List of creationist arguments - Montem

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Montem
Forum fan

Re: List of creationist arguments - Montem

Bericht door Montem »

Doppelgänger schreef: Het antwoord bevalt je niet, dus ga je je vergrijpen aan woordspelletjes zodat je kunt blijven ontkennen dat je vraag meer dan afdoende beantwoord is?
De vraag is niet afdoende beantwoord, als er gesteld wordt dat er geen antwoord voor is dan kun je dat niet afdoen als afdoende.
Doppelgänger schreef: De creationistische versie van micro- en macro-evolutie bestaat niet. Er is maar één proces van overerving met variatie. Het enige verschil tussen micro- en macro-evolutie is het tijdspad. Speciatie is het gevolg van evolutie over een langere periode - niet een apart proces.
Het tijdspad is niet het verschil, de wetenschappelijke bevindingen en bewijsvoering is het verschil.
Micro evolutie is wetenschappelijk aan te tonen, macro evolutie niet want de evolutionisten hebben de tijdspad als probleem en kan dus onmogelijk getest worden en daarom is het verschil duidelijk.
Doppelgänger schreef: Een van de opvallendste eigenschappen van E. coli-bacteriën is namelijk dat ze citraat niet kunnen omzetten in energie bij aanwezigheid van zuurstof. Het ontwikkelen van deze functie staat gelijk aan een groep mensen die het vermogen heeft ontwikkeld om bakstenen te eten. Beide zijn geen functies die je binnen het creationistische 'kinds'-principe zou verwachten.
Natuurlijk is het experiment van Lenski een bewijs voor de creationistische visie, wij zeggen dat ze "they bring forth after their kind" en laat dat nou het geval zijn.
Ten eerst is de variatie voortgekomen uit bestaande genetische informatie ,de is-elementen waren al vanaf het begin van het experiment in het genoom van de bacterie aanwezig. Er werden slechts kopieën van gemaakt, die zich door het genoom verspreidden.
Tijdens dit experiment zijn geen nieuwe genen ontstaan.
Bron: http://logos.nl/richard-lenskis-escheri ... -evolutie/" onclick="window.open(this.href);return false;
Doppelgänger schreef: Alleen als je de foutieve aannames doet dat [1] evolutie naar een bepaald doel toewerkt en [2] dat dat doel toenemende complexiteit is. In de natuur zien we echter dat [1] evolutie willekeurig is: verreweg de meeste mutaties hebben een neutraal of negatief effect op de individuele fitness. Als evolutie naar toenemende complexiteit zou toewerken, zouden we louter positieve mutaties verwachten. En [2] in de natuur observeren we dat de organismen die het best zijn aangepast aan hun omgeving (dat is wat wordt bedoeld met fittest), ongeacht de mate van complexiteit, de beste overlevingskansen hebben.
Het is leuk en aardig maar wil je je theorie enige glans geven dan zal er aangetoond moeten worden dat vanuit de microbe een toenemende complexiteit te bespeuren is ergens.
Doppelgänger schreef: Onder wie? In de wetenschap is men het er in elk geval wel over eens. Evolutionaire biologen spreken van 'overerving met variatie'. Daarnaast gebruiken ze ook termen als 'natuurlijke selectie' en 'speciatie'. Leken begrijpen vaak niet dat dit hele verschillende begrippen zijn en gooien ze regelmatig op een hoop, met als gevolg dat ze denken dat er binnen de wetenschappelijke gemeenschap geen overeenstemming bestaat over de betekenis van 'evolutie'.
De evolutietheorie is de natuurwetenschappelijke verklaring voor de evolutie van het leven en voor de verscheidenheid aan soorten op Aarde. Ze beschrijft het proces waarbij erfelijke eigenschappen binnen een populatie van organismen veranderen in de loop van de generaties als gevolg van genetische variatie, voortplanting en natuurlijke selectie.(bron Wikipedia)
Ik lees dat natuurlijke selectie aan de basis staat van deze definitie samen met genetische variatie en voortplanting, ik lees hier geen kunstmatige selectie en dat was de discussie.
Doppelgänger schreef: Uiteraard, daar hebben we natuurlijke selectie voor. Kunstmatige selectie bevestigt echter wel het overervingsprincipe van evolutie.
Met inmenging van een intelligentie?
Kunstmatige selectie kun je niet een op een zetten met natuurlijke selectie want die is gebonden aan de natuurlijke omstandigheden en kunstmatige selectie niet.
Doppelgänger schreef: In die strikte zin kun je het inderdaad 'informatie' noemen. In tegenstelling tot wat je eerder beweerde wordt toename van die 'informatie' overigens gewoon waargenomen in de natuur, o.a. als gevolg van genduplicatie.
Genduplicatie is bestaande genetische informatie die gekopieerd wordt, dat is voorborduren op bestaande informatie en dat is een ondersteuning van de degeneratietheorie dat stelt "its all in the genome" principe.
Doppelgänger schreef: Hoe werkt dit voor organismen die zich asexueel voortplanten (bacteriën, zeeanemonen)? En voor hermafrodiete organismen (slakken, zeesterren, zeekomkommers)?
Asexuele voortplanting is een kopie van zichzelf, de basistypetheorie stelt dieren vanuit een baramin zijn gekomen en asexuele voortplanting laat niets anders zien.
Doppelgänger schreef: Beter aangepast = fittest. En dat is altijd in relatie tot de omgeving. Het gebruik van de subjectieve termen 'zwakker' en 'genetisch armer' is strijdig met de constatering van een hogere fitness.
[/quote]
Het is niet beter aangepast, de overlevende bacteriën dragen minder informatie mee dan de grote groep waaruit zij voortkomen (stamvadereffect), maar zijn wél resistent tegen dit specifieke middel.
Itts all in the genome.
Laatst gewijzigd door Montem op 12 sep 2016 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Tegen het "wij van wc eend adviseren wc eend" principe.
Montem
Forum fan

Re: List of creationist arguments (en hun weerlegging)

Bericht door Montem »

doctorwho schreef:Montem,
Jokken mag niet van de grote Krook [-X
Je bent al in dialoog met mij kijk deze draad maar eens door. Wil je verder niet te zeer belasten maar heb je voor je vakantie een vraag gesteld, waarop je het geven van een antwoord lijkt te ontwijken.
Ik jok niet want ik was op dit punt nog niet met je in de dialoog gegaan en na het lezen van dit antwoord dan is het maar goed ook.
Montem, gelieve een antwoord te geven, anders gaat deze discussie op slot.
Peter van Velzen
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Henry II schreef:
Montem schreef:
Henry II schreef:@Montem,

Leuke link naar de CreationWiki website. Ik haak al af bij de eerste verwijzing naar de menselijke oorsprong. De pagina http://creationwiki.org/Human_race" onclick="window.open(this.href);return false; probeert nog steeds het menselijk ras in diverse rassen onder te verdelen, omdat dit volgens het verhaal van Noach zo uiteen moet zijn gelopen. In de moderne biologie bestaan er binnen de Homo Sapiens helemaal geen rassen en dergelijke indelingen in de wetenschap worden als verouderd gezien. (bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Menselijk_ras" onclick="window.open(this.href);return false;)
Ik heb het over Baraminology en niet over mensenrassen.
Moet ik deze informatie nu echt serieus nemen?
Als jij je nou gewoon bij de discussie houd dan vroeg je dit niet.
Sorry hoor, maar als jij met informatie komt over het ontstaan van soorten en dan verwijst naar een website waarop dit soort apert verouderde opvattingen staan over het ontstaan van bijv. de soort Mens, dan denk ik dat ik aardig on-topic bezig ben.
Dag Henry II,

Montem verwijst steeds naar de "wetenschappelijke" terminology Baraminology.. In Nederlands heet dat basistype of grondsoort...Uiteraard begint de twist rondom soorten,.....kuch (weer..) bij het theologisch verstaan van de Bijbel, en dat de creationisten het ook niet samen eens zijn op dit gebied......
There is some uncertainty about what exactly the Bible means when it talks of "kinds." Creationist Brian Nelson claimed "While the Bible allows that new varieties may have arisen since the creative days, it denies that any new species have arisen." However, Russell Mixter, another creationist writer, said that "One should not insist that "kind" means species. The word "kind" as used in the Bible may apply to any animal which may be distinguished in any way from another, or it may be applied to a large group of species distinguishable from another group ... there is plenty of room for differences of opinion on what are the kinds of Genesis."[7]
https://en.wikipedia.org/wiki/Baraminol ... Senter1-13" onclick="window.open(this.href);return false;

Dezelfde verklaring voor "soortvorming" vanaf de schepping speelt uiteraard ook een rol om al die beestjes WEL in de ark te krijgen.

Kwam interessant materiaal tegen om te gebruiken in het onderwijs. Wist niet dat het (vertaald) in Nederland bestond... :?
veilig-in-de-ark-werkboek......
En over de basissoorten:

De Bijbel spreekt in Genesis 6:20 dat er van alle dieren ‘naar zijn aard’ (Hebreeuws: ‘miyn’) twee naar de ark zouden komen. Dit doelt volgens wetenschappers op het grondtype, de basissoort. Van ieder geschapen grondtype zouden er twee komen. Na de zondvloed zijn uit dit beperkte aantal grondtypen de vele soorten voortgekomen die we tegenwoordig kennen.
Alle aan elkaar gerelateerde diersoorten behoren tot hetzelfde grondtype. Een voorbeeld: er bestaan wolven, coyotes, vossen, dingo’s en een groot aantal hondensoorten. Maar ze stammen waarschijnlijk allemaal van dezelfde voorouders af en behoren dus tot hetzelfde grondtype. Zo heb je ook het kattype, paardtype, koetype, enzovoort. God heeft de voorouders van iedere groep uitgerust met een grote, genetische variatie, waardoor uit ieder grondtype meerdere soorten zijn voortgekomen. God creëerde ook strikte grenzen tussen de grondtypes: dieren van verschillende typen kunnen samen geen vruchtbaar nageslacht krijgen.

https://answersingenesis.org/nl/antwoor ... -werkboek/" onclick="window.open(this.href);return false;

In 2004(!) heeft er ooit ook een discussie op FREETHINKER gewoed rondom basissoorten, tjonge..
Het bijbelse concept van soorten, of liever typen, is ook veel ruimer dan onze moderne definitie van soort. In Genesis 1 staat dat God alle dieren schiep ‘naar hun aard’ (Hebreeuws: ‘miyn’). De meest logische manier om dit uit te leggen is dat God de eerste ‘typen’ dieren schiep met genoeg ingebouwde genetische variatie, zodat hun nakomelingen zich zouden kunnen aanpassen aan de verschillende omstandigheden die op aarde heersen. Ze moesten immers de aarde vullen (vers 22). Dus uit één type zouden meerdere soorten voort kunnen komen, naar onze definitie.

God stuurde van ieder geschapen type één paar naar de Ark, niet van iedere soort, want in Genesis 6:20 en 7:14 zien we opnieuw de aanduiding ‘naar zijn aard.’ Na de zondvloed zouden er uit deze typen opnieuw nieuwe soorten kunnen ontstaan. Zeven runderen aan boord van de Ark (want het rund is een rein dier) zouden de voorouders kunnen zijn van bijvoorbeeld buffels, bisons, wisenten, koeien, et cetera. Uit twee grote katachtigen aan boord van de Ark kunnen verschillende soorten ontstaan zijn, bijvoorbeeld leeuwen, tijgers, luipaarden, et cetera. Na de zondvloed zal de vorming van nieuwe soorten snel gegaan zijn, vanwege de genetische bottleneck.
en een stukje verder:

Sceptici werpen vaak tegen dat christenen dan wel in supersnelle hyperevolutie moeten geloven. ‘Het is onmogelijk,’ zeggen ze ‘dat zoveel nieuwe soorten ontstaan in een paar duizend jaar tijd.’

Wie dit argument gebruikt heeft eigenlijk gewoon teveel evolutionistisch getinte natuurdocumentaires gezien. Want ja, als je afhankelijk bent van het trage proces van voordelige mutaties en natuurlijke selectie (zoals de evolutietheorie), heb je inderdaad veel tijd nodig. Maar binnen het bijbelse model zijn zeldzame voordelige mutaties niet de motor die biologische veranderingen voortdrijft, maar is het een kwestie van het uitwaaieren van reeds aanwezige genetische informatie. Na de zondvloed trokken de nakomelingen van de dierlijke overlevenden verschillende richtingen op, en die verschillende sub-populaties kregen een ander deel van de genetische informatie mee, waardoor ze direct van elkaar verschilden.

Het creationistische model voor soortvorming is niet afhankelijk van voordelige mutaties die nieuwe genetische informatie genereren (dat proces verloopt inderdaad extreem traag), maar van het uitwaaieren van genetische informatie die reeds aanwezig was (hetgeen razendsnel gaat), en zo nu en dan een mutatie die genen uitschakelt of een klein beetje wijzigt (hetgeen ook veel frequenter voorkomt dan informatie-toevoegende mutatie).

Denk aan de ‘evolutie’ van de hond. In relatief korte tijd zijn er vanuit één soort, de wolf, vele hondenrassen gefokt. Dit alles door het uitselecteren van genetische eigenschappen en informatievernietigende mutaties.

De snelheid van biologische verandering is dus afhankelijk van het mechanisme van die verandering.
Fantasie hebben ze wel die aanhangers van creationisme........,alsof het mechanisme anders is.......doordat ze van elkaar wegtrokken.. Dat is isolatie in evolutie termen en gaat NIET snel. Breng twee honden naar een eiland dan is de uitkomst na twee eeuwen NIET dat er een ander hondenras is ontstaan. Alleen een hyper-evolutie kan je inderdaad helpen....
Wat een lul-koek allemaal..

http://www.evolutie.eu/index.php/Rebutt ... arium.html" onclick="window.open(this.href);return false;
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Heeft iemand Montem al eens uitgelegd dat macro-evolutie een misleidende term is en eigenlijk niet bestaat?

Montem zegt in micro-evolutie te 'geloven' maar niet in macro omdat we dit niet rechtstreeks kunnen waarnemen. 1 Punt heeft hij hier dus wel.
Maar als hij in micro-evolutie gelooft dan moet Montem met een barrière komen welke tegengaat dat al deze micro-veranderingen op de lange duur dusdanige wijzigingen aangebracht kunnen hebben dat de soort onherkenbaar is geworden.
Vele kleine genetische veranderingen (waar Montem in geloft) kunnen zich over een langere periode opstapelen en uiteindelijk leiden tot een grote uiterlijke transformatie...een nieuwe soort!
Alleen als Montem kan aantonen dat deze tijd er niet is geweest, dan hebben we een probleem.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

dikkemick schreef:Heeft iemand Montem al eens uitgelegd dat macro-evolutie een misleidende term is en eigenlijk niet bestaat?

Montem zegt in micro-evolutie te 'geloven' maar niet in macro omdat we dit niet rechtstreeks kunnen waarnemen. 1 Punt heeft hij hier dus wel.
Een Alpine gebergte vind je ook niet ineens in je achtertuin nochthans kan je er momenteel jodelen en apres skiën :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Als Montem dingen die hij niet rechtstreeks kan waarnemen, niet aan neemt, heb ik er nog wel een paar hoor. Laat ik het boek eens open slaan dat we 'bijbel' noemen...

'In den beginne was de aarde woest en ledig'...
Dat kan nu wel worden gezegd, maar dat is niet rechtstreeks waargenomen. Volgens de redenering van Montem gelooft hij dit dus niet.
We weten allemaal, dat hij dit echter wél gelooft.
En dus is dat wat hij zegt ''ik kan het niet rechtstreeks waarnemen en dus geloof ik het niet'' een stelling die niet klopt.
Montem stelt iets waarvan hij weet dat het niet waar is.
In modern Nederlands heet dat 'liegen'.
Maar Montem gelooft ook in de 10 geboden, waarin staat dat hij niet mag liegen.
Ik vraag me af hoe hij dit allemaal voor zichzelf recht praat.
Laatst gewijzigd door Dat beloof ik op 12 sep 2016 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

dikkemick schreef:Heeft iemand Montem al eens uitgelegd dat macro-evolutie een misleidende term is en eigenlijk niet bestaat?

Ben ik met hem eens, wat je niet kunt waarnemen, daar moet je niet in geloven: Creatie, God etcetera. :lol:
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Daarom is mijn vraag aan Montem (omdat we het inderdaad niet kunnen waarnemen en hij dit blijkbaar verlangt) om met een goed doordachte en onderbouwde barrière te komen waaruit blijkt dat de tijd ontbreekt voor deze zeer vele opstapelende micro-veranderingen.
Als hij dat kan (en Darwin worstelde ook met dit idee van tijd) dan heeft hij zeker een punt.

Ik ga er dan gemakshalve vanuit dat hij wel achter het idee staat dat veel kleine wijzigingen aan een zin een compleet andere (on)zin zou kunnen geven.

"Macro evolution is not possible" wordt dan b.v.
"Vulnerabilities scoop to moons"

Exact dezelfde letters maar wat mij betreft incompatible.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Waarom? schreef:Dag Fish,

Ik ben jouw statement aan het lezen en herlezen samen met die quote van ICR. Ik kan er dus niets anders van maken dat jij lijkt te suggeren dat de nylon etende bacterie door God is gemaakt?. Is dat juist of moet ik jouw statement anders lezen?
Was sarcastisch bedoeld maar dus niet als zodanig overgekomen. :(
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Montem, ben jij soms Peter T.(EvoPeter) van Evolutie en Creatie. Je gebruikt tenminste stukken tekst van hem.
Of je ben je soms, of ook, kirdneh

Zoals:
“Alle individuen die direct of indirect door kruisingen verbonden zijn” Uitbreiding definitie: “…wanneer de embryogenese van een kruisling verder komt dan de moederlijke fase van de ontwikkeling, en het gevolg is van gecoördineerde expressie van vaderlijke en moederlijke morfogenetische genen”.
Het begrip is bedacht door Frank Marsh (1976)
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Als iets waarnemen als enige bewijs geaccepteerd wordt, zou menig moordenaar vrij rondlopen. Er is overvloedig ander bewijs, dus real time observatie is niet nodig.

Overigens gelooft Motem in degeneratie.
De walvis is bijvoorbeeld een gedegenereerd zoogdier.

Afbeelding

Dit was een voorouder van de walvis. De walvis is dus geen (nieuwe) soort, maar een gedegenereerde Indohyus.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Misschien moet je het iets subtieler aanpakken Vilaine. De stap van zoogdier naar walvis (ook een zoogdier overigens) is misschien een te grote stap voor montem.
Afbeelding

Er zijn ontzettend veel fossielen gevonden van de hominiden. Schedels met graduele verschillen waarbij soms de paleontoloog/creationist de grootste moeite heeft ze in een bepaalde groep (soort) te plaatsen. Gelukkig is er ook de genetica die laat zien dat we zeer nauw verbonden zijn met de andere primaten (http://biologos.org/blogs/dennis-venema ... man-part-1" onclick="window.open(this.href);return false;)
We kunnen m.a.w indirect naar het verleden kijken (zoals we inderdaad ook een moord kunnen oplossen zonder deze live gezien te hebben). Ook embryologie wijst in de richting van gemeenschappelijke afstamming. Is dit onomstotelijk bewijs? Welnee. Resistentie van bacterien tegen antibiotica. Is dat Het bewijs? OOk niet. Maar 1+1 is 2 en evolutie doorstaat in dit geval de eendentest. Als iets eruitziet als een eend (fossielen)(, zwemt als een eend Genetica), en kwaakt als een eendVergelijkende embryologie), dan is het waarschijnlijk een eend.
Einstein/Mick
Montem
Forum fan

Bericht door Montem »

Fish schreef:Montem, ben jij soms Peter T.(EvoPeter) van Evolutie en Creatie. Je gebruikt tenminste stukken tekst van hem.
Of je ben je soms, of ook, kirdneh

Zoals:
“Alle individuen die direct of indirect door kruisingen verbonden zijn” Uitbreiding definitie: “…wanneer de embryogenese van een kruisling verder komt dan de moederlijke fase van de ontwikkeling, en het gevolg is van gecoördineerde expressie van vaderlijke en moederlijke morfogenetische genen”.
Het begrip is bedacht door Frank Marsh (1976)
Geen van beide, hoewel ik het wel vaak eens ben met de twee die je aanhaalt.
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Fish schreef:
Waarom? schreef:Dag Fish,

Ik ben jouw statement aan het lezen en herlezen samen met die quote van ICR. Ik kan er dus niets anders van maken dat jij lijkt te suggeren dat de nylon etende bacterie door God is gemaakt?. Is dat juist of moet ik jouw statement anders lezen?
Was sarcastisch bedoeld maar dus niet als zodanig overgekomen. :(
Ik was er al voor 99,9 % bang voor...... :wink: Maar eh,....in dit draadje worden er dingen beweerd die mij alle gevoel wat realiteit en absurdisme doen verliezen..........
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
Montem
Forum fan

Re: List of creationist arguments (en hun weerlegging)

Bericht door Montem »

doctorwho schreef:
De calciumkringloop en de koolstofkringloop evenals de afzetting van ijzeroxidelagen heb je er wel eens bij stilgestaan waar de bouwstoffen voor meercelligen vandaan komen?
Omdat de moderator graag wil dat dit beantwoord wordt kom ik met de volgende beantwoording.

Ik heb (nog) niet stil gestaan waar de bouwstoffen voor meercelligen vandaan komen.
Gesloten