Zo nu en dan lijk je diepzinnige dingen te zeggen en zo nu en dan weet ik niet meer wat je precies bedoeld. Ik geloof dat jouw opmerking over ideeën en opvattingen hier een hele rake is. De wil moge evident bestaan, ik vraag me af of wij precies weten wat ze is. Wellicht betreft het hier wel op de eerste plaats een emotie die ons in staat stelt onze bewuste aandacht gedurende langere tijd vast te houden waardoor wij in staat zijn bepaalde handelingen te verrichten die zonder die emotie niet mogelijk waren.Dries schreef:Bedankt Peter. Het is gewaardeerd
Ik ben blij da je iets terugschrijft. Ik zie het als een bevestiging van je wil. Ik had al schrik dat ik te hard was geweest. Voor jou lijkt de wil wel een evidentie te zijn. Prachtig dan
<knip>Wij hebben een heel complexe 'causaliteit' in ons. Die maakt hoe wij zijn. Maar wij zijn ook verbonden met een omgeving op een wijze, die de mogelijkheid tot het zijn, kan onderuit halen. Door conditionering. En die conditionering heeft plaatsgegrepen via de omgeving, vol ideeën en opvattingen. Niets tegen de ideeën en opvattingen zelf. Maar ze kunnen wel resulteren in conditionering
Roeland is - zover ik hem ken - nog steeds van mening dat deze wil deterministisch bepaald wordt. Misschien heeft hij gelijk, maar dan wordt ze - zoals jij terecht stelt - ook bepaald door onze "conditionering" en dus ook door ideeën en opvattingen. Het is inderdaad niet zo dat die laatste alleen rationalisaties zouden kunnen zijn (Victor Lamme beweert geloof ik van wel). Rationalisaties zijn alleen mogelijk als er ook echte rationele besluiten mogelijk zijn, net zoals vals geld alleen kan bestaan bij de gratie van echt geld. (hoewel er ongetwijfeld tegenstanders van de geldeconomie te vinden zijn die zullen beweren dat echt geld ook maar een illusie is

Een belangrijk aspect van onze hersenprocessen is dat ze ook het een en ander symboliseren uit de waarneembare werkelijkheid, zowel als uit onze ideeën en opvattingen. Dat is de belangrijkste reden waarom verregaande reductie vaak zinloos is. Zodra je de samenhang tuseen hersenprocessen en deze gesymboliseerde zaken uit het oog verliest, begrijp je totaal niet meer wat er gebeurt.
Hetblijft een boeiend onderwerp, waarover we nog heel wat kunnen leren.