MaartenV schreef: ↑16 mei 2023 12:23
Maar hoe stel je decoherentie vast door omgevingsinteractie, zonder door je eigen meting de kwantumcoherentie niet te verstoren? Of is die decoherentie-gedachte eerder een aanname, die door zijn aard niet kan vastgesteld worden omdat door het vaststellen ervan je het kwantumsysteem al verstoort? Ik bedoel: zijn er experimenten gedaan die die decoherentie vaststellen, zonder door de eigen experimentopzet het kwantumsysteem niet te verstoren?
How nu eens op met steeds naar de kwantum-mechanika te kijken.
Hier op het nivo van het alledaagse, is niets dat er op wijst dat de realitiet pas bestaan na een meting of observatie.
Voor zover mijn kop thee een golffunctie zou hebben, is de waarschijnlijkheid dat de theekop straks op dezelfde plaats zal staan als waar ik die een kwartier geleden gezet heb, van die orde zijn dat het onredelijk is om te stellen dat die kop verdwenen is en weer pas zal verschijnen als ik in die richting kijk.
Je kan natuurlijk allerlei interpretaties verzinnen waarbij zaken inderdaad verdwijnen en pas weer te voorschijn komen als iemand in die richting kijkt maar ik betwijfel dat je proefresultaten zal vinden die iets dergelijks ondersteunen.
Laat staan dat er een soort bewustzijnsveld of andere eeuwige observator nodig is om de realiteit bestaanszekerheid te bieden.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman