writer schreef:[[...]
Maar hoe kun je dan zeggen dat andere geloven ook waar kunnen zijn?
Voor jou bestaat er toch maar éen God?
Zo simpel ligt het niet. Als een moslim zegt dat Allah barmhartig is, en hij bedoelt dezelfde God die door Abraham werd beleden, dan kan ik dat met hem eens zijn. Dat hij het "als" moslim gelooft binnen een ander geloofssysteem, maakt me niet veel uit. Daar ligt een overeenstemming. Als hij zegt dat we uiteindelijk zullen worden beoordeeld op grond van onze rechtvaardige daden, dan volg ik hem niet, en zal ik proberen uit te leggen hoe in mijn geloof genade de voorwaarde is van verzoening van God, en dat de "werken" volgen op het rechtvaardigende geloof en er niet aan voorafgaan. Dat is een geschil. Maar waarom zou ik hem in zijn geheel afkeuren, omdat we ook verschillen hebben? Zoals Achmed zijn er ook velen in de PKN. We zullen dan gewoon een geloofsgesprek te voeren hebben.
writer schreef:Als zou blijken dat een andere religie de juiste zou zijn kan jouw God niet tegelijkertijd ook bestaan en heb je je lelijk vergist en leeft de ingebeelde JC helemaal niet in je.
Begrijp ik niet. Als een andere religie zou "blijken" de juiste te zijn? Wanneer en hoe dan? Als ik overtuigd raak van de waarheid van de qor'an, dan word ik moslim, heel simpel.
writer schreef:Houd je dat voor mogelijk?
Alles is "mogelijk" wat geen logische tegenspraak bevat. Maar ik acht het niet waarschijnlijk. Maar waar wil je nou heen hiermee?
writer schreef:Of ga je zover dat je in een onzichtbare hogere macht gelooft die zich per religie in een andere verschijningsvorm manifesteert, in jouw geval Jezus van Nazareth.
Ik geloof wat ik geloof. Je weet ongeveer wel wat dat inhoudt. Maar er is een "weerschijn" in de religies van de wereld van het enige waarachtige licht van de wereld, en dat is Jezus Christus. Als ik die weerschijn van Zijn licht zie of de echo van Zijn woorden hoor, dan stem ik daarmee in, omdat het een weerschijn en een echo is van Degene in Wie ik geloof. Ik denk niet dat God zich in elke religie anders toont. Dat zou een vorm van "modalisme" zijn, een antieke ketterij.
writer schreef:Welke waarde heeft de geloofsbelijdenis dan nog?
Die omschrijft wat ik geloof en vat samen wat de Bijbelse boodschap is. Is dus heel belangrijk voor mij. Ik geloof niet meer - zoals Athanasius deed toen de Kerk de macht kreeg in Europa - dat alleen het "juiste geloof" zaligmakend is. Vanuit mijn geloof ziet God en de wereld er op een bepaalde manier uit. Maar ik erken dat er andere uitgangspunten "mogelijk" zijn die ik niet per se met logische noodzakelijkheid kan afkeuren en weerleggen. Dat blijft dan liggen tot ooit de volle waarheid duidelijk is. Misschien pas met de terugkeer van Jezus.
writer schreef:Waarom zeg je niet gewoon dat jij met de kerk gelooft dat de God uit de bijbel de enige echt God is en dat alle andere religies buiten deze God om dwalingen en inbeeldingen zijn, gebaseerd op gefingeerde goden?
Waarom zou ik dat zeggen? Omdat jij dat duidelijker en leuker zou vinden? Ik geloof dat de Bijbelse God de ware God is - maar dat deel ik met joden en moslims. Mijn Bijbel is wat dikker dan de joodse en anders dan de Koran. Ik geloof dat Jezus Christus Zijn evenbeeld, Zijn Zoon is. Dat geloven zij niet. Dat geeft me geen recht op afkeuring. Net zomin als ik jouw ongeloof mag afkeuren. Ik ben het niet met je eens, heb andere ervaringen, en een ander leven, maar dat zeggen is heel wat anders dan afkeuren. In gesprek met jou zou ik ook zoeken naar overeenkomsten en verschillen. Joden en moslims kennen geen
gefingeerde goden omdat mijn geloof anders is en andere bronnen kent etc. , maar ze begrijpen vanuit hun traditie de God van Abraham - dezelfde God die ik ken - op een andere wijze. Ik ga dan zoeken naar wat ons verbindt en wat ons scheidt. Als de Messias komt (terugkeert) dan zal Hij ons wel uitleggen waarin we gedwaald hebben.
Het visioen van God is een morele daad. Deze optiek is een ethiek. - Levinas