Broers, schoonzus en ik

Wil je iets persoonlijks aan anderen kwijt. Vertel het hier.

Moderator: Moderators

elle
Ervaren pen

Re: Broers, schoonzus en ik

Bericht door elle »

Storm schreef:@Elle,

Ik hoop dat je niet teveel piekert en ja ik gun je ook rust.
Dank je wel Storml

Ik kan niet zomaar een knop omzetten, kon ik dat maar.
Mijn gedachten werken op volle toeren...
Stel dat het wáár is wat ze beweren, wat dan...?
Eeuwige verlorenheid, de hel of de hemel, de (verkeerde) keuzes die ik heb gemaakt...
Ik ben even alle houvast kwijt en voel me heel onprettig :(
Non sum qualis eram
Destinesia

Bericht door Destinesia »

elle schreef:Stel dat het wáár is wat ze beweren, wat dan...?
Tja, stel dat het waar is wat de Islamieten beweren. Dan zouden deze "heren" onmiddelijk moslim moeten worden om de hel te ontlopen. Stel dat deze "heren" in Saoudie Arabie waren geboren? Wat hadden ze dan geloofd met "goddelijke-zekerheid"? Hoe zou iemand deze 'goedbedoelde' schuldaanpratende vraag van jou 'serieus' kunnen 'beantwoorden' behalve diegenen die je er gisterenavond nog maar even wat extra angst hebben bijgevoederd als een christelijke variant op de "Islamitische Mutawa"? Deze mensen weten het zelf niet! Zelf zó opgevoed! Hebben zij God soms gezien? Heeft God hen persoonlijk naar je huis gestuurd? Ik vind het een mentale razzia!!! Met welke autoriteit en zékerheid behalve die van hun éigen onbestemde diep in hun amygdala verborgen angsten en indoctrinatie uit hun éigen jeugd hopen ze jou nog te kunnen overtuigen? Als niets meer helpt komt men met dreigementen van de hel. Zie je nu zelf in hoe vreselijk het evangelie is? Hoe duivels juist. Maar ik snap het volkomen! Het zit er zéér diep in en de angst die je voelt is niet rationeel. Het is een strijd tussen gevoel en gezond logisch verstand. Zie je hoeveel angst er van kinds af aan bij je is ingepompt? Hoe het diep geworteld is in héél je gemeenschap. Hoe je verwacht dat de pijn en de verwarring over zal gaan als je tóch toegeeft en iedereen om je heen en je iedereen van wie je houdt weer in de ogen kan kijken. Puur om de vrede die je mist terug te vinden. Je moeite om te willen zijn zoals vroeger maar wat niet meer past. Leven tussen 2 werelden. Die mannen waren er ja! Maar waar was God?

Waar was God? Had Hij zélf niet kunnen komen?

Maar nee, je bent natuurlijk te "zondig" waardoor Hij niet horen kan. En in dat geval stuurt Hij maar wat "zwarte mannen" op je af die het moeten opknappen! Zie je hoe je bent geconditioneerd om pér direct "schuld" te voelen bij een énkele vingerknip en een aantal strenge bijbelteksten door je op je "zonden" en "afval" aan te spreken. Die als slecht voorbeeld te leggen naast de meetlat van het "christeljk betamelijke". Je een onrealistisch voor-beeld voorhouden hoe "losgeslagen" men "leeft" in de wereld die 'niets van God wil weten' en dat te vergelijken met de "gezonde godswandel"? Je wijzen op je fouten en die van "de wereld" die "in de zonde" ligt. Waarbij andere broeders en zusters zwijgend meeknikken en voor je terugkeer bidden. Ik zie mijn kerkelijke kennisen niet meer maar weet bijna zeker dat zélfs ik nog vatbaar ben om minstens iets van "schuld" te voelen wanneer ik bij hen op visite zou gaan. Ik begrijp je angst. Zeker als je er dagelijks middenin zit. Ik ken je situatie. Moeilijk, moelijk.
elle schreef:Eeuwige verlorenheid, de hel of de hemel, de (verkeerde) keuzes die ik heb gemaakt...
Ik beloof je dat het goedkomt. Blijf op FT. Heel veel sterkte.
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

Dag Elle,

De mannenbroeders zien hún macht verminderen doordat jij, en mogelijk als gevolg daarvan je kinderen zich afkeren van religie.
Bedenk dat er uiteindelijk maar één is aan wie je verantwoording moet afleggen en dat is aan jezelf.
Dus zolang jij voor jezelf weet dat je een goede moeder en vrouw bent voor je kinderen, echtgenoot en anderen die op je pad komen en op basis daarvan op een stevige rotsbodem staat, is er niets of niemand die jou je rust kan (en mag!) ontnemen.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
Destinesia

Yours schreef:De mannenbroeders zien hún macht verminderen
Ik weet niet of dit al en geheel om macht draait. Ik denk dat de bedoelingen wel eens heel oprecht kunnen zijn en dat men zich wel degelijk zorgen maakt om het "zieleheil" van Elle en de 'gevolgen' die het kan hebben wanneer zij niet terugkeert. Ook is er een huwelijk en zijn er kinderen in het spel en een "godvruchtige opvoeding" die hierdoor 'schade loopt' volgens de opvattingen van de kerk en men is mogelijk bang voor 'besmetting' en kerkleegloop. PietV merkte dit ook al op. Haar man zal voortdurend worden gevraagd "hoe het er nu toch voorstaat met Elle" en ik kan me heel goed voorstellen dat de druk op zijn schouders ook groot moet zijn om met een lang gezicht in de kerk te zitten en iedereen denkt: "Wat erg voor hem en wat doet zijn vrouw hem allemaal aan". Het is nogal wat wanneer er geloofd wordt dat de satan hier in deze omstandigheden "vrij spel" wordt gegeven en dat Elle hier 'de schuldige' van is. Het is een vreselijke druk op je psyche wanneer iedereen in de gemeenschap zó over je denkt en je voortdurend met argwaan nastaart.

Je hebt "Het Licht" en dat is Jezus. En je hebt de duisternis, en dat is de satan. Ga er maar aanstaan.

Wie het vatte kan die vatte het: Jij werkt in zekere zin hárder aan je GELOOF dan al die mensen in die kerk want je offert jezélf hier op. Maar niemand van de gelovigen merkt het op...

Respect Elle!
Laatst gewijzigd door Destinesia op 07 mar 2012 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Samante

Bericht door Samante »

elle schreef: Ik kan niet zomaar een knop omzetten, kon ik dat maar.
Mijn gedachten werken op volle toeren...
Stel dat het wáár is wat ze beweren, wat dan...?
Eeuwige verlorenheid, de hel of de hemel, de (verkeerde) keuzes die ik heb gemaakt...
Iedereen heeft zijn innerlijke waarheid die vanuit jouw Zelf komt. Al het andere, zo ook wat ik schrijf, komt neer op wat anderen jou hebben wijsgemaakt.
De objectieve waarheid bestaat niet, ieder mens heeft een unieke perceptie van de werkelijkheid.

Je kunt jezelf afvragen of een God van echte liefde zoiets zou scheppen als een hel.
Ook kun je je afvragen wat een vrije wil werkelijk inhoudt.
Hoe kan een almachtige God nu enig hinder ondervinden van een Satan of van jouw persoontje? Er kan niets geschieden tegen de wil van een almachtige God. De wil van een almachtige God kun je niet dwarsbomen.

Met die vragen kun je denk ik concluderen dat wat jij ook doet, denkt, zegt of gelooft nooit een probleem kan worden voor God. Hou vast aan de innerlijke waarheid die je hebt, en door het herkennen van de illusies van anderen, iedere twijfel bij je weg zal nemen. Of je gaat geloven in een meer logische God of je wordt atheïst of agnost. Hoe dan ook, ieder pad dat je bewandelt is prima. Neem gewoon het makkelijkste pad!
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

elle schreef:
Stanhope schreef: Ik gun je rust, die rust waar ik heel mijn leven naar op zoek ben.

Ajuus,

Stan
Dag Stan,

Dank voor je berichtje en voor de rust die je me gunt.
Ik gun jou ook van harte rust!
Ben je ook ooit afgevallen van het christelijke geloof?
Ja, ik ben ook van mijn christelijk geloof af. Het is eigenlijk voor het eerst dat ik dit zo stellig “uitspreek”. :!: :!: :!:

Een en ander heeft niets te maken met mijn opvoeding/achtergrond.
De laatste jaren is mijn afkeer van christenen (lees = hun geloof) alsmaar groter geworden, mede door hun vreemde dogma’s, ideeën, gewoontes en gedrag.
Famous Sam McCloud quotes:
-Will you hold my bomb just a minute? Just a minute. I got a pebble in my boot.
-*There* yuh go!
biemer
Ervaren pen

Bericht door biemer »

Elle. Ik begrijp je angst. Waarschijnlijk denk je ook; laat alles maar bij het oude blijven. Geen geruzie, geen stress en gewoon duidelijkheid.
Echter, je twijfel zal altijd blijven bestaan. Vraag is alleen, bij welke keuze voel je jezelf het meest 'comfortabel'. Uiteindelijk gaat het om je eigen geluk en leven.
Ik sluit me verder aan bij Destinesia.
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

Ja ik sluit me bij Destinesia en de anderen aan en besef dat het moeilijk is voor jou en ook voor je man. Op zo'n moment zie ik weer scherp hoe erg het is dat angst geloof. En ieder die dat gelooft zal verdriet kennen, want er is altijd wel een man,vrouw,dochter,broer of zus die niet meer gelooft of niet meer op die manier.

Zondag reageerde je zo duidelijk op een schrijven van Destinesia met Amen; zoals ik dat niet kan en ooit zal kunnen. Voor jou was geloven negatief, duidelijk negatief.

Nu komen die 2 mannen en zeker vanuit hun standpunt denken ze er goed aan te doen maar stel dat het waar is..... wat ik ook nog niet los kan laten. Stel dat het waar is dan zijn er geen 2 mannen nodig om jou angst aan te jagen, dan kun je alleen maar blijven geloven vanuit een persoonlijk verlangen anders is het poppenkast, struisvogelpolitiek.

Oh ik begrijp je verwarring zo goed, want rust in je gezin is het liefste wat je wilt.
Maar ook reformatorische mensen weten dat doen alsof nutteloos is, zelfs schadelijk. Ze geloven zelfs dat zij mensen niet kunnen laten geloven.
Betrokkenheid prima, maar het gaat om jouw leven. Het zou hetzelfde zijn als tegen je partner zeggen te stoppen met geloven.
Niemand kan zeggen welke beslissing je moet nemen want welke ook het zal niet makkelijk wezen.

Ik hoop dat je steun ondervindt en anders zijn er hier vast mensen waaraan je een p.b kunt sturen daar reken ik mezelf ook onder.

groet Storm
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Destinesia

Storm schreef: maar stel dat het waar is..... wat ik ook nog niet los kan laten.
Ja stel je voor dat het óók waar is dat Mohammed op zijn paard door de lucht vanuit Jeruzalem ten hemel voer.

#-o
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

@Destinesia,

Ik weet het, maar lees je eigen roerselen eens. :wink:
Bob Dylan
Destinesia

Ik heb er een zee van inderdaad. Zou het zijn dat "dromen" zoals jij doet meer rust geeft?
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

@Destinesia,

Van die rust heb ik nog niets gemerkt, maar wie weet.
Bob Dylan
Destinesia

Dus eigenlijk had je meer rust toen je nog niet op de a-Hyve of FT kwam doordat de droom verstoord werd? Wees iets duidelijker wat je bedoeld.
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

Het gaat hier over Elle's verhaal, maar ja dat is waar.

Natuurlijk is dat waar ik had toen geen twijfel ik droomde.
Bob Dylan
elle
Ervaren pen

Bericht door elle »

Dank voor de reacties die ik kreeg.
Heel, heel fijn!
Mijn energie is nu zo n beetje op voor vandaag.
Ik hoop dat het morgen beter gaat, dan reageer ik weer.

Groetjes, elle
Non sum qualis eram
Plaats reactie