Bizarre uitspraken in de bijbel

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
elle
Ervaren pen

Re: Bizarre uitspraken in de bijbel

Bericht door elle »

MoreTime schreef:Haha, als kinderen hadden wij hier ook een heel ander idee bij:

Psalm 70:3 berijmd:

Ik ben nooddruftig, arm en naakt;
O God, mijn Helper uit ellenden!
:pottytrain5:
Vooral bij dat naakt zeker.
Op naakt rust in veel refo-gezinnen nog steeds een taboe.
Naakt mag niet en doe je niet.
Daarom is het zo leuk om wel te zingen in de kerk over naakt.
Zéker als kind.

:D
Non sum qualis eram
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Merkwaardig, dat in de eerste boeken van de ijbel Jahwe voorgesteld wordt als een mens, die moet lopen, luisteren, horen, verkennen, onderzoeken, vechten, proberen te doden enz. Niks bovennatuurlijk, alwetend, alziend, alhorend enz.
Was God toch een kosmonaut?
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
tanager
Geregelde verschijning

Bericht door tanager »

elle schreef: Vooral bij dat naakt zeker.
Op naakt rust in veel refo-gezinnen nog steeds een taboe.
Naakt mag niet en doe je niet.
Daarom is het zo leuk om wel te zingen in de kerk over naakt.
Zéker als kind.

Haha, ja. Kan me ook herinneren op de basisschool dat bepaalde psalmen erg populair waren om aan te vragen, vanwege sommige 'woordjes'. Weet alleen niet meer welke.
aton

Bericht door aton »

Vilaine schreef:Merkwaardig, dat in de eerste boeken van de ijbel Jahwe voorgesteld wordt als een mens, die moet lopen, luisteren, horen, verkennen, onderzoeken, vechten, proberen te doden enz. Niks bovennatuurlijk, alwetend, alziend, alhorend enz.
Was God toch een kosmonaut?
Volgens Sitchin wel.
aton

Bericht door aton »

tanager schreef:
Haha, ja. Kan me ook herinneren op de basisschool dat bepaalde psalmen erg populair waren om aan te vragen, vanwege sommige 'woordjes'. Weet alleen niet meer welke.
Leefdtijd ?
tanager
Geregelde verschijning

Bericht door tanager »

Eh, 8-10 ofzo?
elle
Ervaren pen

Bericht door elle »

Eén van de meest bizarre teksten staat in Psalm 137 vers 9:

''Welgelukzalig zal hij zijn, die uw kinderkens grijpen, en aan de steenrots verpletteren zal''.

:shock:

Ik had er een keer een discussie over met een christen. Ook hij snapte niets van deze tekst, maar hij zou uitzoeken voor me hoe het zat. Na een aantal weken wist hij het nog steeds niet.
En nu nòg niet denk ik.
Non sum qualis eram
aton

Bericht door aton »

tanager schreef: Eh, 8-10 ofzo?
:lol: Het niet meer weten, of dit met je leeftijd te maken heeft, dát bedoelde ik. Grapje.
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

elle schreef:
MoreTime schreef:Haha, als kinderen hadden wij hier ook een heel ander idee bij:

Psalm 70:3 berijmd:

Ik ben nooddruftig, arm en naakt;
O God, mijn Helper uit ellenden!
:pottytrain5:
Vooral bij dat naakt zeker....
Nou het ging niet zozeer om dat naakt als wel om het ruften :D Wisten wij veel dat nooddruft een oud nederlands woord is.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
tanager
Geregelde verschijning

Bericht door tanager »

aton schreef:
tanager schreef: Eh, 8-10 ofzo?
:lol: Het niet meer weten, of dit met je leeftijd te maken heeft, dát bedoelde ik. Grapje.
Haha, nee het is nog maar 20 jaar terug, dus daar zou het niet aan moeten liggen.

Psalm 117 was ook favouriet trouwens (ultrakort).
aton

Bericht door aton »

tanager schreef: Haha, nee het is nog maar 20 jaar terug, dus daar zou het niet aan moeten liggen.
Oei, hier zitten nog pubers op dit forum. :lol: :lol: :lol:
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Dit heb ik ook altijd een bizarre tekst gevonden:

[Jezus tegen zijn volgelingen] "Aan jullie is het geheim van het koninkrijk van God onthuld; maar zij die buiten blijven staan, krijgen alles te horen in gelijkenissen, opdat ze scherp zien, maar geen inzicht hebben, opdat ze goed horen, maar niets begrijpen, anders zouden ze zich bekeren en vergeving krijgen."
(Marcus 4:11,12)
Born OK the first time
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Rereformed schreef:Dit heb ik ook altijd een bizarre tekst gevonden:

[Jezus tegen zijn volgelingen] "Aan jullie is het geheim van het koninkrijk van God onthuld; maar zij die buiten blijven staan, krijgen alles te horen in gelijkenissen, opdat ze scherp zien, maar geen inzicht hebben, opdat ze goed horen, maar niets begrijpen, anders zouden ze zich bekeren en vergeving krijgen."
Tsja, als je maar ruimte in de hemel hebt voor 144.000 (openbaring), dan wil je niet te veel aanhangers. (Maar wellicht dacht de mannelijke chauvintst uit de openbaring alleen maar aan mannen, en is er nog ruimte over voor 1.008.000 maagden?)
Desalniettemin heeft dat Christelijke zendelingen er niet van weerhouden miljarden te bekeren. Begrijpen ze dan niet dat Jezus dat helemaal niet wilde? :lol:
Ik wens u alle goeds
siger

Bericht door siger »

Rereformed schreef:Dit heb ik ook altijd een bizarre tekst gevonden:

Rereformed,

Ik denk dat men misschien de oorspronkelijke "Het Koninkrijk van God" letterlijk moet nemen: de verdrijving van de Romeinen en de troonsbestijging van Jezus als erfgenaam van David. Dat gaat zo verder tot
Marcus 4:29:
Wanneer dan de vrucht rijp is, laat hij er terstond de sikkel in slaan, omdat de oogsttijd aangebroken is.

De Romeinse evangelist heeft ook hier de oorspronkelijke nationalistische betekenis gesublimeerd maar/want kon de joodse traditie niet wegmoffelen.
Plaats reactie