Post-theisme

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

p.vroon schreef:Maar misschien wordt het tijd om het onderwerp af te splitsen. De boekbespreking apart van de algemene draad. Zal morgen even kijken.
Liever niet afsplitsen! Dit topic begon naar aanleiding van Taede Smedes en eindigt er ook mooi weer mee. Het gaat hier enkel om zijn godsbeeld en 'geloof', dus een discussie over slechts enkele uitspraken van hem in zijn boek.

Voor de boekbespreking kan later wel een nieuw topic worden neergezet indien iemand het boek gelezen heeft en interessante zaken tegenkwam. wat mij betreft heeft Klink zijn werk al goed genoeg gedaan.

Overigens hoef ik geen gratis boeken, ik heb een visakaart die het altijd doet.
Born OK the first time
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Rereformed schreef:
Liever niet afsplitsen! Dit topic begon naar aanleiding van Taede Smedes en eindigt er ook mooi weer mee. Het gaat hier enkel om zijn godsbeeld en 'geloof', dus een discussie over slechts enkele uitspraken van hem in zijn boek.
Uw wens is voor mij een bevel. Alles wat in de verste verte ruikt naar Taede laat ik hier staan.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Advertentie van Nieuw Amsterdam schreef:Na deze kritische rondgang onderwerpt de auteur zich aan een scherp, bijwijlen ontroerend interview met zichzelf. Weldoordacht komt hij uiteindelijk uit bij een standpunt dat de troostende kracht van de Bijbel en het lucide ontwikkelingsmodel van de evolutionisten in zich verenigt, en op een hoger plan tilt: God én Darwin.
http://www.nieuwamsterdam.nl/boekuitgave.aspx?id=1408

Bart Klink gaat hier in zijn boekrecensie niet of nauwelijks op in, reden waarom ik verheugd opkijk: dit zijn voor mij beslist de allerinteressantste zaken. Hoe iemand in zijn religie psychisch klaar komt met de rationele dilemma's die hij in zijn denken voorgeschoteld krijgt. Vooral dat woordje 'ontroerend' in het interview met zichzelf spitst mijn oren scherp; aan het interview met zichzelf herken ik mijzelf en trekt de psycholoog in mij die het neusje van de zalm ervan wil weten aan de bel...en vanwege dat woordje 'ontroerend' koop ik het boek...
Met de 'troostende kracht van de Bijbel' die Smedes meent te kunnen opvissen uit de bijbel kan ik natuurlijk helemaal niets meer, dat meer heb ik helemaal leeggevist...vreemd genoeg rept Klink hierover met geen woord, en dat is juist iets waarover ik me steeds het meest verbaasde: legt Smedes in zijn eigen visie de bijbel geheel aan de kant? Het zou inderdaad het verstandigst zijn en meer recht doen aan zijn opvatting/definitie van geloof en God. Maar waarom legt hij dat dan niet expliciet uit? En omgekeerd, zo hij de bijbel blijft gebruiken in zijn geloof, waarom rept hij er niet over en laat hij niet weten hoe hij met de bijbel omgaat? Hopelijk doet hij het in dat geval niet op de manier van meneer Labuschagne, want dat was verre van knap gedaan.

Ik merk nu ook op dat het boekje maar 160 bladzijden bevat. Weet Smedes zeker dat het in zo weinig bladzijden allemaal gezegd kon worden? Of laat Klink dingen onvermeld omdat hij ze nauwelijks tegenkwam en dus niet de moeite waard waren om te vermelden? Indien iemand dit onderwerp voor mijn voeten zou werpen zou ik schatten dat twee- of driemaal die boeklengte nodig zou zijn...maar goed ik ben altijd zo breedsprakig...
Born OK the first time
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Rereformed schreef:
Taede Smedes schreef:Rereformed noemt het een afstervingsproces, ik noem het “de weg van geloof”. Het is een verschil in perspectief, maar voor mij is geloof niet statisch, maar verbonden met de weg die mijn leven volgt. Mijn ideeën veranderen, dus ook mijn geloof en dus mijn godsbeeld.
Maar ziet Smedes niet dat zijn antwoord aan mij helemaal geen weerwoord is, maar juist de beaming van wat ik hem aanzei? Uiteraard is geloof niet statisch, het slijt weg via een lang afstervingsproces, en bij Smedes zit God enkel nog aan het beademingsapparaat.
Troelstra :evil3:
vergelijkt het met volwassen worden, en noemt de processen individuatie en deprojectie.
Troelstra schreef:De mens beseft zijn onmacht. ..en door subjectieve aanvullingen en afrondingen probeert hij het aan de objectieve waarneming ontbrekende toe te voegen, zodat hij de werkelijkheid weer onder controle krijgt. Voor deze subjectieve component in onze waarnemingsactiviteit reserveert Sierksma het begrip projectie. Gedurende een mensenleven verandert de projectie van karakter: gaande van de ene pool van het volmaakte ongescheidenheidsbeleven naar de andere (onbereikbare) pool van de absolute objectivering in de excentrische positie, kan gezegd worden, dat de mens als zuigeling uitsluitend subjectiverend waarneemt en als volwassene in hoge mate objectief waarneemt ... Projectie is een verdedigingsmechanisme tegen het onbekende.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Dat is een prachtige link CvE.
Het interessante onderwerp is mij overigens twee jaar geleden geheel ontgaan. :pale:

Ja, ja, op onbegrijpelijke wijze, maar het gebeurt, dus, ik ben niet altijd op FT. Hiephiep hoera, ik ben niet aan FT verslaafd. :clown:
Born OK the first time
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Rereformed schreef:Hiephiep hoera, ik ben niet aan FT verslaafd. :clown:
Neuh...

Beetje offtopic maar ik kon me niet inhouden. ;)
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Rereformed schreef:Dat is een prachtige link CvE.
Het interessante onderwerp is mij overigens twee jaar geleden geheel ontgaan. :pale:

Ja, ja, op onbegrijpelijke wijze, maar het gebeurt, dus, ik ben niet altijd op FT. Hiephiep hoera, ik ben niet aan FT verslaafd. :clown:
Dat is puur ontkenningsgedrag, daar hebben verslaafden wel meer last van. :twisted:
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Heb meteen on-line hulp gezocht. Heb nu een personal trainer. =P~
http://www.youtube.com/watch?v=9VvJ327p6Ac
Born OK the first time
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 9c1b738c43

De berichten van KV (gebande gebruiker!!) en echtgenoot zijn verplaatst naar de babbelbox.
De echte liefhebbers kunnen hier terecht.
Laatst gewijzigd door PietV. op 30 jun 2009 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Rereformed schreef:God is het ultieme mysterie, dwz per definitie de werkelijkheid waar de mens niet bij kan. Nu niet, en in de toekomst niet. God is altijd dat wat buiten onze werkelijkheid staat, de werkelijkheid die zich, op welke wijze dan ook, dus ook die van ons 'innerlijk ervaren', aan onze zintuigen presenteert. De wetenschap en welke andere ingebeelde manier van ons kennen en weten staat dus per definitie buiten het gebied of de realiteit van God en het maakt niet uit welke gaten er ooit nog door de wetenschap gestopt worden.
Ik zie dit als een vorm van ijdele trots die het hem mogelijk maakt om een totaal-beeld v.h. geheel te krijgen en het met zijn Ratio te aanvaarden.
A.h.w. het 'niet weten' tot een vorm van weten om te buigen, en het 'god' noemen!
"Kun je zoiets een intellectueel hoogstandje noemen"? is de vraag.
Een vraag die hij vermoedelijk vurig zal verdedigen uit zelfbehoud.
Zoals ik het zie is het rationeel verdedigen van zijn instincten en kijk ik met verbazing naar zijn inspanningen om zijn 'gat' (pardon 'god') te verdedigen. :lol:
Bartholomeus
Banned

Bericht door Bartholomeus »

Bartholomeus. Off-topic klagen over moderatie doe je in het klachtenforum, niet hier. (dus ook niet hier reageren op deze moderatie).
God is a product of a creative imagination, and God is that imagination taken flight.
Nick Cave
Rereformed
Moderator
Contacteer:

fbs33 schreef:
Rereformed schreef:God is het ultieme mysterie, dwz per definitie de werkelijkheid waar de mens niet bij kan. Nu niet, en in de toekomst niet. God is altijd dat wat buiten onze werkelijkheid staat, de werkelijkheid die zich, op welke wijze dan ook, dus ook die van ons 'innerlijk ervaren', aan onze zintuigen presenteert. De wetenschap en welke andere ingebeelde manier van ons kennen en weten staat dus per definitie buiten het gebied of de realiteit van God en het maakt niet uit welke gaten er ooit nog door de wetenschap gestopt worden.
Ik zie dit als een vorm van ijdele trots die het hem mogelijk maakt om een totaal-beeld v.h. geheel te krijgen en het met zijn Ratio te aanvaarden.
A.h.w. het 'niet weten' tot een vorm van weten om te buigen, en het 'god' noemen!
"Kun je zoiets een intellectueel hoogstandje noemen"? is de vraag.
Daar zit inderdaad wat in. Denk bijvoorbeeld aan de uitspraken zoals "ik maak het woordje 'God' betekenisloos en denk daarmee zinvolle uitspraken te doen." Hoe kun je nog zinvolle uitspraken doen over iets wat betekenisloos is?
Of zijn uitspraak: "Godsgeloof voor mij betekent het ultieme scepticisme: het stelt vraagtekens bij alles wat wij denken te weten." Zoals is opgemerkt is agnosticisme het ultieme scepticisme. Godsgeloof is per definitie altijd een teken van een bepaald vertrouwen in wat we denken te weten. Dat het wel met vertrouwen te maken moet hebben blijkt al uit het feit dat hij volgens de beschrijving die Nieuw Amsterdam aan zijn boek geeft uit de bijbel toch zijn troost kan halen.
Een vraag die hij vermoedelijk vurig zal verdedigen uit zelfbehoud.
Zoals ik het zie is het rationeel verdedigen van zijn instincten en kijk ik met verbazing naar zijn inspanningen om zijn 'gat' (pardon 'god') te verdedigen. :lol:
Ik vind het ook interessant, maar geheel zonder lolemoticon, want in de sterkte van dit religieus instinct, dit tot het barre uiterste gaan om je religie te behouden, herken ik mijn eigen verleden.
Born OK the first time
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Rereformed schreef:Ik vind het ook interessant, maar geheel zonder lolemoticon, want in de sterkte van dit religieus instinct, dit tot het barre uiterste gaan om je religie te behouden, herken ik mijn eigen verleden.
De lach die het emoticon voorstelt is een droeve lach van iemand die (voor zichzelf) zeker weet dat voor die god maar één ding in de plaats komt, nml. 'jezelf' (je bewuste zelf)
En daarmee, en niets anders, de rekening moet opmaken van je handel en wandel, maar óók van het afschuwelijke feit dat er straks niets is, omdat je (opnieuw) niets bent.
Die wil om te bestaan je als enige (vermoedelijk) diersoort bewust te worden doet naar prolongatie verlangen terwijl je bewust (rationeel) wéét dat het niet zal gebeuren, maar integendeel het contact met alles verliest. Wat dan rest als troost, is het rationele besef dat je er niet meer bent om je dat te realiseren.
Om met een vrolijke noot te eindigen: Beretrots op mezelf omdat ik het lichaam met zijn instincten er rationeel ónder gekregen heb en als MENS in evenwicht leef!- - - Rust!
:( (voor het tegenwicht!)
Rereformed schreef:Daar zit inderdaad wat in. Denk bijvoorbeeld aan de uitspraken zoals "ik maak het woordje 'God' betekenisloos en denk daarmee zinvolle uitspraken te doen." Hoe kun je nog zinvolle uitspraken doen over iets wat betekenisloos is?
Of zijn uitspraak: "Godsgeloof voor mij betekent het ultieme scepticisme: het stelt vraagtekens bij alles wat wij denken te weten." Zoals is opgemerkt is agnosticisme het ultieme scepticisme. Godsgeloof is per definitie altijd een teken van een bepaald vertrouwen in wat we denken te weten. Dat het wel met vertrouwen te maken moet hebben blijkt al uit het feit dat hij volgens de beschrijving die Nieuw Amsterdam aan zijn boek geeft uit de bijbel toch zijn troost kan halen.
Volgens mij is hij met micro-chirurgie bezig, en het lukt hem daarbij om jou op het verkeerde been te zetten!
Hij heeft het over het wóórdje (god) [en creëert daarmee m.i. hetzelfde als zijn joodse voorgangers met hun jaweh deden!]
Geen beeltenis- - - geen naam, maar wél een (aangenomen) 'iets' is het intellectuele hoogstandje (waarmee hij in de eerste plaats zichzelf belazert, m.i.)
Het neemt een vorm van gekte aan als hij 'godsgeloof'= ultiem sceptisme dat vraagtekens stelt bij alles wat we denken te weten noemt, maar probeert het daarna te vereenzelvigen met 'godsgeloof' dat hij per definitie altijd een teken van 'een bepaald vertrouwen in wat wij denken te weten' noemt!
Summa summarum - - -Vertrouwen in vraagtekens stellen!
Die man weet hoe hij zijn belachelijkheid verkopen moet :D
Laatst gewijzigd door fbs33 op 01 jul 2009 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Bartholomeus
Banned

Bericht door Bartholomeus »

@REref,
p.vroon is al net zo dapper als cve, dus is mijn commentaar op jou naar de babbelbox verplaatst. En als eenling sta je dan vrij machteloos.
Jij mag namelijk wel van Taede Smedes zeggen dat hij wel een naargeestig leven moet leiden, maar ik mag dat niet van jou zeggen.
Ja, "Gods wegen zijn ondoorgrondelijk", maar die van het FTF doen daar kennelijk niet voor onder. :lol:

Nu hoort mijn hele post hier thuis, maar laat ik volstaan met terugplaatsing van de kern, de vraag die mij het meest intrigeert:
Rereformed schreef:zoals ik al opmerkte schrijft Etty dingen die je diep raken. Zij duikt diep in het menselijk bestaan, tot op de bodem. Maar zij gebruikt dan ook aanhalingstekens om duidelijk aan te geven dat het om een metafoor gaat.
Daar valt over te twisten, maar al zou het voor haar 100% een metafoor zijn, je was toch tot de conclusie gekomen dat dat bij mij ook zo was?
Waarom mag Etty dan wél het woord God gebruiken en ik niet? Leg nu eens precies uit waarom je Etty Hillesum gunt wat je Taede en mij en al die anderen wilt ontzeggen: het gebruik van de Godsnaam?
Graag mijn vraag beantwoorden en niet ontwijken:lol:
God is a product of a creative imagination, and God is that imagination taken flight.
Nick Cave
Plaats reactie