Vertrouwen in God.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Job
Banned

Re: Vertrouwen in Goden

Bericht door Job »

doctorwho schreef:
Job schreef:Doctorwho;

Leuk dat je dat allemaal hebt opgezocht.
Maar dat had ik ook al gezien. Dus..mijn vraag is; 'wat is daar de bedoeling van ??'

Ik spreek over de Hebreeuwse betekenis van 'geloven' zoals die in de bijbel voorkomt.

Job
De hebt het dus over de Thora? Kan je eens aangeven waar je deze betekenis hebt gevonden in de context zoals jij deze te berde brengt?
"De HERE is goed. Hij is een helper in de nood, een schuilplaats voor allen die op Hem vertrouwen."
(Nahum 1:7)

"Vertrouw altijd op de HERE God, want de Oppermachtige HERE is uw eeuwige toevlucht."
(Jesaja 26:4)

"Zeg tegen de rijken dat zij niet trots mogen zijn en niet moeten vertrouwen op hun geld, dat slechts een twijfelachtige zekerheid geeft, maar dat zij moeten vertrouwen op de levende God, Die ons van alles geeft om ervan te genieten. Zeg hun dat zij hun geld moeten gebruiken om er goed mee te doen."
(1 Timotheus 6:17)

"Ik verwacht alles van U. Almachtige HERE, van kindsbeen af heb ik alleen op U vertrouwd." (Psalm 71:5)

"Wij durven dit alleen maar over onszelf te zeggen, omdat wij er dank zij Christus op vertrouwen dat God ons zal helpen het waar te maken." (2 Korintiërs 3:4)

"Wee mijn weerspannige kinderen, zegt de HERE, u vraagt iedereen om raad behalve Mij en besluit precies dat te doen wat Ik niet wil. U sluit u aan bij ongelovigen en maakt zo uw zonde steeds groter.
[2] Want zonder Mij iets te vragen, hebt u zich om hulp tot Egypte gewend en hebt u op de bescherming van Farao vertrouwd." (Jesaja 30:1-2)

"Hizkia had een sterker vertrouwen in de HERE, de God van Israël, dan menig koning voor of na hem."
(2 Koningen 18:5 )

"David voelde zich in het nauw gedreven, want door het verdriet om hun kinderen begonnen zijn mannen erover te praten hem te stenigen. Hij bleef echter op God vertrouwen."
(1 Samuel 30:6)

"Een mens zonder God vertrouwt op een spinneweb. Alles waarop hij steunt, stort onder hem ineen."
(Job 8:14 ) :wink:

etc..etc...

Job
"De geest is niet in het ik maar tussen ik en jij"
(Martin Buber)
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Job schreef:Even een correctie aan mijn kant.

Ik schreef het woord 'Anan' als vertrouwen. Klopt niet.
Ik heb het verkeerd genoteerd. Het moet zijn 'aman'.
De oorspronkelijke betekenis daarvan is 'vertrouwen', wat ook vertaald wordt met 'geloven'
'Geloven = vertrouwen' Dit is hetzelfde.

Job
Wat was dan je hele punt???? :roll: :roll:
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Job
Banned

Bericht door Job »

doctorwho schreef:
heeck schreef: Topicsuggestie: Vertrouwen in Goden
R.
vertrouwen dus

Ik heb er het volste vertrouwen in dat ik ook na weder-bekering van de goden niets te verwachten heb.
Van goden valt ook niets te verwachten. Dat is heel bijbels...

(Waarom de topic-titel "vertrouwen in Goden". En dat laatste ook nog met een hoofdletter.)

Job
Laatst gewijzigd door Job op 20 jul 2012 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
(Martin Buber)
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Job schreef:Van goden valt ook niets te verwachten.
Zoveel was ons ook al wel duidelijk.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Job schreef: Van goden valt ook niets te verwachten. Dat is heel bijbels...
Volgens mij staat in de bijbel dat je van God de meest vreemde zaken mag verwachten.

(Waarom de topic-titel "vertrouwen in Goden". En dat laatste ook nog met een hoofdletter.)
God schrijf je toch met een hoofdletter als het om een naam gaat? Jij wil de andere goden zeker dat kleine genoegen ontzeggen door eentje voor te trekken.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Job schreef:
Jagang schreef:Geloven betekent ergens van overtuigd zijn.
Je bent dus overtuigd van het bestaan van een god, of je bent het niet.
Dat is meer een filosofisch argument die is ontstaan in de Verlichting met de opkomst van de wetenschap en ook met het godsbeeld van de 'Onbewogen Beweger', de AAA-God, die filosofisch van aard , maar de bijbel vreemd is.
Prachtig. Een topic met zo'n groot bullshitgehalte hebben we in tijden niet gehad!

God
God (Hebreeuws: Jahweh, Elohim,) (Fins: Jumala) is een fictief wezen bedacht door Job, beschreven in diens handboek De Bijbel. God troont in de hemel, buiten het universum en is tevens alomtegenwoordig in zijn schepping, waarin oa. zijn lievelingsschepselen mensen wonen die vertrouwen in Hem hebben...
(gevonden in: Woordenboek van Job)

Voorbeelden:

Het Fiktieve Wezen wezen is goed. We roepen hem gewoon uit tot een helper in de nood, een schuilplaats voor allen die op Hem vertrouwen."

"Vertrouw altijd op het Fiktieve Wezen God, want de Oppermachtige Fictie is altijd uw eeuwige toevlucht."
(Jesaja 26:4)

"Zeg tegen de rijken dat zij niet trots mogen zijn en niet moeten vertrouwen op hun geld, dat slechts een twijfelachtige zekerheid geeft, maar dat zij moeten vertrouwen op de Levendige Fictie, Die ons van alles lekkers geeft om ervan te genieten. Zeg hun dat zij hun geld moeten gebruiken om er goed mee te doen."
(1 Timotheus 6:17)

"Ik verwacht alles van het Fiktieve Wezen. Fiktieve Creatie van de mens, U bent Almachtig, van kindsbeen af heb ik alleen op U vertrouwd." (Psalm 71:5)

"Wij durven dit alleen maar over onszelf te zeggen, omdat wij er dank zij Christus - die niet letterlijk is opgestaan, maar enkel in onze gedachten leeft - op vertrouwen dat De Fiktie ons zal helpen het waar te maken." (2 Korintiërs 3:4)

"Wee mijn weerspannige kinderen, zegt het Fiktieve Wezen, u vraagt iedereen om raad behalve Mij en besluit precies dat te doen wat Ik niet wil. U sluit u aan bij ongelovigen en maakt zo uw zonde steeds groter.
[2] Want zonder de fiction producers iets te vragen, hebt u zich om hulp tot Egypte gewend en hebt u op de bescherming van Farao vertrouwd." (Jesaja 30:1-2)

"Hizkia had een sterker vertrouwen in de fiction producers, die het Fiktieve Wezen van Israël verzonnen, dan menig koning voor of na hem."
(2 Koningen 18:5 )

"David voelde zich in het nauw gedreven, want door het verdriet om hun kinderen begonnen zijn mannen erover te praten hem te stenigen. Hij bleef echter op de Verzonnen Fiktie vertrouwen."
(1 Samuel 30:6)

"Een mens zonder de wereld van de fiktie vertrouwt op een spinneweb. Alles waarop hij steunt, stort onder hem ineen."
(Job 8:14 )
Born OK the first time
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

DocWho,

Het topictitelvoorstel kwam uit mijn koker en was gebaseerd op een paar zinsnedes van Job zelf.
{Job: Ik had het namelijk over geloven als vertrouwen ! }
Alleen was ik zo vrij om er meervoud van te maken en de grote G te gebruiken als een verborgen hint naar de vele andere goden waarin kan worden vertrouwd en die ontrouw kan worden aangedaan door het met andere Goden aan te leggen.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

heeck schreef: Alleen was ik zo vrij om er meervoud van te maken en de grote G te gebruiken als een verborgen hint naar de vele andere goden waarin kan worden vertrouwd en die ontrouw kan worden aangedaan door het met andere Goden aan te leggen.
Roeland
De grote G is wat mij aangaat voor elke god van toepassing :wink:
Job
Banned

Bericht door Job »

Rereformed schreef:

Voorbeelden:

Het Fiktieve Wezen wezen is goed. We roepen hem gewoon uit tot een helper in de nood, een schuilplaats voor allen die op Hem vertrouwen."
Getver...het Fjedka-kopieergedrag is besmettelijk. [-X
Zelfs de huismeester van het FF-forum is er niet tegen bestand. =D>

Job
(Martin Buber)
Job
Banned

Bericht door Job »

heeck schreef:DocWho,

Het topictitelvoorstel kwam uit mijn koker en was gebaseerd op een paar zinsnedes van Job zelf.
{Job: Ik had het namelijk over geloven als vertrouwen ! }
Alleen was ik zo vrij om er meervoud van te maken en de grote G te gebruiken als een verborgen hint naar de vele andere goden waarin kan worden vertrouwd en die ontrouw kan worden aangedaan door het met andere Goden aan te leggen.
Dit klopt sowieso niet.
De andere goden kun je geen ontrouw aandoen. Want (om maar een voorbeeld te noemen, werden de Griekse goden zelfs volledig geaccepteerd in het Romeinse Pantheon van goden. Alleen kregen ze andere namen. Dit was kenmerkend voor vrijwel alle niet-bijbelse culturen. De goden van andere culturen werden gewoon overgenomen.
Dus waar zit nu de ontrouw ?? Dus niks hoofdletter, gewoon goden met kleine letter.

Bovendien schrijven we God met een hoofdletter omdat wij nu eenmaal in een Christelijke cultuur zijn opgegroeid(gelovig of niet) en daarom weten dat we hier de Christelijke of bijbelse God bedoelen.

Job
(Martin Buber)
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Job schreef: Bovendien schrijven we God met een hoofdletter omdat wij nu eenmaal in een Christelijke cultuur zijn opgegroeid(gelovig of niet) en daarom weten dat we hier de Christelijke of bijbelse God bedoelen.

Job
Ergens opgroeien is niet hetzelfde als het omarmen. Christelijke cultuur ja maar dan wel met Romeins recht en Germaanse invloeden.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Job,

Houd je svp aan he punt waar het je om gaat en dat is niet het geneuzel over je (tijdelijke *1) topictitel die op mijn initiatief tot stand is gekomen.

Je schreef zelf overigens eerder:
Vele verhalen uit de bijbel gaan over de trouw én vooral ontrouw van Israël als volk aan hun God.Bijv de ontrouw blijkt uit het aanbidden van afgoden. De verhalen laten zien dat het kleine Hebreeuwse volk daar ontzettend moeite mee heeft.
Ontrouw aan een god door het aan te leggen met andere goden was dus echt niet zo een raar idee van me.

Dat er vrijmoediger manieren van religie zijn waarbij men vrolijk leentjebuur speelt bij andermans goden mocht ik zelfs op vakantie in Engeland bezichtigen:
In dit geval het badhuis in Bath { http://www.romanbaths.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false; } waar bronzen ringen een soort dankbetoon waren voor ontvangen genezingen en ook twee godinnen van resp. Keltische en Romeinse oorsprong tot eenheid werden gebracht *2). De romeinen waren zo beschouwd best handige knapen in het kalmeren van overwonnenen.

Wat ik wel een aarige opening van je vond was vertrouwen zoals je dat tegenover mensen hebt, want inderdaad kan je een dergelijk gevoel projecteren op god(en). *3)

Roeland

*1)
Een van de moderatoren zal best een nieuwe topictitel voor je willen plaatsen, want ik vind het jouw topic. Mijn idee was in ieder geval beter dan niets en vulde dus tamelijk netjes een leemte.
*2)
The first shrine at the site of the hot springs was built by Celts,[9] and was dedicated to the goddess Sulis, whom the Romans identified with Minerva.
*3)
Uit een hoekje van mijn wandbekleding dook "De religieuze projectie" van Sierksma op.
Alleen de titel al kon van toepassing zijn op jouw verbinden van vertrouwen in een mens en vertrouwen in een god. Ik zal het weer eens doorbladeren.
R.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Bah, dit draait alle kanten op.
Mij is de lust alweer vergaan.
Henry Ford
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

heeck schreef:Een van de moderatoren zal best een nieuwe topictitel voor je willen plaatsen, want ik vind het jouw topic. Mijn idee was in ieder geval beter dan niets en vulde dus tamelijk netjes een leemte.
.
Als er een verzoek van Job komt zien we wel weer.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Job schreef:
Rereformed schreef:

Voorbeelden:

Getver...het Fjedka-kopieergedrag is besmettelijk. [-X
Zelfs de huismeester van het FF-forum is er niet tegen bestand. =D>

Job

Beste Job, deze stijlvorm heb ik al vele malen gebruikt en is bijzonder sterk. Het is bedoeld om iemand die blind is voor iets de ogen te openen.
Indien God niet letterlijk bestaat, dan zijn alle bijbelteksten die je aanvoerde van geen andere waarde dan holle retoriek.
Je er met een lolletje en ludieke emoticons van afmaken maakt de onzin die je verkoopt niet waardevoller.
Born OK the first time
Plaats reactie