Mijn punt is niet zozeer dat reïncarnatie op zichzelf onzin is omdat er geen bewijs voor reincarnatie is. Natuurlijk kan een verschijnsel bestaan zonder dat dit verschijnsel wetenschappelijk bewezen is. Mijn punt is vooral dat Rulof met een zeer gedetaileerde theorie komt terwijl er zo verschrikkelijk weinig concreets bekend is over het leven na de dood of reincarnatie. Dan loop je als auteur dus te ver op de feiten vooruit en is het bijna voor 100 procent zeker dat je er in the end mijlenver ver naast blijkt te zitten. In die zin vind ik het onzin om zoveel waarde aan een dergelijke filosoof te hechten.Co2 schreef:Beste Frans,
Er zijn tot op heden geen wetenschappelijke bewijzen voor reïncarnatie. Volledig akkoord.
Ik ben onvoldoende bekend met het werk van Jung om daarover te oordelen. Aan de andere kant is het pas een vrij recente ontwikkeling dat er grote wetenschappelijke doorbraken plaatsvinden op het gebied van onderzoek naar het menselijke brein. Dus ik wil best aannemen dat ook Jung te ver op de feiten vooruit liep.Co2 schreef: t'Is echter tevens tot op heden bewezen dat de menselijke psyche nog niet helemaal te verklaren valt op de huidige wetenschappelijke gronden. Carl Gustav Jung moest noodgedwongen gebruik maken van een theorie over "collectief geheugen" om de dingen die hij in die psyche van mensen waarnam te kunnen verklaren. Dat is bijvoorbeeld ook zo'n theorie waar nog geen enkel bewijs over bestaat. Op basis van die besluiten kan je dan bepaalde mensen gaan "afkraken" dus, met alle risico's vandien. Want het bestaan van zo'n "collectief geheugen" zou je ook tot op heden nogal onnatuurlijk overkomen, niet ?
Er is natuurlijk een onderbewustzijn, oftewel het dierlijk instinct. Ik dacht niet dat de wetenschap daar moeite mee heeft. Hun instinct belet haringen bijvoorbeeld om het strand op te willen zwemmen.Co2 schreef: Wat doe je echter met dat onderbewustzijn en de resultaten die daar zoal uit komen ? Ook allemaal flauwekul ? Weg ermee ?
Een hoop ziektes genezen door natuurlijk verloop of door oorzaken die niet in het onderzoek meegenomen zijn. Dat is het placebo effect. Wat dat betreft is er niets bovennatuurlijks aan het placebo effect. Het bestaan daarvan wordt door de medische wetenschap ook niet ontkent.Co2 schreef: Wat doe je met het zogenaamde placebo-effect in de geneeskunde ? Flauwe kul - weg ermee ? t'Is toch nog niet wetenschappelijk bewezen hoe dat allemaal werkt of toch ?
Maar de evolutie is al natuurwetenschappelijk verklaard, dus waarom zouden we blijven hangen aan Intelligent Design?Co2 schreef:
Ik ga hier zeker niet de verdediger uithangen van de intelligent design, gezien ik wel degelijk op zoek ben zelf naar heuse wetenschappelijke verklaringen voor bepaalde dingen. Ik blijf echter geduldig en ben open voor alle mogelijke theorieën die een en ander precies op die "natuurlijke" manier zouden kunnen verklaren, net zoals jij beweert.
Ik pleit ook niet voor een verbod op ID of de boeken van Jozef Rulof, alleen is het onzin om bijvoorbeeld Intelligent design op school te onderwijzen. En ook geef ik aan dat er goede redenen zijn om de boeken van Jozef Rulof met een flinke eetlepel zout te nemen.Co2 schreef: Daarom maak ik nog niet elke nog niet bewezen theorie zomaar met de grond gelijk, laat staan dat ik die theorieën verder zou verbieden opdat ze nog gelezen zouden kunnen worden, gezien dat ten zeerste onproductief zou blijken. Er zijn al meerdere mensen in het verleden vermoord wegens ketterij, terwijl ze nadien het wetenschappelijke gelijk achter zich kregen. Wat doe je daarmee ?
Zodra het bestaan van telepathie natuurwetenschappelijk bewezen is wil ik er best in geloven. Sterker nog, dan kan ik niet anders. Maar als Jozef Rulof beweert dat telepathie in mensen of dieren natuurwetenschappelijk te bewijzen is, dan ben ik benieuwd waarom dat nog nooit gedaan is. Daarnaast stel ik voor een proefopzet te bedenken en deze direct naar www.randi.org te sturen voor de milion dollar challenge. Een beetje geld is tenslotte nooit weg.Co2 schreef: Laat ik nog een concreet voorbeeldje aanhalen : "telepathie". Ik veronderstel dat je daar niet in "gelooft" - is het niet ? Nu ga je me misschien helemaal verfoeien als ik je zeg dat ook Jozef Rulof niet echt in telepathie bleek te "geloven"... Hij noemde zich "medium - eveneens korrekt. En toch beweerde hij tevens dat zelfs de telepathie puur natuurwetenschappelijk (door middel van de reeds bekende zintuigen welteverstaan) te verklaren viel. Hij beweerde zelfs dat een hond of duif het beter kon dan een mens. Voor zover een mens dus met andere woorden onverklaarbare (zogenaamd bovennatuurlijke) signalen lijkt op te vangen, zou het vrijwel allemaal om eenvoudige, natuurwetenschappelijke, zintuiglijke waarnemingen gaan, op enkele uitzonderingetjes na dan, die echter niet onder de noemer "telepathie" zouden vallen - "inspiratie" bijvoorbeeld.
Onder medium versta ik iemand die communiceert met de doden. Dat lijkt mij bij uitstek bovennatuurlijk. Er is alleen in al die jaren dat mediums hun werk doen nog nooit aannemelijk gemaakt dat dit verschijnsel zich voor kan doen. Van tijd tot tijd zie je bijvoorbeeld wel dat een medium reclame voor zichzelf maakt door te zeggen dat hij de politie assisteerd met het opsporen van vermisten. Alleen hoor je nooit van een concrete zaak die door een medium is opgelost. Dat terwijl in een land als Nederland jaarlijks toch enkele honderden mensen als vermist worden opgegeven waarvan een belangrijk deel nooit meer terug gevonden wordt. Als communicatie met een dode echt tot de mogelijkheden zou behoren zou ik verwachten dat die zaken en masse opgelost zouden worden.Co2 schreef: Daar kan je vrijwel niks op tegen hebben mijns inziens. Tenzij dan het feit dat de man in kwestie zich "medium" noemt, hetgeen je begrijpelijkerwijze nog niet aanvaarden wil, gezien er tot op heden geen enkel wetenschappelijk bewijs zou bestaan voor "leven na de dood", noch "reïncarnatie" en/of "het opvangen van signalen vanuit een hiernamaals".
De ganse wereld gelooft ook in god , of allah. En dat hoeft toch ook niet waar te zijn.Co2 schreef: Welnu, nagenoeg de ganse oosterse wereld "gelooft" in reïncarnatie en heeft er zelfs een geheel aparte soort wetenschap op gebaseerd.
Er zijn ook topsporters die geloven in een gelukssok of iets dergelijks. Dat een topsporter bijgelovig is wil nog niet zeggen dat dat we allemaal bijgelovig moeten worden.Co2 schreef: Ook dat wordt door de Westerse wereld afgekraakt als pure ketterij, tot de accupunctuur toe. En dan te weten dat die naaldjes wel degelijk blijken te werken als pijnstiller bijvoorbeeld - hetgeen zelfs tot in de topsport bekend zou zijn, want zelfs topsporters maken er gebruik van en vertrouwen er dus op.
Prima.Co2 schreef: Maar u voelt zich dus zonodig geroepen om dit allemaal te verbannen en tot pure ketterij uit te roepen, gezien er nog geen Westers wetenschappelijk bewijs voor zou bestaan ??? Wel dan, ga uw gang, maar mij niet gezien hoor.
Vriendelijke groet,
Frans