Word geen naprater!

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

sola scriptura schreef: [de Bijbel is Gods Woord en tevens waarheid.
dat geloof ik.
Hoe weet je dat zo zeker?
dus ik praat niet na, ik lees toets en citeer, maar praat niet na.
er is een verschil.
je hebt mensen die de voorgangen of dominee na praten; ja maar de dominee zei.....

je moet alles aan God Woord toetsen jezelf en ook andere mensen.
Als je alles toetst aan de bijbel, dan heeft de bijbel dus altijd het laatste woord en zul je dus altijd de bijbel napraten, toch?
Als je bijvoorbeeld in O.T.leest dat overspel moet worden gestraft door middel van steniging, ben jij het daar dan dus mee eens?
(heey free thinker, waar ben je nou, ben ik in het hol van de leeuw en ik zie je niet, of heb je een alias) 8) :wink:
Hier ben ik dan.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

sola scriptura schreef:(heey free thinker, waar ben je nou, ben ik in het hol van de leeuw en ik zie je niet, of heb je een alias)
Hier ben ik dan!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
onemangang
Forum fan

Bericht door onemangang »

sola scriptura schreef:ken ik het goede moreel? van nature niet....zie rom 2 en 3, Gods Woord is om ons te laten zien wat zonde en rechtvaardigheid is.
niet mijn morele en etische maatstaven wil ik volgen niet mijn (gevallen.besmette) geweten maar God.

ik heb niet alleen ontzag voor Hem, ik buig niet alleen uit macht, maar vrijwillig, en ook om Zijn liefde Hij had mij lief, daarom ik Hem.
ik hou van God voor wat Hij gedaan heeft, en wie Hij is. en vrees Zijn toorn en heb repsect en ontzag voor Zijn macht.
Numeri 15:32 Tijdens hun verblijf in de woestijn troffen de Israëlieten eens een man aan die op sabbat hout aan het sprokkelen was. 33 Degenen die hem aangetroffen hadden, brachten hem voor Mozes en Aäron en voor de hele gemeenschap. 34 Hij werd in bewaring gesteld, omdat nog niet was bepaald wat er met zo iemand moest gebeuren. 35 De HEER zei tegen Mozes: ‘Die man moet gedood worden. De hele gemeenschap moet hem buiten het kamp stenigen.’ 36 Toen brachten ze hem met zijn allen buiten het kamp, en daar doodden ze hem door hem te stenigen, zoals de HEER Mozes had opgedragen.

Vertel me, als je dit zo leest... wat zegt je eigen gevoel hierover? Is dit rechtvaardig wat de HEER hier Mozes zou hebben opgedragen? En zo ja, moeten we dan al dat koopjes sprokkelende publiek op de kalverstraat Amsterdam op zondag dan niet nodig gaan stenigen met z'n allen?

Of ben je toch in staat om zelf te bepalen wat wel of niet rechtvaardig is zonder daarbij terug te vallen op de geschreven woorden van een primitieve stam?
Als een gelovige begrijpt waarom hij het bestaan van al die 19.999 goden die de mens heeft aanbeden afwijst, volgt het begrip waarom ik 20.000 goden afwijs.
bad_religion

Bericht door bad_religion »

A = A :arrow: A + B = C

C - B = A
- B + C = A
((- C) * (- C) / C) - (( B *B) / B) = A
(- A - B) * -C / C - B = :wink:
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

bad_religion schreef:A = A :arrow: A + B = C

C - B = A
- B + C = A
((- C) * (- C) / C) - (( B *B) / B) = A
(- A - B) * -C / C - B = :wink:
:roll: :?:
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

[quote="sola scriptura"]ik ben een wedergeboren christen, ik geloof in God.
en 1 universe , objectieve God en waarheid.
de Bijbel is Gods Woord en tevens waarheid.

Beste Sola,

Hoe weet jij zo zeker dat de bijbel gods woord is? Ojectiveren graag en onderbouwen op een hedendaagse wijze. Dus niet zeggen dat dat zo is omdat het erin staat. Dan is Frodo ook echt naar de doemberg gegaan, want dit stond ook in een boek.

Dat wedergeboren christen hoe bedoel je dat precies? Heb je dat zelf bedacht of heb je hiervoor elders aanwijzingen gekregen?

Wat bedoel je met objectieve god en waarheid?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
sola scriptura
Forum fan

Bericht door sola scriptura »

Erik schreef:
sola scriptura schreef:(heey free thinker, waar ben je nou, ben ik in het hol van de leeuw en ik zie je niet, of heb je een alias)
Hier ben ik dan!
hallo!

je hebt me gelokt op bais van mijn trots en ijdelheid:P :wink:

doe je ding, maak je punt.

ga er eens goed voor zitten :D
mensen eer is ijdelheid.
sola scriptura
Forum fan

onemangang schreef:
sola scriptura schreef:ken ik het goede moreel? van nature niet....zie rom 2 en 3, Gods Woord is om ons te laten zien wat zonde en rechtvaardigheid is.
niet mijn morele en etische maatstaven wil ik volgen niet mijn (gevallen.besmette) geweten maar God.

ik heb niet alleen ontzag voor Hem, ik buig niet alleen uit macht, maar vrijwillig, en ook om Zijn liefde Hij had mij lief, daarom ik Hem.
ik hou van God voor wat Hij gedaan heeft, en wie Hij is. en vrees Zijn toorn en heb repsect en ontzag voor Zijn macht.
Numeri 15:32 Tijdens hun verblijf in de woestijn troffen de Israëlieten eens een man aan die op sabbat hout aan het sprokkelen was. 33 Degenen die hem aangetroffen hadden, brachten hem voor Mozes en Aäron en voor de hele gemeenschap. 34 Hij werd in bewaring gesteld, omdat nog niet was bepaald wat er met zo iemand moest gebeuren. 35 De HEER zei tegen Mozes: ‘Die man moet gedood worden. De hele gemeenschap moet hem buiten het kamp stenigen.’ 36 Toen brachten ze hem met zijn allen buiten het kamp, en daar doodden ze hem door hem te stenigen, zoals de HEER Mozes had opgedragen.

Vertel me, als je dit zo leest... wat zegt je eigen gevoel hierover? Is dit rechtvaardig wat de HEER hier Mozes zou hebben opgedragen? En zo ja, moeten we dan al dat koopjes sprokkelende publiek op de kalverstraat Amsterdam op zondag dan niet nodig gaan stenigen met z'n allen?

Of ben je toch in staat om zelf te bepalen wat wel of niet rechtvaardig is zonder daarbij terug te vallen op de geschreven woorden van een primitieve stam?
hier ga je al de mist in, niet iemand, maar ik dacht iemand van hun volk die natuurlijk instemde met de zegen en vloek wet. en de wetten.

iemand die die wetten kon kennen.

maar, ookal is het hard, ik sta achter de bijbel, er zijn stukken waar ik denk;..........moet dan nou, of is dat nu rechtvaardig, maar als je de hele bijbel kent zie je dat het klopt. en dat God rechtvaardig is.

ken je het rom 9 principe?

*
Maar nu zult u vragen: ‘Waarom roept God ons dan nog ter verantwoording? Niemand gaat toch in tegen zijn wil?’ 20 Wie bent u eigenlijk dat u, een mens, iets tegen God zou inbrengen? Vraagt het aardewerk soms aan de pottenbakker: ‘Waarom hebt u me gemaakt zoals ik eruitzie?’ 21 Heeft de pottenbakker niet de vrijheid om van dezelfde klomp klei zowel een kostbare vaas als een alledaagse pot te maken?

*

en die lijn doortrekken naar nu, dat is onzin, dan sla je het nieuwe testament volledig over, en ik denk dat je dat wel weet.
mensen eer is ijdelheid.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

sola scriptura schreef: maar, ookal is het hard, ik sta achter de bijbel, er zijn stukken waar ik denk;..........moet dan nou, of is dat nu rechtvaardig, maar als je de hele bijbel kent zie je dat het klopt. en dat God rechtvaardig is.
Zeg dat eens tegen een ouder die zijn kind verliest of tegen die 1,5 miljoen Armenen, 6 miljoen Joden etc.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
sola scriptura
Forum fan

doctorwho schreef:
sola scriptura schreef:ik ben een wedergeboren christen, ik geloof in God.

Beste Sola,

Hoe weet jij zo zeker dat de bijbel gods woord is? Ojectiveren graag en onderbouwen op een hedendaagse wijze. Dus niet zeggen dat dat zo is omdat het erin staat. Dan is Frodo ook echt naar de doemberg gegaan, want dit stond ook in een boek.

Dat wedergeboren christen hoe bedoel je dat precies? Heb je dat zelf bedacht of heb je hiervoor elders aanwijzingen gekregen?

ik ken deze disussie`s ik zal je wat tijd besparen;

ik kan niet op een empirische manier(ik neem aan dat je weet wat dat is) God bewijzen. simpelweg, omdat het volgens mij niet in Gods plan ligt. daar kan ik voorbeelden van geven uit joh 14 daniel en openbaringen.

het is subjectief voor mij een feit. en voor meer wedergeboren christenen, gelijk maak ik mijn excusces en beken mijn plaatsvervangende schaamte voor mensen die zich christen noemen, maar waarbij God meer een projectie van hun eigen behoeftes en/of gemis is.

een imaginaire Jezus, een westerse psychotherapeut.

ik geloof dat er een objectieve waarheid is, simpelweg al omdat een moslim en christen niet allebij gelijk kunnen hebben. je kan niet zeggen dat Jezus een mens alleen was, en dat de christenen zeggen het was en mens en God.
je kan niet zeggen dat is een banaan en jantje zegt het is een appel, en beiden gelijk hebben. wel kan je het beiden fout hebben.

maar mijn standvastigheid en geloof ligt in mijn wedergeboorte en leiding door de Heilige Geest, wat overigens met de bijbel overeenkomt.(wat ik later pas las).

er is volgens mij, 1 universele waarheid. 2 is een paradox.

wel heb je 2 waarheden in de volgende vorm;

een appel is een appel en een banaan is een banaan. dat spreekt elkaar niet tegen.

maar als je zegt God bestaat niet en God bestaat wel, dat kan niet.
mensen eer is ijdelheid.
sola scriptura
Forum fan

Sararje schreef:
sola scriptura schreef: maar, ookal is het hard, ik sta achter de bijbel, er zijn stukken waar ik denk;..........moet dan nou, of is dat nu rechtvaardig, maar als je de hele bijbel kent zie je dat het klopt. en dat God rechtvaardig is.
Zeg dat eens tegen een ouder die zijn kind verliest of tegen die 1,5 miljoen Armenen, 6 miljoen Joden etc.
daar wil ik best mee praten al is het dan soms beter om je kop te houden en te troosten dan op hun zere plek te drukken. maar ik gelof dat er idd niks gebeurd wat God niet wil. maar nu ga je richting een ander onderwerp, de vraag van het lijden.
mensen eer is ijdelheid.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

sola scriptura schreef:
doctorwho schreef:
sola scriptura schreef:ik ben een wedergeboren christen, ik geloof in God.

Beste Sola,

ik ken deze disussie`s ik zal je wat tijd besparen;

ik kan niet op een empirische manier(ik neem aan dat je weet wat dat is) God bewijzen. simpelweg, omdat het volgens mij niet in Gods plan ligt. daar kan ik voorbeelden van geven uit joh 14 daniel en openbaringen.

het is subjectief voor mij een feit.
Over contradictio in terminis gesproken. Iets kan niet subjectief en tegelijkertijd feit zijn.
en voor meer wedergeboren christenen, gelijk maak ik mijn excusces en beken mijn plaatsvervangende schaamte voor mensen die zich christen noemen, maar waarbij God meer een projectie van hun eigen behoeftes en/of gemis is.
Wat is god dan wel? Je vraagt god dagelijks om je dagelijks brood. Alsof dat geen behoefte of dagelijks gemis is.
een imaginaire Jezus, een westerse psychotherapeut.
Zeg maar gerust: psychopaat. Iemand die zichzelf god noemt zijn genoeg van te vinden in elk psychiatrisch ziekenhuis. Zeg eens, waarom is Jezus wel god(delijk) en die ene psychopaat in het ziekenhuis die hetzelfde beweert niet?
ik geloof dat er een objectieve waarheid is, simpelweg al omdat een moslim en christen niet allebij gelijk kunnen hebben. je kan niet zeggen dat Jezus een mens alleen was, en dat de christenen zeggen het was en mens en God.
je kan niet zeggen dat is een banaan en jantje zegt het is een appel, en beiden gelijk hebben. wel kan je het beiden fout hebben.
En waarom heeft een moslim geen gelijk en de christen wel?
maar mijn standvastigheid en geloof ligt in mijn wedergeboorte en leiding door de Heilige Geest, wat overigens met de bijbel overeenkomt.(wat ik later pas las).
Dat geloof komt ook alleen maar uit de bijbel en is dus geen objectiveerbare bron.
er is volgens mij, 1 universele waarheid. 2 is een paradox.

wel heb je 2 waarheden in de volgende vorm;

een appel is een appel en een banaan is een banaan. dat spreekt elkaar niet tegen.

maar als je zegt God bestaat niet en God bestaat wel, dat kan niet.
Ja maar waarom is het dan 100% zeker dat god wel bestaat. Waarom is jouw visie correct en die van een Lutheraan niet? Graag beargumenteren buiten de bijbel.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
bad_religion

Bericht door bad_religion »

Sararje schreef:En waarom heeft een moslim geen gelijk en de christen wel?
Staat in de bijbel volgens de dominee #-o
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

BR: En dus is het waar he. Ammehoela
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

sola scriptura schreef:
Sararje schreef:
daar wil ik best mee praten al is het dan soms beter om je kop te houden en te troosten dan op hun zere plek te drukken. maar ik gelof dat er idd niks gebeurd wat God niet wil. maar nu ga je richting een ander onderwerp, de vraag van het lijden.
Oh dus god wil dat er in 1 eeuw zo'n 100 miljoen mensen zonder aardse reden over de kling worden gejaagd. Die god vind jij goed?
Plaats reactie