HJVorser schreef:Bekende info, maar ik vroeg naar de onderbouwing voor:
Dat 1) Maria met Klopas getrouwd was 2) nadat Jozef bij de rellen rond Herodes' dood in 4 nC (sic) was omgekomen en 3) Klopas, ook Alfeüs genoemd, was de broer van Jozef en oom van Jezus. 4) Eusebius is op dit punt een betrouwbare bron.
Ik heb even alfeüs op Wiki gezocht en blijkt zowat hetzelfde te zeggen als James D. Tabor, hoogleraar godsdienstwetenschappen Univ. N.Carolina, wat ik als bron wou opgeven en samenvatten. Tabor staat hier uiteraard niet alleen mee. Ik hoop dat dit reeds voldoende is.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Alfe%C3%BCs" onclick="window.open(this.href);return false;
Gezien Jakobus ( geb. 1 n.C.) reeds een zoon is van Klopas was, is de bewering dat Jozef nog in leven was als Jezus 12 jaar was een fantasie. Gezien de historische context is het meer dan waarschijnlijk dat Jozef in de rellen rond Herodus' begrafenis, is om het leven gekomen. Dat Klopas ook reeds overleden was bij de kruisiging is best mogelijk. Maar het zou ook kunnen dat de evangelisten opzettelijk deze Klopas zoveel mogelijk uit de kijker zet. Net om dezelfde reden dat alle evangelisten zwijgen rond de doodsomstandigheden van Jozef. Ze kunnen al moeilijk schrijven dat hij actief verzet pleegde tegen de corruptie rond de aanstelling van de hogepriesters. Dan was hij ook duidelijk betrokken bij de zeotenbeweging.
uit de wiki-link:
Jakobus de Mindere (of: Jakobus de jongere), geen apostel, zoon van Jozef en Maria, broer van Jezus
Jakobus de Meerdere, apostel, zoon van Zebedeüs en Salome
Jakobus, apostel, zoon van Alfeüs en een onbekende vrouw
Volgens mijn bron ( J.Tabor ) is Jakobus de jongere wel degelijk dezelfde als Jakobus, zoon van Alfeüs/Klopas.
Jakobus, zoon van Zebedeüs ( Simon Lazarus ) en Salome ( Helena ) had nog een broer en een zus.
De broer was Johannes.
De zus was Anna, gehuwd met Jakobus ( Rama-Theo )de broer van Jezus.