Hoe betrouwbaar zijn de evangeliën?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
BadAssChick
Ervaren pen

Re: Hoe betrouwbaar zijn de evangeliën?

Bericht door BadAssChick »

HJVorser schreef:Wat een onzin.

Vraag: heeft Pilatus bestaan?

wat vindt je onzin??

en ja Pilatus heeft bestaan , er zijn o.a muntstukken gevonden,

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pontius_Pilatus" onclick="window.open(this.href);return false;

kan ik ook vragen heeft Julius Ceasar bestaan , niemand die het kan bewijzen maar het staat wel in de geschiedenissboeken , ook in de lesboeken van de middelbare en lagere scholen
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart.
Met een paard onder je kont, kom je ook de wereld rond.

http://www.robustiano.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

kan ik ook vragen heeft Julius Ceasar bestaan , niemand die het kan bewijzen
Jawel hoor. Ook van hem zijn er bijvoorbeeld munten gevonden en is er daarbij sprake van verschillende geschreven bronnen die verhalen over zijn bestaan in groot detail.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
BadAssChick
Ervaren pen

Bericht door BadAssChick »

dan vraag ik me toch af waarom het bestaan van Jezus van Nazareth betwist wordt ,over hem zijn er ook door verschillende personen geschreven , zelfs door Josephus Flavius,en niemand betwist deze schrijver . ik vind dat toch wel opmerkelijk

komt nog bij dat er ooit ene hendrikus hermanus G****K <<mijn achternaam heeft bestaan die in 1670 naar nederland kwam . ik kan het niet bewijzen, staat nergens geregistreerd ,maar iedereen neemt het aan omdat ik dezelfde familienaam draag .
Laatst gewijzigd door BadAssChick op 20 apr 2012 00:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart.
Met een paard onder je kont, kom je ook de wereld rond.

http://www.robustiano.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
HJVorser
Forum fan

Bericht door HJVorser »

Daar heb je een punt te pakken, BadAssChick!
"Ongeannoteerde informatie dient te worden bestreden." - Jona Lendering
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Laat dat nu net de enige buitenbijbelse bron zijn waarin gewag wordt gemaakt van ene Jezus, en laat nu juist de authenticiteit van die passages hevig te worden betwist als zijnde latere toevoegingen/vervalsingen, maar dat wist jij toch al wel, HJVorser? Daarbij stamt dit schrijven uit plusminus 93–94 oj.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
HJVorser
Forum fan

Bericht door HJVorser »

Laat dat nu net de enige buitenbijbelse bron zijn waarin gewag wordt gemaakt van ene Jezus, en laat nu juist de authenticiteit van die passages hevig te worden betwist als zijnde latere toevoegingen/vervalsingen, maar dat wist jij toch al wel, HJVorser? Daarbij stamt dit schrijven uit plusminus 93–94 oj.
De ene passage in boek 18 van de Oudheden is zeker gecorrumpeerd (hoewel een enkele deskundige dat betwist), maar de meeste geleerden menen dat Josefus wel iets over Jezus schreef maar dat dat door christelijke kopiisten is bewerkt.
De passage in boek 20 is authentiek. Er is geen reden hier te denken dat Josefus iets anders schreef dan er staat.

Heeft Jakobus de broer van Jezus/de Heer trouwens bestaan? Deze persoon komt voor in Paulus, Marcus, Handelingen en Josefus.
aton

Bericht door aton »

BadAssChick schreef:dan vraag ik me toch af waarom het bestaan van Jezus van Nazareth betwist wordt ,over hem zijn er ook door verschillende personen geschreven , zelfs door Josephus Flavius,en niemand betwist deze schrijver . ik vind dat toch wel opmerkelijk.
Ho jawel hoor. http://nl.wikipedia.org/wiki/Flavius_Jo ... over_Jezus" onclick="window.open(this.href);return false;
Strikt genomen is er geen enkel geschrift bekend waar iets over Jezus de nazarener vermeld is. Zelfs Plinius de Oudere, een tijdgenoot van Jezus vond deze figuur zo onbelangrijk dat ook hij daar geen melding van gemaakt heeft. Er waren in die tijd wel meer van die relletjes in het kruidvat Jeruzalem.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Plinius_de_Oudere" onclick="window.open(this.href);return false;
De enige vage vermeldingen gaat dan nog over de reeds gemythologeerde Jezus, of zeloten die het weer bont gemaakt hebben en bekend stonden als nazareners ( joden die een messias verwachtte ). Dit jaren later en steeds van horen zeggen. Probleem is dat de benaming ' christenen ' een vlag is wat vele ladingen dekt. Maar daar heb ik het al over gehad.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

BadAssChick schreef:das nou het punt Fjedka ,je bent ongelovig ,dus hoe en wat een gelovige je ook verteld je neemt het toch niet aan omdat iets wat er 2000 jaar geleden gebeurd zou kunnen zijn nu op geen enkele manier meer bewezen kan worden
Ik heet geen Fjedka, maar rond de persoon Jezus is zoveel onzinnigs opgehangen dat je niet alleen gelovig moet zijn. Maar ook lichtelijk naïef. En vermoedelijk draait het nu om het laatste deel. Of er moet nog een agenda aan toegevoegd worden.
Dat doe ik maar direct:
@HJVorser; je bent al flink aan het afstrepen geweest. Maar moet deze ook in je lijstje staan. Een god stuurt zijn zoon (of zichzelf als zoon) om de mensheid te verlossen van haar zonden.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

BadAssChick schreef:dan vraag ik me toch af waarom het bestaan van Jezus van Nazareth betwist wordt ,over hem zijn er ook door verschillende personen geschreven , zelfs door Josephus Flavius,en niemand betwist deze schrijver . ik vind dat toch wel opmerkelijk

komt nog bij dat er ooit ene hendrikus hermanus G****K <<mijn achternaam heeft bestaan die in 1670 naar nederland kwam . ik kan het niet bewijzen, staat nergens geregistreerd ,maar iedereen neemt het aan omdat ik dezelfde familienaam draag .
Je weet wel waarom/wanneer iemand in die streken de naam kreeg van zijn geboorte plek?

Moet ik dat uitspellen?
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
HJVorser
Forum fan

Bericht door HJVorser »

@Piet dat is inderdaad geen historisch feit. Wel historisch is natuurlijk dat de vroege christenen dat geloofden.
aton schreef: Strikt genomen is er geen enkel geschrift bekend waar iets over Jezus de nazarener vermeld is.
Jawel hoor, als je het op een schaal van 100 jaar na Jezus' dood bekijkt, dan heb je naast het NT en enkele apostolische vaders (zoals Ignatius, 1 Clemens, Papias) de niet-christelijke schrijvers Josefus en Tacitus. Josefus heeft zeker één, maar volgens de meeste kenners waarschijnlijk twee referenties aan Jezus. Tacitus schrijft ook over Jezus die door Pilatus werd geëxecuteerd. Plinius de Jongere is de eerste Romeinse verwijzing naar Christus die de christenen vereerden "als een god". (Aan die laatste heb je natuurlijk niet zoveel, en Tacitus komt te laat om veel gewicht in de schaal te leggen.)
Zelfs Plinius de Oudere, een tijdgenoot van Jezus vond deze figuur zo onbelangrijk dat ook hij daar geen melding van gemaakt heeft. Er waren in die tijd wel meer van die relletjes in het kruidvat Jeruzalem.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Plinius_de_Oudere" onclick="window.open(this.href);return false;
En waarom zou deze Plinius iets over Jezus melden? Hij vermeldt ook niets over Pilatus, Johannes de Doper, Paulus, Jezus de zoon van Ananias, Theudas, Judas de Galileeër, Petrus, of noem maar op.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Even in het algemeen:

Kent iemand het boek van de Canadese schrijver: Tom Harpur , The Pagan Christ

Kijk ... het is eigenlijk heel simpel:

Als J nooit heeft bestaan zijn alle evangeliën gelogen. Punt.

Als die wel heeft bestaan, ontstaan er allerlei scenario's, zoals o.m. blijkt uit deze 4 evangeliën.
Met als meest waarschijnlijke dat het een samengeraapt zootje aan verhaaltjes is.

Als die wel heeft bestaan is zijn geboorte en ondergang wel van enigszins belang, al is het alleen maar om de verschillende evangelisten met de feiten om de oren te meppen.

Ik weet: je moet geen martelaren van die lui maken. Dat is een heel grote fout. (van normaal denkenden, dan)
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
aton

Bericht door aton »

aton schreef: De enige vage vermeldingen gaat dan nog over de reeds gemythologeerde Jezus, of zeloten die het weer bont gemaakt hebben en bekend stonden als nazareners ( joden die een messias verwachtte ). Dit jaren later en steeds van horen zeggen. Probleem is dat de benaming ' christenen ' een vlag is wat vele ladingen dekt. Maar daar heb ik het al over gehad.
@ HJVorser Kunt ge niet lezen? En heb ik je niet gezegd dat ik met jou niet meer in discussie wil gaan ? Blind en doof ? Zal wel weer een reli-fanaat zijn. :evil: :evil: :evil:
Hier, kun je nog eens nalezen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jezus_%28h ... se_bronnen" onclick="window.open(this.href);return false;
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

HJVorser schreef:@Piet dat is inderdaad geen historisch feit. Wel historisch is natuurlijk dat de vroege christenen dat geloofden
Ik log af en toe even in en zie dat je een soort occupier aan het worden bent :) Heb je hun conclusie op dit punt overgenomen? Trouwens de bovenstaande stelling zal ik niet betwisten. Wel met de vermelding dat er gradaties waren in de devotie. Ik had graag iets meer geweten over de Tertullianisten. De grondlegger deed een aarzelende poging om lijn te brengen in het verhaal. Deed dat met polemieken die bijna alle bewegingen aanvielen. En is waarschijnlijk met zijn eigen instituut verdwenen. Maar ook historisch is dat de Grieken ooit polytheïsten waren etc.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

HJVorser schreef:Tacitus schrijft ook over Jezus die door Pilatus werd geëxecuteerd.

Tacitus schreef over ene Chrestus, en niet over Jezus, en dan nog in 116 nc dus van horen zeggen.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

De "J " kwam dan ook pas in de 10e eeuw in het Engelse/Latijnse alfabet.
Plaats reactie