heeck schreef:Bob,
OK, toch weer een verzetje?
Niet een verzetje, maar je geeft vrij letterlijk aan dat afspraken maken, met anderen of in een agenda, er dus helemaal niet toe doet. Dat argument schrap ik dus van je lijstje.
Ik heb nagekeken, maar ik geloof niet dat het dualisme noodzakelijk is voor ál het eerder beweerde. Ook dat argument schrap ik dus, en als je daar anders over denkt, dan ben ik voor jou maar een dualist.
[quote[
Blijft 5. Anders nl. over.
Daar zou weinig meer kunnen staan dan dat oppervlakkige of uitdrukkelijke toezeggingen en uitspraken over eigen (toekomstig) gedrag aan het publiek, of jezelf, of aangewezen personen van begin af aan misleidend kunnen zijn *) of naderhand of op een andere plaats niet meer stroken met de afwegingen die je dan aanstuurden en misschien zelfs beseft.
Ben je een vorm van leven met wat minder besef dan een middelmatig toerekeningsvatbaar mens dan moet bovenstaande vanzelf worden gemoduleerd.
[/quote]
Misleidend als in intentioneel misleidend, of berusten op een verkeerde inschatting? Beiden kunnen wat mij betreft juist zijn, maar het is mij niet duidelijk wat je bedoelt.
Casuïstiek ter bevestiging zoeken van het eigen gelijk is niet bepaald sceptisch / kritisch. Het is interessanter in te gaan op casuïstiek van anderen.
Neem het verhaal over Odysseus die de bemanning bijenwas in de oren frummelde en zichzelf aan de mast liet binden.
Mijn inschatting is dat O. een tweeling van Machiavelli had kunnen zijn.
O.'s wil reikte voorbij de zeurverhalen over het onweerstaanbare gezang, maar door het spelletje mee te spelen met een zeurende bemanning die nu zéker niets kon horen van wat toch niet bestond, kon O. zijn willen verder uitvoeren en en passant ook een hogere aanzien bij de goedgelovige bemanning verwerven.
Nooit weg.
De moderne variant bij het niet nakomen van toezegging wordt altijd ingepakt als een vorm van onmacht; niet kunnen doen wat je zei te willen en aan anderen toezegde: "Neem me niet kwalijk, maar met de kennis van nu is het makkelijk oordelen, dat weet u toch!"
R.
Het is natuurlijk raar te denken dat blinden die niet kunnen horen, ruiken, voelen, etc. etc. meer willen of vanuit zichzelf een wil beinvloeden dan mensen met alle zintuigen die naar behoren werken. Toch is het wel degelijk mogelijk oostindisch doof te zijn, zelfs bewust de waarheid te vervormen zodat deze met onze wil beter overeenkomt. Dat komt niet door geesten of god, natuurlijk.
Zie ook de mensen die wel van hun verslaving afkomen en daarna niet meer dezelfde wil hebben ten aanzien van het genotsproduct. Ookal is die kans klein, de vraag is of die kans groot of klein is, maar of deze beinvloedbaar is... door de verslaafde.
Groet,
Bob