Eindtijd en eschatologie

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Eindtijd en eschatologie

Bericht door Rereformed »

Destinesia schreef:En daarom schreef ik eerder dat je "andersom" moet leren denken.

De verwachting van een afschuwelijke eindtijd onder de drie monotheïstische religies zijn een levensgroot gevaar voor de wereldvrede. Oorlogen en rampen worden een vreugde in ieders eigen gelijk. Onbewust vervullen een enorm collectief aan gelovigen zélf de zogenaamde profetieën gefocust als ze al eeuwen lang zijn op Jeruzalem en welke God daar moet heersen. Ze leven precies ná wat geschreven staat en zo zijn gelovigen samen gebundeld een levensgevaarlijke kracht die de mensheid kan vernietigen.

Ik lees nu pas het einde van je lange post, en merk op dat je daar precies hetzelfde zegt als waar ik net mee aankwam, dat de drie boekgodsdiensten zelf die narcotica zijn die mensen bedwelmt. Christenen moeten inderdaad exact het omgekeerde leren inzien. Dat is vreselijk moeilijk. Mensen wier geloof berust op zogenaamd uitkomende profetieën zitten muurvast in hun geloof.

En toch is het niet onmogelijk. Er zijn nog maar drie pagina's volgeschreven in dit topic en er is al een enorme lading eindtijdshit ontmaskerd.
Born OK the first time
Destinesia

Bericht door Destinesia »

En dan kwam ik als 26 jarige (?) tussen 'hele normale' mensen, met hele normale banen. Mensen die veel geld verdienden, mensen die weinig geld verdienden, sommigen die ongeveer zo waren als ik maar hun hele leven al gelovig, en dan ook nog hoog-opgeleid. (?) een gewone leuke vrouw, of vriendin hadden, normale hobby's, leraren wiskunde, gewone gezinnen. Nou en meng die combinatie van met zelfverzekerde vriendelijke en logisch redenerende "normale mensen" met "bizar geloof" en je vraagt je na verloop van tijd verbijsterd af hoe het toch komt dat niet iedereen onmiddellijk een christen wordt zo 'duidelijk' laat jouw profetisch oog je de ware toestand van de wereld zien!

Bedankt voor het openen van deze discussie overigens MoreTime! :!:
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Destinesia schreef:zo 'duidelijk' laat jouw profetisch oog je de ware toestand van de wereld zien!
Ja, verbazingwekkend, hè, hoe je dan in een mum van tijd een bijzonder scherp 'profetisch oog' ontwikkelt. En dan kan je zo meewarig je hoofd schudden over 'de wereld' die maar leeft zoals in de dagen van Noach en geen enkel idee heeft. :lol:

Overigens kwam ik laatst een universitair opgeleide vrouw tegen die over haar jonge jaren vertelde. Ze was overtuigd marxiste in de 70er jaren, en nadat de SovjetUnie inklapte kregen al die linkse mensen een enorme kater en moesten ze de realiteit onder ogen zien. Dit soort mensen hebben een soortgelijke ervaring als religieus gelovigen die hun geloof zien instorten.
De gelijkenis was zo groot dat ik me erover verbaasde toen ze liet weten hoe ze toen als overtuigd marxiste zo uit de hoogte kon neerkijken op 'de wereld' die maar gewoon dom verder ging en maar niet snapte wat er allemaal op het spel stond en geen idee had van hoe de zaken eigenlijk in elkaar zaten.
Born OK the first time
Destinesia

Meer bizar is dat het me nooit gelukt is dat Noach verhaal werkelijk écht te geloven dan alleen als een soort van symbolisch teken dat een verslechterde mensheid na een drastische uitdunning door God een 'groep mensen' in leven hield, en ik op deze bijzondere manier de daaropvolgende 15 jaar toch stug dóór ben blijven geloven in veel wonderen, christelijke boeken over de voorspellingen van het Nieuwe Testament. Juist die hele "eindtijd-waan", gepresenteerd in allerlei christelijke boeken heeft mij nog zolang vastgehouden en betoverd. Christenen zeggen: Als God de atomen kan scheppen tot de grootste sterrenstelsels, waarom zou Hij dan niet iets simpels kunnen doen als Jezus die over het water loopt of de Tien Geboden schrijven met Zijn Vinger.

Het wordt steeds meer duidelijk dat ik op een heel bijzondere manier heb geloofd. Al doet iedere gelovige dat hahahaha! Achteraf bezien geloofde ik toen de meeste wonderen al niet. Wel de "opstanding van Jezus" en dat Jezus allerlei bijzondere dingen had gedaan zoals Lazarus uit de dood opwekken bijvoorbeeld. Vreemd genoeg. Maar het was ook meer een besluit: "Ok, ik besluit voor mijzelf dat ik dat geloof". Twijfelde ik er wel eens aan. Nou dan schaamde ik me daar nogal voor en ging ik bidden of God me wat meer geloof kon geven. Het is bijzonder dat ik zó iets kinderlijks hier even openbaar op FT neerzet maar ik denk dat het belangrijk is voor gelovigen die hier meelezen.
zalwel
Forum fan

Bericht door zalwel »

Destinesia schreef:Het is bijzonder dat ik zó iets kinderlijks hier even openbaar op FT neerzet maar ik denk dat het belangrijk is voor gelovigen die hier meelezen.
Ik kan er niks anders van zeggen dan dat ik het, ondanks dat je anoniem bent, vind getuigen van lef.
god is a word and the argument ends there -Bill Callahan

Reality is that which, when you stop believing in it, doesn’t go away -Philp K. Dick
Destinesia

zalwel schreef:
Destinesia schreef:Het is bijzonder dat ik zó iets kinderlijks hier even openbaar op FT neerzet maar ik denk dat het belangrijk is voor gelovigen die hier meelezen.
Ik kan er niks anders van zeggen dan dat ik het, ondanks dat je anoniem bent, vind getuigen van lef.
Eerst doen en dan wel zien wat er van komt. Werkt niet altijd in je voordeel.

Die lef heb ik eigenlijk alleen maar omdat er heel veel slimmere mensen in Nederland bestaan dan ik (ik had het bijvoorbeeld over de hoge opleiding)

- die desondanks nog steeds orthodox gelovig zijn
- als christenen zelfverzekerd in hun geloof slalommend door het leven gaan
- precies dezelfde rare wonderen en nog gekker geloven als ik destijds
- maar op een vreemde manier toch iets minder vreemd geworden door seculieren.

Kijk het programma "Adieu God". Je zou ook kunnen zeggen dat de presentator met zijn geloof in pratende slangen en engelen met zwaarden en zijn geloof in een eeuwige veroordeling niet helemaal goed bij zijn verstand is.

Toch worden diegenen die van het geloof zijn afgevallen de 'raarste mensen' gevonden'. Die tijdelijk hun verstand waren verloren. Ik kan alleen maar aanvoelen waarom dat zo is. Je verschilt dan, in de ogen van iemand, die nota-bene wél veel respect heeft voor het geloof van zijn lieve tante, niet veel van iemand die van zijn waan af is ooit te zijn ontvoerd door een UFO.

Het is altijd: Die zaten in een zware kerk of een sekte. :lol:

Nou nee hoor. Andries Knevel en Tijs van den Brink zijn nét zo sta-pel-gek als ik dat was. zij hebben het dan ook over Jezus en die overtuiging is maatschappelijk aanvaard. Moet je eens kijken als Knevel het bijvoorbeeld over zijn geloof in Wodan zou hebben.

Kijk en dát is dus de christelijke macht over seculieren. Het algemene respect voor de christelijke overtuiging dat is ingeburgerd. En dan al die vrijzinnige christenen die ervoor zorgen dat "geloof" iets ontastbaars mag blijven zónder uitleg van reden! Een programma met de titel "Adieu Wodan" zou de lading dekken van wat ik probeer duidelijk te maken aan seculieren met hun aangeleerde 'respect' voor een in de kern destructief geloof. Iets voor seculieren om over na te denken.
Laatst gewijzigd door Destinesia op 01 jun 2012 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
zalwel
Forum fan

Bericht door zalwel »

Raar komt dan ook van het franse rare, wat zeldzaam betekent.
En dapper ben je als je iets doet wat een ander niet durft, in vergelijking met de rest. Wat dan ook weer een zeldzaamheid is.
Met je kop in het zand door het leven gaan kan prima in combinatie met een goede baan of hoge opleiding, ik vind het echter niet getuigen van intelligentie. Ook al heeft diegene 6 studies afgerond en heeft ie een topbaan kan ie tegelijkertijd onnozel zijn in mijn optiek.

Reality is that which, when you stop believing in it, doesn’t go away -Philp K. Dick
elle
Ervaren pen

Bericht door elle »

Destinesia schreef:
Dat lef heb ik eigenlijk alleen maar omdat er heel veel slimmere mensen in Nederland bestaan dan ik (ik had het bijvoorbeeld over de hoge opleiding)
- die desondanks nog steeds orthodox gelovig zijn
- als christenen zelfverzekerd in hun geloof slalommend door het leven gaan
- precies dezelfde rare wonderen en nog gekker geloven als ik destijds
- maar op een vreemde manier toch iets minder vreemd geworden door seculieren.

Stel dat alle christenen zouden afvallen
van hun geloof,
dan hadden wij op Freethinker
geen discussiestof meer over dit fenomeen.

Dus ergens
Is het toch wel leuk
dat er christenen zijn
en dat er een bijbel is
die op dit forum
stukje bij beetje
ontleed wordt,
helemaal uitgeplozen
steeds iets ontdekkend
wat raar is en vreemd.

:D
Non sum qualis eram
Destinesia

Ik heb eens nagedacht. Ik ben twee keer van plan geweest dit forum voorgoed de rug toe te keren omdat ik me alleen maar rotter en rotter voelde om over geloof te praten. De tweede maal was nog maar kort geleden. Ik ben slechts 15 jaar 'kwijt' van mezélf en die jaren wil ik misschien 'terug'. Ik moet leren dat het voor het grootste deel mijn eigen schuld is dat ik deze verrotte onzin ooit ben gaan geloven maar ik moet voor mijn gevoel ook iets doen aan deze christelijke idioten die dit geloof nog steeds willen verspreiden. En het moeilijkste voor mij om achteraf te begrijpen is dat ik er niet eens mee opgegroeid ben maar op mijn 26'ste toen ik in een depressie zat doodleuk ben gaan geloven. Iets waar ik vandaag de dag mijn hoofd over breek. Dus leuk is absoluut het verkeerde woord hiervoor. Fascinatie en onbegrip over mijn eigen keuzes komt dichter in de buurt. Daarnaast voel ik iets van wraak en hoongelach tegenover "hel of hemel christenen" die anderen vertellen dat zij zullen moeten gaan geloven om eeuwig behouden te blijven. Ik voel een dringende noodzaak het christelijk geloof te ontleden, de sadistische en smerige manipulatie (er is een hel bla bla) ervan te benadrukken en de juiste redenen te achterhalen waar-óm ik ooit zélf ben gaan geloven. Ook verdient dit geloof het om kei en keihard belachelijk te maken vanwege de topictitel waar we nu in deze discuissie vooral even niet vanaf moeten wijken. Het christelijk geloof is een door en door gemeen en sadistisch geloof. En de meeste seculieren snappen dat zelfs niet eens. Het is erg belangrijk voor mij dat het christendom uiteindelijk sterft. Alle religie en alle leugens eigenlijk. Dat zal het waarschijnlijk de komende 30 jaar nog niet gaan doen.

Nu weer ontopic??
zalwel
Forum fan

Bericht door zalwel »

Spijt is zonde van de tijd. Proberen te doorzien wat er mis is gegaan is weer wat anders.
Ik ben hier nieuw maar je inbreng wordt door mij iig gewaardeerd.
Bovendien is het on-topic wat je zegt mi

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Destinesia schreef:Nu weer ontopic??

Volgens mij ben je nog helemaal nergens offtopic geweest. Zoals je zelf al aangaf is één van de sterkste redenen waarom je door dat geloof aangesproken werd die zogenaamde profetieën die allemaal zouden uitkomen. Al deze zaken analyseren is erg interessant en belangrijk. Eindtijdchristenen leven dus in de waan dat ze een zeer rationele basis hebben voor hun geloof, zelfs al is de uiteindelijke basis voor je geloof een psychische (je gaf aan dat je via een depressie in het geloof verzeild raakte).
Ik heb altijd zoveel herkend in jouw verhalen. Met mij is het precies zo gegaan en vaak hield ik mijn christelijke geloof ook in stand door te denken dat ik bepaalde dingen eenvoudig niet kon ontkennen. Via het uitkomen van die profetieën was de bijbel objectief waar. Wat betreft die zelfbeschuldiging die bij jou zeer sterk is zou ik willen zeggen dat juist die eindtijdovertuigingen waarmee je leefde je wellicht kunnen laten zien dat het heel begrijpelijk is dat je er zo aan vast zat en je daarom niet al te zwaar jezelf moet veroordelen voor domheid. Zoals MoreTime al aangaf klinken sommige dingen zo overtuigend dat ze nog steeds indruk blijven maken, zelfs al heb je al een hele hoop van het geloof ontmaskerd.
Born OK the first time
Destinesia

Inderdaad is het zo bezien niet offtopic. Het loopt allemaal door elkaar heen. Elle haalde aan dat het "toch wel leuk" is dat er nog christenen zijn om zodoende alles te ontleden maar ik zie het bepaald niet als leuke vrijetijdsbesteding om christenen van het geloof te praten. Ik heb er ook geen plezier aan. Het is voor mij een omgekeerde rationele zoektocht naar 'God' geworden. En dát is voor mij de juiste weg. Misschien moet ik inderdaad proberen om kosmologie (minstens auto-didact en hangend achter YouTube) aan mijn interesses toe te voegen. Dat vind ik geweldig interessant. Alles op YouTube bekijken wat met Alpha Centauri te maken heeft bijvoorbeeld. Ik ben benieuwd of daar in de 'buurt' leven wordt ontdekt. Het is maar zes jaar op lichtsnelheid reizen om daar te komen. :D Als we nou stoppen met oorlog voeren en religie afzweren. Kunnen we dan als mensheid onze interesses verleggen, de komende tien jaar een "goldy locks" planeet mét leven ontdekken en misschien ooit deze (drie) dubbelster bereiken? Volgens mij zit de kosmos vól met leven. Het zou zo zonde zijn dat Jeruzalem op een dag explodeert vanwege religie en we met een handvol overlevende religieuzen (natuurlijk kwamen alle slimme mensen om volgens murphy's law) terug de steentijd in moeten.
Destinesia

Nog even deze:
Destinesia schreef:Het zou zo zonde zijn dat Jeruzalem op een dag explodeert vanwege religie en we met een handvol overlevende religieuzen (natuurlijk kwamen alle slimme mensen om volgens murphy's law) terug de steentijd in moeten.

Carlin en zijn harde manier van eerlijk het tegen het leven en de mensheid aankijken is ook van grote waarde geweest voor mij persoonlijk vanaf 2006.
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

Destinesia schreef:En het moeilijkste voor mij om achteraf te begrijpen is dat ik er niet eens mee opgegroeid ben maar op mijn 26'ste toen ik in een depressie zat doodleuk ben gaan geloven. Iets waar ik vandaag de dag mijn hoofd over breek. Dus leuk is absoluut het verkeerde woord hiervoor. Fascinatie en onbegrip over mijn eigen keuzes komt dichter in de buurt. Daarnaast voel ik iets van wraak en hoongelach tegenover "hel of hemel christenen" die anderen vertellen dat zij zullen moeten gaan geloven om eeuwig behouden te blijven.Ik voel een dringende noodzaak het christelijk geloof te ontleden, de sadistische en smerige manipulatie (er is een hel bla bla) ervan te benadrukken en de juiste redenen te achterhalen waar-óm ik ooit zélf ben gaan geloven.
Tsja, als een mens (psychisch) ziek is, is hij/zij buitengewoon gevoelig voor 'mooipraat'.

Achteraf gezien bekijk ik alles als iets waaruit ik buitengewoon veel lering getrokken heb en als zodanig uiteindelijk als positief.
Gelukkig heb ik dan ook geen last van wraakgevoelens en heb ik ook geen behoefte om in hoongelach uit te barsten. Juist vanwege de lessen die geleerd zijn.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
Destinesia

Yours schreef:Gelukkig heb ik dan ook geen last van wraakgevoelens en heb ik ook geen behoefte om in hoongelach uit te barsten. Juist vanwege de lessen die geleerd zijn.
Mag ik even opmerken dat "hoongelach" mij (hoe vervelend en beledigend ik dat als christen op dat moment toen ik nog geloofde soms ook vond) heeft wakkergeschud? Laag voor laag. Niet dat ik dan nog verder wilde praten. Ik dacht er wel over na. Ik ben niet wakker geworden uit de christelijke waan door mooipraat en veel begrip. Dan was ik nog steeds gelovig geweest misschien. Het valt altijd weer op dat een gelovige zich in een discussie zo snel mogelijk 'beledigd' wil voelen om zich vervolgens in de "op deze manier kan ik niet met je verder praten" modus te kunnen verstoppen. Hij neemt dan het recht om ingewikkelde vragen niet te beantwoorden. Het woord "sprookjesboek" is soms al voldoende. Ik ga eens een zooitje begrippen op een rij zetten trouwens waar een gelovige met een opgewekte traan steevast een joker kan trekken. Of de gelovige, die zich eerst vol energie en zelfvertrouwen aanmeld op Freethinker en na enkele berichten de bal op eigen helft houdt en rondspeeld tussen openstaande vragen aan hem. Waarna iedereen om de bal roept en de gelovige beledigd raakt, een schwalbe zoekt en om een rode kaart gaat roepen. Of hij wordt zelf van het veld gestuurd met rode letters. Gespeeld geblesseerd aan de kant gaat zitten en zonder wat te zeggen naar de kleedkamers verdwijnt. Discussies met gelovigen staan altijd vol met:

"Wil je aub mijn vraag nog even beantwoorden...."

En de gelovige zegt altijd:

"Op die manier ga ik niet met je in discussie"
Plaats reactie