Yoyo schreef:Toen ik 17 was kwam ik in contact met dit forum. Toen ik 18 was kreeg ik last van m'n hart. Ik had een soort van paniekaanvallen waarbij ik dacht dat ik dood ging. Een paar keer met spoed naar de dokter gegaan omdat ik echt geloofde dat ik het niet lang meer zou maken. De ene keer was ik verdrietig dat ik nog zoveel wou doen in m'n leven, de andere keer wenste ik nog een keer de zonsondergang te zien (terwijl me dat normaal gesproken niet zoveel doet) En 1 keer, toen ik op m'n kamer zat meende ik de poorten van de hel te zien. Dat was een erg angstige ervaring maar tegelijkertijd geen stem, geen argument, geen god of engel die me zei wat ik dan wel moest geloven. Die ervaring is me wel altijd bijgebleven.
Toch is het wel interessant om je af te vragen waar al die gedachten, die ideeen vandaan komen en welk (evolutionair) nut ze dienen.
Vertel iemand vaak genoeg een verhaal en ze zullen het opnemen, ook al nemen ze het niet voor waar aan. De hellepoorten die jij ''gezien'' hebt zullen wel heel erg lijken op de omschrijving die je van mensen gekregen hebt of in een film/game gezien hebt...?
Angst voor de dood is een bijzonder effectief mechanisme als het op overleven van de soort aan komt.
Ik zie de dood gewoon als een machine die uitgeschakeld wordt. De stroomvoorziening en stuurkringen in de hersenen vallen uit en weg is het. Het idee van een geest/ziel lijkt me lang geleden al weerlegd op het moment dat de werking van de hersens bekend werd?
Mijn antwoorden zijn hoe ik het nu zie, dus mogelijk achteraf onwaar.
Yoyo schreef:Toen ik 17 was kwam ik in contact met dit forum. Toen ik 18 was kreeg ik last van m'n hart. Ik had een soort van paniekaanvallen waarbij ik dacht dat ik dood ging. Een paar keer met spoed naar de dokter gegaan omdat ik echt geloofde dat ik het niet lang meer zou maken. De ene keer was ik verdrietig dat ik nog zoveel wou doen in m'n leven, de andere keer wenste ik nog een keer de zonsondergang te zien (terwijl me dat normaal gesproken niet zoveel doet) En 1 keer, toen ik op m'n kamer zat meende ik de poorten van de hel te zien. Dat was een erg angstige ervaring maar tegelijkertijd geen stem, geen argument, geen god of engel die me zei wat ik dan wel moest geloven. Die ervaring is me wel altijd bijgebleven.
Toch is het wel interessant om je af te vragen waar al die gedachten, die ideeen vandaan komen en welk (evolutionair) nut ze dienen.
Het is bekend dat de mens overal (bekende) patronen in ziet. Als je tevens een 'stoornis' in de bovenkamer hebt (gehad?) LIJKT een verklaring voor de hand te liggen. De Hindoe zal iets heel anders gewaar worden, dan de christen. Anders moet je ALLE openbaringen, wonderen die mensen ooit gezien/gevoeld hebben, serieus nemen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
dikkemick schreef:
Het is bekend dat de mens overal (bekende) patronen in ziet. Als je tevens een 'stoornis' in de bovenkamer hebt (gehad?) LIJKT een verklaring voor de hand te liggen. De Hindoe zal iets heel anders gewaar worden, dan de christen. Anders moet je ALLE openbaringen, wonderen die mensen ooit gezien/gevoeld hebben, serieus nemen.
Uiteindelijk ging het vanzelf weer weg. Het bleek psychisch te zijn.
Ondanks dat ik wel kritisch kan nadenken kan ik ook enorm fantaseren en daar wel in meegaan. Ik ben er dus wel gevoelig voor.
The most disturbing, heartbreaking and *disgusting thing about the idea of heaven and hell is not that so many people BELIEVE it to be the truth, but that they WANT it to be. ~ yoyo
dikkemick schreef:
Uiteindelijk ging het vanzelf weer weg. Het bleek psychisch te zijn.
Ondanks dat ik wel kritisch kan nadenken kan ik ook enorm fantaseren en daar wel in meegaan. Ik ben er dus wel gevoelig voor.
Wat ik wilde zeggen. Heel veel mensen zullen er gevoelig voor zijn, maar de inwoner van Pakistan welke met het idee van Hindoeisme in opgegroeid heeft hele andere death bed conversions dan de Turk die alleen maar met Islam bekend is geweest.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
HenkM schreef:volgens mij is dit aardig off topic, mensen
Pardon?
Ik leg uit waarom mensen naar alle waarschijnlijkheid in het ene land andere death bed conversions hebben dan mensen uit een ander land. Meer on-topic kan ik niet zijn.
Einstein/Mick
Pardon?
Ik leg uit waarom mensen naar alle waarschijnlijkheid in het ene land andere death bed conversions hebben dan mensen uit een ander land. Meer on-topic kan ik niet zijn.
Het lijkt meer op "bijna dood" ervaringen. Niet om (verregaande) beslissingen op het sterfbed.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Pardon?
Het lijkt meer op "bijna dood" ervaringen. Niet om (verregaande) beslissingen op het sterfbed.
O jawel hoor.
Iemand in Ierland zal eerder geneigd zijn een schietgebedje tot Maria te doen, dan iemand in Pakistan. Het blijft op kortsluiting (endorfine misschien?) berusten, waar het zich ook voordoet.
Einstein/Mick
Soms hoor je ook verhalen van mensen die zich niet bekeerden na zo'n BDE. Die daardoor juist geen angst meer voor de dood hadden en geen reden vonden om zich tot een religie te wenden.
Is dat niet een kern van het religieus zijn? Om zin te geven aan de dood, de angst daarvoor te overwinnen?
Wat ik al eens eerder schreef: in oorlogstijd zitten de kerken vol. Of de bekende: in schuttersputjes vind je geen atheïsten (vrij vertaald).
Angst lijkt me een hoofdzaak voor bekeringen op het laatste moment.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Cherrypicking. Er zijn waarschijnlijk duizenden, of misschien miljoenen ongelovigen die zich absoluut niet bekeren op hun sterfbed. Als je alleen een paar opvallende gevallen eruit pikt, lijkt het heel wat. Maar er zijn vast ook gelovigen die zich op hun sterfbed realiseren wat voor bullshit het is.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
dikkemick schreef:
O jawel hoor.
Iemand in Ierland zal eerder geneigd zijn een schietgebedje tot Maria te doen, dan iemand in Pakistan. Het blijft op kortsluiting (endorfine misschien?) berusten, waar het zich ook voordoet.
Dat zijn nog steeds geen voorbeelden, dikkemick. Dat zijn (gewone) gevallen.
Waar ik op doel is zoals die van de romeinse keizer die het christendom als staatsgodsdienst aannam ipv de heersende religie. Terwijl christenen bijna al die tijd vervolgd werden in Rome. Of zoals die koning van een klein oosters staatje (dat allang niet meer bestaat) die plotseling de sharia aannam als wetgeving (terwijl hij er absoluut niets van moest hebben - zoals de meesten in die tijd).
Beide uit angst voor de hel, blijkbaar.
Of de verstokte atheïst die toch maar even een priester laat komen: je kunt nooit weten.
Dat soort zaken heb ik het over.
HenkM schreef:Of de verstokte atheïst die toch maar even een priester laat komen: je kunt nooit weten.
Mijn naamgever, verstokt atheïst, hield zijn kinderen altijd voor dat ze een dergelijk verzoek van hem moesten zien als een teken dat hij heel ver heen was.
R.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
HenkM schreef:Of de verstokte atheïst die toch maar even een priester laat komen: je kunt nooit weten.
Mijn naamgever, verstokt atheïst, hield zijn kinderen altijd voor dat ze een dergelijk verzoek van hem moesten zien als een teken dat hij heel ver heen was.
R.
Het kan altijd gekker:
Einstein/Mick