Moslims in Nederland 2004-2012

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

Re: Moslims in Nederland 2004-2012

Bericht door Peter van Velzen »

Cluny schreef:Ik heb bovenaan net buiten de pagina van het Freethinkergebeuren een kadertje Google waar ik alle woorden in kan vullen die ik nog niet helemaal begrijp of waar ik meer van wil weten.
Als jij daar "veroveren" invult komen de synoniemen en betekenissen verwijzingen bovenaan de zoekactie tevoorschijn.
Veroveren hoeft niet altijd een bloedspetterende actie te zijn.
Bijvoorbeeld.
De moslim Ahmed Aboutaleb heeft de burgemeesterspost van Rotterdam veroverd.
Interessant denkwijze,

Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat een burgemeesterspost voor een min-of-meer geloofsgenoot (ik kan niet vinden of Aboutaleb Soenni Sjia of nog wat anders is), een "verovering" betekent voor "moslims" in het algemeen (hoogstens voor dit individu). Geen enkele moslim kan de man immers - in die functie - ergens toe verplichten. Dat kunnen hoogstens de gemeenteraad en/of de regering. Maar misschien heb je andere dingen te melden die meer hout snijden.

En vertel ons er dan ook eens bij, waarom je dit van enig belang vindt.

Misschien dezelfde vraag, maar heb jij trouwens enig idee waarom wikepedia wel vermeldt dat de burgemeester van Rotterdam een Moslim is(zonder referentie overigens), en waarom ze over de levensbeschouwing van de burgemeester van Amsterdam niets vermeld?
Ik wens u alle goeds
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Misschien dezelfde vraag, maar heb jij trouwens enig idee waarom wikepedia wel vermeldt dat de burgemeester van Rotterdam een Moslim is(zonder referentie overigens), en waarom ze over de levensbeschouwing van de burgemeester van Amsterdam niets vermeld?
Misschien wel omdat in een moslimland zo'n functie voor een niet-moslim volstrekt uitgesloten zou zijn.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
JohanT
Technologist
Contacteer:

Bericht door JohanT »

Dus? Dat zou geen reden moeten zijn om het expliciet te melden.
Dit laat niet zozeer zien dat Nederland wél breed kan denken, het legt er de nadruk op.
De manier waarop het gepresenteerd wordt, zorgt juist voor een afstand. Zijn positie heeft weinig te maken met zijn geloof in dit geval.
Als er nu een artikel was over moslims waar verwezen werd naar bekende moslims, dan was het een ander verhaal.
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Uncle Rat schreef:De reductio ad absurdum (bewijs uit het ongerijmde) is een drogreden..
Ten eerste is een reductio ad absurdum geen drogreden en ten tweede maakt Peter van Velzen daar geen gebruik van. Ironie is niet synoniem aan een reductio ad absurdum.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Heel juist opgemerkt. Verder geldt dat een bewijs uit het ongerijmde alleen maar niet opgaat als er geen overeenstemming is over de eenduidigheid van een uitspraak. Dit speelt bijvoorbeeld als in een omschrijving ruimte is voor meerdere interpretaties, zoals bijvoorbeeld in woorden als "lang" en "veel" tot uitdrukking komt. Wat voor de één "lang" is hoeft dat voor een ander niet te zijn.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Fjedka schreef:Ten eerste is een reductio ad absurdum geen drogreden
Niet per definitie, maar in de praktijk vaak wel, al wordt het dan vaak een stroman.

Reductio ad absurdum is only valid when it builds on assertions which are actually present in the argument it is deconstructing, and not when it misrepresents them as a straw man. For example, any creationist argument that takes the form of "if evolution was real, we'd see fish turning into monkeys and monkeys turning into people all the time" only serves to ridicule itself, since it mischaracterises the theory of evolution to an extreme degree.

http://rationalwiki.org/wiki/Reductio_ad_absurdum
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

JohanT schreef:Dus? Dat zou geen reden moeten zijn om het expliciet te melden.
Dit laat niet zozeer zien dat Nederland wél breed kan denken, het legt er de nadruk op.
De manier waarop het gepresenteerd wordt, zorgt juist voor een afstand. Zijn positie heeft weinig te maken met zijn geloof in dit geval.
Als er nu een artikel was over moslims waar verwezen werd naar bekende moslims, dan was het een ander verhaal.[/quote]

Dat ben ik met je eens. Ik zocht slechts naar de verklaring waarom de religie werd vermeld bij de Rotterdamse burgemeester. Zelf lijkt het me niet relevant om de religie te melden bij een burgemeester zolang hij dit zelf niet expliciet benadrukt of zijn beleid erop baseert. Ik heb niet de indruk dat dit speelt in Rotterdam.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
petals
Ervaren pen

Bericht door petals »

nee hoor, speelt hier totaal niet. Sterker nog ik denk dat de meer orthodoxe stromingen van de islam, die waarvan een eventuele dreiging zou kunnen komen, Aboutaleb afdoen als een verrader en al helemaal niet als iemand die de islam op correcte wijze overbrengt aan de kaafirs (ongelovigen).
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Ik vind het ook niet zo relevant. Wellicht iets om wikipedia op te corrigeren?
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

collegavanerik schreef:
Cluny schreef: De in Nederland verblijvende moslims worden gewoon steeds talrijker, vromer en ook brutaler.
die 10% moslim gaan niet allemaal naar de moskee
Afbeelding

volgens de analyse van het cbs ontkerkelijkt de moslim ook flink
http://vorige.nrc.nl/binnenland/article ... elijkt_ook" onclick="window.open(this.href);return false;

het probleem is dat de fundamentalisten steeds harder gaan schreeuwen, dat zie je in de leeglopende rk kerk ook, denk maar eens aan die klokkenluidpastoor, dat gedrag kwam je dertigjaar geleden niet tegen.

de moslimgroei is eruit
http://www.flipvandyke.nl/2012/08/verdu ... e-12-jaar/" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
de moslimgroei is eruit
Is dat zo?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Cluny schreef:
de moslimgroei is eruit
Is dat zo?

Volgens die statistiek (blauwe lijn) nog niet helemaal, maar is het wel vreselijk gedaald en gaat het die kant uit.
Born OK the first time
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Daar staat volgens mij echter wel tegenover dat de clubjes die in de "verdrukking" zitten, steeds conservatiever en luidruchtiger worden.

Misschien juist daarom?

En hoe zit het met Islam in andere westerse landen?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Rereformed schreef:Volgens die statistiek (blauwe lijn) nog niet helemaal, maar is het wel vreselijk gedaald en gaat het die kant uit.
Misschien dat lieden als deze het tij voor de moslims in Nederland nog kunnen helpen keren :

Afbeelding
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Rereformed schreef:
Cluny schreef:
de moslimgroei is eruit
Is dat zo?

Volgens die statistiek (blauwe lijn) nog niet helemaal, maar is het wel vreselijk gedaald en gaat het die kant uit.
Het correcte antwoord haal je uit de rode lijn en die laat zien dat het aantal in Nederland verblijvende moslims groeit. Wellicht niet meer zo explosief als eerst maar desalniettemin: Groei!
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Jinny

Bericht door Jinny »

Cluny, is iedere in Nederland wonende moslim ook een islamiet?
Mijn zwager staat nog altijd als katholiek ingeschreven, maar is net zo een rabiate atheïst als ik.
Zo ken ik dus ook moslims in naam.
Mensen die de titel nog dragen omdat je je niet kunt uitschrijven.
Plaats reactie