"De HERE is goed. Hij is een helper in de nood, een schuilplaats voor allen die op Hem vertrouwen."doctorwho schreef:De hebt het dus over de Thora? Kan je eens aangeven waar je deze betekenis hebt gevonden in de context zoals jij deze te berde brengt?Job schreef:Doctorwho;
Leuk dat je dat allemaal hebt opgezocht.
Maar dat had ik ook al gezien. Dus..mijn vraag is; 'wat is daar de bedoeling van ??'
Ik spreek over de Hebreeuwse betekenis van 'geloven' zoals die in de bijbel voorkomt.
Job
(Nahum 1:7)
"Vertrouw altijd op de HERE God, want de Oppermachtige HERE is uw eeuwige toevlucht."
(Jesaja 26:4)
"Zeg tegen de rijken dat zij niet trots mogen zijn en niet moeten vertrouwen op hun geld, dat slechts een twijfelachtige zekerheid geeft, maar dat zij moeten vertrouwen op de levende God, Die ons van alles geeft om ervan te genieten. Zeg hun dat zij hun geld moeten gebruiken om er goed mee te doen."
(1 Timotheus 6:17)
"Ik verwacht alles van U. Almachtige HERE, van kindsbeen af heb ik alleen op U vertrouwd." (Psalm 71:5)
"Wij durven dit alleen maar over onszelf te zeggen, omdat wij er dank zij Christus op vertrouwen dat God ons zal helpen het waar te maken." (2 Korintiërs 3:4)
"Wee mijn weerspannige kinderen, zegt de HERE, u vraagt iedereen om raad behalve Mij en besluit precies dat te doen wat Ik niet wil. U sluit u aan bij ongelovigen en maakt zo uw zonde steeds groter.
[2] Want zonder Mij iets te vragen, hebt u zich om hulp tot Egypte gewend en hebt u op de bescherming van Farao vertrouwd." (Jesaja 30:1-2)
"Hizkia had een sterker vertrouwen in de HERE, de God van Israël, dan menig koning voor of na hem."
(2 Koningen 18:5 )
"David voelde zich in het nauw gedreven, want door het verdriet om hun kinderen begonnen zijn mannen erover te praten hem te stenigen. Hij bleef echter op God vertrouwen."
(1 Samuel 30:6)
"Een mens zonder God vertrouwt op een spinneweb. Alles waarop hij steunt, stort onder hem ineen."
(Job 8:14 )
etc..etc...
Job