Er gebeurt iets interessants vanwege 'Trump-beleid' naar mijn idee.
Beleggers wereldwijd dumpen nu aandelen omdat Trump met zijn maatregelen in de ogen van velen de wereldeconomie via sanctie en tarief bewerkt met een bijl. Normaal worden er dan edelmetalen, zaken als graan en andere bulkgoederen enz. gekocht en vooral Bonds, leningen.
Daar krijgt de belegger rente over. Ze hebben ook een eigen waarde. Leningen heeft elk land en ze zijn van existentieel belang. Bv. voor investeringen. China heeft heel veel leningen aan de VS... de hele wereld heeft enorme leningen gedaan
aan de VS o.m. via Bonds...
Maar de belegger begint Amerikaanse leningen van de hand te doen, meldt de BBC, naar verluidt omdat men meer rente wil 'in deze tijd'.
Dat kán heel gevaarlijk zijn voor een staat omdat een land er simpelweg voor een flink deel op draait. En dat is zéker zo met de VS, waar altijd wel héel ruim is geleefd. De staatsschuld zit nu ergens op 35 BILJOEN dollar en in de VS probeert men de rente jaarliijks daarover uiteraard zo laag mogelijk te houden. Feitelijk is het nu al niet meer betaalbaar. Wellicht komen daar die tarieven van hem vandaan. Het moet een keer ophouden. De vraag is of het zó moet...
Verkopen van de leningen door de wereld zal Trump op zijn minst heel onprettig vinden.
Ondertussen komen allerlei wereldleiders bij hem soebatten om zijn soepelheid, dat streelt zijn ego ("hij zit in de driversseat"), maar het verzacht niet de harde realiteit. Schoffering komt ook voor... Zie bv. China en ik kan mij voorstellen dat de Chinezen woedend zijn na alles dat al is geweest aan zwartmakerij. Tarieven van 105%.....
Bron diversen waaronder de BBC.
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **