@ a.r. Nou ja, ik reageerde eigenlijk op zowel Peter als jou.
Ik denk dat ik aan het laatste stuk wel voldoende heb, want volgens mij staat alles daar eigenlijk in.
a.r. schreef:We praten dus langs elkaar heen! Jij vind het bezit van jouw liefhebberij (die auto) belangrijk, terwijl ik claim dat het bezit van die auto (of iets anders) volkomen onbelangrijk is...
Nee, ik denk niet zozeer dat we langs elkaar heen praten.
Ik denk dat onze smáken verschillen.
Er zijn een aantal zaken (overigens ook weldegelijk materieel) zoals muziek, waar ik ook plezier uit kan halen.
Alleen denk ik wel dat liefhebberijen ook belangrijk zijn, of die liefhebberij nu bestaat uit een wandeling in het bos, of uit bijv. voetbalplaatjes verzamelen, of zoals in mijn geval de liefhebberij van auto's, en techniek in een meer algemene zin.
Het feit dat jij voor jouw liefhebberijen minder hoeft te bezitten, maakt die van mij denk ik nog niet minder legitiem dan die van jou.
Ik "adem" al auto's en techniek sinds ik een klein kind was.
Het zit domweg in mij bloed, is met me versmolten.
Die interesse heb je, of die heb je niet. Wat daar voor mij aan vastzit, kan ik niet overbrengen.
De een vindt een Amerikaanse V-8 teringherrie, maar voor mij is het een symphonie.
Er zou iets geamputeerd worden wanneer ik dat volledig zou moeten wegcijferen.
Een stukje enthousiasme.
dát het belangrijkste in je enige leven is dat je Liefde uitstraalt (en hopelijk ooit een beetje terugkrijgt)
Er zijn natuurlijk zaken waarvoor ik materieel bezit zou inleveren, en meer van het bovenstaande is een van die zaken.
Alleen heb ik niet het idee dat er iets te ruilen valt, dus zou ik het nut van een dergelijke actie niet inzien.
.....mijn motto is dat je kijkt naar degenen die het "minder" hebben dan jij en "je zegeningen tav daarvan" telt...en jouw motto is dat je moet pakken wát je pakken kunt!
Ik tel mijn zegeningen elke keer wanneer ik het nieuws zie, of wanneer ik hier kom om het vrije woord te hanteren.
Maar het motto dat je mij in de schoenen schuift, vind ik overhaast geconcludeerd, en niet eerlijk.
Ik ben erg nieuwsgierig naar waar jij dat motto precies uit afleidt.
Het is toch niet dat ik een hobby of interesse heb, dat ik daarom meteen tot de grootgraaiers zou behoren?
Afgezien van de bobby die ik kenbaar maak, weet je helemaal niet hoe ik leef.
Ik adem rustig door zonder het bezit van een auto'tje (of whatever) en geniet van de dingen die ik gratis en spontaan wél tegenkom (én die minder millieubelastend zijn)
Ik kan niet uitsluiten dat jouw interesse's milieuvriendelijker zijn, en minder materiaal vergen dan die van mij.
Je kan alleen niet verwachten dat een ander op grond daarvan zijn/haar interesse's wijzigt.
Het is niet een kwestie van even een knop omzetten, en je voor iets anders gaan interesseren.
ik zie interesse's toch als zaken die je overkomen, en niet als zaken waarvoor je heel bewust kiest.
... je moet overigens van mij nergens afstand van doen...ik vraag je alleen eens kritisch na te denken wat nou echt belangrijk voor jou en/of je versten is?
Nou ja, de eerste zin komt na de beschuldiging inzake mijn motto nauwelijks geloofwaardig over, maar voor wat het tweede deel betreft: Waarom zou ik moeten kiezen tussen liefhebberij, en liefde?
Zijn die zaken soms onverenigbaar?
Voor mijn "versten" aan de andere kant van de wereldbol, kan ik persoonlijk verder weinig betekenen.
Zij schieten er niets mee op als ik mijn hobby tot schroot verwerk.
Ik heb geen grip op hun leefomstandigheden, of op eventuele corrupte overheden die daar de boel verpesten.
Ook kan ik het gewoon niet opbrengen om bij elke beslissing die ik neem, de last van de wereld op mijn schouders te torsen.
Daar ben ik als individu te klein voor, en het zou bovendien slecht zijn voor mijn mentale gesteldheid.
Enige zelfbescherming is ook noodzaak.