Energetisch voelen ???? Wat is dat????

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Re: De Telegraaf: ‘UFO’s bestaan!’

Bericht door Maria »

heeck schreef:Ik houd me, goed gewaarschuwd, helemaal buiten een nieuwe titel!

Nou ja. .. helemaal is ook weer veel:
"Energetisch" heeft veel negatieve connotaties vanwege de trits kwakapparatuur die daarmee is verbonden.
Klopt.
Zeker mensen die denken in termen van de gidswoorden van Cluny.
Die weten alles allang.
En dat zijn er heel veel.

Vandaar ook de dikke vraagtekens.
Die moeten overduidelijk zijn.

Anderen met goede opmerkingen?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Maria
Moderator

Re: Energetisch voelen ???? Wat is dat????

Bericht door Maria »

Blues-Bob schreef: Ik ben zeer benieuwd naar een verduidelijking van hetgeen je ervaren hebt, want het is voor mij allemaal wat vaag.
Ik zal proberen het uit te leggen.
Bij het begin beginnend, zodat ook anderen het kunnen volgen.
heeck schreef:Je zou meer voorbeelden kunnen noemen van wat je bedoelt en dan kan ik terugmelden welke groepering ik herken.
Voor nu houd ik het eerst even hierop.

Eerst een vraag en een paar opmerkingen van mijn kant.
Deze vraag heb ik eerder gesteld:
Wie heeft nooit het zeer licht vibreren gevoeld van een niet geaard elektrisch apparaat wat stroom lekt?
Het is alleen te voelen, als je op een minimum afstand bent, maar het niet aanraakt.
Veel mensen kennen dit gevoel niet.

Voor degene die het niet kennen, zal ik het proberen uit te leggen.

Als je met je volle hand heel zachtjes ergens over heen gaat over bijv. huid of over een stuk stof.
Dan voel je over het hele vlak van je hand een licht kriebelen.
Je cognitie zegt je dan: Ik voel de huid/stof en dat kriebelt.
Concentreer je op dat gevoel.
Wrijf daarna enige keren wat harder, zodat het je hand helemaal doortrilt.
Als je daarna je hand heel ontspannen houdt en je concentreert op je handpalm, dan zul je dat kriebelen nog voelen.
Dan is het niet meer de stof die je voelt, maar het is je eigen zenuwweefsel, wat nog na trilt en je voelt dus jezelf.
Als je dit eenmaal zo bewust bent geweest, dan zul je het de volgende keer eerder herkennen.
Voor sommigen zal dit een bekend verhaal zijn, maar in mijn praktijk blijkt, dat maar weinig mensen goed lichaamsgevoel cq. -contact hebben.
De meeste mensen moet je eerst bewustmaken van lichaamseigen gevoel, om het te leren herkennen.
(Dit zijn ook de primaire principes van de haptonomie.)
Het doel hiervan was om een betere feedback te krijgen bij ontspanningsoefeningen.
Het is het beginn van de myo feedback: Het leren voelen of je spieren wel of niet ontspannen zijn.

Weet en herken je het eenmaal, dan kun je dit gevoel ook door concentratie op je handpalm oproepen en voelen.
En ook op andere plaatsen waar heel veel gevoelszenuw uiteinden aanwezig zijn, zoals in je voetzolen en lippen.
Gevoel neem je waar, nadat de prikkel door mini elektrische impulsen wordt geleid naar je hersenen.

Echter zonder eerst die prikkeling van het zenuwweefsel door het wrijven, zal de oorzaak van die prikkel en het bijbehorende gevoel een andere zijn.
Dat kan oa. al je eigen bloeddoorstroming zijn, die een mechanische prikkel geeft aan je zenuw.

Deze eerste uitleg om duidelijk te maken, dat het soms moeilijk is te weten wat je voelt.
De externe prikkel of jezelf.

Nu terugkomend op wat ik voelde, de eerste keer dat ik het me bewust was tijdens de elektro applicatie.
Ditzelfde gevoel maar dan in lagere frequentie.
Zo grof dat het een vibratie gevoel was wat domineerde en wat lijkt op datgene wat je kunt voelen bij een niet geaard elektrisch apparaat, dat stroom lekt.
En dat tussen de beide elektroden in.
Overal elders op de rug, dat eerst beschreven gevoel, maar dan niets tot minimaal.
En dat minimale gevoel kon ik uitsluitend aan het eigen kriebelende gevoel in mijn handen toeschrijven.

Op het moment dat de stroom werd uitgeschakeld was ook het vibreren weg.

Dit was de eerste keer, dat ik hiermee werd geconfronteerd.
Later zou zich dit uitbreiden en zich ook manifesteren zonder externe stroom prikkel.

Ik houd het even hierop en wacht af of jullie hier aansluiting op kunnen vinden.

Hoe dit allemaal natuurkundig te verklaren is, kan ik allemaal vermoeden, maar het exacte ervan laat ik voor de natuurkundigen.
Jinny

Bericht door Jinny »

Hmm, ik zal dode zenuwen hebben, ik hang met enige regelmaat aan de 220 of loop in een hoogfrequent veld maar ik voel zelfs de 220 nauwelijks.
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

maar ik voel zelfs de 220 nauwelijks.
Jim, hoelang doe je die job al en hoeveel keer heb je al aan de draad gehangen? Misschien heb je gewoon je pijngrens verlegt?

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Jinny

Bericht door Jinny »

Ik ben mijn leven lang al met hoogfrequent bezig, na 20 jaar in de automobielen (bougie vonken, 25000 Volt voelde ik nog wel) de resterende tijd in de elektro.
Het komt enkele keren per jaar voor overigens.
Nieuwbouw is spanningsvrij tijdens bouw, renovatie meestal niet geheel. :D

Of ik mijn pijngrens heb verlegd?
Enige jaren terug had ik brandstrepen in mijn hand van inductie van een kilowatt op een draad op 14 MHz.
Dat voelde ik echt wel even hoor.
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

Of ik mijn pijngrens heb verlegd?
Enige jaren terug had ik brandstrepen in mijn hand van inductie van een kilowatt op een draad op 14 MHz.
Dat voelde ik echt wel even hoor.
ah, je voelde het even? Ik zou een uurke, of meer platgelegen hebben denk ik. :lol: Hoeveel amp trouwens?

maar ok, sluit je het uit dat je door een handeling te verrichten en steeds aan dezelfde pijnlijke invloeden zoals een elektrische schok of het schuren van een touw, blootgesteld wordt, hieraan dan minder gevoelig kan worden?

MVG, LD.

PS; BB, ik kom nog op je post terug ben even een artikel aan het zoeken dat een maat me doorgestuurd heeft.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Jinny

Bericht door Jinny »

Een Kw in een antennedraad, een (blanke) draad los er parallel aan die ik vast had en iemand die de seinsleutel indrukt met de hoofdtelefoon op.
Hoeveel Amp?
Geen idee, het brandde en rook naar barbecue. :D
Keurige witte brandstrepen op mijn rechterhand. :D
En enkele welgemeende en welgemikte krachttermen richting operator aan de seinsleutel in de radiohut.

Waarschijnlijk zijn het maar milliAmperes geweest, inductie in de vrije lucht heeft geen erg vaste koppeling.

Gewenning zal optreden, maar het lichaam kan maar een beperkte elektrische stroom verdragen.
Gewenning zal ook inhouden dat je ongemerkt de lijn nader ben ik bang.
Overigens kennen alle goede vonkentrekkers trucjes om de klap af te wenden........ :D
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

@Mariakat
Even uit het hoofd:

[uit het hoofd modus]
P=U*I

Als P>R+prikkeldrempel dan zal er op basis van het potentiaalverschil een chemisch-electrisch effect plaatsvinden. Van de dunne afferente neuronen zal de prikkeldrempel eerder overschreden worden, dan van de dikkere afferente neuronen en de efferente neuronen.

We hebben dus te maken met een aantal variabelen:
P (vermogen) in W (watt)
U (spanning) in (Volt)
I (stroom) in (Ampere)
R (Weerstand) in (ohm)
Prikkeldrempel.
[/uit het hoofd modus]

Als mijn parate kennis mij niet in de steek laat:
Alle vergelijkingen waarbij U*I<R+prikkeldrempel heeft per definitie niets met het voelen van electromagnetische prikkeling te maken.

Daarover kunnen we het, heel zwart-wit gezegd eens zijn? Of zie ik iets over het hoofd?

Nu wordt het ingewikkelder:
Voelen is meer dan het waarnemen van potentiaal verschillen, voelen kan ook duiden op het associeren van gevoel met een gevoel uit een eerdere ervaring. Dat plus diverse andere factoren (zoals anticipatie op tast als in een specifiek arousel, hypervigilantie, etc) maakt het voelen subjectief.

Hoe zeker kun je stellen dat je als je het bloed voelt stromen electromagnetisme voelt, er een ompoling bestaat op basis van drukgevoel, of wellicht subjectieve variabelen? Vind je het echt logisch dat het stromen van bijvoorbeeld bloed een vergelijking geeft waarbij U*I>R+prikkeldrempel?

Groet,

Bob
Laatst gewijzigd door Blues-Bob op 07 dec 2011 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

@de barbeque papa's: zenuwen kunnen ook verbranden, daarbij levert pijn eveneens meestal een gevoelsdempend effect.
Jinny

Bericht door Jinny »

Ik ben bekend met fantoompijn Bob. :D
Zenuwen zijn vreemde koperdraadjes. :D :D
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Overigens wil ik nog wel toevoegen dat ik bekend ben met het effect van ontspanningsoefeningen en wil dat gevoel niet ontkennen. Ook ik werk in de praktijk met biofeedback, zoals myofeedback via de huid. Zowel bij inspanning als ontspanning. Ik heb echter bezwaar dit direct toe te kennen aan electromagnetisme. De gunstige effecten van (ontspannings)oefeningen tbv lichaamsgevoel onder ken ik wel.

Edit: Ik ken de exacte output eigenschappen van mijn electrostimulatie apparaat niet, ik kan dus niet exact voorrekenen hoeveel vermogen gemiddeld de dunne afferente neuronen prikkelt, maar het gaat dan om miliampere bij x volt. De gemiddelde output bij myofeedback bij veel efferente activiteit is doorgaans niet hoger dan 3 milivolt. Ik kom eigenlijk nooit boven de 5 milivolt. Het vermogen bij grote efferente activiteit is dus nog geen 0,05*x (mili)ampere=P. De gemiddelde weerstand van huid durf ik niet te stellen, en is afhankelijk van vocht, vet e.d. Lijkt me interessant daarop antwoorden te hebben.

Groet,

Bob
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Meegemaakt op de univ: 1e graad ir moet hoogspanning meten. Idioot zet T stuk op kabel en steekt er zijn voltmeter in. Kon gelukkig maar een klein deel door de dunne kabeltjes en de rest vormde een boog, enkel polletjes verbrand.

Ah ja Edit U=R*I, en zenuwcellen worden geprikkeld doordat de potentiaal van een cel van - 70 millievolt naar + 35 gaat en terug. Signalen worden verder doorgestuurd door chemische stoffen en slechts zelden electrische signaal. Klooien met elentriek op de zenuwen te zetten is wel een tijdje populair geweest in de meer verschrikkelijke psychiatrische instellingen en vandaag bij mensen die bodybuilding willen doen vanuit hun zetel.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Fish
Ontoombaar

Re: De Telegraaf: ‘UFO’s bestaan!’

Bericht door Fish »

Mariakat schreef:Veel mensen zeggen energie te voelen en hebben ieder hun eigen verklaringen.
Ik geloof mensen op hun woord als ze zeggen iets te voelen, maar verklaringen moeten onderbouwd zijn en andere verklaringen moeten uitgesloten zijn.
Het op hun woord geloven van mensen die oncontroleerbare zaken zeggen te zien of voelen heb ik reeds lang geleden opgegeven.
Tot op heden trek ik daarbij telkens weer aan het langste eind van het touw. :)
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Mijn eerste vraag waarom ik dit hele stuk heb geschreven.
En dan vooral de inleiding.
Herken jij dit gevoel, of is het abacadabra voor jou?
Bob schreef:Nu wordt het ingewikkelder:
Voelen is meer dan het waarnemen van potentiaal verschillen, voelen kan ook duiden op het associeren van gevoel met een gevoel uit een eerdere ervaring.
Duidelijk.
Echter ook...
Een beschrijving van een gevoel is nog geen verklaring.
Als gevoel wordt beschreven wordt dit nog weleens misbegrepen, als de toehoorder een bevestiging wil zien van wat hij verwacht.
De mate van voelen is juist ook meegenomen, daar het juist tot de essentie behoort van het eerste gedeelte van mijn verhaal.
Dat plus diverse andere factoren (zoals anticipatie op tast als in een specifiek arousel, hypervigilantie, etc) maakt het voelen subjectief.
Wat is er subjectief aan het beschrijven van je gevoel?
Ik heb patienten ook altijd op hun woord geloofd, tenzij het er duimen dik bovenop lag dat ze stonden te liegen.
Het belang subjectiviteit ontstaat pas bij het beoordelen en verklaren van dat gevoel.
Hoe zeker kun je stellen dat je als je het bloed voelt stromen electromagnetisme voelt,
..........
En nogmaals.
Ik heb echter bezwaar dit direct toe te kennen aan electromagnetisme.
Dat is niet gesteld.
Juist anders benoemd.
Ik schreef:Echter zonder eerst die prikkeling van het zenuwweefsel door het wrijven, zal de oorzaak van die prikkel en het bijbehorende gevoel een andere zijn.
Dat kan oa. al je eigen bloeddoorstroming zijn, die een mechanische prikkel geeft aan je zenuw.
De gemiddelde weerstand van huid durf ik niet te stellen, en is afhankelijk van vocht, vet e.d. Lijkt me interessant daarop antwoorden te hebben.
Lijkt me ook interessant, maar met verklaringen heb ik me voorlopig nog niet bezig gehouden.
Zo ook niet met de technische details.
Dat laat ik graag aan anderen over.

Zoals ik eerder schreef was dit ter inleiding.
Deze eerste uitleg om duidelijk te maken, dat het soms moeilijk is te weten wat je voelt.
De externe prikkel of jezelf.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Mariakat schreef:Wie heeft nooit het zeer licht vibreren gevoeld van een niet geaard elektrisch apparaat wat stroom lekt?
Het is alleen te voelen, als je op een minimum afstand bent, maar het niet aanraakt.
Veel mensen kennen dit gevoel niet.
Ik ken wel het gevoel van lekstroom, maar dat was altijd door direct contact.
Ik kan je verdere verhaal maar moeilijk geloven, weet je zeker dat je het niet aan hebt laten praten Mariekat?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Plaats reactie