Niet per sé.Fish schreef:Zal dat niet vanzelf (internet) engels worden?
Ook zal niet iedereen zo'n politiek beladen taal op prijs stellen.
Moderator: Moderators
Niet per sé.Fish schreef:Zal dat niet vanzelf (internet) engels worden?
De Fransen zijn chauvinisten als het om taal gaat. En al helemaal als het om de Engelse taal gaat.Fish schreef:Ik denk toch dat er uiteindelijk niet aan te ontkomen valt. Je ziet bijvoorbeeld nauwelijks Fransen, wel Oost Europeanen, op internationale forums, zal dat ze, de Fransen, niet op achterstand zetten?
Taalchauvinisme is ook wel algemener, helaas. Daarom zie ik het als onmogelijk één taal met dwang te laten overheersen. Al zou je een poging kunnen doen een wereldtaal de overal gelijke tweede taal te maken. Esperanto is een goed voorstel, wegens politiek neutraal.) Wat wel noodzakelijk is en wél kan geëist en opgelegd worden, is dat niemand opgroeit zonder de taal van de eigen sociale omgeving (groter dan het gezin, welke die daar en dan ook is) op te nemen. Daarbij moet men naar de huidige realiteit kijken, want een kind niet in de taal van de sociale omgeving opvoeden omdat die taal die omgeving vroeger "onrechtmatig" is binnengedrongen, is een slecht argument.Jagang schreef:De Fransen zijn chauvinisten als het om taal gaat. En al helemaal als het om de Engelse taal gaat.Fish schreef:Ik denk toch dat er uiteindelijk niet aan te ontkomen valt. Je ziet bijvoorbeeld nauwelijks Fransen, wel Oost Europeanen, op internationale forums, zal dat ze, de Fransen, niet op achterstand zetten?
Esperanto is in Frankrijk echter juist weer relatief populair.
Natuurlijk doet dat er wel toe. Als je een situatie wil begrijpen dan kan je dat alleen als je oorzaak en gevolg van elkaar kan scheiden. Zeker als je het op een of andere manier als een probleem ervaart waar je iets tegen wil doen, richt je je energie het best op de oorzaak i.p.v. op de gevolgen.Jagang schreef:Dat doet er helemaal niet toe: Het blijft een barriëre die er zonder taalverschillen niet was geweest.axxyanus schreef:Nee dat is geen semantiek. De taalgrens is het gevolg van de taalverschillen, niet omgekeerd.
De geschiedenis spreekt je tegen. Vlaanderen is officieel eentalig, toch verfranst op dit moment de streek rond Mechelen bv. Als een ééntalig statuut niet kan verhinderen dat een andere taal zich in de streek begint te nestelen, is er IMO geen reden om aan te nemen dat een ééntalig statuut zomaar een taal kan laten verdwijnen.Jagang schreef:Natuurlijk wel.De taalgrens weerspiegelt dus de barriëre die er is. Je gaat die barriëre niet opruimen door de taalregels tussen burgers en overheid aan te passen.
Via goed onderwijs waarin aan ofwel alle landelijke talen aandacht wordt geschonken, of waarin een tweede, politiek neutrale taal wordt onderwezen.
Wat bedoel je met meertalig onderwijs? Ik heb het over de moedertaal als onderwijstaal, Duitstalige kinderen die dus in het Duits leren rekenen in de Oostkantons. Iets wat me niet consistent lijkt met de argumentatie die jij tot nu toe gebracht hebt.Jagang schreef:Had ik het niet over meertalig onderwijs?Ach kom nu. Wat denk je dat er gebeurt als één taal het volledig overheidsapparaat achter zich krijgt en een andere taal totaal genegeerd wordt, geen onderwijs, geen gesubsideerde cultuuruitingen, onbruikbaar om de overheid mee te contacteren enz. Inderdaad niemand wordt gearresteerd voor het gebruik van de andere taal maar een dergelijk aanpak verwoorden als: "Niet aktief beschermd", lijkt me een zeer misleidende manier van voorstellen.
In welke taal wil jij de kleuters opvangen? In welke taal wil je de lagere school kinderen leren lezen en rekenen?Jagang schreef: Mischien dat het daarom ook niet moet gaan tussen Frans en Nederlands. (en Duits)
Dat is een vals di-/trilemma dat te doorbreken is.
En heb jij voorbeelden van waar dat werkt? En daarmee bedoel ik geographische voorbeelden, geen organisaties.Jagang schreef:Maar je kan door het introduceren van een onafhankelijke taal naast de bestaande talen, wel zorgen dat men op gelijke voet komt te staan.Die verschillende taalgebieden tover je niet weg door officieel het land eentalig te verklaren. En je bestendigt daarmee wettelijk de achtergestelden.
En denk je dat mensen geen nationalistische (of seperatistische) sentimenten kunnen hebben zonder taalverschillen?Jagang schreef:Die komen met taalverschillen gekoppeld aan nationalistische (of seperatistische) sentimenten.Nee houdingen zijn een probleem.
Jagang schreef:ik wel.axxyanus schreef: Ik begrijp eerlijk gezegd dat onderscheid niet.
"De overheid" is niet gelijk aan "de maatschappij".[/quote
Ja maar de scheiding behandeling vs berechtiging valt niet samen met de scheiding overheid vs maatschappij. Vandaar mijn verwarring.
="Jagang"Een seculiere en democratische overheid moet bijv. homohuwelijken steunen.[/quote schreef: Waarom moet dat? Het niet toelaten van homohuwelijken schept op zich geen ongelijke behandeling voor de wet. In landen waar homohuwelijken niet toegelaten zijn heeft iedereen het recht om met een partner van het ander geslacht te trouwen en niemand het recht om met een partner van het zelfde geslacht te trouwen. Dus iedereen is gelijk voor de wet en iedereen wordt gelijk behandeld. Je kan dus niet zomaar uitgaande van een gelijke behandeling besluiten dat het homohuwelijk moet toegelaten zijn of gesteund worden. Op een of andere manier moet je ook nog dat begrip "gelijk" invullen en je kan dat doen op manieren die mensen achteruit stelt.
Ja maar je kan ook niet elke burger verplichten om van buitenlanders te houden of van kleurlingen. Vind je dan dat we de anti-discriminatie wetten moeten afschaffen of mogen toch ook anti-discriminatie maatregelen verwachten ter ondersteuning van de holebi-gemeenschap?Jagang schreef:Maar je kan niet elke burger verplichten om van homohuwelijken te houden.
"De maatschappij" is overheid + burgers.
Dit is interressant, hier kom ik seffens op terug.Jagang schreef: Aangezien meisjes momenteel gemiddeld beter presteren dan jongens, kijken we beter wat er bij jongens eventueel fout gaat, denk ik.
Maar hoe bepalen we dat biologie ten grondslag ligt. Is het niet al te gemakkelijk dat als er zich verschillen af tekenen omdat aan de biologie toe te schrijven? Als je een beetje naar de geschiedenis van de vrouwenstrijd kijkt, dan zie je bv dat zolang de vrouwen een achterstand hadden t.o.v. de mannen dat dat aan de biologische verschillen werd toegewezen. Nu dat de situatie ontstaat dat de jongens het slechter doen, gaan er stemmen op dat er gekeken moet worden naar wat er fout gaat.Jagang schreef:Verder betekent een gelijke behandeling wat mij betreft niet dat iedereen in hetzelfde keurslijf zit, maar dat ieder individu zo veel mogelijk dezelfde kansen krijgt om zichzelf te ontplooien op terreinen waar hij of zij goed in is, en waar de persoon zelf plezier in heeft.
Daar waar biologie ten grondslag ligt aan verschillen in grote lijnen, hebben we geen wetten nodig om deze biologische predisposities te onderstrepen: Die kristalliseren zichzelf wel uit.
Het individu, de uitzondering op deze veronderstelde biologische regel, hoeft daarvan niet de dupe te worden.
Als totaal plaatje geeft dat dan toch de indruk dat die gelijke behandeling geen rekening houdt met wie daar eventueel door benadeeld wordt, behalve als het om mannen gaat.
Jagang,Jagang schreef:Van een ad-hitlerium heb ik niet terug.heeck schreef:Jagang,Jagang schreef:Precies, en taalbarriëres met de daaraan gekoppelde privilege's en achterstellingen lopen een democratisch opererend land in de weg.
De rest haal ik niet aan omdat dan inschieten op bijkomende zaken of debattechnisch uitvergroten de overhand krijgt.
---
Je geeft de indruk dat je aangedreven door je afkeer wat aan het doorschieten bent,
Maar misschien val ik teveel over je
"lopen een democratisch opererend land in de weg."
Als er had gestaan
"passen niet bij een democratisch functionerend land"
dan was ik pas wakker geworden bij je als marsorders klinkende:
"worden op iedereen toegepast" en "ondeelbaarheid van het volk"
Vooral dat laatste doet me meteen aan Nazi-Duitsland denken waar die leuze ook werd gevoerd:
Sterk verhaal.
Gelukkig vergroot je de zaken niet uit.
Jij dringt de gelijkenis aan mij op.heeck schreef: Jagang,
Dat mijn waarschuwing:
"Je geeft de indruk dat je aangedreven door je afkeer wat aan het doorschieten bent"
aan is gekomen is duidelijk.
Doe er je voordeel mee en kies je teksten zo dat de gelijkenis zich niet zo opdringt.
Onsmakelijk? Ik wil het hier wel publiceren hoor. Zeg het maar.Dat je gelijk in de stress bent gesprongen met een onsmakelijk persoonlijk bericht en "ad Hitlerium" associaties" is zonde.
Roeland
Ja, dat laatste lijkt me het meest plausibel van alle alternatieve scenario's voor het hier en nu.siger schreef:Taalchauvinisme is ook wel algemener, helaas. Daarom zie ik het als onmogelijk één taal met dwang te laten overheersen. Al zou je een poging kunnen doen een wereldtaal de overal gelijke tweede taal te maken.
Maar volgens mij zeg je net steeds dat er niets aan te doen is, en ben ik degene die weigert zich daarbij neer te leggen.axxyanus schreef: Natuurlijk doet dat er wel toe. Als je een situatie wil begrijpen dan kan je dat alleen als je oorzaak en gevolg van elkaar kan scheiden. Zeker als je het op een of andere manier als een probleem ervaart waar je iets tegen wil doen, richt je je energie het best op de oorzaak i.p.v. op de gevolgen.
Dit statement geeft geen aandacht aan de tweede neutrale taal die ik opperde.Jagang schreef:De geschiedenis spreekt je tegen. Vlaanderen is officieel eentalig, toch verfranst op dit moment de streek rond Mechelen bv. Als een ééntalig statuut niet kan verhinderen dat een andere taal zich in de streek begint te nestelen, is er IMO geen reden om aan te nemen dat een ééntalig statuut zomaar een taal kan laten verdwijnen.
In welke taal je leert rekenen, lijkt me vrij irrelevant, want cijfers zijn in de gehele westerse wereld gelijk.Wat bedoel je met meertalig onderwijs? Ik heb het over de moedertaal als onderwijstaal, Duitstalige kinderen die dus in het Duits leren rekenen in de Oostkantons. Iets wat me niet consistent lijkt met de argumentatie die jij tot nu toe gebracht hebt.
Twee.In welke taal wil jij de kleuters opvangen? In welke taal wil je de lagere school kinderen leren lezen en rekenen?
Nee, want er zijn buiten het Esperanto geen politiek-neutrale talen.Jagang schreef:En heb jij voorbeelden van waar dat werkt? En daarmee bedoel ik geographische voorbeelden, geen organisaties.
Dat zeg ik niet.Jagang schreef:En denk je dat mensen geen nationalistische (of seperatistische) sentimenten kunnen hebben zonder taalverschillen?
Het schept wel een ongelijke behandeling, want het is welbeschouwd seksisme.axxyanus schreef:Waarom moet dat? Het niet toelaten van homohuwelijken schept op zich geen ongelijke behandeling voor de wet. In landen waar homohuwelijken niet toegelaten zijn heeft iedereen het recht om met een partner van het ander geslacht te trouwen en niemand het recht om met een partner van het zelfde geslacht te trouwen.Een seculiere en democratische overheid moet bijv. homohuwelijken steunen.
We hebben alleen anti-discriminatiemaatregelen nodig om het individu te beschermen.Ja maar je kan ook niet elke burger verplichten om van buitenlanders te houden of van kleurlingen. Vind je dan dat we de anti-discriminatie wetten moeten afschaffen of mogen toch ook anti-discriminatie maatregelen verwachten ter ondersteuning van de holebi-gemeenschap?
Mijn standpunt is juist dat we dat helemaal niet moeten willen bepalen, en dat dat in veel gevallen misschien zelfs onmogelijk is.Maar hoe bepalen we dat biologie ten grondslag ligt. Is het niet al te gemakkelijk dat als er zich verschillen af tekenen omdat aan de biologie toe te schrijven?
Misschien heb je een punt met die laatste twee zinnen, maar het lijkt me niet echt fair om vergelijkingen uit een tijd van onwetendheid, door te trekken in vergelijkingen die vandaag de dag gemaakt worden.Als je een beetje naar de geschiedenis van de vrouwenstrijd kijkt, dan zie je bv dat zolang de vrouwen een achterstand hadden t.o.v. de mannen dat dat aan de biologische verschillen werd toegewezen. Nu dat de situatie ontstaat dat de jongens het slechter doen, gaan er stemmen op dat er gekeken moet worden naar wat er fout gaat.
Als totaal plaatje geeft dat dan toch de indruk dat die gelijke behandeling geen rekening houdt met wie daar eventueel door benadeeld wordt, behalve als het om mannen gaat.
Nogal straf Roeland. Misschien moet je het (Jagang schijnt geen bezwaar te hebben) maar onderbouwen.heeck schreef: Dat je gelijk in de stress bent gesprongen met een onsmakelijk persoonlijk bericht en "ad Hitlerium" associaties" is zonde.
Roeland
En dan? Ook al denk ik misschien dat er niets aan te doen is, dan nog denk ik dat mensen die denken dat er wel iets aan te doen is, liefst tonen dat ze iets begrijpen van de situatie.Jagang schreef:Maar volgens mij zeg je net steeds dat er niets aan te doen is, en ben ik degene die weigert zich daarbij neer te leggen.axxyanus schreef: Natuurlijk doet dat er wel toe. Als je een situatie wil begrijpen dan kan je dat alleen als je oorzaak en gevolg van elkaar kan scheiden. Zeker als je het op een of andere manier als een probleem ervaart waar je iets tegen wil doen, richt je je energie het best op de oorzaak i.p.v. op de gevolgen.
De vraag is of het water dat je op de grond ziet liggen van een omgevallen glas is of van een kraan die open staat.Jagang schreef:Hoe de taalgrens is ontstaan, vind ik niet zo interessant.
Hoe deze te beslechten wel.
Als een glas kapot valt, is het ok niet zo belangrijk om te weten hoe dat precies is gebeurd.
We is het belangrijk dat de troep opgeruimd wordt, zodat er niemand in de rotzooi komt te staan.
Waarom zou dat verschil maken? Waarom zouden mensen die hun eigen taal zo superieur vinden dat ze die blijven spreken ook als ze naar Vlaanderen verhuizen, hun taal niet even superieur vinden t.o.v. een tweede neutrale taal? Ook als ze Esperanto geleerd hebben blijft het voor deze mensen gemakkelijker om gewoon Frans te blijven praten en omdat de gemiddelde Vlaming een aardig woordje Frans praat levert dat voor de Franstaligen over het algemeen geen probleem op. De enige manier waarop dit verschil zou beginnen maken is als je zou ophouden met de Nederlandstaligen Frans aan te leren. Dat lijkt me ook niet direct aan te raden.Jagang schreef:Dit statement geeft geen aandacht aan de tweede neutrale taal die ik opperde.De geschiedenis spreekt je tegen. Vlaanderen is officieel eentalig, toch verfranst op dit moment de streek rond Mechelen bv. Als een ééntalig statuut niet kan verhinderen dat een andere taal zich in de streek begint te nestelen, is er IMO geen reden om aan te nemen dat een ééntalig statuut zomaar een taal kan laten verdwijnen.
Waar het jou om gaat verandert niets aan het feit dat als de ene taal de volledige steun van de overheid krijgt, terwijl de andere taal volledig genegeerd wordt, tenzij dan als een van de talen die in de school aangeleerd worden, dat laatste dan gewoon omschrijven als de taal niet aktief ondersteunen, een serieus misleidende manier is om de situatie te omschrijven. Een boycot van die taal door de overheid lijkt me een nauwkeurigere omschrijving.Jagang schreef:In welke taal je leert rekenen, lijkt me vrij irrelevant, want cijfers zijn in de gehele westerse wereld gelijk.Wat bedoel je met meertalig onderwijs? Ik heb het over de moedertaal als onderwijstaal, Duitstalige kinderen die dus in het Duits leren rekenen in de Oostkantons. Iets wat me niet consistent lijkt met de argumentatie die jij tot nu toe gebracht hebt.
Waar het mij om gaat, is dat kinderen ofwel te talen van hun land kunnen spreken, danwel een tweede overbruggende taal leren, zie ook het Esperanto dat ik aandroeg.
Welke twee? De twee talen van de streek of enkel de officiële taal en een neutrale?Jagang schreef:Twee.In welke taal wil jij de kleuters opvangen? In welke taal wil je de lagere school kinderen leren lezen en rekenen?
Hoe eerder je ermee begint, hoe "natuurlijker" de tweede taal later voor het kind is.
Volgens mij was het weinige smakeloze, de ad hitlerium die ik naar mijn hoofd geslingerd heb gekregen.viewtopic.php?f=42&t=12260&p=374385#p374332
Je begrijpt natuurlijk dat als je op deze manier gaat beginnen, we heel snel uitgepraat zijn he?
Ik verwacht meer van je dan je te bedienen van persoonlijke aanvallen en andere drogredenen.
Het eerstvolgende bericht van die strekking zal ik rapporteren, waarna ik je dan verder ook als een afgesloten hoofdstuk zal beschouwen.
De manier van reageren die je in het betreffende topic aan de dag hebt gelegd, is onnodig en gaat niet over de inhoud. Je doet net alsof ik etnische zuiveringen voorstel, terwijl ik net al die losse groepjes wil verbinden, en rukt wat ik geschreven heb totaal uit zijn verband.
We kunnen de discussie prettig voeren, of we stoppen ermee.
Bedenk maar wat je daar verder mee wil.
Maar een klacht heb je bij een volgende keer zeker in de pocket.