Hoe bepaal jij de absolute waarheid?ArhmoudZahir schreef:Waarom ik in DE (absolute) waarheid geloof? Omdat ik anders niet weet wat leugen of waarheid is.
Ik geloof niet in DE waarheid. Of iets waar is bepaal of iets klopt met de feiten en waarneming. Zwaartekracht bestaat en dat kan ik testen door iets in mijn hand te doen en dan mijn hand te openen en het valt naar beneden. Is het waar dat rood rood is? Het is waar omdat we hebben afgesproken dat een bepaalde kleur een die naam heeft. Dus ik beschouw iets als waar(heid) als iets in overeenstemming is met feiten die ik kan nagaan en die aan bepaalde criteria voldoen. De waarheid spreken is voor mij iets zeggen wat in overeenstemming is met de feiten.Hoe kijk jij tegen de waarheid aan dan? Wat is volgens jou waarheid? Wie bepaalt dit volgens jou (volgens jouzelf dus en niet volgens wiki of wat dan ook, want jullie denken vrij, dus hoop ik ook een antwoord vanuit jouw eigen denken te krijgen)?
Ik zie geen enkele reden om er iets bovennatuurlijks erbij te halen. Mijn leven vind ik alles behalve zinloos zonder te geloven in iets bovennatuurlijks. Het is juist geweldig om zelf invulling te geven aan mijn leven. Het doel van mijn bestaan? Ik ben er nu eenmaal en streef ernaar een zodanig leven te leiden dat ik er zelf tevredenheid in schep. De evolutietheorie geeft een verklaring voor de ontwikkeling van leven voor zingeving moet je idd ergens anders zoeken!Ik denk dat wij mensen nog niet 1% kunnen weten over het leven en zijn doel ervan zonder iets bovennatuurlijks, dus zonder iets wat onze natuur, ons denk en waarnemingsvermogen te boven gaat.Ik vind het interessant om te weten waarom wij hier op aarde zijn en weiger te geloven in de zinloosheid van het leven. De zin van het leven heb ik door de evolutietheorie nog niet kunnen ontdekken, maar zij kan daar ook geen antwoord op geven.
Je bedoelt waarschijnlijk zingeving en een doel voor je bestaan? Als doel hebben leven ter ere van een onzichtbare, niet waarneembare godheid vind ik intens triest. Het is niet eens bewijsbaar dat hij bestaat! De bijbelse moraal vidn ik allesbehalve hoogstaand. Dat het doel van mijn leven zou zijn om na mijn dood -als ik tenminste voldoe aan de goddelijke voorwaarden- tot in de eeuwigheid met de bijbelse god te moeten vertoeven -die ik ogv de bijbel helemaal geen liefdevolle en barmhartige god vind- is voor mij troosteloos en dieptriest.De bijbel doet dit wel!
Hier snij je een interessant onderwerp aan! Het ene geloof kan met geen mogelijkheid aantonen dat het het juiste geloof is. Alle geloven zijn namelijk niet gebaseerd op feiten die verifieerbaar en vergelijkbaar zijn.Maar er zijn natuurlijk meer heilige boeken en geloven.
Als ik dus in 1 waarheid geloof, dan zal ik moeten kijken wat de verschillen zijn tussen al die heilige boeken. Dat heb ik gedaan en dan kom ik tot een wezenlijk verschil tussen de bijbel en alle andere heilige boeken en geloven.
Fascinerend mooi ook zonder geloof in een bovennatuurlijke entiteit. Wow, al dit moois na een Oerknal vanuit een singulariteit! Schitterend!Als je beseft hoe nietig klein wij zijn in het immens grote heelal, dan vind ik het heel gewaagd om te stellen dat er geen God kan bestaan. Kijk gewoon eens naar dit plaatje:
En dit plaatje is voor jou een aanwijzing van het bestaan van een god? Welke god?
Een onjuiste vergelijking! Lutjebroek en de Eiffeltoren in Parijs maken deel uit van materiele zichtbare en waarneembare wereld. Ik kan de mier meenemen en hem de Eiffeltoren laten zien, laten beklimmen,etc. Iets wat met goden niet kan!Dan praat je m.i. als een mier in een maisveld bij Lutjebroek die maar niet kan geloven dat de Eiffeltoren in Parijs bestaat. Zoiets als "Wat ik niet zie, bestaat niet."
Is idd jouw beleving meer niet...Mensen die de mogelijkheid van een (schepper) God niet openhouden, denken wel heel erg klein en overmoedig, in mijn beleving.
Eigenlijk is je redenatie ik kan me niet voorstellen dat er geen god aan alles ten grondslag is, dus moet er een god zijn. Tsja, ik mis toch echt elke redelijke en logische argumentatie als je het niet erg vindt.Voor mij staat het vast dat er iets groters moet zijn dan de mens kan bedenken en ik noem het gemakshalve maar God.
Nou ik wacht nog steeds op een ondubbelzinnige bekendmaking van welke god dan ook! Zoals al eerder door mij geschreven vind ik de bijbelse god niet liefdevol en barmhartig. Ik heb tot mijn 45ste dagelijks de bijbel gelezen en een 21-delige studiebijbel, en heb 2 jaar bijbelschool gevolgd. Dankzij modules burgerlijk recht en formeel recht en een module Inleiding Nederlands recht van de OU ben ik eindelijk eens kritisch gaan leren lezen! Dankzij mijn opvoeding met de bijbel en later zelfindoctrinatie (door steeds maar de bijbel te gaan lezen, bijbelschool en preken) heb ik jaaarnelang in de bijbel geloofd. Door kritisch te gaan lezen en te gaan nadenken wat ik las, en ook de andere niet-gelovige kant eens te onderzoeken ben ik uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat de bijbel een mythisch boek is! Dat God een schepping van de mens is en niet andersom! Dat de bijbel historisch en feitelijk onjuist is. En dat de evolutietheorie een veel aannneemlijker verklaring is voor de ontwikkeling van leven en het het ontstaan van soorten. Dat de Big Bang theorie niet zomaar uit de lucht is gegrepen en dat zowel de evolutie-theorie als de Big Bang-theorie tot op heden nog niet ontkracht zijn. Zijn alle vragen dan beantwoord? Neen! Vind ik dat erg? Neen!Als God dan bestaat, zal Hij Zich redelijkerwijs ook aan ons bekend moeten maken. Het is wel zo eerlijk om te weten met wie we te maken hebben, als Hij onze Schepper is, die ook nog eens beweert dat Hij liefde is en onze verlosser is! Dan wil ik daar meer van weten, dus zal Hij er voor moeten zorgen dat ik ook daadwerkelijk kennis over hem kan krijgen, zodat ik zelf kan bepalen of ik in Hem ga geloven of niet.
En dat heeft Hij ook gedaan, door Zich bekend te maken middels Zijn Woord, de Bijbel.
De Bijbel afdoen als een sprookjesboek is echt TE gemakkelijk. Iemand die dat doet, heeft zich niet serieus verdiept in (het ontstaan van) de bijbel en dan houdt voor mij de discussie over waarheid en leugen met die persoon al snel op, omdat verdere discussie dan weinig zin heeft.