Yours schreef:De mannenbroeders zien hún macht verminderen
Ik weet niet of dit al en geheel om macht draait. Ik denk dat de bedoelingen wel eens heel oprecht kunnen zijn en dat men zich wel degelijk zorgen maakt om het
"zieleheil" van Elle en de 'gevolgen' die het kan hebben wanneer zij niet terugkeert. Ook is er een huwelijk en zijn er kinderen in het spel en een "godvruchtige opvoeding" die hierdoor
'schade loopt' volgens de opvattingen van de kerk en men is mogelijk bang voor 'besmetting' en kerkleegloop. PietV merkte dit ook al op. Haar man zal voortdurend worden gevraagd
"hoe het er nu toch voorstaat met Elle" en ik kan me heel goed voorstellen dat de druk op zijn schouders ook groot moet zijn om met een lang gezicht in de kerk te zitten en iedereen denkt:
"Wat erg voor hem en wat doet zijn vrouw hem allemaal aan". Het is nogal wat wanneer er geloofd wordt dat de satan hier in deze omstandigheden "vrij spel" wordt gegeven en dat Elle hier
'de schuldige' van is. Het is een vreselijke druk op je psyche wanneer iedereen in de gemeenschap zó over je denkt en je voortdurend met argwaan nastaart.
Je hebt "Het Licht" en dat is Jezus. En je hebt de duisternis, en dat is de satan. Ga er maar aanstaan.
Wie het vatte kan die vatte het: Jij werkt in zekere zin hárder aan je GELOOF dan al die mensen in die kerk want je offert jezélf hier op. Maar niemand van de gelovigen merkt het op...
Respect Elle!