Thomas72 schreef:Rereformed schreef:Ik merk op dat het je eigen existentiële benauwdheid is die je 'zinloos bestaan' laat uitspreken. Niet de persoon tegen wie je het hebt zit met een probleem van een zinloos bestaan, maar jijzelf. Je laat via zo'n opmerking weten dat voor jou het opgeven van de religie gelijk staat aan je bestaan zinloos te maken.
Zie in dat dit de diepste reden is voor al je verdedigingen van het religieuze denken. Het is geen kwestie van wetenschap, maar van psychische behoefte.
Mijn existentiële benauwdheid is inderdaad geen argument voor het bestaan van e.o.a god. Voor jou (en met jou veel anderen) is het zelfs een verklaring voor het ontstaan van religie.
Het ontstaan van religie is denk ik veel gecompliceerder.
Ik heb opgemerkt dat het christelijk geloof de laatste 200 jaar tot op het bot ontmaskerd is als een verzameling van valse voorstellingen van de wereld. Wanneer moderne mensen toch vallen voor deze godsdienst, of zich niet van deze godsdienst kunnen bevrijden, dan is -indien er geen sprake is van bijzonder ongeschoold zijn- de reden ervoor psychische behoeften, in de meeste gevallen existentiële benauwdheid.
Het is fijn dat je erkent dat hiervan sprake is, want dat kan je een reuzensprong vooruit brengen. Maar je overdenkt het nog niet erg diep. Je erkent dat het geen argument is voor het bestaan van je god, maar dat is een vanzelfsprekendheid. Een diepere consequentie is dat indien existentiële benauwdheid aan de basis ligt voor je godgeloof, het alle argumenten die je bedenkt om een god te laten bestaan tot kunstmatige bedenksels maakt, bedacht om je psychische behoefte te bevredigen, niet vanwege dat objectieve wetenschappelijke argumenten geloof zo redelijk maken. Iets wat ik ooit eens tegen de dominee Robbert Veen opmerkte toen hij zijn ogenschijnlijk rationalistische redenen tot geloof gaf:
https://www.freethinker.nl/forum/viewto ... 76#p426676" onclick="window.open(this.href);return false;
Thomas72 schreef:Maar om dan vervolgens te doen alsof existentiële benauwdheid jou vreemd is, vind ik dan psychisch weer niet zo fris. Een soort van ontkenning van de werkelijkheid.
Voor mij is dat hetzelfde, als uit een vliegtuig springen zonder parachute en dan zeggen: “Ach, eigenlijk is het wel mooi zo. Die paar seconden die ik nog heb, ga ik er wat van maken”
Existentiële benauwdheid is wel degelijk iets wat je kunt overwinnen. En nee, dat betekent niet dat je dan leeft met "het is wel mooi zo en laat ik er maar wat van maken". Mij is die houding in ieder geval geheel vreemd. Ook betekent het niet een ontkenning van de werkelijkheid. Het is juist de werkelijkheid onder ogen zien en het leren liefhebben.
Dat ik altijd naar existentiële benauwdheid speur komt omdat ik uit eigen levenservaring hier bijzonder bekend mee ben. Ik heb jouw gevoelens ook ervaren. Ooit dertien jaar geleden heb ik mijn eigen ontwikkeling van gedachten geprobeerd te kenschetsen in
De pelgrimsreis naar volwassen geloof. Als je de eerste paragrafen ervan leest, waarboven het kopje 'kind van God' staat, dan zul je zien dat ik mijn volwassen leven begin met een allesoverheersende gedachte van "de Vanitas", op bepaalde momenten zelfs "de nachtmerrie", of in ieder geval "de angstwekkende gebeurtenis van het leven".
Wat nu opvallend is in je reaktie is dat je die problematiek erkent, maar geen enkele gedachte schenkt aan het te willen overwinnen. Je legt je er bij neer met de gedachte dat iedereen er aan lijdt, er geen ontkomen aan is, en komt met een jij-bak.
In plaats daarvan heb ik me altijd geschaamd voor deze karaktertrek. Ik probeerde het soms goed te praten door te denken dat de problematiek voortvloeide uit het feit dat ik filosofisch ben aangelegd, en daar een prijskaartje aan hangt. Prediker was wijzer dan alle andere bijbelschrijvers. Maar soms hoorde ik mezelf zeggen dat dat maar een smoesje is. De diepere reden voor dit zinloosheidsgevoel was levensmoeheid, nihilisme, ongezond leven. Ik zou ertegen moeten vechten, maar ik doe niets.
Totdat ik -ver boven de 40- eindelijk de boeken van Nietzsche onder ogen kreeg. Die is ook diep doordrongen geweest van deze gedachte, en hij maakte het tot zijn levenstaak om zichzelf, en (zo maakte hij zichzelf wijs) de gehele mensheid, daar bovenuit te tillen.
Om mij te begrijpen, of überhaupt iets te begrijpen van hoe je het probleem van de zinloosheid kunt aanpakken, moet je hem gaan lezen. Ik heb altijd gedacht dat Nietzsche in de eerste plaats voor slachtoffers van de religie, oftewel de lijders aan de zinloosheid, bestemd is. Bijzonder heilzaam.