Christelijk geloof verdedigd door Karssenberg

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten
Peter van Velzen
Site Admin

Re: Christelijk geloof verdedigd door Karssenberg

Bericht door Peter van Velzen »

Karssenberg schreef:
Zoals je weet is de oorspronkelijke betekenis van 'onnozel' 'onschuldig'. Misschien is 'naïef' een woord, dat beide betekenisssenodekt. Eva - hoewel geen kind - was in zeker opzicht te vergelijken met een meisje van b.v. drie jaar, die al heel goed begrijpt, wat papa en mama haar verboden hebben, bijvoorbeeld om zonder hen op straat te komen en met vreemde mannen mee te gaan. Ze kent de boze wereld nog niet, in die zin is zij nog onnozel. Jij woont in Thailand en ik denk, dat er genoeg vrouwen zijn in Bangkok, die inmiddels heel goed weten wat goed en kwaad is. Dit kwaad en deze verleiders zijn allesbehalve allegorisch.
Blijkbaar gaat het verhaal dus niet over god en over een paradijs maar over vader en moeder en een gevaarlijke wereld. Blijkbaar zijn daar vreemde mannen en straten. Maar vader en moeder verbieden hun kinderen niet om het verschil tussen goed en kwaad niet te leren kennen, die zijn wel verstandiger! In tegendeel ze leren de kinderen niet domweg te gehoorzamen, maar om zelf te leren onderscheiden wat goed is en wat niet. Pas als ze dat hebben geleerd, kun je ze in de wereld loslaten. Uit dit laatste oogpunt klopt het verhaal dan weer wel. Pas als Adam en Eva kennis hebben vergaard van goed en kwaad, kunnen ze zich in de wereld buiten begeven. Maar dat is in onze werkelijkheid een góéde zaak. Geen slechte!
God had niet gelogen, want onmiddellijk na de zondeval sloeg het bederf toe. Adam gaf 'die vrouw' de schuld. Liefde maakte plaats voor haat en verwijt. In de bijbel is 'dood' niet alleen, dat je ophoudt met ademen, maar veel meer dat de dood in de pot zit om zo te zeggen. Maar ook Adam en Eva en de meeste mensen na hen hebben inmiddels opgehouden met ademen, dus wat God zei gebeurde, weliswaar niet meteen.
Leuk smoesje, maar de mens sterft niet omdat hij de vruchten van die boom gegeten heeft. Het verhaal bevestigd dit ook. God drijft de mens uit het paradijs om te verkomen dat hij van de boom des levens eet, want “Nu wil ik voorkomen dat hij ook vruchten van de levensboom plukt, want als hij die zou eten, zou hij eeuwig leven.”. Het is de handeling van god die in het verhaal de dood van de mens verookzaakt, niet de handeling van de mens.

Uiteraard is het maar goed dat de mens sterfelijk ik. Zou hij onsterfelijk zijn, dan waren er nu al 1500 miljard geweest, en zouden wij alle zuurstof die door planten en bacteriën wordt aangemaakt door onze ademhaling alleen al verbruiken. (heb ik echt nagerekend!). Er zouden dan geen andere dieren kunnen bestaan, en elke nieuwe geboorte zou alsnog tot een verstikkingsdood leiden. In het Bijbelse tempo van 3 mannelijke nakomelingen per generatie, zou die situatie al na 28 generaties (ongeveer 750 jaar) zijn ontstaan. In het ons bekende schema van 2% stijging van de bevolking per jaar zou dat 1400 jaar duren. (uitgaande 2 exemplaren). We zijn er wellicht niet zo goed in als konijnen, maar desalnietemin goed genoeg.

Slechts in één opzicht zijn wij tot nu toe niet sterfelijk gebleken. Biologen hebben ontdekt dat vrijwel alle leven met zeer grote waarschijnlijkheid afstamt van één enkele levende cel. De overeenkomst in de genen wijst alleszins in die richting. Die cel is in feite nooit gestorven. Hij heeft zich gesplitst, soms hebben delen (haploiden met name) zich weer vereningd, en veel van de afsplitsingen en verenigingen zijn daarna gestorven, maar veel – heel veel - ervan leven nog heden te dage, en zullen dat blijven doen ,zolang onze nakomelingen geboren blijven worden. Zoals mijn vader sprak: “Je leeft voort in je kinderen”.
Ik wens u alle goeds
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Peter van Velzen schreef:..
Uiteraard is het maar goed dat de mens sterfelijk ik. Zou hij onsterfelijk zijn, dan waren er nu al 1500 miljard geweest, en zouden wij alle zuurstof die door planten en bacteriën wordt aangemaakt door onze ademhaling alleen al verbruiken. (heb ik echt nagerekend!). Er zouden dan geen andere dieren kunnen bestaan, en elke nieuwe geboorte zou alsnog tot een verstikkingsdood leiden. In het Bijbelse tempo van 3 mannelijke nakomelingen per generatie, zou die situatie al na 28 generaties (ongeveer 750 jaar) zijn ontstaan. In het ons bekende schema van 2% stijging van de bevolking per jaar zou dat 1400 jaar duren. (uitgaande 2 exemplaren). We zijn er wellicht niet zo goed in als konijnen, maar desalnietemin goed genoeg.
...
Ik wil niet voor mijn beurt spreken, maar las ooit eens dat een aantal christenen hier anders tegenaan kijkt.
Zoals Henoch zonder te sterven door God opgenomen werd zo zouden alle mensen vanuit het paradijs na verloop van tijd in de hemel opgenomen worden als Adam en Eva niet gezondigd hadden.
Onze aardse periode in het paradijs zou slechts dienen om te rijpen voor een leven in de hemel naast God.
God blies ons Zijn adem in, wij waren een deel van Hem en zo zouden wij ook weer terugkeren tot Hem, weer éen geheel met Hem worden.
Maar helaas, het liep allemaal anders.
NB: Doe wel en zie niet om.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

writer schreef:
Peter van Velzen schreef:..
...
Ik wil niet voor mijn beurt spreken, maar las ooit eens dat een aantal christenen hier anders tegenaan kijkt.
Zoals Henoch zonder te sterven door God opgenomen werd zo zouden alle mensen vanuit het paradijs na verloop van tijd in de hemel opgenomen worden als Adam en Eva niet gezondigd hadden.
Onze aardse periode in het paradijs zou slechts dienen om te rijpen voor een leven in de hemel naast God.
God blies ons Zijn adem in, wij waren een deel van Hem en zo zouden wij ook weer terugkeren tot Hem, weer éen geheel met Hem worden.
Maar helaas, het liep allemaal anders.
Je moet niet alle laster geloven die ze over god vertellen.
De idee dat hij mensen straft tot in de 60e generatie voor een enkele ongehoorzaamheid van hun voorouders, is volstrekte kwaadsprekerij. Geloof het niet!
Ik wens u alle goeds
Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg »

Het nieuwe Jeruzalem heeft enorme afmetingen: 12000 stadiën in het vierkant, hoewel het ook soms kubusvormig lijkt. Symbolische taal, maar duidelijk is, dat er plaats genoeg is voor alle mensen, die ooit hebben geleefd, nu leven en nog zullen leven. Zie Openbaring 21 en 22.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Karssenberg schreef:Het nieuwe Jeruzalem heeft enorme afmetingen: 12000 stadiën in het vierkant, hoewel het ook soms kubusvormig lijkt. Symbolische taal, maar duidelijk is, dat er plaats genoeg is voor alle mensen, die ooit hebben geleefd, nu leven en nog zullen leven. Zie Openbaring 21 en 22.
En je ziet niet dat dit onzin is? De hele wereld is er niet groot genoeg voor.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

writer schreef:@Karssenberg
ChaimNimsky neemt de moeite een groot aantal van teksten uit het OT aan te halen om zo aan te tonen dat het NT zich ten onrechte op het OT beroept.

Bijvoorbeeld:
Zou je me kunnen vertellen waar het principe van een menselijk offer dat de schulden van anderen op zich neemt wordt ondersteund door de T'NaCh? Het tegendeel kan vrij eenvoudig worden beargumenteerd: in Deuteronomium 24:16 staat expliciet dat … ieder zal om zijn eigen zonde worden ter dood gebracht
Als er in het N.T. sprake is van " Hij is gestorven voor ( door ) onze zonden ( schulden ) ", werden hier enkel en alleen de gehelleniseerde joden aangesproken en daar horen wij en de rest van de wereld niet bij. Ook niet de generatie joden erna. Enkel de joden uit die tijd. En over welke zonden ( schulden ) had men het ? Helleense joden hadden geen boodschap aan een onafhankelijk Israël en namen de Torah en de voorspellingen niet meer zo nauw, en dit gold toen reeds voor het merendeel van de joden. Dat er toen een partij over onafhankelijkheid stond te preken, daar hadden die geen voordeel aan. Hierdoor was deze beweging niet sterk genoeg in aantal en hebben het onderspit moeten delven, met gevolg dat de leiding is terecht gesteld. Deze zijn dus terecht gesteld ( gestorven ) door schuldig verzuim van de Romeins gezinden ( waar ook Paulus toe behoorde ).
Men heeft dus wel degelijk Deuteronomium misbruikt voor een andere doelstelling te rechtvaardigen.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Karssenberg schreef:
Maar de Genesis e.v. is hetzelfde in deze 3. Tot aan de komst van hun verlosser, het jaar 1, ging het gelijk op en de islam in 622 werd dan gesticht door Mohammed. Het christelijke oude testament is identiek aan dat van de Joden en islamieten.
Natuurlijk ontkennen ze dat ze dezelfde god aanbidden. Anders kun je moeilijk oorlog voeren en ander hatelijkheden.

Bedenk nu eens, Henk, waar de islamitische bedevaart in Mekka naar toe is. Wat staat daar? Dat zou je op z'n minst te denken moeten geven.
Je eerste zin al slaat echt nergens op, sorry. Er komen in de Quran enkele bijbelse namen voor, soms een beetje anders (zoals isa in plaats van Jezus). Maar de Quran bevat geen enkele geschiedenis of chronologie, het zijn allemaal losse uitspraken.
Ik spreek hier geen waardeoordeel uit over de Islam, maar wijs er alleen op, dat christendom en Islam tegenover elkaar staan. Waarom zou er anders in 622 een andere godsdienst gesticht zijn.

Je laatste vraag kan ik niet volgen.
Of zoals Abraham ... of zoals Adam ...of zoals ..... Soera 35

Dit is de traditionele islam versie van de Kaäba:
Traditionele islamitische visie
Volgens de traditie bouwde Adam dit Huis, maar na verwoesting bouwden Abraham en Ismaël het opnieuw. In de loop der eeuwen begon men het te gebruiken voor de aanbidding van vele goden. Zo werd de Kaäba een centrum van cultische godendienst. Honderden beelden voor de Arabische goden stonden rond en op de Kaäba, waar zowel doortrekkende handelaren als pelgrims op afkwamen. Het centrum werd beheerd door de Qoeraish, de belangrijkste (groep van) clan(s) die in Mekka woonde.

Toen eens een aantal schatten gestolen was, besloot de Qoeraish een dak te bouwen op de Kaäba. Het hout daarvoor werd gevonden bij Djedda, waar een Grieks schip gestrand was. Een Koptische timmerman klaarde het werk. Volgens de traditie vermeldt het verhaal dat tijdens de werkzaamheden een Syrische inscriptie gevonden is, die vertaald werd door een jood. Deze verklaarde dat de tekst luidde dat God de Kaäba in de scheppingsweek geschapen zou hebben en de Kaäba voor eeuwig zal blijven staan. Tijdens de restauratie ontstond er onenigheid over degene die de Zwarte Steen mocht terugplaatsen. Op dat moment arriveerde Mohammed, die bekendstond als de betrouwbare. Hij vroeg om een mantel en liet ieder stamhoofd de mantel, waarin de steen was gelegd, vasthouden. Bij de Kaäba aangekomen plaatste Mohammed de Steen weer terug."

Kaäba was al voor Mohammed een belangrijke (heilige) plek. De zwarte steen (uit het paradijs - dus uit de hemel - wij weten wel wat voor een steen het is!) werd door de engel Gabriel aan Abraham gegeven bij de herbouw van de Kaäba nadat die tijdens de zondvloed was verwoest.
Oorspronkelijk was deze plek een offerplaats voor reizigers en handelaars om hun verder tocht gunstig te doen verlopen, Mekka was namelijk een knooppunt van routes. Mohammed heeft er een uitsluitend voor islam bestemde (heilige) functie aan gegeven. Hij liet dan ook de vele (honderden) goden beelden die er stonden vernietigen.

Wellicht een moment om je visie over deze, eveneens op Adam en Abraham gebaseerde, religie te herzien?

O ja .... hoeveel verschillende joodse, christelijke en islamitische richtingen bestaan er wel niet?
Hoe bedoel je: aparte religie stichten ...
Helemaal niet apart. Hooguit aangescherpt.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Even een misverstand rechtzetten: Bekeert voordat het te laat is! Ik vind onderstaande nl. wel plausibel klinken.

Het Arabische woord 'Islam' betekent onderwerping of overgave van iemands eigen wil aan de enige ware God, in het Arabisch bekend als 'Allah'. Iemand die zijn wil aan God overgeeft wordt 'Moslim' genoemd. De Islamitische religie is niet genoemd naar een persoon, zoals het geval is bij het Christendom, wat genoemd is naar Jezus Christus, het Boeddhisme dat naar Gautama Boeddha, het Confucianisme dat naar Confucius of het Marxisme dat naar Karl Marx. Het is ook niet genoemd naar een stam, zoals Judaïsme naar de stam van Juda en Hindoeïsme naar de Hindoes. De Islam (overgave aan de Wil van God) is de religie die aan Adam werd gegeven, hij was de eerste mens en de eerste profeet van God. Het was de religie van alle profeten die door Allah werden gezonden naar de mensheid. Bovendien is de naam door God Zelf gekozen en duidelijk vermeld in het laatste geschrift dat werd geopenbaard aan de mens. In de laatste openbaring, de Qor'aan, stelt Allah het volgende:

Deze dag heb Ik jullie religie voor jullie vervolmaakt, Mijn gunst aan jullie voltooid en de Islam gekozen als jullie religie. {5:3}

En wie een andere religie dan de Islam zoekt, het zal nooit van hem worden aanvaard... {3:85}

De Islam beweert dus niet een nieuwe religie te zijn, die gebracht werd door de profeet Mohammed, in het Arabië van de zevende eeuw, maar eerder een her-verkondiging in zijn definitieve vorm van de ware religie van de Almachtige God, Allah, zoals deze oorspronkelijk was geopenbaard aan Adam en de daaropvolgende profeten.

We kunnen hier kort ingaan op twee andere religies die beweren het ware pad te zijn. In de Bijbel zal men nergens vinden dat God openbaart aan het volk van de profeet Mozes of hun nakomelingen dat hun religie 'Jodendom' wordt genoemd, evenmin aan de volgelingen van Christus dat hun religie 'Christendom' wordt genoemd. Met andere woorden, de namen 'Jodendom' en 'Christendom' hebben geen goddelijke oorsprong of goedkeuring. Pas lang nadat Jezus heenging is de naam 'Christendom' gegeven aan de religie van Jezus.

En zo is het! Want het staat immers geschreven.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg »

HenkM schreef:
Karssenberg schreef:Het nieuwe Jeruzalem heeft enorme afmetingen: 12000 stadiën in het vierkant, hoewel het ook soms kubusvormig lijkt. Symbolische taal, maar duidelijk is, dat er plaats genoeg is voor alle mensen, die ooit hebben geleefd, nu leven en nog zullen leven. Zie Openbaring 21 en 22.
12000 stadie schijnt ongeveer 2500 km te zijn. De omtrek van de huidige aarde is ongeveer 40000 km zoals je weet.

Maar het is symbolische taal, schreef ik al. Het gaat dan ook over een nieuwe aarde in Openbaring. Waar geen zon en maan meer (nodig) zijn.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Karssenberg schreef:
HenkM schreef:
12000 stadie schijnt ongeveer 2500 km te zijn. De omtrek van de huidige aarde is ongeveer 40000 km zoals je weet.

Maar het is symbolische taal, schreef ik al. Het gaat dan ook over een nieuwe aarde in Openbaring. Waar geen zon en maan meer (nodig) zijn.
Je schreef wel: symbolische taal, maar je schreef er ook iets achteraan. of gaat het alleen om de geesten, en niet de stoffelijke omhulsels?
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Karssenberg schreef: De omtrek van de huidige aarde is ongeveer 40000 km zoals je weet.
Wat een afleidingsmanouvres weer, het begon om 5.58 met dat de aarde overbevolkt was geraakt als Adam en Eva onsterfelijk waren gebleven.
Maar Henk buigt het weer om naar het NT en het hiernamaals, daar is makkelijker over te preken, kan niemand controleren.
Heeft een discussie zo nog enige zin?
NB: Doe wel en zie niet om.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

writer schreef: Heeft een discussie zo nog enige zin?
Op zich bar weinig.

Maar als we het inzicht in de drie religies kunnen verdiepen/verbeteren lijkt me dat al een winstpunt.
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

HenkM schreef:
Op zich bar weinig.

Maar als we het inzicht in de drie religies kunnen verdiepen/verbeteren lijkt me dat al een winstpunt.
Hier gaat het niet meer over een van deze drie religies, maar de 30ste variante op één religie. Zo blijf je bezig, zeker als het dan nog eenrichtingsverkeer is. Als iedereen de tegenovergestelde richting rijdt , is de kans groot dat jij de spookrijder bent.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Aton schreef:
HenkM schreef:
Op zich bar weinig.

Hier gaat het niet meer over een van deze drie religies, maar de 30ste variante op één religie. Zo blijf je bezig, zeker als het dan nog eenrichtingsverkeer is. Als iedereen de tegenovergestelde richting rijdt , is de kans groot dat jij de spookrijder bent.
de 30e ? 3000 komt dichter in de buurt, denk ik.

Waar het mij om gaat is de dhr Karssenberg in te laten zien hoezeer hij dwaalt met zijn benadering van het christelijke geloof en de bijbel. In welke variant dan ook. Voor mij mag ie geloven wat hij wil.
Maar de 3 Abrahamistische geloven zijn in principe één. Als hij dat gaat inzien, zijn we al een stap verder.
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Dit is wat er staat:
Hij mat de stad met zijn meetstok: twaalfduizend stadie, zowel in de lengte als in de breedte en in de hoogte.
Nu kennen we verschillende maten stadie uit de oudheid.
Als we de kleinste nemen, dan is een stadie 148,5 meter.
Die 12.000 keer in de hoogte, en dan zit je op ....... 1776 km.
Om je een idee te geven van de belachelijkheid van deze maat: de maan is 3476 km in doorsnee.
De diameter van de aarde is 12.765 km.
De stad zou dus 13% van de doorsne van de aarde innemen.
Dat moet me nogal een ("gouden" mind you !) meetstok zijn geweest zeg, om dat op te meten.
Ik vraag me af hoe hij dat heeft gedaan.
Spaceshuttle? Jammer, die komt maar tot 500 km.
ISS vliegt op een hoogte van ca. 350 km. Dat is dus 1/5 van de hoogte van de stad uit Openbaringen.

Ik vraag me af hoe god dat gaat doen met zaken als luchtdruk en temperatuur.
Mensen die de Mount Everest (8 km) hebben al moeite en kunnen niet zonder zuurstof flessen.
Dus alleen op de onderste 0,3 % van de stad zou je een beetje normaal kunnen leven.

En verwijt mij niet dat ik zaken belachelijk zou maken.
Ik vertel slechts wat er in Openbaringen staat, als iemand dat belachelijk vindt, vindt hij Openbaringen belachelijk.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Gesloten