MoreTime schreef:Haha, als kinderen hadden wij hier ook een heel ander idee bij:
Psalm 70:3 berijmd:
Ik ben nooddruftig, arm en naakt;
O God, mijn Helper uit ellenden!
Vooral bij dat naakt zeker.
Op naakt rust in veel refo-gezinnen nog steeds een taboe.
Naakt mag niet en doe je niet.
Daarom is het zo leuk om wel te zingen in de kerk over naakt.
Zéker als kind.
Merkwaardig, dat in de eerste boeken van de ijbel Jahwe voorgesteld wordt als een mens, die moet lopen, luisteren, horen, verkennen, onderzoeken, vechten, proberen te doden enz. Niks bovennatuurlijk, alwetend, alziend, alhorend enz.
Was God toch een kosmonaut?
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
elle schreef:
Vooral bij dat naakt zeker.
Op naakt rust in veel refo-gezinnen nog steeds een taboe.
Naakt mag niet en doe je niet.
Daarom is het zo leuk om wel te zingen in de kerk over naakt.
Zéker als kind.
Haha, ja. Kan me ook herinneren op de basisschool dat bepaalde psalmen erg populair waren om aan te vragen, vanwege sommige 'woordjes'. Weet alleen niet meer welke.
Vilaine schreef:Merkwaardig, dat in de eerste boeken van de ijbel Jahwe voorgesteld wordt als een mens, die moet lopen, luisteren, horen, verkennen, onderzoeken, vechten, proberen te doden enz. Niks bovennatuurlijk, alwetend, alziend, alhorend enz.
Was God toch een kosmonaut?
tanager schreef:
Haha, ja. Kan me ook herinneren op de basisschool dat bepaalde psalmen erg populair waren om aan te vragen, vanwege sommige 'woordjes'. Weet alleen niet meer welke.
Eén van de meest bizarre teksten staat in Psalm 137 vers 9:
''Welgelukzalig zal hij zijn, die uw kinderkens grijpen, en aan de steenrots verpletteren zal''.
Ik had er een keer een discussie over met een christen. Ook hij snapte niets van deze tekst, maar hij zou uitzoeken voor me hoe het zat. Na een aantal weken wist hij het nog steeds niet.
En nu nòg niet denk ik.
[Jezus tegen zijn volgelingen] "Aan jullie is het geheim van het koninkrijk van God onthuld; maar zij die buiten blijven staan, krijgen alles te horen in gelijkenissen, opdat ze scherp zien, maar geen inzicht hebben, opdat ze goed horen, maar niets begrijpen, anders zouden ze zich bekeren en vergeving krijgen."
(Marcus 4:11,12)
Rereformed schreef:Dit heb ik ook altijd een bizarre tekst gevonden:
[Jezus tegen zijn volgelingen] "Aan jullie is het geheim van het koninkrijk van God onthuld; maar zij die buiten blijven staan, krijgen alles te horen in gelijkenissen, opdat ze scherp zien, maar geen inzicht hebben, opdat ze goed horen, maar niets begrijpen, anders zouden ze zich bekeren en vergeving krijgen."
Tsja, als je maar ruimte in de hemel hebt voor 144.000 (openbaring), dan wil je niet te veel aanhangers. (Maar wellicht dacht de mannelijke chauvintst uit de openbaring alleen maar aan mannen, en is er nog ruimte over voor 1.008.000 maagden?)
Desalniettemin heeft dat Christelijke zendelingen er niet van weerhouden miljarden te bekeren. Begrijpen ze dan niet dat Jezus dat helemaal niet wilde?
Rereformed schreef:Dit heb ik ook altijd een bizarre tekst gevonden:
Rereformed,
Ik denk dat men misschien de oorspronkelijke "Het Koninkrijk van God" letterlijk moet nemen: de verdrijving van de Romeinen en de troonsbestijging van Jezus als erfgenaam van David. Dat gaat zo verder tot
Marcus 4:29: Wanneer dan de vrucht rijp is, laat hij er terstond de sikkel in slaan, omdat de oogsttijd aangebroken is.
De Romeinse evangelist heeft ook hier de oorspronkelijke nationalistische betekenis gesublimeerd maar/want kon de joodse traditie niet wegmoffelen.