Contradicties in de bijbel.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Sararje schreef:...een steek onderwater (wat dat spreekwoord ook moge betekenen, nieuw Fins spreekwoord soms?)
Beste Sararje, aangezien ik slechts de eerste 20 jaar van mijn leven in Nederland gewoond heb, maakte je me danig aan het twijfelen aangaande deze uitdrukking. Maar een netje uitwerpen in het internet leverde meteen resultaten op die me geruststelden:

http://www.dbnl.org/tekst/stoe002nede01 ... 1_2251.htm

Iemand een steek onder water geven,
d.w.z. iemand zijdelings eene onaangenaamheid zeggen; een bedekte toespeling, die voor iem. onaangenaam is; met vuil te gooien (op Goerée en Overflakkee, Nederlandse Taalgids XIV, 253). In de 17de eeuw reeds vrij gewoon.

Zie ook http://www.google.fi/search?hl=fi&q=%22 ... r%22&meta= voor het gebruik.

Het idioom staat gelijk aan "een stoot onder de gordel", dwz een duidelijk op de persoon gerichte, onnodig kwetsende opmerking maken om hem/haar in een kwaad daglicht te stellen.

Maar wat mij betreft kunnen we de uitdrukking, hopeloos verouderd als hij is, nu wel volkomen vergeten.
Wat betreft de ontwikkeling van de moderne nederlandse taal ben ik slecht op de hoogte. Ik heb wel geprobeerd mijn steentje bij te dragen door enkele spreekwoorden wat te moderniseren:
Tegeltjeswijsheid van Rereformed:
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ ... jsheid.htm
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Sararje schreef:Afgezien daarvan Rereformed: Achimelech is "slechts" een priester (Cohen) wordt dus niet aangeduidt als een hogepriester (Cohen gadol). Gaat dus niet over dezelfde persoon. Priesterschap was en is volgens de Joodse ritus nog altijd ervelijk.
Ik kom weer terug op de kwestie Achimelech en Abjatar, die naar mijn mening nog niet voldoende uitgespit is.
De term "hogepriester" dateert pas uit latere tijden, en werd niet gebruikt in oudere tijden. In Lev. 21:10 wordt hij "de grootste priester onder zijn broeders" genoemd, hetgeen laat zien dat er geen titel bestond. De titel komt in de Pentateuch slechts één keer voor, in Num. 35, een tekst die de bronnenhypothese dateert als behorend tot de allerlaatste redactie. De 'hogepriesters' van de Pentateuch (Aäron, Eleazar en Pinehas) worden enkel en alleen 'priester' genoemd. In Kronieken komt de titel maar een enkele keer voor (Hilkia), in Ezechiël geen enkele maal.
Pas ná de ballingschap wordt de term in gebruik genomen, bijvoorbeeld in een kort boek als Haggaï staat de term wel 8 maal.
In de Septuagint wordt de hebreeuwse term cohen gadol vertaald met hieros megas. Pas later komt de term archiereus (hogepriester) in zwang, namelijk wanneer in de tijd van de Maccabeeën er priesters mee worden aangeduid die door de overheersende macht aan het hoofd gesteld zijn van de staatscultus in een bepaald een district of stad (vandaar dat er in het NT meerdere zijn). Strikt genomen kon Jezus het dus niet over een 'hogepriester' (archiereus) hebben, omdat die in het oude testament helemaal niet bestaat en de term was uitgevonden door buitenlandse overheersers.

Achimelech is niet 'slechts' een priester, maar de vader van Abjatar en dus hogepriester. Het bewijs is zoals je zegt dat het erfelijk is, en zijn zoon (in latere verhalen) duidelijk ook die functie bekleedt. Ook dit staat nergens uitdrukkelijk, maar het is in ieder geval de mening van Jezus, (en hierin geef ik hem gelijk, want Abjatar had de efod met de 'goddelijke dobbelstenen', net zoals Achimelech de efod had.)
De suggestie van Socratoteles dat zijn zoon al hogepriester zou zijn tijdens het leven van Achimelech kan niet juist zijn, aangezien de hogepriester zijn functie uitoefende tot zijn dood (en Achimelech springlevend is en zijn functie normaal kon uitoefenen).
Bovendien zijn er geen enkele bronnen waaruit Jezus zou kunnen weten dat Abjatar toen de hogepriester zou zijn.
Conclusie: dit is eenvoudig een slip of the pen van de evangelieschrijver (die zowiezo al dertig jaar ná Jezus schreef, weinig kaas had gegeten van de Joodse religie, en doorspekt was van heidens denken).
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Ehm, Rereformed: de exacte Nieuw Testamentische tekst moet je vooral mij niet vragen. Mijn kennis van NT is beperkt tot wat grove zinnen en kreten, kan daar zowel tekstinhoudelijk als tekstueel-historisch nog minder van zeggen dan van het OT (ook omdat ik geen Grieks ken, nou ja, ik kan het lezen dankzij mijn natuurkundelessen). Overigens, ik meen me een passage uit Exodus of Numeri te herinneren waarin het vrij expliciet staat dat priesterschap ervelijk is. Heb daarbij niet gelet op eventuele twee-bronnenhypothetische aanwijzingen. Zou die opnieuw moeten opzoeken.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Atli
Banned
Contacteer:

Bericht door Atli »

Ik bespeur een weinig flexibel en kritische mening over de zogenaamde bronnen theorie, namelijk dat het niet de juiste, of aangevuld kan worden met meerdere theses en ontdekkingen. Ik denk dat "naast de bronnentheorie" boeken ook een interesse aanwezig zou moeten zijn voor de wat historische en archeologische achtergronden. Het lijkt mij vrij duidelijk dat de bronnen theorie grote gaten heeft simpelweg doodat er een zeer incompleet beeld is van het ontstaan van de Hebreeuwse cultuur (volk) alsmede het ontbreken van hard evidence. Ik begrijp daarom niet dat Sararje als onwetende wordt afgeschildert terwijl hij alleen nuances probeert te leggen. Ik vind de bronnentheorie tot nu toe een aardig idee, maar incompleet om zo te verdedigen. Het is ook weinig wetenschappelijk, en getuigt van weinig geschiedkundig inzicht om een dergelijke inclomplete theorie zo te verdedigen.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Rereformed schreef:
Sararje schreef:...een steek onderwater (wat dat spreekwoord ook moge betekenen, nieuw Fins spreekwoord soms?)
Beste Sararje, aangezien ik slechts de eerste 20 jaar van mijn leven in Nederland gewoond heb, maakte je me danig aan het twijfelen aangaande deze uitdrukking. Maar een netje uitwerpen in het internet leverde meteen resultaten op die me geruststelden:

http://www.dbnl.org/tekst/stoe002nede01 ... 1_2251.htm

Iemand een steek onder water geven,
d.w.z. iemand zijdelings eene onaangenaamheid zeggen; een bedekte toespeling, die voor iem. onaangenaam is; met vuil te gooien (op Goerée en Overflakkee, Nederlandse Taalgids XIV, 253). In de 17de eeuw reeds vrij gewoon.

Zie ook http://www.google.fi/search?hl=fi&q=%22 ... r%22&meta= voor het gebruik.

Het idioom staat gelijk aan "een stoot onder de gordel", dwz een duidelijk op de persoon gerichte, onnodig kwetsende opmerking maken om hem/haar in een kwaad daglicht te stellen.

Maar wat mij betreft kunnen we de uitdrukking, hopeloos verouderd als hij is, nu wel volkomen vergeten.
Wat betreft de ontwikkeling van de moderne nederlandse taal ben ik slecht op de hoogte. Ik heb wel geprobeerd mijn steentje bij te dragen door enkele spreekwoorden wat te moderniseren:
Tegeltjeswijsheid van Rereformed:
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ ... jsheid.htm
(Excuse moi voor mijn inbraakje)'Iemand een steek onder water geven' is nog steeds goed Nederlands.
Het staat (voor mij) voor, 'Iemand', uit een gezelschap, in (voor de anderen, onduidelijke termen) maar voor de betreffende persoon duidelijk genoeg zijnd, onprettig feit onder de neus wrijven!
Zónder dat de rest v.h. gezelschap in de gaten krijgt waarover e.e.a. gaat!
Waarom schrijf je censuur eigenlijk met een beginnende 's'?
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Ik realiseer me vandaag dat jezus aan het kruis zegt dat de zondaar naast hem nog "heden" bij hem in het paradijs is, terwijl bij de openbaring van johannes dat pas voor andere mensen na het laatse oordeel gaat gebeuren. Zie bijvoorbeeld ook het visioen van ezechiel.

Wat hebben de theologen hierop gevonden?
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Terrenal

Bericht door Terrenal »

collegavanerik schreef:Ik realiseer me vandaag dat jezus aan het kruis zegt dat de zondaar naast hem nog "heden" bij hem in het paradijs is, terwijl bij de openbaring van johannes dat pas voor andere mensen na het laatse oordeel gaat gebeuren. Zie bijvoorbeeld ook het visioen van ezechiel.

Dat "heden" probleem is in sommige vertalingen opgelost door de interpunctie. Er staat dan : "Ik zeg u heden, gij zult met mij in het paradijs zijn", in plaats van: "Ik zeg u, heden zult gij met mij in het paradijs zijn".
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Terrenal schreef:
collegavanerik schreef:Ik realiseer me vandaag dat jezus aan het kruis zegt dat de zondaar naast hem nog "heden" bij hem in het paradijs is, terwijl bij de openbaring van johannes dat pas voor andere mensen na het laatse oordeel gaat gebeuren. Zie bijvoorbeeld ook het visioen van ezechiel.

Dat "heden" probleem is in sommige vertalingen opgelost door de interpunctie. Er staat dan : "Ik zeg u heden, gij zult met mij in het paradijs zijn", in plaats van: "Ik zeg u, heden zult gij met mij in het paradijs zijn".
Slim bedacht, echter niet in alle gangbare nederlandse vertalingen:

De Nieuwe Bijbelvertaling
Statenvertaling (Jongbloed-editie)
Statenvertaling, editie 1977
NBG-vertaling 1951
Willibrordvertaling (herziene editie 1995)
Groot Nieuws Bijbel (herziene editie 1996)

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Lu ... 10&lang=nl
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Atli schreef:Ik denk dat "naast de bronnentheorie" boeken ook een interesse aanwezig zou moeten zijn voor de wat historische en archeologische achtergronden.
Uiteraard is die er, ik heb nog nooit een theoloog of tekstcriticus ontmoet die deze interesse niet had. Het vervelende is echter dat archeologie volstrekt niets gedaan heeft om de bronnentheorie omver te gooien. Zij heeft juist de waarschijnlijkheid ervan nog groter gemaakt. Wat archeologie gedaan heeft is de mogelijkheid openen dat de bronnen van nog latere datum zijn dan aanvankelijk werd aangenomen. Daarmee is het fictieve van de verhalen onderstreept, en overduidelijk geworden dat men de bijbel slechts met de allergrootste terughoudendheid kan gebruiken als historische bron. De bijbel is een tendensgeschrift (ze vertelt hoe de schrijvers de geschiedenis wílden zien, niet hoe deze geweest is).

Aangezien de documentaire hypothese in grote lijnen door vrijwel alle oudtestamentici onderschreven wordt, heeft het met name orthodoxe christenen in de vorige eeuw ertoe aangespoord het te betwisten via de archeologie. Archeologisch onderzoek werd met name gedaan door amerikaanse archeologen die er heilig van overtuigd waren dat de bijbel de waarheid spreekt en voortdurend naar bewijzen hiervan op zoek waren. De bekendste is William Albright (overleden in 1971) . Na de tweede wereldoorlog werd het steeds duidelijker dat men in Israël van een koude douche thuiskomt. Ik raad je aan deze link aandachtig door te lezen: http://archeonet.nl/artikelen.php?itemid=5080 De archeologie van het land Kanaän leverde geen enkele steun op voor de verhalen uit de bijbel. Integendeel, cruciale onderdelen van de bijbelse geschiedenis zijn op geen enkele manier via archeologie bevestigd. Er zijn bijvoorbeeld geen aanwijzingen dat er een uittocht uit Egypte heeft plaatsgevonden, dat het land Kanaaän veroverd werd, en dat het machtige rijk van koning Salomo bestaan heeft. Geen ruïnes van de tempel van Salomo en andere paleizen die hij liet bouwen. Geen enkel restant van een bouwwerk in Jeruzalem dat met zekerheid aan Salomo kan worden toegeschreven. Een Israelische archeoloog Yadin vond ruïnes van Geser, Megiddo en Hasor, en verklaarde dat de stadsversterkingen en indrukwekkende poorten uit de tijd van Salomo zouden komen (1 Kon 9:15), maar dit bleek later onjuist te zijn. Tegenwoordig zijn daarom vele deskundigen van mening dat alle verhalen over David en Salomo fictief zijn. Dit heeft voor de bronnentheorie het gevolg gehad dat de traditionele bronnenhypothese die de J-bron plaatste in de tijd van David en Samomo, nu op veel later gedateerd wordt. Een nieuwe ontwikkeling van de bronnentheorie is ook de 'fragmententheorie', waarin men méér bronnen wil zien dan in de oorspronkelijke documentaire hypothese naar voren is gebracht. Maar er is geen enkele sprake van afstand doen of zelfs maar in twijfel trekken van de documentaire hypothese.
Het lijkt mij vrij duidelijk dat de bronnen theorie grote gaten heeft simpelweg doodat er een zeer incompleet beeld is van het ontstaan van de Hebreeuwse cultuur (volk) alsmede het ontbreken van hard evidence.
Ik zou graag willen dat je aangeeft om welke gaten het gaat. Aangezien het tekstuele bewijsmateriaal juist zo buitengewoon sterk is, is bovenstaande opmerking pertinent onjuist. Het beste bewijs hiervoor is dat oudtestamentici vrijwel unamniem een vorm van de bronnentheorie aanhangen.
Ik vind de bronnentheorie tot nu toe een aardig idee, maar incompleet om zo te verdedigen. Het is ook weinig wetenschappelijk, en getuigt van weinig geschiedkundig inzicht om een dergelijke inclomplete theorie zo te verdedigen.
Mag ik jou vragen om specifiek aan te geven welke boeken jij erover hebt gelezen?
Ik zou je ook willen vragen om specifiek aan te geven op welke manier de bronnenhypothese incompleet is, en ook wat er specifiek onwetenschappelijk aan is? Het is namelijk vanaf het eerste moment juist nadrukkelijk de bedoeling geweest van de tekstcritici om wetenschappelijk bezig te zijn.
Mag ik je ook vragen naar welk 'geschiedkundig inzicht' jij verwijst, hetgeen ik of welke aanhanger van de bronnenhypothese dan ook, in de verdediging van de bronnenhypothese naast zich neerlegt?

Kortom, als het jou gaat om objectiviteit en nuances, ik ben één en al oor. Maar je moet dan aankomen met gegronde en specifieke argumentering, niet met wazige aantijgingen. Het laatste creëert slechts een sfeer van verdachtmaking, het eerste creëert helderheid en duidelijkheid en kan op zijn merites gewogen worden.
Atli
Banned
Contacteer:

Bericht door Atli »

Rereformed schreef:Ik zou graag willen dat je aangeeft om welke gaten het gaat. Aangezien het tekstuele bewijsmateriaal juist zo buitengewoon sterk is, is bovenstaande opmerking pertinent onjuist.
Beste rereformed, als jij stelt dat de THESE van de bronnentheorie door overtuigend veel hard evidence wordt ondersteunt waarom geef jij die dan niet nu?

Er is simpelweg te weinig bekend, en zoals je aangeeft, jij hebt het dus over een "ijzersterk tekstueel bewijsmateriaal" hetgeen mij doet huiveren. Dus feitelijk zijn er concrete geschriften waarin de totstandkoming van de tor-ah wordt beschreven? Dit met kruisverwijzingen uit geschriften van andere culturen van die tijd? Er is dus keiharde record van het ontstaan van het Hebreeuwse volk die met een overwelmende hoeveelheid archeologische vondsten wordt onderbouwt?

Jij bent er zo van overtuigd dat deze THESE onomstootbaar bewezen is dus kom jij nu maar eens met een lijst hard evidence!!!

Mag ik jou vragen om specifiek aan te geven welke boeken jij erover hebt gelezen?
Veel minder dan jouw op het punt van de bronnen theorie (dat geef ik graag toe) maar zo door de decennia heen heb ik een hoop boeken gelezen en daarmee een wat ruimere kijk gekregen over zogenaamde theorieën waar flinterdun bewijsmateriaal voor is. Ik ben in geen enkel boek die handelt over de archeologische geschiedenis dermate zekerhedentegengekomen waarmee de bronnentheorie als een solide en valide theorie door het leven kan gaan. Ik heb gesteld dat ik het een aardige en interessante theorie vind met grote gaten in het bewijsmateriaal.

Nogmaals, jij claimt dat de bronnen theorie de ultieme theorie is die alle andere mogelijkheden en aanvullingen uitsluit. Jij claimt beste rereformed.....

P.S. Lezen geschiedenis, filosofie etc. is mijn grootste hobby en uitvlucht van de dagelijkse spanning, maar ik hoop dat je er begrip voor op kunt brengen dat ik niet iedere passage registreer zodat ik later met iemand op een forum een discussie kan voeren. Helemaal niet als de bewijslast niet van mijn kant af moet komen.....
holandesa
Geregelde verschijning

Bericht door holandesa »

Terrenal schreef:
'Voorwaar, voorwaar, ik zeg u' waarna zijn uitspraak volgt, is een vaste regel die Jezus erg vaak gebruikte. Daarom is het niet helemaal logisch dat dit een uitzondering is.

Anderen zeggen dat met het paradijs niet de nieuwe aarde wordt bedoeld, maar het koninkrijk van God, dus de hemel.
holandesa
Geregelde verschijning

Bericht door holandesa »

Vooral de tegenstrijdigheid met de 3 plagen in Egypte waarbij steeds weer al het vee stierf, is erg goed. Heel logisch, maar je leest er zo overheen :) .
FW schreef:Wat nieuwe brokken om op te kluiven vond ik in een mooi artikel van Marcel Hulspas:
MH schreef: - Wie doodde nu eigenlijk Goliath: David (1 Samuel 17) of Elhanan (2 Samuel 21:19)?
In 2 Sam. 21:19 gaat het over de plaats Gob terwijl het in 1 Sam. 17 zich afspeelt in Efes-Dammim. Het gaat dus over 2 verschillende gebeurtenissen. Maar wat wel opvallend is, dat er in 1 Kron. 20:5 ook wordt verteld over Elhanan, maar dan is het verhaal iets anders:
Tijdens een andere veldslag tegen de Filistijnen werd Lachmi, de broer van Goliat uit Gat, gedood door Elchanan, de zoon van Jaïr.
De kronieken zijn later geschreven dan de boeken van Samuel, dus het lijkt erop dat deze schrijver zomaar iets heeft toegevoegd aan het verhaal om het weer kloppend te maken.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Holandesa: ajb even exacte zinnen geven, dan kijk ik het evt. in de grondteksten na.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
holandesa
Geregelde verschijning

Bericht door holandesa »

Sararje schreef:Holandesa: ajb even exacte zinnen geven, dan kijk ik het evt. in de grondteksten na.
Bedoel je dat ik de zinnen moet overschrijven? Want waar je de teksten precies kunt vinden heb ik er wel bijgezet.

2 Sam. 21:19 Tijdens een andere veldslag tegen de Filistijnen, opnieuw bij Gobm werd Goliat uit Gat gedood door Elchanan, de zoon van Jari, uit Betlehem.

1 Sam. 17:1b Ze (de Filistijnen)verzamelden zich in Socho in Juda en sloegen hun kamp op in Efes-Dammim, tussen Socho en Azeka.
(Ik zie nu dat de strijd niet in Efes-Dammim was, maar in Socho)

1 Kron. 20:5 Tijdens een andere veldslag tegen de Filistijnen werd Lachmi, de broer van Goliat uit Gat, gedood door Elchanan, de zoon van Jaïr.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Atli schreef:
Rereformed schreef:Ik zou graag willen dat je aangeeft om welke gaten het gaat. Aangezien het tekstuele bewijsmateriaal juist zo buitengewoon sterk is, is bovenstaande opmerking pertinent onjuist.
Beste rereformed, als jij stelt dat de THESE van de bronnentheorie door overtuigend veel hard evidence wordt ondersteunt waarom geef jij die dan niet nu?
Deze bewijsvoering kun je nagaan in ieder boek dat uitvoerig de Documentaire Hypothese behandelt en is inderdaad overtuigend. Ik stuit met jou op hetzelfde probleem als hiervoor met Sararje. Je hebt nog nooit zo'n uitvoerig boek erop nagelezen. Ik raad je aan dat te gaan doen om a) in te zien dat het wel degelijk om zeer wetenschappelijke aanpak en genuanceerd denken gaat b) om in te zien dat de bronnenhypothese tegenwoordig niet meer serieus ontkend kan worden, maar het om een bedongen feit gaat (aangezien bewijsmateriaal vanuit diverse richtingen perfect convergeert).

Voor wat betreft de ene passage die hier doorgespit werd, waarin men op een contradictie stuitte, heb ik uitvoerig de bewijsvoering naar voren gehaald om te laten zien hoe de bronnen via bestudering van de teksten van elkaar onderscheiden kunnen worden. Op dezelfde manier kun je de hele Pentateuch doorspitten.
Er is simpelweg te weinig bekend, en zoals je aangeeft, jij hebt het dus over een "ijzersterk tekstueel bewijsmateriaal" hetgeen mij doet huiveren. Dus feitelijk zijn er concrete geschriften waarin de totstandkoming van de tor-ah wordt beschreven? Dit met kruisverwijzingen uit geschriften van andere culturen van die tijd? Er is dus keiharde record van het ontstaan van het Hebreeuwse volk die met een overwelmende hoeveelheid archeologische vondsten wordt onderbouwt?
Je trekt volkomen verkeerde conclusies. Ik heb het over "ijzersterk tekstueel bewijsmateriaal", en bedoel daarmee heel eenvoudig de bijbeltekst zelf, de Tora zelf is ijzersterk bewijsmateriaal dat laat zien dat we met diverse bronnen te maken hebben; indien deze zekerheid jou doet huiveren, ga mijn redeneringen dan langs (beter nog: alle redeneringen van de bronnenhypothese) en vertel me waar het huiveren begint.
Het gaat in de documentaire hypothese om de bijbeltekst zelf, dus dat men uit die voorhanden zijnde bijbelteksten (zoals de 'boeken van Mozes') op kan maken dat het om meerdere oorspronkelijke schrijvers/bronnen gaat, die op een gegeven moment zijn samengevlochten. Dit is op grond van de bijbelteksten overtuigend aan te tonen, en levert de enige begrijpelijke en volkomen duidelijke antwoorden op al de talloze contradicties waarmee men in die boeken geconfronteerd wordt.
Jij bent er zo van overtuigd dat deze THESE onomstootbaar bewezen is dus kom jij nu maar eens met een lijst hard evidence!!!
Zoals ik tegen Sararje al opmerkte: daar zijn uitvoerige handboeken voor.
Zie hier voor een interview met Friedman: http://www.beliefnet.com/story/139/story_13986_1.html
Veel minder dan jouw op het punt van de bronnen theorie (dat geef ik graag toe)
Het had je gesierd te zeggen: geen enkel.
maar zo door de decennia heen heb ik een hoop boeken gelezen en daarmee een wat ruimere kijk gekregen over zogenaamde theorieën waar flinterdun bewijsmateriaal voor is.
Indien je ook maar één handboek over de Documentary Hypothesis had doorgelezen, zou je meteen hebben ingezien dat de bronnenhypothese exact het tegendeel is van "zogenaamde theorieën met flinterdune bewijsvoering".
Ik ben in geen enkel boek die handelt over de archeologische geschiedenis dermate zekerheden tegengekomen waarmee de bronnentheorie als een solide en valide theorie door het leven kan gaan.
Nee, natuurlijk niet, de archeologie heeft op zich weinig of niets te maken met tekstkritiek. Je moet wat betreft de documentaire hypothese niet in archeologieboeken snuffelen, maar in boeken met tekstkritiek als onderwerp. Tekstkritiek wordt gedaan op basis van de tekst in kwestie (zoals hierboven in het zondvloedverhaal). Zo kan men in het Nieuwe Testament zonder enige twijfel aantonen dat de tweede brief van Petrus niet van dezelfde schrijver kan zijn als de eerste brief van Petrus.
De enige archeologie die bij tekstkritiek zeer belangrijk is zijn natuurlijk eventueel nieuwe vondsten van manuscripten, die nieuw licht kunnen werpen op de teksten, bijv. op de datering.
Ik heb gesteld dat ik het een aardige en interessante theorie vind met grote gaten in het bewijsmateriaal.
Dat heb je inderdaad gesteld, en naar nu blijkt, jammergenoeg niet als conclusie na grondige bestudering van het onderwerp. Je hebt nog geen enkel gat naar voren gebracht.

Nogmaals, jij claimt dat de bronnen theorie de ultieme theorie is die alle andere mogelijkheden en aanvullingen uitsluit. Jij claimt beste rereformed.....
Inderdaad, beste Atli, dat claim ik, maar dat zou ik beslist niet doen indien ik er niet voor gestudeerd had. Maar het is niet zozeer mijn claim, ik lepel eenvoudig de resultaten op van het gezamelijke werk van talloze geleerden die zich generaties lang met dit onderwerp hebben beziggehouden. Ik daag je uit om de claim te ontzenuwen door daadwerkelijk met 'andere mogelijkheden' aan te komen. ('Aanvullingen' worden echter voortdurend gegeven op de documentaire hypothese).
P.S. Lezen geschiedenis, filosofie etc. is mijn grootste hobby en uitvlucht van de dagelijkse spanning, maar ik hoop dat je er begrip voor op kunt brengen dat ik niet iedere passage registreer zodat ik later met iemand op een forum een discussie kan voeren.
Natuurlijk heb ik daar begrip voor, maar ik hoop dat jij er begrip voor kan opbrengen dat je geen stellingen moet opwerpen waarin je spreekt over 'gaten', 'flinterdunne bewijsvoering', 'andere mogelijkheden', terwijl je je stellingen op geen enkele manier kunt onderbouwen en je je nooit grondig in de documentaire hypothese verdiept hebt.

Je bespeurde "een weinig flexibel en kritische mening over de zogenaamde bronnen theorie". Het tegendeel is waar: de geschiedenis van de tekstkritiek is, zoals ik ook tegen Sararje al opgemerkt heb, een verhaal waarin juist de knapste koppen, de meest kritische ogen, en een voortdurend opnieuw de zaak doorspitten en van weer een nieuwe kant bekijken, of met weer een nieuwe mogelijkheid aankomen, er voor hebben gezorgd dat men uiteindelijk in onze tijd heel overtuigend tot een conclusie kan komen.
Helemaal niet als de bewijslast niet van mijn kant af moet komen.....
Ik heb uitgelegd hoe het zondvloedverhaal via de bronnenhypothese duidelijk wordt en de contradicties begrijpelijk worden. Indien de uitleg je niet aanstaat (en dat schijnt de kern van je betoog te zijn) hoef je slechts concreet aan te komen met die zogenaamde 'nuancering' of 'andere mogelijkheden'. Ik wil je er nog op wijzen dat Sararje na nadere bestudering van de tekst uitkwam op dezelfde zienswijze als ik:
Maw, waarschijnlijk inderdaad een klassiek geval van redigeren.
Plaats reactie