komaan...Jagang schreef: Als je een tent en een tafel met een auto vervoert, weet je niet wat "echt moeilijk" is.
en als ze dat al zover hebben versleurd, dan was dat voor hen wel erg erg lastig, met ernstig verlies aan welzijn...Eeuwenlang hebben mensen zulke zaken zonder auto verplaatst.
dat die grens moeilijk te bepalen is wil niet zeggen dat we zomaar met een egoistische bias wat mogen verder doen. Het punt is: we hebben erover nagedacht of het vervoer voldoende noodzakelijk was. In het geval van gisteren ging het om mensen informeren, dat is belangrijk motief dat onrechtstreeks levens kan reddenOok geef je geen reden waarom je voor een dergelijk vervoer mensen/dierenlevens zou mogen riskeren, of überhaupt waar de grens ligt.
ik vrees van wel, een egoistische biasEn er is geen sprake van een bias.
risico's voor jezelf mag jij volledig zelf kiezen, maar risico's voor iemand anders niet, die moeten goed afgewogen worden.We riskeren zowel mensenlevens als de levens van dieren, als we de weg opgaan.
Ook dat van onszelf, en dat weten we.
als je letterlijk het woordje monster schrijft, wil dat zeggen dat jij denkt aan iets dat een ernstig verlies van welzijn gaat inhouden. En je weet ondertussen hoe belangrijk welzijn is in mijn ethiek.Wie zegt dat de mogelijke schade van het vervoeren van jouw tafel en tentje uiteindelijk opweegt tegen de gevolgen daarvan? Wie bepaalt of het geoorloofd is, en wanneer?
Wilde je daar een bureaucratisch monster op zetten?
Iedereen moet zelf het goede voorbeeld geven in deze, zelf goed nadenken of die autoverplaatsing verantwoord is (bv met techniek van sluier der onwetendheid, zodat je minder egoistische bias hebt), en de conclusies dan ook naleven. Pas als we merken dat iedereen zo onverantwoord gaat rijden dat het verlies door dat onverantwoorde lijden groter gaat zijn dan het verlies dat men ervaart van een bureaucratisch monster dat dat onverantwoorde rijgedrag bestrijdt, is zo'n monster beter.
in beide gevallen zouden we hetzelfde moeten en mogen doen. We gebruiken wel auto's als het land "volstaat" met mensen (anders kun je niet verklaren dat er voetgangers worden doodgereden). Met dat verschil dat landbouw een nog gewichtigere reden is dan heel veel autoverplaatsingen.Toch is het niet wezenlijk verschillend, want we gebruiken ook geen landbouwmachines als het land vol staat met mensen, maar wel als er dieren door worden beschadigd.
Conclusie: we moeten gewoon aan dier/mensvriendelijkere landbouw doen, en aan dier/mensvriendelijkere mobiliteit.
hoezo centrum van mijn doctrine? Ik dacht dat de morele hand het centrum was, en dat veganisme één van de duizenden gevolgen ervan was.Het veganisme heeft wat mij betreft dan ook niet de hoogste prioriteit, en lijkt me als centrum van je doctrine wat arbitrair gekozen..
Waarom veganisme een superhoge prioriteit heeft en daardoor "in het centrum staat", is omdat het een win-win-win-win is: voor dieren, producenten, consumenten, toekomstige generaties, biodiversiteit, arme mensen,... Slechts één ander thema heeft voor zover ik weet eenzelfde win-win-win-win: geboorteplanning: goed voor vrouwen, armoedebestrijding, milieu, kinderen, toekomstige generaties,...
ja, een slavenvrije samenleving was daarvoor ook geen noodzakelijke voorwaarde. En een racismevrije, verkrachtingloze,... samenleving evenmin. We mogen ethiek niet beperken tot datgene om het hoofd van de beschaving boven water te kunnen houden. Dat zou veel te beperkt zijn.Wat mij betreft gaan gesprekspartners over het lot van niet-gesprekspartners (En dat is ook zo, of we dat nu leuk vinden of niet.), en het hoofd van onze beschaving boven water houden staat wat mij betreft op 1, en een 100% veganistische samenleving is daarvoor geen noodzakelijke voorwaarde.
maar voor het welzijn van mensen en alle andere voelende wezens niet, denk ikNou, de ecologie was in de pre-industriële wereld toch echt beter af, hoor.
nee, dat doen ze niet. Integendeel, ze kunnen net voorzien in geboorteplanning (hormoonimplantaten,...)Moderne ziekenhuizen dragen bij aan de overbevolking,
maar dat wil nog niet zeggen dat die schade groter is dan de schade van stervende patienten...en vergiftigen het milieu (dus ook dieren) met medicijnresten, via oa de uitwerpselen van hun patiënten.
ons verstand. Rationeel denkvermogenWie bepaalt dat de voordelen opwegen tegen de nadelen?
dat weten we nooit zeker, maar toch moeten we rationeel verder blijven denkenWeet je zeker dat er geen sprake is van een bias, en dat je geen mensen wil genezen over de rug van (andere) dieren?
per ongeluk doden zou nog wel enigszins mogen, maar gebruiken als louter middel nietJe mag het ene wezen toch niet offeren voor het leven of welzijn van de ander?
we voeren acties en doen onderzoek naar grondstofrecuperatie, zeker ook van zonnepanelenBy the way: Zonnepanelen gaan ca 30/40 jaar mee, en zijn niet geheel recyclebaar.
Je blijft dus altijd met rotzooi zitten.
maar we hebben het hier toch over het goede gebruik van technologie, net ten voordele van de zwakkeren (de zieken,...)? Goed gebruik is toch beter dan geen gebruik, voor die zwakkeren?Voor wie is een wereld zonder (moderne) technologie niet goed?
Je wil voor mens en dier dezelfde basisrechten, maar ook opkomen voor de zwakkere partij, niet?
Wie zijn er steeds weer het slachtoffer van technologie?
enkel als je technologie slecht gebruikt.Neen, je hebt al eens gezegd niet tegen technologie te zijn, maar ik wijs je slechts op de consequenties daarvan, door aan te wijzen dat elke technologie een donkere zijde heeft.
maar laten we niet irrationeel doen over technologie... We kunnen met technologie wel degelijk meer gaten vullen dan nieuwe openen.Het is een beetje een Newtoniaans gedoe, waarin men het ene gat dicht door het andere te graven.
Door hier te trekken, duw je ergens anders, en "elk voordeel heb z'n nadeel".
bij optimaal geaggregeerd welzijnHet omslagpunt ligt blijkbaar niet bij het doden en/of vergiftigen van het milieu, dus waar dan wel?
hoezo?Als je zegt dat met de auto naar je vrienden rijden, in een nabijgelegen woonplaats verkeerd is, maar het vervoeren van een tafeltje en tentje naar een actie niet, ben je arbitrair bezig.
het positieve effect op het vlak van welzijn is toch wel duidelijker in geval van de tent? Zowel welzijn voor mezelf als van anderen...De kans dat je dieren dood rijdt is in beide gevallen even groot, het positieve effect van je actie niet evident, en de auto geeft nog steeds dezelfde uitstoot.
inderdaad; zoals die super winwins waar ik net over sprak. Ik ken er slechts twee: veganisme en gezinsplanningKleine tip: Ga op zoek naar win-win situaties.