons af bewegen. Alleen doe ik minder aannames dan de kosmologen. Ik ga er direct vanuit de de waargenomen roodverschuivig helemaal niet in verband moet worden gebracht met een relatieve snelheid. Maar inderdaad met een versnelling (zoals jij grappig genoeg ook telkens weer aanvoert). Alleen heb ik een reden voor die versnelling, terwijl de big-bang theoretici die er met de haren bij moeten slepen, omdat ze eerst uitgaan van een eenparige niet versnelde verwijdering. In mijn theorie creërt het zwarte gat dat het heelal (,zelfs een deel ervan al) is, direct een roodverschuiving.

Zoals al gezegd, waarschijnlijk is mijn model niet te onderscheiden van dat van de big-bang theoretici. Het probleem is echter dat ik dat niet kan narekenen. Jouw drie-stations-probleem, was me al bijna te machtig. (en het blijkt jouzelf nog steeds te machtig te zijn, al komt dat wellicht door mijn vermaledijde tikfoutjes). Laat staan een probleem waar de speciale relativiteitstheorie niet eens opgaat, en we de algemene moeten gebruiken. En dan nog wel in combinatie met een Schwarzschildradius die niet geldt voor het hele heelal, maar voor een eindig deel ervan. Daar helpt koffie ook niet meer.

“Hoofdpijn” zou mijn vrouw zeggen.
Ik wens u alle goeds
Gralgrathor
Diehard

Peter van Velzen schreef:Jij had geen versnellingen ingebouwd dus er is alleen sprake van speciale relativiteit toch?
Niet helemaal. Ik ging uit van constante metrieke expansie. Maar dat betekent dat de stations zich met een constante versnelling bij de Aarde en elkaar vandaan lijken te bewegen (in werkelijkheid is er natuurlijk geen sprake van beweging, maar van het groter worden van tussenliggende afstanden door metrieke expansie). Hetzelfde geldt voor verre sterrenstelsels: de relatieve snelheid (...) lijkt met afstand toe te nemen.
Peter van Velzen schreef:Ik ging niet uit van een hypothetisch universum alleen van de drie hypothetische stations uit jouw voorbeeld. Om een geloofwaardig verhaal te kunnen brouwen, heb ik slechts de beginafstand verkleind tot 1 lichtjaar.
Waarom zou dat het verhaal geloofwaardiger maken? Tenslotte zou een dergelijke metrieke expansie over die afstanden een meetbare metrieke expansie hier tot gevolg moeten hebben.
Peter van Velzen schreef:Ik ga helemaal niet uit van enige versnelling. (Waarom denk je dat toch?)
Omdat je dat wel zou moeten doen, om in lijn te blijven met de waarnemingen: er bestaat in de waarnemingen een proportionele relatie tussen schijnbare afstand en recessie-snelheid.
Peter van Velzen schreef:Moet ik je een potje Moccona opsturen?
Ik denk dat we het hele verhaal een keer moeten uittekenen. Is ook leuker voor de andere lezers dan al die saaie teksten en cijfers. Ik zal er vanavond eens een halfuurtje in steken - als ik het Linux-equivalent van MS Paint op mijn machine heb gevonden.
Peter van Velzen schreef:Je blijft maar vasthouden aan je magische taalgebruik. Er “vormt: zich helemaal niets.
Wat 'zich vormt' bij die dichtheid is een zwaartekrachtgradient die voorkomt dat licht dat binnen de Schwarzschild-radius valt ontsnapt uit het zwaartekrachtveld. Maar vóórdat die dichtheid bereikt is is de zwaartekracht op die afstand niet voldoende om licht vast te houden. Het is dus wel degelijk zo dat een waarnemingshorizon zich pas vormt (welke woorden je daar ook voor wil gebruiken) als de massa kritieke dichtheid heeft bereikt: als de massa waarmee een bepaalde Schwarzschild-radius is geassocieerd zich binnen die radius bevindt.
Peter van Velzen schreef:Ondertussen ben ik tot de conclusie gekomen, dat de aanname dat de uitdijing eigenlijk geen beweging is in de klassieke zin
Hèhè, dat probeer ik je nu al twee threads en tig reacties lang duidelijk te maken. Recessie-snelheid is geen snelheid in de SR-zin van het woord. [Sorry, verkeerd gelezen, correctie volgt op later tijdstip]
Peter van Velzen schreef:De waargenomen verwijdering wordt dus verklaard als een combinatie van een klassieke beweging (die wel onderhevig is aan de zwaartekracht) en een “schaalvergroting” die daar onafhankelijk van is.
Waarbij naarmate de afstand groter wordt de recessie-component steeds meer gaat overheersen.
Peter van Velzen schreef:Aangenomen dat het heelal een begin kent. Is er een bol met als straal de leeftijd x de lichtsnelheid, waarbinnen zich alles moet bevinden dat we “nu” vanuit de aarde kunnen waarnemen.
Min of meer. We zitten met een aantal problemen: de Hubble-constante is niet constant, en de data suggereren een periode van 'inflatie' vlak na het begin van de Oerknal. Bepalen binnen welke leeftijd/afstand licht de Aarde heeft bereikt of nog kan bereiken is dus een complexe taak.
Peter van Velzen schreef:Elk licht vanaf een afstand die groter is dan deze, beweegt zich volgens de logica van de kosmologen dus weg van ons met een snelheid groter dan de lichtsnelheid, en kan dus nooit door de groei van deze Hubble sphere achterhaald worden.
Met de nodige aanhalingstekens en slagen om de arm voor een nauwkeuriger invulling van diverse parameters, ja.
Peter van Velzen schreef:Dat leidt tot de onontkoombare conclusie , dat volgens de theorie datgene dat zich “nu” tussen 13,7 en 27,4 miljard lichtjaar afstand van ons bevindt uiteindelijk zichtbaar kan worden, maar datgene dat zich “nu” verder weg bevindt nooit.
Het is goed dat je "nu" tussen aanhalingstekens zet, want bij gebrek aan een globaal referentiekader (algemene relativiteit) kan er in het universum inderdaad geen gelijktijdigheid bestaan. Hier, hier en hier een aantal discussies over de kosmologische horizon waarin gebruik wordt gemaakt van grafiekjes.
Peter van Velzen schreef:Waarom het zichtbare heelal nu toevallig precies half zo groot is als het heelal “nu” dat ooit zichtbaar kan worden
Volgens mij stelt niemand dat dat zo is. Maar als je kunt verwijzen naar bronnen waarin iets dergelijks wordt beargumenteerd zal ik die zeer zeker met veel interesse doornemen.
Peter van Velzen schreef:Immers als de stelsels zich daadwerkelijk van elkaar zouden verwijderen, dan bevondt het stelsel op één megaparsec afstand zich 6,85 miljard jaar geleden op een halve megaparsec afstand
Ehr, hoe heb je dat berekend? Volgt dat uit de huidige waarde voor de Hubble-constante?
Peter van Velzen schreef:en als de “snelheid”al die tijd identiek zou zijn geweest
Nb.: de Hubble-constante is gedefinieerd in km/s/Mpc. Dus naarmate afstanden groter zijn is recessie-"snelheid" groter. Je moet de Hubble-constante zien als een soort 'rente op ruimte': naarmate er meer van is zul je er ook meer bij krijgen.
Peter van Velzen schreef:terwijl de big-bang theoretici die er met de haren bij moeten slepen
Nou, nee. Als je je sinds onze laatste uitwisseling een beetje hebt verdiept in de geschiedenis van de kosmologie dan weet je dat dit volgt uit Algemene Relativiteit, en dat het kosmologische model inmiddels op diverse manieren is getest, en deze tests met vlag en wimpel is gepasseerd.
Peter van Velzen schreef:Zoals al gezegd, waarschijnlijk is mijn model niet te onderscheiden van dat van de big-bang theoretici.
Dat weten we pas als je je model parametriseert, en je er specifieke voorspellingen mee kunt doen, met name met betrekking tot de verschillende fenomenen aan de hand waarvan LCDM getest is, zoals spreiding, isotropie en intensiteit van variaties in de CMBR. Tot die tijd heb je feitelijk nog geen alternatief voor LCDM.
Gralgrathor
Diehard

Peter van Velzen schreef:Ondertussen ben ik tot de conclusie gekomen, dat de aanname dat de uitdijing eigenlijk geen beweging is in de klassieke zin, precies is gedaan vanwege het bezwaar dat als men dat wel doen, het heelal zich nooit zou kunnen uitbreiden voorbij haar eigen Schwarzschildradius
Gralgrathor schreef:Hèhè, dat probeer ik je nu al twee threads en tig reacties lang duidelijk te maken. Recessie-snelheid is geen snelheid in de SR-zin van het woord. [Sorry, verkeerd gelezen, correctie volgt op later tijdstip]
Right, hier dan de juiste lezing:

Wat je zegt had kunnen kloppen als men om te beginnen de Schwarzschild-metriek had overwogen als kosmologisch model. Daar is men echter niet van uit gegaan. Dus aan de ene kant klopt het dat men van uitdijing uitgaat omdat de Schwarzschild-metriek niet opgaat, aan de andere kant heeft men dat model nooit aangenomen om vervolgens te verwerpen: het is om te beginnen al verworpen, omdat de initiele condities die noodzakelijk zijn niet aansluiten bij algemene relativiteit, waaruit een niet-statisch universum volgt.
The Black Mathematician
Ervaren pen

Bericht door The Black Mathematician »

Peter van Velzen schreef:[...]
Gralgrathor toch! Wat zeg je nu allemaal?
een waarnemingshorizon “vormt“ zich niet. Het is alleen maar een woord voor de hypothetische bol met een straal gelijk aan de Schwarzschildradius rond het zwaartepunt van een massa. Die Schwarzschildradius is weer uitsluitend afhankelijk van de grootte van die massa. Probeer nu eens eerst helder te denken voordat je wat opschrijft! Deze materie is al moeilijk genoeg (zo niet te moeilijk), zonder dat je met dit soort op magie lijkende uitdrukkingen komt.

Aangezien een singulariteit een massa is zonder afmeting, bevindt ze zich principëel altijd binnen haar eigen Schwarzschildradius. [...]
Kuch. Naakte singulariteiten. Je toon verbaast me eigenlijk een beetje. Ik geloof niet dat Gralgrathor het verdient om zo belerend toegesproken te worden, integendeel.
Shut up Murdock, crazy fool!
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Black,

ken jij deze paper?

http://www.huffingtonpost.com/2014/09/2 ... 85940.html

http://arxiv.org/pdf/1409.1837v1.pdf
A star collapsing gravitationally into a black hole emits a ux of radiation, knowns as Hawking
radiation. When the initial state of a quantum eld on the background of the star, is placed
in the Unruh vacuum in the far past, then Hawking radiation corresponds to a ux of positive
energy radiation travelling outwards to future innity. The evaporation of the collapsing star can
be equivalently described as a negative energy ux of radiation travelling radially inwards towards
the center of the star. Here, we are interested in the evolution of the star during its collapse. Thus
we include the backreaction of the negative energy Hawking ux in the interior geometry of the
collapsing star and solve the full 4-dimensional Einstein and hydrodynamical equations numerically.
We nd that Hawking radiation emitted just before the star passes through its Schwarzschild radius
slows down the collapse of the star and substantially reduces its mass thus the star bounces before
reaching the horizon. The area radius starts increasing after the bounce. Beyond this point our
program breaks down due to shell crossing. We nd that the star stops collapsing at a nite radius
larger than its horizon, turns around and its core explodes. This study provides a more realistic
investigation of the backreaction of Hawking radiation on the collapsing star, that was rst presented
in [1]
Kan natuurlijk niet, maar net daarom vind ik het zo interessant.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Gralgrathor
Diehard

pallieter schreef:ken jij deze paper?
Hm. Meeste andere astronomen schijnen te denken dat deze paper het gevolg is van een verkeerd begrijpen van Hawking-straling. En hoewel ik nog geen "comments on" papers heb gevonden - zal ik later nog even wat google-tijd in steken - betreft het hier een artikel dat is gepubliceerd als pre-print in het electronisch archief arXiv, en dus niet een peer-reviewed paper. We kunnen het dus vooralsnog als speculatief beschouwen, en geen aanval op het standaard model. Tenminste, niet voordat het voor peer review is aangeboden bij een natuurwetenschappelijk journaal.
The Black Mathematician
Ervaren pen

Bericht door The Black Mathematician »

pallieter schreef:Black,

ken jij deze paper?
Nee! Verder ga ik mee met Gralgrathor, arXiv bevat soms de grootste onzin, omdat er nauwelijks controle is. (Peer-reviewed papers bevatten helaas ook soms onzin ondanks de controle).
Shut up Murdock, crazy fool!
Gralgrathor
Diehard

The Black Mathematician schreef:(Peer-reviewed papers bevatten helaas ook soms onzin ondanks de controle)
Als leek heb je uiteindelijk weinig keuze dan te wachten op consensus in de wetenschappelijke gemeenschap. Probeer in je eentje de verwerkingskracht en het inzicht van honderden natuurkundigen en astronomen maar eens te evenaren.
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Natuurlijk is het onzin.

Maar buiten stellen dat ze niet begrijpt wat Hawking straling is, vind ik geen deftige weerlegging. Raar.

Volgens mij omdat men momenteel nogal sterk aan het werken is, achter de schermen, op zwarte gaten. Heb de indruk dat men wat nieuwe fysica aan het uitvinden is.

Weet jij meer, Black.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Gralgrathor
Diehard

pallieter schreef:vind ik geen deftige weerlegging
Er is ook vooralsnog geen weerlegging nodig. De wetenschappers in kwestie hebben zelf besloten hun werk nog niet voor kritiek aan te bieden aan de wetenschappelijke gemeenschap (arXiv is daarvoor niet het kanaal), en dus is er geen enkel bezwaar om vooralsnog de wetenschappelijke consensus dat nu het standaardmodel is als werkmodel te aanvaarden.

Probleem met deze manier van publiceren is ook dat er, omdat er geen 'officiele' publicatie heeft plaatsgevonden, ook geen 'officiele' replieken zullen komen vanuit de wetenschappelijke hoek. Zonder dat soort commentaren kan ik niet verwijzen naar autoritaire bronnen in dit vakgebied, slechts naar discussies - een hoop daarvan worden gevoerd door leken als jij en ik.
pallieter schreef:Heb de indruk dat men wat nieuwe fysica aan het uitvinden is
Goed mogelijk. Maar totdat aangetoond kan worden dat er hier inderdaad problemen zijn met het standaard model is er niet echt een issue.
Plaats reactie