Wat schuif je me nou weer in de schoenen?siger schreef:Ik gaf hierop een link naar posts waar deze website grondig besproken werd, maar Jagang verloor onmiddellijk interesse in zijn eigen vraag en profiteerde van de link om er een zinnetje uit tepikken dat, buiten zijn context geplaatst, een impliciete ad hominem was.Jagang schreef: Zijn dit moslims?
http://www.reformislam.org/ned/
Dat had ik al uitgelegd, niet?
Wat een wrokkig geneuzel, Siger; je staat er weer eens charmant op.Omdat dit een ernstige aangelegenheid is voor vrijdenkers, copieer ik nu maar zelf de tekstjes die een zakelijk antwoord geven op de cryptische vraag "zijn dit [reformislam.org] moslims", want als reformislam.org een site van moslims is, zijn de meeste moslims gematigd, impliceert Jagang met weinig woorden.
Ik impliceer helemaal niets.
Ik vroeg gewoon of dat volgens jou moslims waren, aangezien je er in andere reactie's de indruk wekte dat moslims altijd anti-seculier zouden zijn.
Impliciet noch expliciet, heb ik in termen van meerderheid of minderheid gesproken.
Dat maak jij ervan, en niemand anders, dus laat mij dáár even buiten.
En ga voor de aardigheid maar eens uitzoeken hoeveel gereformeerden er zijn die in een enquete openlijk een fan zullen zijn van de seculiere samenleving.
Ik vind die enquete in die link eigenlijk meer een beetje flauwe kul.
Als gelovige ben je in princpe niet seculier.
Dat er mensen zijn die openlijk die afslag hebben genomen is positief, maar zeker geen vanzelfsprekend gegeven.
Ik denk dan ook dat je mensen niet moet VRAGEN of ze seculier zijn, maar dat je hun gedrag moet beoordelen. (En dan heb ik het nog niet eens over hoofddoekjes)
Moslims die ronscheuren in een dikke BMW, met Nike's aan, en met muziek over "bitche's & ho's" die uit hun speakers knalt, (haraam) zijn waarschijnlijk niet bepaald frequente moskeegangers.
En zolang je ze niet vraagt om het kalifaat, denken ze er waarschijnlijk niet eens aan.
Als je het gedrag als norm neemt, kom je veel verder dan "jouw" 4+2%.
Als men mbt dit onderwerp iets nodig heeft, is het wat meer onverschilligheid, en niet alles zwart op wit willen hebben.
En wat meer pragmatisme zou ook niet misstaan: Is iedereen die niet direct schreeuwend seculier is, daarmee ook meteen een bedreiging voor de seculiere maatschappij als geheel?
Ik heb het "gore lef" om te denken van niet, tenzij moslims alléén ooit een dikke meerderheid zouden vormen in Nederland, maar dat lijkt me eerlijk gezegd vrij ver gezocht.
Als je tenminste niet gelooft in die angstzaaiende, (vaak Christelijke) propagandafilmpjes over snel verschuivende demografische verhoudingen.
Ik ben tevreden met "secularistisch gedrag", en met een enquete kan men m.i. slechts slapende honden wekken, of, waarschijnlijker nog, even slaperig doen opkijken.
Hebr 6: