Ik denk dat je gelijk hebt. Peter is filosofisch bezig, maar gebruikt taal om zijn standpunt te beredeneren, en dat argument loopt stuk. In de taal heeft ieder door de mens bedacht zelfstandig naamwoord per definitie één of meerdere eigenschappen. En omgekeerd: waar geen woord voor gevonden is bestaat voor ons niet omdat er voor ons geen eigenschappen (gegevens) zijn die dwingen om een woord te verzinnen. En taalkundig bestaat alles waar wel een woord voor is verzonnen, dus ook smurfen en goden en zeemeerminnen.axxyanus schreef: ↑29 dec 2019 12:28 Ik vrees dat de manier waarop Peter de zaken verwoordde, de zaak te veel gericht heeft naar hoe zaken verwoord worden. Het is natuurlijk mogelijk dat ik er helemaal naast zit maar ik begreep zijn opmerking dat iets niet kan bestaan zonder eigenschappen. Of die eigenschappen nu met "zijn" of met "hebben" worden uitgedrukt lijkt me minder belangrijk. Ik denk niet dat er een belangrijk verschil is tussen: "Ik ben hongerig" en "ik heb honger" of tussen "Ik ben 1m72 lang" en "Ik heb een lengte van 1m72".
Maar misschien kan hij het op een andere manier beargumenteren. Hij schijnt te zoeken naar een manier om zaken die daadwerkelijk bestaan te kunnen scheiden van denkbeeldige zaken.