Laat ik het anders formuleren dan.Peter van Velzen schreef:De "Bijbel" van Atheisten kan nooit erg groot zijn. Ze bevat immers slechts een enkele bewering "Ik geloof niet in god(en). Maar voor vrijdenkers kan er geen Bijbel zijn. Dogma's ziijn immers datgene dat we wensen te vermijden. Ons alternatief zijn objectieve, herhaalbare waarnemingen. DIe zijn echter nooit voltooid. Dus hier is geen definitief geschrift mogelijk. Wij moeten aldoor blijven waarnemen, en onze inzichten van vandaag hoeven niet altijd onze inzichten van morgen te zijn.Integendeel. Wij moeten er naar blijven steven dat die van morgen beter zijn.dikkemick schreef:Wordt het niet tijd voor 1 grote atheïsten-"bijbel" ?
Met de "bijbel" van de atheïsten bedoel ik dat boek welke aangeeft WAAR religie vandaan komt, hoe het christendom/islam (en andere godsdiensten) ontstaan zijn, welke fouten, plagiaat en incongruenties er in de heilige (door goden geïnspireerde/ingefluisterde) boeken staan, waarom openbaringen geen bewijs zijn en zelfs elkaar tegenspreken, hoe goden in de tijd geëvolueerd zijn, welke antwoorden op DE vragen logischer zijn, consequenter, duidelijker en waarschijnlijker. Dat geloof geen deugd is maar juist hindert in de ontwikkeling, dat indoctrinatie op jonge leeftijd niet wenselijk is (dat geloof dus plaatsgebonden is), hoe geloof misschien wel voordelig is geweest voor de groep, dat ID totaal niet "I" is. Ook komt er een appendix met ALLE denominaties, stromingen en richtingen en daarboven een appendix met alle (
Ach laat maar. Geen bomen genoeg. Daarbij wordt het niet gelezen of afgedaan met dooddoeners zoals: 'Daarom heet het ook een geloof" "Gods wegen..." Het zou juist een knaller moeten worden welke de christen/moslim etc. uitnodigt te lezen. Maar ga daar maar aan staan zonder dat de duivel de schuld krijgt van het verschijnen van het boek!
Bovenstaande voorbeelden zijn wel reden waarom ik (en anderen) atheïst zijn. Er zijn alleen maar reden om niet te geloven...en die zou ik graag ik boekvorm zien...