Dagelijks oproepen tot gebed

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

kiks
Bevlogen

Re: Dagelijks oproepen tot gebed

Bericht door kiks »

Dat beloof ik schreef:Anderen hebben daar dan geen last van.
Het lijkt me nou net dat dat de bedoeling is. Kerkklokken een half uur voor een dienst luiden is ook zinloos.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Dat beloof ik schreef:Ik snap het hele probleem niet.
Als mijn buurman het in zijn hoofd zou halen om elke ochtend luidkeels uit het raam te gaan roepen dat hij ging bidden, kwam hij daar echt niet meer aan toe, dat garandeer ik.
Hij mag van mij bidden wat hij wil, maar ik wens daar geen last van te hebben.

Vanaf een toren oproepen tot gebed werkte 1500 jaar geleden in de woestijn heel goed.
Tegenwoordig zijn we iets verder in de tijd, kan elke moslim een gebedsapp installeren op zijn smartphone en dan hoort hij uit zijn telefoon de oproep tot gebed.
Anderen hebben daar dan geen last van.
Klaar.

Volgende probleem.
Ik weet alleen niet of Allah zo'n gebedsapp zou goedkeuren. Ik ken alleen de christelijke God van vroeger en dat was niet een heel erg tolerant baasje. Televisie was al uit den boze, laat staan een smartphone.
Maar, als Moslims 5X/dag bidden, hebben ze dan zo onderhand niet een Gods-gen ontvangen. Een soort van ingebouwde klok? Je mag toch wel verwachten dat Hij iets meer over heeft voor zij die ot de juiste God bidden...
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

kiks schreef:
Dat beloof ik schreef:Anderen hebben daar dan geen last van.
Het lijkt me nou net dat dat de bedoeling is. Kerkklokken een half uur voor een dienst luiden is ook zinloos.

Groet

kiks
Vroeger, toen men nog dacht dat de wereld plat was, had dit wel degelijk een functie.
Niet alleen voor de kerk, maar ook voor andere zaken.
Bv om te waarschuwen (geboorten, stormen, overstromingen) of het einde van de werkdag te duiden.
Zo hadden kerkklokken dus ook een niet-kerkelijke functie en om die reden zou het luiden van kerkklokken (n tegenstelling tot het schreeuwen vanaf minaretten) in Nederland gewoon als traditie kunnen blijven bestaan.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Hiermee zeg je volgens mij dat zaken die traditioneel zijn kunnen blijven bestaan. Maar is dat geroep vanaf een torentje ook niet een traditie? Zij het niet een Nederlandse.
Wat mij stoort is dat ik als niet gelovige op hinderlijke wijze gestoord wordt in mijn privévoorkeuren op voor mij ongewenste tijdstippen. Of dat nu gebeurt vanuit een kerkklok of een minaret maakt voor mij geen verschil.

Groet

kiks
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

kiks schreef:Hiermee zeg je volgens mij dat zaken die traditioneel zijn kunnen blijven bestaan. Maar is dat geroep vanaf een torentje ook niet een traditie? Zij het niet een Nederlandse.
Wat mij stoort is dat ik als niet gelovige op hinderlijke wijze gestoord wordt in mijn privévoorkeuren op voor mij ongewenste tijdstippen. Of dat nu gebeurt vanuit een kerkklok of een minaret maakt voor mij geen verschil.

Groet

kiks
Ach, voor mij is het een teken dat ik de auto dichterbij kan parkeren. De straat "loopt" nl. leeg.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Dat beloof ik schreef: Zo hadden kerkklokken dus ook een niet-kerkelijke functie en om die reden zou het luiden van kerkklokken (n tegenstelling tot het schreeuwen vanaf minaretten) in Nederland gewoon als traditie kunnen blijven bestaan.
Yep, ik herinner mij het kleppen van het angelus klokje om 12 uur 's middags. Ik had toen nog geen horloge, bijna niemand trouwens. Je zag daarna overal mensen lopend en fietsend op huis af gaan voor de middag pauze.
Het angelus klept in de verte
In tonen, zo zuiver en hel
De grootmoeder knielt op de drempel
De kinderen, ze staken hun spel
Grootmoeder bidt onze vader
De kinderen zeggen het haar na
Een zonnestraal glijdt door het lover
Een glimlach, een glimlach
Van 's Heren genaad
Wat was het leven simpel toen. :wink:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

dikkemick schreef:Ach, voor mij is het een teken dat ik de auto dichterbij kan parkeren. De straat "loopt" nl. leeg.
Voor mij is dat omgekeerd. Bij mij om de hoek (was?) een moskee, zodat er vrijdags tot voor kort geen parkeerplek te vinden was. Op zondag een Rkk en een protestantse kerk op een steen worpafstand. Het Leger des heils is (gelukkig) uit mijn buurt verdwenen. :)

Groet

kiks
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

kiks schreef:Hiermee zeg je volgens mij dat zaken die traditioneel zijn kunnen blijven bestaan. Maar is dat geroep vanaf een torentje ook niet een traditie? Zij het niet een Nederlandse.
Dat over tradities in ere houden klopt.
Even naar buiten kijken hoor; shit, ik zit in Nederland, ja hier houden ze Nederlandse tradities in ere.
Tradities moet je in ere houden op de plek waar ze thuis horen.
Fierljeppen in Limburg, dat gaat niks worden.
Oproepen tot gebed vanaf een minaret in Sint Odiliapeel ook niet.
En zo nu en dan een klok luiden, dat kan dan weer wel.
kiks schreef: Wat mij stoort is dat ik als niet gelovige op hinderlijke wijze gestoord wordt
Als dat zo is, dan moet U daar wat aan doen.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Dat beloof ik schreef:Even naar buiten kijken hoor; shit, ik zit in Nederland, ja hier houden ze Nederlandse tradities in ere.
Eigenaardig dat bij brand diezelfde traditie van het klokluiden afgeschaft is. Niet zo waardevol die traditie zeker? :wink:
Als ik naar buiten kijk zie ik ook wel eens mensen die er andere tradities op na houden.
kiks schreef: Wat mij stoort is dat ik als niet gelovige op hinderlijke wijze gestoord wordt
Als dat zo is, dan moet U daar wat aan doen.
Heb je een idee?

Groet

kiks
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

De materiële schade valt mee.
Afbeelding
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Plaats reactie