Socratoteles schreef:Atli schreef:Voorlopig is rereformed zijn enige antwoord inzake het bestendigen van zijn claim dat de opponens niets weet, en daar blijft het bij.....
Hij heeft uitgelegd hoe de bronnentheorie een verklaring geeft voor tegenstrijdigheden in het zondvloedverhaal en ik vind het een aannemelijke verklaring.
Als jij een betere verklaring hebt, of kunt aantonen waar de verklaring fout zit, dan kunnen we een zinnige discussie voeren.
@Atli. Jij wordt niet geschoffeerd. Ik krijg eenvoudig een gevoel van frustratie, aangezien ik de zaak uitvoerig behandeld heb met betrekking tot het zondvloedverhaal.
Ik vind de opmerkingen van Socratoteles zeer goed, en stel voor dat je nu terug gaat naar mijn redeneringen omtrent de bronnenhypothese. Allereerst deze post:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... &start=435 Lees de posting aandachtig door.
Vervolgens een posting die het vorige nog eenmaal uitlegt en die ik hier in zijn geheel weer afprint:
De bronnenhypothese stelt dat er twee verhalen in zijn totaliteit aan elkaar vastgeplakt zijn. Om het dubbel vertellen te vermijden heeft men de verhalen in passages geknipt, en telkens dezelfde passages achterelkaar gezet, zodat het lijkt op één lang verhaal waarin de zaken vaak dubbel worden gezegd. Lees de tekst zoals ik die hiervoor aangaf in blauw en zwart.
De passages kun je van elkaar onderscheiden door op het gebruik van Elohim en Jahweh te letten, want dit was de terminologie die eigen was aan elk van de oorspronkelijke versies, maar ook aan de theologie die naar voren wordt geschoven. Zoals ik heb uitgelegd.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... &start=435
Echter, kan jij aantonen dat exact in 7:2 en 7:19 is geknipt? Daar ging namelijk die discussie over. Wat in de zinnen eromheen allemaal gebeurd is, daar kan ik ook best met je in meegaan, maar exact deze zinnen draaide de hele discussie om.
Ik neem aan dat je 6:19 bedoelde.
Er ís niets weggeknipt in deze verzen. Ze zijn eenvoudig een onderdeel van een oorspronkelijke passage. De eerste passage is 6:9 tot 6:21. Deze passage begint met een introduktie waarin het woord Elohim gebruikt wordt ("Dit is de geschiedenis van Noach en zijn nakomelingen. Noach was een rechtschapen man; hij was in zijn tijd de enige die een voorbeeldig leven leidde, in nauwe verbondenheid met God."), en sluit af met een concluderende zin, waarin hetzelfde woord Elohim weer wordt gebruikt ("Noach deed dit; hij deed alles zoals God het hem had opgedragen."), zodat je daaruit kan opmaken dat het één passage is (een passage in blauw).
Vervolgens komt de passage 7:1-5 Nu wordt opeens het woord Jahweh gebruikt. We horen ook dat hij alleen rechtschapen is. Maar dit laatste
was al gezegd in de blauwe passage. Vervolgens krijgen we een nieuwe opdracht, niet twee van alle dieren, maar 7 paar van alle reine soorten. De passage sluit af met een afsluitende zin waarin weer het woord Jahweh voorkomt ("Noach deed alles zoals Jahweh het hem had opgedragen."), zodat je daaruit kan opmaken dat het om één ononderbroken passage gaat (passage in zwart). Merk op dat de afsluitende zin exact luidt volgens de afsluitende zin van de vorige passage. De E schrijver kende de J versie.
Vervolgens komt Gen 7:8 en 9, waarin de Elohim-schrijver de vorige opmerking van de Jahweh schrijver duidelijk tegenspreekt: "Van de reine en de onreine dieren, van de vogels en van alles wat op de aardbodem rondkruipt, 9 kwamen er telkens twee bij Noach in de ark, een mannetje en een wijfje, in overeenstemming met wat God hem had opgedragen." (en dus niet 7 paar van de reine dieren!). Dat het een opmerking is van de Elohim schrijver is weer duidelijk uit het gebruik van het woordje Elohim.
Waarom de Jahweh-schrijver 7 paar reine dieren nodig had wordt duidelijk uit 7:20 ("20 Noach bouwde een altaar voor Jahweh; daarop bracht hij brandoffers van al het reine vee en alle reine vogels. 21 De geur van de offers behaagde Jahweh"). Hij had ze nodig voor het offeren.
Uit breder onderzoek van de bronnenhypothese kom je ook te weten waarom de E-schrijver dit tegensprak. Hij was van mening dat alleen priesters mogen offeren.
De latere editeur die de verschillende verhalen aan elkaar plakte liet de tegenspraak staan uit eerbied voor de overgeleverde teksten.
Dit zijn mijn claims, waarop Sararje laat volgen: "Maw, waarschijnlijk inderdaad een klassiek geval van redigeren."
.
Nu jouw claims:
-
Het lijkt mij vrij duidelijk dat de bronnen theorie grote gaten heeft
Dit is mij in het geheel niet duidelijk. Waar is je onderbouwing?
-
het ontbreken van hard evidence.
Heb ik net gegeven aangaande de tekst van het zondvloedverhaal. Wat zijn de gebreken aan mijn redeneringen?
-
Sararje wordt als onwetende afgeschilderd terwijl hij alleen nuances probeert te leggen.
a) Sararje gaf toe dat hij zich nooit verdiept heeft in de documentaire hypothese. b) Hij geeft later toe dat het inderdaad een kwestie van redigeren schijnt te zijn.
Indien
jij nuances wil aanbrengen, welke dan in vredesnaam?
-
Er is simpelweg te weinig bekend.
Helemaal niet, zie mijn uitleg over de tekst van het zondvloedverhaal. Voor mij zijn ze volkomen overtuigend.
-
jij claimt dat de bronnen theorie de ultieme theorie is die alle andere mogelijkheden en aanvullingen uitsluit
Hierop zeg ik: wat andere mogelijkheden betreft (dus één en dezelfde schrijver)inderdaad. Ik ben in mijn grondige speurtocht van tientallen jaren geen alternatieven tegengekomen die ik a) een betere verklaring zie geven voor alle dilemma's die ik tegenkom (zoals in het zondvloedverhaal) b) die mij waarschijnlijker toeschijnen.
Indien jij dus zo nodig aan andere mogelijkheden wil denken, welke mogelijkheden in vredesnaam? (collegavanerik vroeg je ook al hierom). Aanvullingen op de bronnenhypothese sluit ik in het geheel niet uit.
-
Heb jij dan de hard evidence waarmee de bronnen theorie een dermate sterke theorie is dat je alle aanpassingen en toevoegingen kan uitsluiten?
Een vreemde vraag: aanpassingen en toevoegingen worden voortdurend gedaan met betrekking tot de bronnenhypothese. Maar wat men inderdaad kan uitsluiten is dat de Pentateuch door één schrijver geschreven is.
-
ondanks pagina vullende postings van Rereformed hij niet kan onderbouwen wat hij zegt met hard evidence!
Ik verwijs je weer naar de hierbovengenoemde postings waarin ik de redeneringen voor de bronnenhypothese heb neergelegd, en noem ze onderbouwing met hard evidence.
Indien ze niet deugen of indien je een betere visie hebt, geef de argumenten maar.
-
ik vroeg om hard evidence omdat jij claimt dat de bronnentheorie alle andere theorieën uitsluit
Vreemde opmerking. De bronnenhypothese heeft slechts één alternatief: één schrijver )(Mozes) is verantwoordelijk voor de boeken van Mozes (hooguit zoals men vroeger geloofde naast Mozes nog iemand die na zijn dood het epiloog schreef + eventueel geboorteregisters die apart al opgetekend waren). Dit alternatief is natuurlijk alle eeuwen door aangehangen, en alle redeneringen die deze zienswijze kunnen steunen zijn ooit al eens bedacht. Ze waren niet toereikend, want alle eeuwen door stuitte men op problemen.
Daarom ontstond op een gegeven moment juist het inzicht van de bronnenhypothese, hetgeen na het ontdekt werd nooit meer omvergeworpen werd, maar steeds versterkt werd. De vergelijking met de evolutietheorie kan gemaakt worden.
Maar indien jij een alternatief ziet, laat horen!