Peter van Velzen schreef: ↑02 feb 2019 04:26
Een ander facet is dat we in zo'n wereld altijd nog een idealere beeld zullen ontwikkelen om naar te streven. De mens is van nature geneigd tot ontevredenheid. Dus zelfs als de wereld in de ogen van de huidige generatie ideaal zou zijn, zou de danmalige generatie er verbeteringen in willen aanbrengen.
Ik zou het liever uitdrukken als, een mens is altijd op zoek naar verbetering.
Daar heeft hij verwachtingen en uitdagingen voor nodig.
En soms idd. en dat is meestal in de praktijk zo, ook omstandigheden, die als minder gelukkig ervaren worden.
Het is ook zo, dat als hij die niet ziet, bij te weinig prikkels/geschillen binnen/buitenwereld, er verveling en lethargie kan optreden bij mensen met weinig innovatief of creatief vermogen om zelf tot actie te komen.
Of anderszins, soms onbewust belemmerd worden in hun kunnen zijn, wie ze zouden willen zijn.
Onvrede en ontevredenheid kan dan het gevolg zijn.
Soms niet eens bekend waarom en een reden zoekend.
Bij anderen: Voor mij hoeft het leven zo niet meer.
Depressies in deze zin komen meer voor bij voor het oog gelukkige mensen, die eigenlijk helemaal niets hebben te klagen, dan je zou verwachten. Zij geven dat zelfs vaak aan.
Ook bij ouderen.
Dit tegenover het hebben van heftige emoties van verdriet en boosheid bij mensen, die heel wat voor de kiezen hebben gehad en dit moeten uitwerken en keihard voor een beter leven wensen te gaan, maar dat vooral en alleen maar lukt "samen met anderen"..
Bij hen kan de levenslust soms zomaar weer opbloeien.
Om terug te komen op het topic onderwerp.
Dit zie je vaak terug bij ouderen. Het geen zin hebben om verder te gaan.
Of dat nu pas op hoge leeftijd ontstaat of dat het feitelijk altijd al is geweest, omdat men zich zijn hele leeftijd heeft laten leiden door de omgeving en de eisen, die dat stelde. Al dan niet bewust.
Als er "niets meer moet", als "niemand meer op hen zit te wachten" is de lust tot actief leven een snel afgaand proces.
En dat in een sneltreinvaart voor mensen, die zichzelf niet kunnen vermaken en tot grote eenzaamheid vervallen, als de lust tot leven niet door anderen wordt ingevuld.
Dan ligt "ontevredenheid" bij de één en "ik heb mijn leven geleefd en het is voltooid" bij allebei dicht bij het "verlangen naar de dood".
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.