Nee, dat doet het niet.LordDragon schreef:het klinkt misschien gek
Meditatie, hoe wat waarom.
Moderator: Moderators
Re: Meditatie, hoe wat waarom.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
'Gewoon' stoppen met denken is niet zo gewoon hoor!LordDragon schreef:gewoon stoppen met denken
Voor velen zal stoppen met denken zelfs onbereikbaar blijven,
al was het maar doordat ze blijven denken dat het voor hen onbereikbaar is
.
Je denkt altijd.
Wat je kunt leren door meditatie is dat je je gedachten op 1 ding blijft concentreren, zonder dat je gedachten vluchtig overal heen schieten door associaties.
Als het je lukt bijvoorbeeld 5 tot 10 minuten te genieten van puur alleen de blauwe lucht, dan zul je een heel speciale manier van ervaren en voelen krijgen.
Dat zijn de momenten waarin je op natuurlijke wijze stopt met het je laten leiden door spontaan opkomende gedachten over van alles en nog wat, maar alleen nog puur waarneemt.
En ja, ook dat zit wel in je bewustzijn en dus in je gedachten.
Wat je kunt leren door meditatie is dat je je gedachten op 1 ding blijft concentreren, zonder dat je gedachten vluchtig overal heen schieten door associaties.
Als het je lukt bijvoorbeeld 5 tot 10 minuten te genieten van puur alleen de blauwe lucht, dan zul je een heel speciale manier van ervaren en voelen krijgen.
Dat zijn de momenten waarin je op natuurlijke wijze stopt met het je laten leiden door spontaan opkomende gedachten over van alles en nog wat, maar alleen nog puur waarneemt.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Dat denk jij omdat jij denkt dat jij zelf altijd denkt,Maria schreef:Je denkt altijd.
maar waarom denk je dat je in je diepe slaap denkt?
Je schreef eerder
We hadden het ook ook een staat van bewustzijn dacht ik.
Maar het is ook in je diepe slaap, dat er veel verwerkt kan worden.
Maar als het teveel boven komt, werkt het ook weer belastend.
Evenals bij meditatie trouwens.
Daar moet je daar ook wat voorzichtiger mee omspringen, als je het voor jezelf doet zonder begeleiding om een teveel aan stress te verwerken.
Daarom ging ik ook niet verder door op slaap.DiMensie schreef: 'Gewoon' stoppen met denken is niet zo gewoon hoor!

Maar als het teveel boven komt, werkt het ook weer belastend.
Evenals bij meditatie trouwens.
Daar moet je daar ook wat voorzichtiger mee omspringen, als je het voor jezelf doet zonder begeleiding om een teveel aan stress te verwerken.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
- LordDragon
- Bevlogen
Maria schreef;
Maria schreef;
Maria schreef;
Maria schreef;
Maria schreef;
Dimensie schreef;
MVG, LD.
Dat is de uitleg die jij eraan geeft. Deze komt echter niet overeen met de zen meditaties die ik gevolgd heb. Het is werkelijk het loslaten van je zijn, dus helemaal niet je concentreren, het is net je helemaal niet concentreren.Je denkt altijd.
Maria schreef;
Het is in eerste instantie een hulpmiddel, men kan ook visualisatie technieken toepassen, maar dat is allemaal westerse interpretatie, het komt in de Zen school niet aan de orde.Als het je lukt bijvoorbeeld 5 tot 10 minuten te genieten van puur alleen de blauwe lucht, dan zul je een heel speciale manier van ervaren en voelen krijgen.
Maria schreef;
Volgens wat ik geleerd heb draai je de boel om, het is het stilleggen van de innerlijke dialoog, die de ruimte schept om puur waar te nemen. Anders wordt je altijd gehinderd door vooringenomenheid en oordelen. En dat is net wat je los moet laten, want dat is de zetel van het ego.Dat zijn de momenten waarin je op natuurlijke wijze stopt met het je laten leiden door spontaan opkomende gedachten over van alles en nog wat, maar alleen nog puur waarneemt.
Maria schreef;
Dat komt net omdat in je diepe slaap de controle van het ego wegvalt.Daarom ging ik ook niet verder door op slaap.

Maria schreef;
Dat is zo een beetje net het probleem bij de westerse interpretatie van mediteren. We doen het voor een doel, bvb zoals jij aangeeft om een teveel aan stress te verwerken. Een echte Zen meester zal je echter vertellen dat je het net moet doen zonder een doel, zonder er iets van te verwachten. In die zin zijn heel veel meditatie programma’s die hier (in het westen) voorgesteld worden eigenlijk gewoon pure marketing. Men stelt de mensen voorop dat ze daardoor meer controle hebben over hun gevoelens en emoties, terwijl het net gaat over die controle opgeven. (dit uiteraard slechts voor een kort moment, zodat de spontane ordening kan plaatsvinden, stel je een doel voorop dan lukt het niet, simpelweg omdat je dan de controle tracht te behouden.)Evenals bij meditatie trouwens.
Dimensie schreef;
Ik heb er zelf enkele jaren over gedaan om tot die staat te kunnen komen, dus ik ga niet zeggen dat het makkelijk is en je het zomaar in 1,2,3 kan. Je hebt ook goede begeleiding nodig. Maar op een moment lukte het dan wel eerst voor slechts een paar luttele seconden, maar dan heb je de klik, de techniek wel door en kan je verder oefenen. Om deze staat 10 minuten vol te houden moet je er echt al een krak in zijn. Soms lukt het me voor enkele minuten, ik ben dan ook geen zen meester.'Gewoon' stoppen met denken is niet zo gewoon hoor!
al was het maar doordat ze blijven denken dat het voor hen onbereikbaar is

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Dit is een methode, die gebruik ik altijd 's morgens, bij mijn adem en daarmee bij mijn lichaam blijven.Maria schreef:Je denkt altijd.
Een andere manier van bekijken is gewoon het waarnemen van zonder beoordelen, dus laat die gedachten maar, laat dat lichaam maar, laat die gevoelens maar. Zit er gewoon midden in en neem waar welke gedachten opkomen, neem waar welke gevoelens emoties opkomen en weer verdwijnen, voel die pijntjes in het lichaam tijdens het mediteren en kijk er allemaal naar zonder oordeel.
Dit geeft vaak veel inzicht, en door waar te nemen zonder te oordelen hecht je je niet aan je gedachten, loop je niet er in mee waardoor je meer ruimte krijgt. Ook zal je ervaren dat gedachten stiller worden en je meer in het hier en nu komt.
Als je geïnteresseerd bent in meditatie lees dan eens wat boeken door over zen meditatie, vipassana, jhana, het zijn allemaal verschillende methoden met verschillende uitwerkingen op de geest.
De gedachten stil krijgen is voor mij bijvoorbeeld minder relevant dan voor een ander ik "focus"me meer op het waarnemen van. Dat wil niet zeggen dat deze methode ook het best is, het is gewoon mijn voorkeur.
We zijn onze herrinneringen