Ja, ik heb het gelezen. Maar zou je niet wat voorzichtiger zijn met het toeschrijven van allerlei motieven aan Ehrman zonder dat je zijn boek gelezen hebt? Ik herken namelijk helemaal niet het beeld dat Ehrman zo fel is tegen het mythicisme en zijn vertegenwoordigers. Ik heb meer de indruk dat de reacties van de kant van de mythisten heel fel is.Rereformed schreef:Nee, nog steeds niet. Jij wel naar ik aanneem, aangezien je sommige dingen die ik zeg rechtzet, waarvoor dank.HJVorser schreef:@Rereformed
Heb jij Ehrmans boek gelezen?
Ehrman doet de visie van de mythicisten niet af als waardeloos. Anders had hij net zo goed geen boek kunnen schrijven. Hij hekelt ook het negeren van mythicisten in publicaties van enkele van zijn collega's. Hij neemt ze serieus. Maar dat is nog iets anders dan dat hij hun standpunt overtuigend vindt.Ik heb me in de eerste plaats verbaasd over hoeveel stof zijn boek heeft doen opwaaien, en over de gechargeerde manier waarop hij de visie van mythicisten afdoet als waardeloos. En dat terwijl hij zich vóór het schrijven van zijn boek niet eens op de hoogte was van deze visie. Ik herinner me een jaar of twee geleden in een topic hier een youtube link gezet te hebben waar Ehrman geïnterviewd werd. Hem werd de vraag gesteld wat hij vond van de Jesus-myth hypothese, en hij veegde die van tafel als pertinente onzin en zei dat geen wetenschapper die aanhangt. De interviewer kwam daarop met het commentaar dat bijvoorbeeld Doherty en Robert Price hierover hadden geschreven. Ehrman had echter nooit gehoord over deze personen.
Verder is het volgens mij heel begrijpelijk dat Ehrman niet of nauwelijks iets wist over Price en Doherty tot voor enkele jaren. Hun werk is namelijk niet gepubliceerd in de toonaangevende journals of bij de toonaangevende uitgevers (voorzover ik weet). Hun werk is daarom ook vrijwel nooit beschikbaar in universiteitsbibliotheken (voorzover ik weet). Het mythicisme is vooral een 'underground' beweging op het internet.
Ik ken het boek in grote lijnen en heb een paar fragmenten gelezen, meer niet. Wat ik van de reactie van Doherty op Ehrman gezien heb, maakt niet echt veel indruk op mij. Ehrman is zeker in zijn populariserende boeken wel de man van het grote gebaar, dus als Ehrman hier of daar Doherty niet goed weergeeft verbaast me dat niet. Of dat echt Ehrmans positie ondermijnt, waag ik te betwijfelen.Mag ik je vragen of je Dohertys boek Jesus, neither God not man gelezen hebt? Voor mij is deze zienswijze in de eerste plaats bijzonder interessant, en ik bewonder de goed doorwrochte manier waarop Doherty die verdedigt. Kun je wat vertellen over hoe Ehrman in zijn boek Doherty behandelt? Ben je het eens met wat Godfrey (zie link in de openingspost) erover schrijft?