Christelijk geloof verdedigd door Karssenberg

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten
writer
Bevlogen

Re: Christelijk geloof verdedigd door Karssenberg

Bericht door writer »

Dat beloof ik schreef:
Karssenberg schreef:Het nieuwe Jeruzalem heeft enorme afmetingen: 12000 stadiën in het vierkant, hoewel het ook soms kubusvormig lijkt. Symbolische taal, maar duidelijk is, dat er plaats genoeg is voor alle mensen, die ooit hebben geleefd, nu leven en nog zullen leven. Zie Openbaring 21 en 22.
.....Ik vraag me af hoe god dat gaat doen met zaken als luchtdruk en temperatuur.
....
Ik zal even voor Karssenberg reageren omdat die druk is met de teksten in het OT van ChaimNimsky.
Een God die in zes dagen hemel en aarde kan scheppen kan ook een stad bouwen waarin je op zeer grote hoogte kan leven.
Openbaringen is een onderdeel van het NT en een gelovige gelooft in het NT.
Het NT wordt voor waar aangenomen omdat het OT er een afspiegeling van is.
Nu is het niet zo dat een gelovige elke tekst in de bijbel letterlijk neemt maar waar het om gaat is dat wie Jezus aanneemt na zijn dood in een grote stad bij God mag wonen, voor iedereen is er voldoende ruimte.
Wie hier op aarde Hem niet erkent of tegen Hem ingaat wordt in die stad niet toegelaten.
Is het probleem van luchtdruk en temperatuur zo voldoende onderbouwd? :?
NB: Doe wel en zie niet om.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HenkM schreef: de 30e ? 3000 komt dichter in de buurt, denk ik.

Waar het mij om gaat is de dhr Karssenberg in te laten zien hoezeer hij dwaalt met zijn benadering van het christelijke geloof en de bijbel. In welke variant dan ook. Voor mij mag ie geloven wat hij wil.
Maar de 3 Abrahamistische geloven zijn in principe één. Als hij dat gaat inzien, zijn we al een stap verder.
Gekker nog. Mijn vrouw vindt (en gelooft dat ook, tegen ieder argument in) dat God, Allah, Vishnoe en weet ik welke goden nog meer, allemaal 1 en dezelfde "God" zijn. Dat dit in mijn ogen zeer tegenstrijdige gedachten zijn, interesseert haar niet.
"Daarom heet het geloof" en daar ben ik verder niet op ingegaan, want ik vind het op dit moment wel prima. Word een beetje moe van altijd maar weer dezelfde dingen uit te moeten leggen, terwijl de rede helemaal geen vat op deze mensen heeft. Moeilijk!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg »

HenkM schreef:
HenkKarsenberg schreef: Het nieuwe Jeruzalem heeft enorme afmetingen: 12000 stadiën in het vierkant, hoewel het ook soms kubusvormig lijkt. Symbolische taal, maar duidelijk is, dat er plaats genoeg is voor alle mensen, die ooit hebben geleefd, nu leven en nog zullen leven. Zie Openbaring 21 en 22.
Je schreef wel: symbolische taal, maar je schreef er ook iets achteraan. of gaat het alleen om de geesten, en niet de stoffelijke omhulsels?
De afmetingen en de vormen zijn symbolisch. Maar het gaat wel degelijk over levende mensen van vlees en bloed. Zie ook 1 Korintiërs 15.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Matheus 5:3 is wel van toepassing op jou Henk. :)
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Karssenberg
Banned

writer schreef:
1. Ik zal even voor Karssenberg reageren omdat die druk is met de teksten in het OT van ChaimNimsky.
2. Een God die in zes dagen hemel en aarde kan scheppen kan ook een stad bouwen waarin je op zeer grote hoogte kan leven.
3. Openbaringen is een onderdeel van het NT en een gelovige gelooft in het NT.
4. Het NT wordt voor waar aangenomen omdat het OT er een afspiegeling van is.
5. Nu is het niet zo dat een gelovige elke tekst in de bijbel letterlijk neemt maar waar het om gaat is dat wie Jezus aanneemt na zijn dood in een grote stad bij God mag wonen, voor iedereen is er voldoende ruimte.
6. Wie hier op aarde Hem niet erkent of tegen Hem ingaat wordt in die stad niet toegelaten.
7. Is het probleem van luchtdruk en temperatuur zo voldoende onderbouwd? :?
Al het een tentamen was in bijbelkennis kreeg je in ieder geval een voldoende. Ik heb even een nummering aangebracht.

1. Dankjewel. bonuspunt
2. Goed
3. .. een gelovige gelooft (ook) het NT (geloven in = vertrouwen op) . Goed gerekend
4. Het OT is een belofte, met name van de Verlosser, die in het NT vervuld wordt. Goed gerekend, we vallen niet over een woord.
5. Inderdaad: alleen dat wat zich duidelijk als letterlijk aandient wordt ook letterlijk genomen. Het nieuwe Jeruzalem heeft duidelijk symbolische afmetingen, maar de zin van deze symbolische taal heb je goed begrepen.
6. Ik zou zeggen: wie hem duidelijk afwijst wordt in die stad niet toegelaten. Je hebt de boodschap wel begrepen.
7. Luchtdruk en temperatuur en nog 998 voorwaarden om leven op aarde mogelijk te maken zijn inderdaad door God geschapen, dus dat hoeft inderdaad geen vraag meer te zijn.

Heel goed, Writer.
Karssenberg
Banned

Fish schreef:Matheus 5:3 is wel van toepassing op jou Henk. :)
Dat hoor ik niet elke dag. Mensen, die mij kennen vinden mij soms redelijk eigenwijs en hoogmoedig.
Nederigheid, zachtmoedigheid, barmhartigheid, vredelievendheid, het zijn niet zozeer karaktertrekken alswel dingen die je met veel vallen en opstaan leert door goed naar deze wereld en de mensen om je heen te kijken.
Ik zie veel van deze eigenschappen bij (gelovige en ongelovige) mensen om mij heen.
Vanmiddag was ik bij de opening van het nieuwe gebouw van de voedselbank, annex kleding- en speelgoedbank in Amersfoort door staatssecretaris Jette Klijnsma. Wat een leed, ook dichtbij ons. Jammer dat het nodig is, maar mooi dat het er is. Meer dan 100 vrijwilligers zijn hier actief en werken hier samen ondanks hun verschillen in levensbeschouwing en religie.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Jammer dat je nog steeds geen antwoord op mijn vraag hebt gegeven Karssenberg. Ben nog steeds erg benieuwd!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Karssenberg
Banned

dikkemick schreef:
HenkM schreef: de 30e ? 3000 komt dichter in de buurt, denk ik.

Waar het mij om gaat is de dhr Karssenberg in te laten zien hoezeer hij dwaalt met zijn benadering van het christelijke geloof en de bijbel. In welke variant dan ook. Voor mij mag ie geloven wat hij wil.
Maar de 3 Abrahamistische geloven zijn in principe één. Als hij dat gaat inzien, zijn we al een stap verder.
Gekker nog. Mijn vrouw vindt (en gelooft dat ook, tegen ieder argument in) dat God, Allah, Vishnoe en weet ik welke goden nog meer, allemaal 1 en dezelfde "God" zijn. Dat dit in mijn ogen zeer tegenstrijdige gedachten zijn, interesseert haar niet.
"Daarom heet het geloof" en daar ben ik verder niet op ingegaan, want ik vind het op dit moment wel prima. Word een beetje moe van altijd maar weer dezelfde dingen uit te moeten leggen, terwijl de rede helemaal geen vat op deze mensen heeft. Moeilijk!
Je vrouw heeft wel gelijk, in die zin dat er één God is. Maar de vraag is hoe wij deze ene God kennen. Het christelijk geloof zegt: Je kunt God kennen door Jezus Christus, die geboren, gestorven, opgestaan, naar de hemel gegaan is en terugkomen zal.
Karssenberg
Banned

lost and not found yet! schreef:Jammer dat je nog steeds geen antwoord op mijn vraag hebt gegeven Karssenberg. Ben nog steeds erg benieuwd!
Wil je nog even de vraag herhalen of datum en tijd noemen?
Ik antwoord niet op retorische of insinuerende vragen. Maar misschien heb ik je vraag ten onrechte zo beschouwd. Maar misschien heb ik hem ook gewoon over het hoofd gezien. Ik krijg nogal wat vragen. Ik hoor het wel.
lost and not found yet!
Bevlogen

Karssenberg schreef:
Dat hoor ik niet elke dag. Mensen, die mij kennen vinden mij soms redelijk eigenwijs en hoogmoedig.
Nederigheid, zachtmoedigheid, barmhartigheid, vredelievendheid, het zijn niet zozeer karaktertrekken alswel dingen die je met veel vallen en opstaan leert door goed naar deze wereld en de mensen om je heen te kijken.
Ik zie veel van deze eigenschappen bij (gelovige en ongelovige) mensen om mij heen.
Vanmiddag was ik bij de opening van het nieuwe gebouw van de voedselbank, annex kleding- en speelgoedbank in Amersfoort door staatssecretaris Jette Klijnsma. Wat een leed, ook dichtbij ons. Jammer dat het nodig is, maar mooi dat het er is. Meer dan 100 vrijwilligers zijn hier actief en werken hier samen ondanks hun verschillen in levensbeschouwing en religie.
Haha, grappig!
Matheus 5:3 Zalig zijn de armen van geest; want hunner is het Koninkrijk der hemelen.
Waar kies je voor? Arm van geest blijven en het koningkrijk der hemelen? Of zelf logisch nadenken, en niet arm van geest zijn en niet het koningkrijk der hemelen be-erven?

Ik kan je hier alleen maar scharen onder de armen van geest, maar waarschijnlijk ben je daar nog trots op ook?!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
lost and not found yet!
Bevlogen

lost and not found yet! schreef:
Karssenberg schreef:
Als de Farao had gewild had hij na de eerste twee plagen of zo kunnen toegeven, maar dat deed hij niet.
Writer was me voor, maar enige hoofdstukken later komt het nog twee keer:

Ex 10,27
Doch de HEERE verhardde Faraö’s hart; en hij wilde hen niet laten trekken.

Ex 11,10
En Mozes en Aäron hebben al deze wonderen gedaan voor Faraö’s aangezicht; doch de HEERE verhardde Faraö’s hart, dat hij de kinderen Israëls uit zijn land niet trekken liet.

Wat nu Karssenberg? Kom je echt nog steeds voor die God op?
Dat was deze!
We will dance again!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Je kunt God kennen door Jezus Christus, die geboren, gestorven, opgestaan, naar de hemel gegaan is en terugkomen zal.
Ah! Promotie van het armegeddon. Ik kan niet wachten! En ik wacht nu al ruim 2000 jaar. En ook zij wachtten tevergeefs:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_da ... tic_events" onclick="window.open(this.href);return false;

Allen die nog nooit van Jezus hebben gehoord, of dit met het gezond verstand gewoon niet kunnen, omdat het te ridicuul voor woorden is, omdat God TE onduidelijk is geweest, zijn verdoemd? Lekkere God.

Ik sluit me aan bij de laatste in de rij van doemdenkers
Over 10tot de macht 100 jaar: The heat death of the universe is a suggested ultimate fate of the universe, in which the universe has diminished to a state of no thermodynamic free energy and therefore can no longer sustain motion or life.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Karssenberg
Banned

lost and not found yet! schreef:
Karssenberg schreef:
Haha, grappig!
Matheus 5:3 Zalig zijn de armen van geest; want hunner is het Koninkrijk der hemelen.
Waar kies je voor? Arm van geest blijven en het koningkrijk der hemelen? Of zelf logisch nadenken, en niet arm van geest zijn en niet het koningkrijk der hemelen be-erven?

Ik kan je hier alleen maar scharen onder de armen van geest, maar waarschijnlijk ben je daar nog trots op ook?!
De NBV zegt hier: gelukkig wie nederig van hart zijn, ..
Karssenberg
Banned

lost and not found yet! schreef: Doch de HEERE verhardde Faraö’s hart; en hij wilde hen niet laten trekken.

Ex 11,10
En Mozes en Aäron hebben al deze wonderen gedaan voor Faraö’s aangezicht; doch de HEERE verhardde Faraö’s hart, dat hij de kinderen Israëls uit zijn land niet trekken liet.

Dat was deze!
Als je niet luisteren wilt dan kan er een tijd komen dat je niet meer luisteren kunt. Zover was het met de Farao blijkbaar gekomen. Maar hij was er nog steeds zelf bij en wilt wat hij deed en kon ook elk moment nog terug. Maar hij deed het niet.

Maar niemand hoeft ooit bang te zijn, dat hij niet meer terug kan. Voor wie dat wil is er altijd een weg terug.
lost and not found yet!
Bevlogen

Karssenberg schreef:
lost and not found yet! schreef: Doch de HEERE verhardde Faraö’s hart; en hij wilde hen niet laten trekken.

Ex 11,10

Dat was deze!
Als je niet luisteren wilt dan kan er een tijd komen dat je niet meer luisteren kunt. Zover was het met de Farao blijkbaar gekomen. Maar hij was er nog steeds zelf bij en wilt wat hij deed en kon ook elk moment nog terug. Maar hij deed het niet.

Maar niemand hoeft ooit bang te zijn, dat hij niet meer terug kan. Voor wie dat wil is er altijd een weg terug.
Er staat helemaal niet dat de Farao niet luisteren wilde! Er staat alleen een paar keer dat (jouw) God zijn hart verharde! Wat kon Farao daar aan doen? Kortom Karssenberg, wederom gewogen en te licht bevonden! Maar dat maakt jou niet uit, je blijft hier evangeliseren, of wou je dat ontkennen. Met constructieve antwoorden kom je hier iig niet, maar dat was vanaf het begin al duidelijk! Zaken realistisch bekijken is duidelijk niet je sterkste kant, maar een God verdedigen ten koste van alles, zelfs je eigen geloofwaardigheid, gaat je boven alles! Hoe krom de redenatie ook is, je weet het altijd op jouw manier weer recht te breien! Leuk, voor de meelezers hier, maar ik vraag me nog steeds waarom je niet beseft dat je met je berichten hier jouw God volkomen irrationeel en belachelijk maakt! Lees de discussie eens terug of verdiep je eens in het topic van 100 pagina's met Henoch. Kortom, doe je best eens! Voor mezelf kan ik zeggen dat ik me hier eerst 2 jaar heb ingelezen voordat ik ook maar 1 reactie durfde plaatsen. En dat zegt degene die er 5 jaar over gedaaan heeft om van dat allesbepalende en hardnekkige geloof af te komen! Maar ik ben oprecht blij dat dat mij gelukt is! Heerlijk, mijn eigen leven! Je beseft niet hoe leuk en verhelderend dat is! Dus begin met zelf na te denken.
We will dance again!
Gesloten