Sorry...kan er geen touw aan vast knopen
Kan je wel vertellen wie Catweazle is.
Catweazle is de naam van een Engelse kinderserie die twee seizoenen lang in het Verenigd Koninkrijk (en andere landen), werd uitgezonden - in 1970 en 1971. De serie verhaalt over de 11e-eeuwse, excentrieke, incapabele, riekende maar vooral ook aandoenlijke tovenaar Catweazle. Op de vlucht voor de Normandiërs belandt hij door een mislukte toverspreuk (hij probeert te vliegen, maar dat pakt heel anders uit) in het Engeland van tweede helft jaren zestig: hij heeft dan 900 jaar door de tijd gereisd.
Enige overeenkomst is de religie die hier ook een kleine rol spleelt. Bekende uitspraak van Catweazle is:
"salmay dalmay adonay" en deze laatste verwijst naar het meervoud van Adon (mijn god). Except for "YHWH", the two most-common names/titles for God in the Biblia Hebraica (Hebrew Bible) are "Adonai", which expresses authority or the exalted position of God, and "Elohim", which expresses concepts of creative divinity. Apart from the name "YHWH", it may be argued that the titles "Adonai" and "Elohim" say more about the God of Israel than any other name.http://www.myredeemerlives.com/namesofg ... lohim.html
Misschien reden om http://nl.wikipedia.org/wiki/Geoffrey_Bayldon" onclick="window.open(this.href);return false; iets toe te wensen...
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Piet Voordijk schreef:Henk M
Ik vind Frankrijk een reuze beschaafd land. Euthanasie is er uit den boze.
En Frankrijk is nog maar een zijstraat er zijn er veel meer.
Wij moerden altijd zo nodig met de kop boven het maaiveld, alleen omdat we zo petieterig zijn en ook een beetje op willen vallen tussen de grote jongens.
Els bedankt!
Zo zie je maar dat een volkomen, in theorie althans, seculiere maatschappij toch door de kerk bestuurd wordt.
Ze moeten nog wat groeien in hun beschaving.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Voordijk schreef:Nummer 1Had ik een terechte opmerking gevonden en ik denk vele met mij, gelovigen en ongelovigen, Als god haar niet had verlaten was die wet er waarschijnlijk nooit gekomen.
God met de staart tussen de benen henen?
Zo een bewijs van goddellijk de andere kant opkijken opdat er iets wenselijks gebeure, ben ik nog nooit tegen gekomen.
Lijkt wel wat op de Belgische koning die zich even liet afzetten om iets niet te hoeven tekenen.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Fresnich schreef:
Wilders' PVV hoor je er niet over.
Tenzij het de uitspraken van een imam waren.
Dat is altijd het probleem als je als partij zaken doet met de Edmund Burke stichting en mensen in je gelederen hebt of had die verbonden waren met "christenen voor Israel". En op handen wordt gedragen in Israel en er gewezen wordt naar financieringsconstructies waar Joodse organisaties bij betrokken zijn. Althans dat zijn geruchten op het net. Dat is dus één van de vele punten waarom ik nooit op deze partij ga stemmen. Zou men hier tegen protesteren. Of één van de bestaande partijen die nu heel hard gillen. Maar dit is even off-topic. Boekt het recherche werk vooruitgang?
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Hij noemt de oud-minister in het lokale kerkblad van Montfoort een 'engel des doods'.
Ik vraag me af hoever een dominee in Nederland kan gaan voor hij aangeklaagd kan worden voor laster en kwetsende taal.
Mevr. Borst kan hij niet meer kwetsen, maar hoe zit dat met haar nabestaanden?
Zovaak worden mensen aangeklaagd voor kwetsende en haat verspreidende taal.
Kan een dominee zomaar zijn gang gaan?
Mee eens. Wat mij betreft gaan dergelijke uitlatingen véél te ver.
We hebben vrijheid van meningsuiting in dit land, dit echter beperkt door de strafbaarstelling van smaad & laster, belediging e.d. Wat mij al langer stoort is de strafbaarstelling van godslastering. Het impliceert mijns inziens dat een religieuze mening net iets hoger in de pikorde staat dan een "normale" mening. Het heeft een geheel eigen artikeltje gekregen! Het artikel godslastering mag wat mij betreft dan ook geschrapt worden. Wellicht dat de zeer boven de rest van het volk verheven dominee dan inziet dat zijn mening (geen euthanasie) op gelijke voet staat met de mening van mevrouw Borst (wel euthanasie).
Tot slot deze passend quote van Tacitus: 'Een belediging, die men veracht, valt vanzelf; wordt men er boos om, dan geeft men haar kracht'. (Bron: http://www.citaten.net" onclick="window.open(this.href);return false;)
Er zijn vele soorten christenen.
Uiteindelijk wil iedereen "het goede".
dikkemick schreef:Maar van Andel geloofde dit oprecht? Hij verdedigt slechts zijn God!
Dat is het punt.
Gelovigen geloven wat zij denken wat God wil en doet.
Zie mijn onderschrift: "Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."
De dominee in Kruiningen een aantal jaren geleden, geloofde ook, dat de jongen die op zondag door het dorp croste op zijn brommer de straf van God te pakken had, toen hij verongelukte.
Dat riep hij in ieder geval zo luid in zijn preek op het kerkhof, dat de mensen in de omliggende straten het ook te horen kregen.
Een waarschuwing voor deze gevolgen wilde hij zijn toehoorders niet onthouden.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Nu schreef:De politie heeft een 38-jarige Rotterdammer in beeld in de zaak rond de moord op Els Borst. De man kwam op de radar van de politie door een DNA-match uit een andere zaak. Hij is nog niet formeel aangehouden in de zaak Borst.
Zoals het zich laat aanzien gaat het om een dader met een psychotische aandoening die niet werd behandeld na een eerder misdrijf. Ik vraag me af in hoeverre de bezuinigingsdrift op de GGZ daar invloed in heeft gehad.
Met andere woorden: was dit een zorgmijder of werd hij juist gemeden door de zorg?
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."
Samante schreef:
Zoals het zich laat aanzien gaat het om een dader met een psychotische aandoening die niet werd behandeld na een eerder misdrijf. Ik vraag me af in hoeverre de bezuinigingsdrift op de GGZ daar invloed in heeft gehad.
Met andere woorden: was dit een zorgmijder of werd hij juist gemeden door de zorg?
Ik proef het beeld van iemand die gewoon de dans in ontsprongen door in hoger beroep te gaan bij een eerdere veroordeling waarna het oorspronkelijke vonnis teniet is verklaard. Pas bij de eerste moord werd duidelijk dat het om iemand gaat met waanideeën en werd de voortvluchtige dader als zeer gevaarlijk gepresenteerd. Een zorgmijder zou nog wel van toepassing kunnen zijn als deze persoon zelf ooit heeft geconstateerd dat hij op een glijdende schaal zit maar nooit het initiatief heeft genomen om hulp in te schakelen.
In het AD staat vandaag een artikel waarin terloops het mogelijke motief naar voren komt. Want er wordt uiteraard gespeculeerd over de vraag waarom iemand uit Rotterdam bij Els Borst terechtkomt, die geen rol meer van betekenis speelt in de politiek en niet naast zijn huidige woonplaats woont. Zijn achtergrond is streng gereformeerd, vader is docent op het Van Lodensteincollege, zijn onderverhuurster moest een contract bij hem tekenen waarin stond dat de zondag de rustdag is met de vermelding geen tv op zondag, zoveel mogelijk stil zijn en niet reizen op zondag. De teneur in dit artikel is dat Els Borst in bepaalde kringen de verpersoonlijking van het kwaad is en dat de uitspraak het is volbracht, na het ondertekenen van de euthanasiewetgeving, zwaar viel in religieuze kringen.