95 stellingen / 200 vragen aan Jos Strengholt en ikw

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Bonjour
Moderator

Re: 95 stellingen / 200 vragen aan een christen.

Bericht door Bonjour »

Strengholt schreef:En een natuurkundige zou geen vooringenomen paradigmas moeten hebben? Zoals het hier steeds herhaalde paradigma van de evolutie?
Wat een vreemde uitsprak van die Bodelier, om a priori te spreken over ‘denken laten vertroebelen door religieuze mist’. Dat is in elk geval geen wetenschappelijk standpunt.
Anthropologie, psychologie en soortgelijke wetenschappen zouden op basis van dit soort argumenten niet kunnen bestaan, want hoe kan je de mens bestuderen als je zelf mens bent? En een atheist kan dan het atheisme niet objectief uitleggen omdat hij atheist is. Of bedoel je dat alleen religieuze mensen door hun vooringenomenheid kunnen worden bevangen? Alleen atheisten zijn intellectueel integer en zo? Ik kwam deze elitistische hooghartigheid eerder tegen, dus het zou zomaar kunnen dat dit wordt bedoeld.
Nee, een natuurkundige mag geen vooringenomen paradigma's hebben. Natuurlijk niet. En de geschiedenis heeft dat ook bewezen. Newton is niet heilig en Einstein ook niet. Alles wordt steeds kritisch aan nieuwe ontdekkingen getoetst en experimenten worden met nieuwe meetinstrumenten herhaald. Een voorbeeld daarvan is de discussie rond de neutrino's en de lichtsnelheid onlangs. Ook de evolutietheorie wordt getoetst (ook al is het geen onderdeel van de natuurkunde, maar van de biologie) en hier komen de wetenschappers erop uit dat dit de best bewezen theorie is!. Theorieën moeten verschijnselen voorspellen, en daar is de evolutietheorie goed in. Het voorspelde bv dat er een mechanisme in een lichaam moet zitten dat eigenschappen doorgeeft maar toch kan wijzigen lang voordat we het DNA ontdekten. Het feit dat een grote groep mensen zo vooringenomen is over dit onderwerp betekent niet dat de theorie niet aan een wetenschappelijke eisen voldoet. Het zegt eerder dat de denkwijze van de afwijzers tegen een blokkade aanloopt om de evolutietheorie op waarde te kunnen schatten.
Een gelovige moet dingen aannemen zonder dat daar bewijs voor is. Vanwege dat feit hebben volgers van een religie de naam 'gelovigen' gekregen. Het is al knap dat gelovige natuurkundigen hun werk kunnen doen omdat hetgeen ze zondags in de kerk doen zo ver afstaat van hun werk. Maar de materie is totaal verschillend, dus is het wel te scheiden. Maar een gelovige theoloog? kijk hier eens. Is dit een vorm van wetenschap bedrijven? Natuurlijk niet. De afstand tussen geloof en onderzoeksterrein is te klein. Het is als een bankdirecteur het falen van zijn bank tijdens de bankencrisis te laten onderzoeken. Wetenschappers worden naar huis gestuurd als ze publiceren zonder degelijke bronnen. Als we die eis op theologen zouden loslaten, hoeveel blijven er dan aan het werk?
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Strengholt schreef:Heeft onze vriend de atheist nooit gemerkt dat christenen veel meer om anderen geven dan atheisten doen? Het geefgedrag van christenen is daar een objectief criterium voor lijkt me. Bovendien is de manier waarop jullie religie hier beschrijven zo denigrerend dat ik de vraag verder niet serieus zal nemen.
We kunnen wat leren van het geefgedrag van christenen. Echter als ik naar de wereldwijde top 3 van filantropen kijk dan valt me wat op. De levensbeschouwing van Bill Gates is u niet ontgaan.
Aan de andere kant zie ik de "geef top 10" in beeld in Nederland. De eerste serie heeft niets met religie te maken. Het zijn neutrale doelen waar iedereen aan geeft. Om me heen zie ik veel christelijk geefgedrag. Echter er is wel een opvallende maar. Het zijn vaak religieuze doelen. Zendingsschepen, Bijbels voor een land, evangelisatie of een dependance van een christelijke school in een buitenwijk van Mombassa. Ze geven aan de vereniging ter bescherming van het ongeboren leven en geven aan een christelijk verslavingsproject. Dus als straks al het geld op is. Dan komt de nierstichting, kwf, wereldnatuurfonds, greenpeace er bekaaid van af. Die zich dus richten op de gehele samenleving inclusief natuurbehoud. Ik herinner me nog een grote collectebus die steevast circuleerde in de kerk. Zending in Afrika stond er op. Het bedrag ging naar het levensonderhoud van evangelisten en propagandamateriaal. Nee, onbaatzuchtig altruïsme dat is een vreemd woord. Los daarvan dat geven wordt aangespoord en gekoppeld aan de goede werken die beloond gaan worden in het hiernamaals.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

29. Het antropisch principe draai ik om. Als een god een universum zou hebben geschapen wat afgestemd is op menselijk leven, dan zou je toch kunnen verwachten dat overal menselijk leven gemakkelijk zou kunnen ontstaan. Waarom is het heelal dan zo troosteloos onherbergzaam en vindt er een ontzaglijke verspilling van materie en energie plaats?
Strengholt schreef:Vraag het God. Hij schiep voor zijn eigen plezier. Ik hoef zijn besluiten niet te verdedigen.
Een dooddoener. Het cliché waarmee de gaten worden gedicht.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

28. Paul Davies denkt dat er misschien een levensbeginsel in natuurwetten is verwerkt. Maar waar vinden we dan een levensbeginsel in de natuur-scheikunde of biologie? Hij suggereert dat er ergens een niet onderkende holistische en teleologische natuurwet is. Het niet-reductieve fysicalisme is voor sommigen een denkwijze. Echter kan een levensprincipe niet een emergent principe zijn van de chaos- en complexiteitstheorie. Een natuurlijk product van puur lokale wisselwerking van materiedeeltjes. Ingewikkelde dingen ontstaan uit eenvoudige. Maakt dit een alomvattende op het geheel werkende besturing niet overbodig?
Strengholt schreef:Ingewikkelde dingen ontstaan uit eenvoudige? Zomaar vanzelf? Dit is wat atheistische evolutionisten voortdurend moeten postuleren om aan god te ontsnappen. Maar het bewijs? Het bewijs dat zonder sturende hand de ingewikkelde kosmos, waarin de samenhang en het evenwicht extreem wankel zijn, zo ingewikkeld is geworden als die nu is, is niet voorhanden.
Deze stelling wordt onderzocht. Denk maar in beginsel aan de proeven van Oparin en Miller. En wat de astrofysica naar voren brengt. Over het ontstaan van het heelal. We zijn nu tientallen jaren verder en we zien zaken als katalytische eigenschappen van RNA. Zelfbouw bij polypeptiden. Om maar een paar gemakkelijk voor de hand liggende voorbeelden op te noemen. Voortschrijdende complexiteit. Het is een zwaktebod om te stoppen met onderzoeken en de status quo van een nomadenvolk te omarmen. Die hun belevingswereld afstemden op een god of goden. Ondertussen is de stamgod Jahwe al uit het verhaal verdwenen. Als er nog ergens een onzichtbare entiteit naar ons zit te loeren. Dan mag hij wel opschieten. De laatste gaten worden gevuld.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

PietV. schreef:
Strengholt schreef:Heeft onze vriend de atheist nooit gemerkt dat christenen veel meer om anderen geven dan atheisten doen? Het geefgedrag van christenen is daar een objectief criterium voor lijkt me. Bovendien is de manier waarop jullie religie hier beschrijven zo denigrerend dat ik de vraag verder niet serieus zal nemen.
We kunnen wat leren van het geefgedrag van christenen. Echter als ik naar de wereldwijde top 3 van filantropen kijk dan valt me wat op. De levensbeschouwing van Bill Gates is u niet ontgaan.
Aan de andere kant zie ik de "geef top 10" in beeld in Nederland. De eerste serie heeft niets met religie te maken. Het zijn neutrale doelen waar iedereen aan geeft. Om me heen zie ik veel christelijk geefgedrag. Echter er is wel een opvallende maar. Het zijn vaak religieuze doelen. Zendingsschepen, Bijbels voor een land, evangelisatie of een dependance van een christelijke school in een buitenwijk van Mombassa. Ze geven aan de vereniging ter bescherming van het ongeboren leven en geven aan een christelijk verslavingsproject. Dus als straks al het geld op is. Dan komt de nierstichting, kwf, wereldnatuurfonds, greenpeace er bekaaid van af. Die zich dus richten op de gehele samenleving inclusief natuurbehoud. Ik herinner me nog een grote collectebus die steevast circuleerde in de kerk. Zending in Afrika stond er op. Het bedrag ging naar het levensonderhoud van evangelisten en propagandamateriaal. Nee, onbaatzuchtig altruïsme dat is een vreemd woord. Los daarvan dat geven wordt aangespoord en gekoppeld aan de goede werken die beloond gaan worden in het hiernamaals.
Hoe kunnen we ooit controleren of het geefgedrag van christenen iets te maken heeft met het geven om anderen? Toen het om Mauro ging, gaven de christenen niet thuis. Dus is er meer aan de hand.
Gedeeltelijk is het geefgedrag ontstaan uit het missiewerk. Het was toch wel heel belangrijk dat er zieltjes in de derde wereld gewonnen werden. Daarnaast moet het eigen lijf gered worden van de hel. Jezus heeft wel opmerkingen gemaakt over de combinatie van rijk zijn en de hemel betreden.
Dus afgezien van de vraag of het waar is of niet, zo ik hier als christen niet teveel ophef over maken.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

26. De vrome dooddoener “afwezigheid van bewijs is geen bewijs van afwezigheid”. Dat kan in bepaalde omstandigheden waar zijn en in andere gelegenheden dus niet. Bijvoorbeeld in het rioolstelsel van Amsterdam zwerven leeuwen rond; slechts zichtbaar voor degenen die zich begeven in het riool en hiervoor open staan. De gemiddelde lezer zal gelijk beamen dat dit niet mogelijk is en trekt op voorhand de conclusie dat het niet waar is. Waarom zou een “opzettelijk verborgen entiteit” zich wel onder bovenstaande definitie mogen scharen?
Strengholt schreef:In het amsterdamse riool kan je fysiek controleren of er leeuwen zijn. Van leeuwen weten we dat ze zichtbaar zijn. Ik vind de vergelijking dus nogal mank gaan. Ja God is onzichtbaar, maar maakt zich kenbaar in de schepping van de natuur, en in Jezus Christus. Vooral in die laatste. Dus wil je God ontdekken, dan moet je naar het leven van Jezus kijken.
Een kerst en paasverhaal rond een flartje historiciteit. Daarmee zie je dus een blauwdruk van een god. Een vage overlevering die volgens een Engelse theoloog (ben zijn naam vergeten) in totaal drie weken beslaat. Tussen zijn 18 en 30ste jaar totaal afwezig. Wat zat deze god in dat deel te doen? Barth Ehrman heeft een boek geschreven "The orthodox Corruption of Scripture". Een god als meestervervalser; of zullen we er maar gemakshalve vanuit gaan dat de inspiratiebronnen mensen waren die aan de loop zijn gegaan met de werkelijkheid. Een werkelijkheid waar geen god in verbakken zat, maar waar ze een god aan hebben toegevoegd. Wat u in uw betogen ook probeert te doen. Een leestip "Het evangelie van Nicolaas Matsier".
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Dat Joodse kinderen in hun context zo reageren is niet vreemd he? Zou trouwens de uitslag bij volwassenen ook zo verschillen? Natuurlijk is het gevaar groot dat onze uitleg van de bijbel wordt beinvloed door onze omstandigheden. Daarom is het van belang op een gezonde manier exegese te doen, in samenhang met kerken uit alle culturen en uit alle tijden. Je vraag is dus vooral een (terecht) pleidooi voor gezonde uitleg die niet het verlengstuk is van wat politiek, sociaal of cultuur expedient is.
Dit is een drogreden, het verschuiven van de doelpalen.

Niet vooral een pleidooi voor gezonde uitleg die niet het verlengstuk is van politiek en cultuur, maar die niet het verlengstuk is van religie.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Na de reactie van Fish, is Jos Strengholt weer aan de beurt. Er zitten met regelmaat links naar artikelen in de vragen. Die laat ik gemakshalve weg. Het gaat nu in essentie om de antwoorden van Jos Strengholt.

http://strengholt.blogspot.nl/2012_09_01_archive.html" onclick="window.open(this.href);return false;

31. Ofwel heeft men criteria om aan het christendom en de bijbel geheel of gedeeltelijk een geprivilegieerd statuut toe te kennen; dan moet men in staat zijn die criteria voor te leggen; ofwel heeft men die criteria niet, maar dan zijn alle godsdiensten en sekten en hun Openbaringen op het gebied van waarheidsaanspraken evenveel waard.
Aldus etiennevermeersch. Waar zijn de desbetreffende criteria?

Dat is net zo’n onzinnige uitspraak als te zeggen dat alles wat wetenschappers zeggen per definitie allemaal even waar moet zijn, omdat ze allemaal wetenschap bedrijven. Als twee wetenschappers elkaar uitsluitende uitspraken doen, kunnen ze niet allebei gelijk hebben.

Bij religie is het niet anders. Hun claims op waarheid spreken elkaar doorgaans zodanig tegen dat onmogelijk is dat ze allemaal tegelijk gelijk hebben. Laat de verstandige mens maar oordelen. Wie niet in staat is te zien dat er een wereld van verschil is tussen een religie die een almachtige onzichtbare schepper van hemel en aarde vereert, en een religie (ik noem nu maar een voorbeeld) doe koeien, muggen en tegelijk de god van de dood aanbidt, is niet heel rationeel bezig.
Overigens, mijn criterium is 'Jezus' en 'historiciteit'.

32. Atheïsten worden vaak beschuldigt dat ze ook geloven. Enkele theïsten hebben de volgende verklaring bedacht. In atheïsme zit het woord theïsme. Zeer ludiek en uiterst origineel. De filosoof Herman Philipse stelt in zijn Atheïstisch Manifest dat alle gelovigen in feite "semantisch atheïsten" zijn, omdat elke beschrijving die aan de entiteit God wordt gegeven, beperkt blijft tot woorden. Ook spitsvondig, maar raakt het ook een diepere kern?

Het is allebei onzin. Atheisten geloven niet in een god, en christenen doen dat wel. Daarentegen zou ik wel volhouden dat de manier waarop sommige atheisten omgaan met hun atheisme, grenst aan een religieuze gedrevenheid. Net zoals je van het marxisme kon zeggen dat het religieuze aspecten had.

33. Een bekende internetpersoonlijkheid schermt constant met de uitspraak: “Alle geleerden zijn het eens”!. En u raadt het al, het gaat om Jezus. Of het nu argumentum ad populum of argumentum ad verecundiam is, laat ik in het midden. Het inzicht dat het evangelie slechts geringe historische waarde heeft en men slechts met behulp van de brandstapel meer dan 1000 jaar kunnen onderdrukken. Is de ultima ratio theologorum volgens Schopenhauer. De leerstellingen van de katholieke theologie worden overgeslagen, omdat de onderzoekers daarvan niet in staat zijn tot vrij onderzoek. De pausen hebben hun theologen gebonden door dogmata, alles loopt uit op contrarationele en bovennatuurlijke absurditeiten. In 1910 is nog de antimodernisten eed ingevoerd. De theologen moeten zich neerleggen bij de beslissingen van de pauselijke Bijbelcommissie. Hier bovenop komt nog het beginsel dat “testimonia pro domo” te verzamelen. Geen beschrijving van historische feiten maar de dogmatische tendentie moet worden nagegaan. Er zijn genoeg theologen die tegen deze stroom oproeien. Het merendeel is protestants. Bultmann deelt zijn conclusies in zijn “Geschichte der synoptischen Tradition”. De uitkomst zal menigeen niet verbazen. Het oude en nieuwe testament vallen onder de definitie sprookjes uit de wereldliteratuur. Nu laat ik de vele tientallen namen van dissidente theologen maar liggen. Waarvan Schweitzer, Dibelius. Schneider, von Soden etc. belangrijke opponenten van zijn, maar achterwege. Maar wat zullen we met bovenstaande uitspraak doen. Een kanttekening bij plaatsen of gelijk doorsturen naar de prullenbak?

Mijn advies: stop eens met te denken dat de meeste theologen hun vak onder dwang van de kerk uitoefenen; ga eens kijken hoe veel theologen de kritiek van genoemde liberale theologen pareren; jullie leggen je oor alleen te luisteren bij degenen die jullie bijval verlenen in je atheisme. En daarin ben je nog eigenaardig ook, want veel van die theologen die je citeert geloofden in het bestaan van God.

34. Het ontbreken van religie heeft volgens de onderzoeker van Der Spiegel sterke invloed op de moraal. „Mensen zonder religie verzetten zich meer dan gemiddeld tegen oorlog, doodstraf en discriminatie. Daarnaast hebben ze minder bedenkingen ten opzichte van buitenlanders, homoseksualiteit en drugs.”
Ik geloof niet dat hierin een vraag verborgen zit.

De moraal van de religielozen kenmerkt zich dus door humanisme en tolerantie, waarden die zij sterker uitdragen dan gelovigen.
Moet ik voor de zoveelste keer op het Nazisme, Stalinisme, Maoisme en Pol Pot wijzen? Frisse boel. En de tolerantie van religielozen geldt in elk geval niet voor mensen met een religie, is het wel?

Afkomstig uit het reformatorisch dagblad.. In een discussie met een gelovige kwam het volgende naar boven drijven. “Niks hemel, hel en eeuwige verdoemenis, onze dominee preekt elke zondag over naastenliefde”! Prachtig natuurlijk om dat wekelijks te horen, maar is één keer niet genoeg? En wat blijft er over van deze naastenliefde als de naaste met iemand wil trouwen van hetzelfde geslacht, zijn leven wil laten beëindigen, zijn foetus weg wil laten halen, de voorkeur geeft voor een ander geloof of geen geloof , op zondag lekker winkelt. Hoopt dat de wetenschap het defect in een gen kan oplossen. Graag naar houseparty’s gaat en zijn kinderen niet wil indoctrineren met teksten uit de bronstijd.

Ja, christenen hebben een andere moraal dan atheisten.

5.De woorden van Jezus in Johannes 49: “ Uw voorvaders aten manna in de wildernis. Ze zijn echter gestorven.” Inmiddels heeft de archeologie de exodus bestempelt als mythe. De ene mythe gelooft in de andere? Geldt dat ook voor de teksten in Matteüs 24:37-39; en Lucas 17:26, “En zoals het eraan toe ging in de dagen van Noach, zo zal het ook zijn in de dagen van de Mensenzoon: 27ze aten, ze dronken, ze huwden, ze werden uitgehuwelijkt, tot aan de dag waarop Noach de ark binnenging en de vloed kwam die iedereen verzwolg. 28Of zoals het eraan toe ging in de dagen van Lot: ze aten, ze dronken, ze kochten, ze verkochten, ze plantten, ze bouwden; 29 maar op de dag waarop Lot wegtrok uit Sodom, regende het vuur en zwavel uit de hemel en kwamen allen om”.

Een enkele keer komt de beschuldiging bovendrijven dat atheïsten fundamentalisten zijn. Die de Bijbel lezen op een verkeerde manier. De stelling wordt dan neergezet dat de verhalen in de Bijbel niet waar zijn gebeurd. Het zijn symbolische verhalen die ook in de antieke oudheid een figuurlijke betekenis hadden. Gemiddeld kan de atheïst beamen dat ze niet waar zijn. Dus op dit punt is er overeenstemming. Echter het grote culturele dilemma dat deze verhalen circuleerden als allegorie daar kun je kanttekeningen bij plaatsen. Ook al is iets historisch onjuist is dan nog kan de tijdgeest neigen naar een letterlijke variant. Kwestie van inleven in de cultuur waarin dit ontstond. En dan komt misschien de verbetering die de atheïst aanbrengt. Hij plaatst zichzelf dichter bij de oorspronkelijke insteek. Uit historisch perspectief kiest hij voor de fundamentalistische benadering die past bij de klassieke oudheid. En gaat even voorbij aan de huidige tendens om een oplossing te vinden voor zaken die de moderne gelovige moeilijk kan verdragen. Omdat ze in tegenspraak zijn met het gezonde verstand en wetenschappelijke inzichten rond deze mythes.
Deze link die ik heb gevonden, dankzij Rereformed, laat een stukje van de belevingswereld zien rond het verhaal rond Noach. Er bestond unanieme overeenstemming tussen Joodse en vroegchristelijke schrijvers dat er een wereldwijde overstroming heeft plaatsgevonden . Ook latere kerkvaders volgden deze trend. Dus geen lokaal gebeuren, maar alomvattend zoals de Bijbel heeft omschreven. Ook de details rond dit gebeuren nam men serieus. Of het nu de locatie was waar de Ark zou liggen of de dronkenschap van Noach. Niks figuurlijks, men geloofde in de feiten die de Bijbel verstrekte zonder dat men zich afvroeg of het gewoon een verhaal voor de leuk was, waar de boodschap uit gefilterd moest worden. Wat deze dan ook mag zijn.

Ja en? Wat is de vraag? Ah… o ja… die verhalen uit de bijbel zijn mythen. En omdat Jezus ernaar verwees zit er iets helemaal fout? Dat was verkeerd van hem?

Los van de vraag naar het historische waarheidsgehalte van de verhalen, dat Jezus ze citeert zegt niets over de historiciteit, noch dat hij de historiciteit zou erkennen door de verhalen als voorbeelden te gebruiken. Jezus deed niks anders dan de bekende en verhalen uit zijn tijd gebruiken om mensen een les te leren.

36. Religies zijn uiterst conservatief. Veel denkbeelden zijn inmiddels weerlegt. Echter men koestert ze en probeert ze nog lang te bewaren. En meestal zijn de aanhangers erg gevoelig voor kritiek. Ligt hier niet de basis voor de intolerantie en vijandigheid die ze atheïsten verwijten; als deze argumenten inbrengen die stroken met hun overtuiging?

Gaat het nu om commentaar op het christelijk geloof, of om religies in het algemeen? En kan je hardmaken dat religies ‘uiterst conservatief’ zijn? Zijn christenen ‘erg gevoelig’ voor kritiek? Vrienden atheisten, jullie zijn blijkbaar zo onder de indruk van jullie eigen argumenten dat jullie menen dat Christenen er voor sidderen en ineens heel intolerant worden? Je schetst hier een karikatuur.

37. Maak de wereld religieus en de vrede is nabij. Voor de mensen een welbehagen. Nu gaat het niet over de hemelse variant, maar de aardse aangelegenheid. Iran, Afghanistan, Verenigde Staten en Soedan om er maar een paar te noemen. Met qua populatie een schrikbarend aantal gelovigen. Vergelijk de mate van geweld eens met Finland, Nederland en Zweden. Met getalsmatig weinig gelovigen. Kijk ook eens naar de verdraagzaamheid naar homosexuelen of de zwakkeren in de samenleving. Is deze kreet gebaseerd op “wishfull thinking”?

Laten we redelijk zijn en het niet in het algemeen over religie hebben. Dat is net zo dom als zeggen: maak de wereld seculier en de wereld wordt beter. Seculier als onder Pol Pot? Onder Hitler?
Zouden landen met minder christelijke religie beter zijn voor minderheden of zwakken in de samenleving? Ik vind dat een niet erg wetenschappelijk stelling. Toon het maar aan.

38. Wetenschap kan geen uitspraken doen over de gehele werkelijkheid. Noem een aantal redenen waarin aangegeven wordt dat religie dat wel kan doen? Is het niet veel juister om te zeggen dat religie geen enkele uitspraak doet over de werkelijkheid. Mocht u dit tegenspreken. Op welke existentiële vragen geeft religie dan een antwoord. En zijn dit concrete antwoorden waar onderzoekgegevens aan verbonden zijn?

Waarom zouden onderzoeksgegevens mijn religie moeten steunen? Wie heeft verzonnen dat de wetenschap, met zijn aprioristische godloze benadering, het ultieme criterium is voor godsdienst?
Mijn geloof doet enorme uitspraken over de gehele werkelijkheid. Dat de wetenschap dit niet wetenschappelijk vindt deert me bijzonder weinig.
Mijn religie heeft mij antwoord op vragen als: waarom besta ik, wat is de grond van mijn bestaan, wat is de bestemming van het bestaan. Dat vind ik tamelijk existentieel, voor mij is dat heel werkelijk, en nee, ik verwacht niet date en natuurwetenschapper dit kan bevestigen. Die sluit immers a priori elke verwijzing naar God of zingeving buiten zijn vakgebied.

39. De Bijbel wordt in discussies gebruikt als bron van autoriteit. Zijn de schrijvers van dit boek kennisexperts die goed gevalideerde kennismethoden hebben gebruikt of werden ze geïnspireerd door een alwetende godheid. Wat is de uitkomst van eeuwenlang Bijbelonderzoek rond deze kwestie. Als de uitkomst negatief is. Moeten we dan de Bijbel maar wegstrepen als bron van autoriteit?

De kerk heeft door alle eeuwen heen gezegd dat de bijbel onze bron van kennis is over God en verlossing. Nimmer heeft de kerk gepretendeerd dat de bijbel een vakwetenschappelijke kenbron is. In de 19de eeuwde gingen amerikaanse christenen, in een tijd van alomheersend positivisme en geloof in de wetenschap, de bijbel net zo 'positivistitisch' behandelen. Dat was beslist niet handig van ze – en daarmee gingen ze in tegen wat de kerk 18 eeuwen lang over de bijbel had gezegd.

40. Interpretatie is een manier om er achter te komen wat iemand met een tekst bedoeld. Een logische consequentheid die binnen de wetenschap wordt gehanteerd. Is het toekennen van een nieuwe betekenis bij een tekst die onaanvaardbaar is geworden. Niet onwetenschappelijk? Hoort deze methodische willekeur wel thuis op universiteit. Op welke gronden kan theologie afwijken van de consensus dat je teksten moet beoordelen binnen hun historische context? Is het een soort joy-riding door een antieke tekst te overgieten met de wensgedachte van de hedendaagse lezer?

Snap ik u nog? Goede exegese probeert te achterhalen wat de oorspronkelijke schrijver van een tekst aan zijn toenmalige lezers of hoorders wilde vertellen. Dat is ook wat bijbelse exegese hoort te doen. Dat is in het algemeen wat aan theologische opleidingen wordt gedaan. Dat is een enorm lastige bezigheid, want een tekst van 2000 jaar geleden begrijpen is niet altijd makkelijk. Ik vind het soms al zo lastig jullie vragen hier te snappen.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

even mijn 2 centen:

Ja en? Wat is de vraag? Ah… o ja… die verhalen uit de bijbel zijn mythen. En omdat Jezus ernaar verwees zit er iets helemaal fout? Dat was verkeerd van hem?

Los van de vraag naar het historische waarheidsgehalte van de verhalen, dat Jezus ze citeert zegt niets over de historiciteit, noch dat hij de historiciteit zou erkennen door de verhalen als voorbeelden te gebruiken. Jezus deed niks anders dan de bekende en verhalen uit zijn tijd gebruiken om mensen een les te leren.

Hoe kon jezus uit een bijbel citeren? Mis ik iets?
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

31. Ofwel heeft men criteria om aan het christendom en de bijbel geheel of gedeeltelijk een geprivilegieerd statuut toe te kennen; dan moet men in staat zijn die criteria voor te leggen; ofwel heeft men die criteria niet, maar dan zijn alle godsdiensten en sekten en hun Openbaringen op het gebied van waarheidsaanspraken evenveel waard.
Aldus etiennevermeersch. Waar zijn de desbetreffende criteria?
Jos Strengholt schreef:Dat is net zo’n onzinnige uitspraak als te zeggen dat alles wat wetenschappers zeggen per definitie allemaal even waar moet zijn, omdat ze allemaal wetenschap bedrijven. Als twee wetenschappers elkaar uitsluitende uitspraken doen, kunnen ze niet allebei gelijk hebben.

Bij religie is het niet anders. Hun claims op waarheid spreken elkaar doorgaans zodanig tegen dat onmogelijk is dat ze allemaal tegelijk gelijk hebben. Laat de verstandige mens maar oordelen. Wie niet in staat is te zien dat er een wereld van verschil is tussen een religie die een almachtige onzichtbare schepper van hemel en aarde vereert, en een religie (ik noem nu maar een voorbeeld) doe koeien, muggen en tegelijk de god van de dood aanbidt, is niet heel rationeel bezig.
Overigens, mijn criterium is 'Jezus' en 'historiciteit'.
Ik ben in staat om de conclusie te formuleren dat er geen enkel bewijs is voor het bestaan van een god of goden. Het is stil aan de overkant. De boeken die hierover gaan, barsten uit hun voegen door irrationele betogen, wonderen en onverklaarbare hutspot. Op grond van een klein beetje rationeel besef wat zich ook uitstrekt over kobolden, elfjes, kabouters, trollen, marsmannetjes en de vele duizenden goden en godinnen. Kom ik tot de opzienbarende conclusie dat het producten zijn van de menselijke fantasie. Nu staat het iedereen vrij om dingen naar voren te brengen en daar een leven voor in te richten. Maar bouw er geen verhaal om heen dat dit rationeel goed te onderbouwen is. Want dat is het namelijk niet. Over de persoon Jezus ligt een laag theologische stof die de dikte heeft van vele eeuwen. En over de historiciteit daar heb ik op uw blog nog een opmerking geplaatst. Maar het had ook een stuk van Cyrus Gordon kunnen zijn die al vrij vroeg constateerde dat je historiciteit niet moet verwarren met mythologie. Het vergt de kunst om het in het juiste perspectief te zien. En dat lukt niet bij alle gelovigen.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

36. Religies zijn uiterst conservatief. Veel denkbeelden zijn inmiddels weerlegt. Echter men koestert ze en probeert ze nog lang te bewaren. En meestal zijn de aanhangers erg gevoelig voor kritiek. Ligt hier niet de basis voor de intolerantie en vijandigheid die ze atheïsten verwijten; als deze argumenten inbrengen die stroken met hun overtuiging?
Gaat het nu om commentaar op het christelijk geloof, of om religies in het algemeen? En kan je hardmaken dat religies ‘uiterst conservatief’ zijn? Zijn christenen ‘erg gevoelig’ voor kritiek? Vrienden atheisten, jullie zijn blijkbaar zo onder de indruk van jullie eigen argumenten dat jullie menen dat Christenen er voor sidderen en ineens heel intolerant worden? Je schetst hier een karikatuur.
Conservatief in de zin dat ze vergeten dat er meer smaken zijn in de samenleving en dat de "verlichtingsfilosofie" ze daar aan moest herinneren. Kijk maar terug naar het antwoord op ethische vraagstukken. Op de positie van de vrouw. Maar ook naar een wetenschappelijke verklaring als evolutie. Of op grond van dateringen waarbij gesproken wordt over miljarden jaren. Hedendaags archeologisch onderzoek waarbij dus helder en duidelijk naar voren gebracht wordt dat de exodus niet heeft plaatsgevonden zoals de schrijvers van het Bijbel het hebben genoteerd. Wat zijn de reacties. Verzet en men graaft zich met regelmaat in. Liever de klok gelijk laten lopen met de bijbel dan hem aanpassen aan de huidige tijd. Waarbij een antiek boek irrelevant is om een beoordeling te maken over wat goed of fout is voor de mensheid. Ook u bent conservatief. Een opmerking als vraag het maar aan god is conservatief.
Het beschermt uzelf tegen de onlogica die in een deel van uw betogen verbakken zit. Want het levert voor de gesprekspartner niets op. Ik heb in mijn leven veel gelovigen ontmoet en nog nooit heeft iemand mij iets verteld over een dialoog met een god. Het zijn allemaal monologen. De antwoorden moeten gezocht worden in de Bijbel of via de kop of munt procedure tevoorschijn worden getoverd. Met dien verstande dat het religieuze muntstuk vaak twee dezelfde kanten heeft. Het antwoord is ook voor mij wel te voorspellen.
Want het past binnen de belevingswereld van de persoon die tegenover mij zit. En dat neem ik ook mee als ik tegenover een boeddhist zit of Hindoestaan.
biemer
Ervaren pen

Bericht door biemer »

Strengholt zakt behoorlijk door het ijs door steeds te stellen dat secularisme tot totalitaire ideologieen leidt. Juist deze ideologieen lijken het meest op de theocratie waar religieuzen voor opperen. Zie de gelijke kenmerken; dictatuur, totale onderwerping, aanbidden van symbolen, vreemde rituelen, het creeeren van chauvinisme, wij-gevoel en ubermenschen, genocide,oorlogzuchtig en veroveringsdrang etc etc... (goh...lijkt het OT wel)

Juist het secularisme met de verlichting en de opkomst van democratie heeft deze totalitaire waanzin weten in te dammen. Ik vraag me werkelijk af of strengholt dit wil beseffen.

Nog een keer deze tekst:

Ik zou dan graag Albert Vollbehr willen citeren uit "volwassen geloof".........Juist het feit dat de christelijke geschiedenis op vele manieren dezelfde kenmerken vertoont als de 20ste eeuwse politieke areligieuze ideologieen laat zien dat de georganiseerde religie niets te maken heeft met het werk van een zogenaamde geest die van God afkomstig zou zijn, maar eenvoudig op dezelfde manier als ieder a-religieus systeem afspiegelingen zijn van de menselijke geest..
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

biemer schreef:Strengholt zakt behoorlijk door het ijs door steeds te stellen dat secularisme tot totalitaire ideologieen leidt. Juist deze ideologieen lijken het meest op de theocratie waar religieuzen voor opperen. Zie de gelijke kenmerken; dictatuur, totale onderwerping, aanbidden van symbolen, vreemde rituelen, het creeeren van chauvinisme, wij-gevoel en ubermenschen, genocide,oorlogzuchtig en veroveringsdrang etc etc... (goh...lijkt het OT wel)
De samenleving als sekte die blind achter een leider aanloopt. Strengholt kan zich maar moeilijk beperken tot de definitie dat atheisme heel simpel het niet geloven in een god betekent. En dat het daarna eigenlijk stopt. Dat er dus leiders opstaan die hun eigen persoonsverheerlijking gaan opzetten heeft niets met atheïsme te maken. En wat je hierboven al stelde dat hun maatschappij religieuze trekken vertoond en ook nog eens leunt op religieuze instanties moet toch te denken geven. Aan de andere kant zit er ook nog verwarring dat er rationele atheïsten rondlopen die hun kritiek breed uiteenzetten. Te breed volgens sommigen. Want daarmee creëer je het beeld dat je ook religieus bezig bent. Nu kritiek kan nooit breed genoeg zijn. Het aantal argumenten moet je nooit beperken. Het is aan de tegenpartij om te beoordelen of het genoeg is om standpunten te herzien. Of een muur te bouwen waarachter het veilig toeven is.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

De volgende serie. Het einde is in zicht voor Jos Strengholt.

http://strengholt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

41. Is het niet ironisch dat christenen die geloven in een oneindig en onkenbaar wezen, dezelfde entiteit vastleggen in gesloten systemen en rigide doctrines?

Als ze dat doen is dat dom. Maar doen ze dit? Misschien beluister ik hier meer een vooroordeel dan dat dit de christelijke theologische praktijk beschrijft. Overigens, de meeste theologie gaat niet over de onkenbare 'natuur' van God, maar over hoe hij zich bekend heeft gemaakt in Jezus Christus. En dan is er aardig wat te bespreken voor theologen.

42.Hebreeën 11 geeft een verhandeling over geloof. Talloze aspecten komen aan de orde. De doortocht door de rode zee, de ark van Noach, de zwangerschap van Sarah etc. Alles valt of staat met het geloof . Is dit hele hoofdstuk te vereenzelvigen met iemand die metaforisch denkt. Staat het niet op gespannen voet met bijvoorbeeld inzichten uit de archeologie.

Hebreeen 11 gaat niet over de historische werkelijkheid en het beschrijft geen metaforen. Het gebruikt verhalen uit de heilige schriften van Israel om erop te wijzen hoe belangrijk geloof is, en dat geloof is dat je op God vertrouwt in de moeilijke omstandigheden van alledag. Dit wil niet zeggen dat de beschreven gebeurtenissen niet historisch zijn; ik zeg slechts dat dit voor het begrijpen van Hebreeen 11 niet van belang is.

43. Vele eeuwen voor Jezus was er de gulden regel een uitspraak die tal van grootheden bezigden. Boeddha, confucius en Mencis hadden het al over morele waarden eeuwen ver voor de komst van het Christendom. Inmiddels zijn we er achter dat goedheid ingebakken zit in bepaalde hersengebieden. Deze vind je ook bij diersoorten. De aanleg voor moraal wordt cultureel verfijnd of afgestompt. Gaan Christenen met de inboedel van Moeder natuur en de wijzen die al eeuwen voor hun beweging naastenliefde en verdraagzaamheid promoten, aan de haal. Tegenwoordig hebben Christenen op menselijke waarden hun etiket gezet; echter is dit niet een staaltje geschiedvervalsing?

Een paar voorbeelden:

Christendom: “Behandel de ander zoals jij zelf ook behandeld zou willen worden”.Lucas 6:31
Confucianisme: “Dit het uiterste van vriendelijkheid en liefde. Doe niets bij de ander waarvan je niet wilt dat het bij jezelf gebeurt” Analects XV, 23
Bahaí: “Pas op dat u uzelf niet boven uw buurman plaatst”. Baha u Ilah
Boeddhisme:”Doe de ander geen pijn op een manier die je ook zelf pijnlijk zou vinden”. Undana-varqu: 5.18
Zoroastrianisme: “Dat natuur alleen goed is als het niets doet bij een ander, dat het zelf niet zou willen ondergaan”! Dadistan-I Dinik 94:5
Islam: “Niemand van jullie is een gelovige als je niet voor je broeder hetzelfde wenst als voor jezelf”! Sunnah.
Jodendom: “Wat je zelf als haat ervaart, doe dat de ander niet aan. Dat is de enige wet”. Talmoed, Shabbat 31 a.
Hindoeïsme: “Dit is de optelling van al het rechtvaardige; behandel anderen zoals jezelf ook behandeld zou willen worden. Doe niets bij uw buurman waarvan u het zelf niet wilt”. De Mahabharata.

Kan je me vertellen waar het Christendom claimt dat het een unieke moraal heeft? Dat doet het Christendom helemaal niet. Het legt er veeleer de nadruk op dat zelfs wij, welwillende mensen, het vaak bar moeilijk hebben om onze moraal in de praktijk te brengen.

Overigens, hoeveel Moeder Theresa’s heeft het atheisme voortgebracht?

44. Stel dat alle sporen van religie worden weggevaagd en er kan niets meer doorgegeven worden. Dan zal het niet meer in de originele vorm terugkomen. Er komt iets anders voor in de plaats, maar niet datgene wat er eerst was. Als alle kennis over wetenschap verdwijnt, dan zal er ooit weer iemand komen die het allemaal gaat uitzoeken. En keert het in de oorspronkelijke vorm terug. Dit is een licht aangepaste versie van een eerdere uitspraak van Penn Jillette. Maar heeft Penn Jillette in essentie gelijk met zijn observatie?

Onze wetenschap zou er volgens mij niet hetzelfde uitzien als we bij nul moesten beginnen. Onze paradigmas, onze studiemethodieken, onze formules, onze uitkomsten zouden heel anders zijn. Want wetenschap is niet de werkelijkheid, maar een poging tot een omschrijving van de werkelijkheid. En die werkelijkheid is oneindig veel complexer dan wat de wetenschap kan vatten. Wie zegt dat wetenschap, als dat op een nulpunt begin, begint met dezelfde crtiteria, zoals het buitensluiten van God?
Ja, voor religie zou hetzelfde gelden. Het zou heel anders worden. Logisch, want christenen geloven dat onze godskennis verduisterd is sinds de zondeval. Wat we van God weten, behoudens zijn almacht en goddelijkheid, is omdat God besloot om zich vanaf het begin van de wereld bekend te maken; als hij dat niet zou hebben gedaan, zouden we nu bar weinig weten. Als dit allemaal uitgewist zou zijn, zouden we dat als mensheid niet zelf kunnen reconstrueren. Het speerpunt van onze Godskennis, Jezus Christus, kan al helemaal niet worden gemist.

45. In Misquoting Jesus geeft professor Bart Ehrman (nieuwtestamenticus) aan dat verschillende passages uit het nieuwe testament zijn veranderd of toegevoegd. Een mooi voorbeeld is het verhaal rond de overspelige vrouw (Johannes 7: 53-8-12). Waarin Jezus zegt: “Laat iemand zonder zonde de eerste steen gooien”. Dit verhaal is niet gevonden in de oudste manuscripten van het Evangelie van Johannes. Zijn dit zaken die belangrijk zijn om te weten?

Nou nou, ik ben onder de indruk van een moderne nieuwtestamenticus die ons dit met zekerheid kan zeggen. Dat kan namelijk niemand.
Dit is niets nieuws; we hebben talloze Griekse handschriften en daar zijn tekstueel soms kleine verschillen. Genoeg om wetenschappers van de straat te houden; te weinig om enige verandering te brengen in het beeld dat in de bijbel van Jezus en zijn woorden wordt gegeven. Controleer maar in uw eigen Griekse editie van Nestle-Aland. De verschillen zijn zeer marginaal. We weten met forse zekerheid wat de inhoud van de oorspronkelijke documenten was. Niet alleen door de handschriften van de evangelien zelf, maar ook door de citaten die bij de vroegste kerkvaders voorkomen.

Bovendien, elke historicus en handschriftexpert zal ons verzekeren dat kleine verschillen tussen handschriften eerder een bevestiging voor hun betrouwbaarheid zijn dan een ontkrachting daarvan. De verschillen laten zien dat de kopieerders niet probeerden verschillen weg te masseren, maar dat ze extreem nauwkeurig overschreven. Er is niet, zoals in het geval van de Koran, een tijd geweest dat de documenten met kleine verschillen moesten worden vernietigd.

46. Jezus geloofde dat het Oude Testament betrouwbaar was (Mattheüs26:54), zonder fouten (Lukas 16:17) en dat het zijn kracht behoudt (Johannes 10:35). Grote uitspraken die inmiddels onderhevig zijn aan inflatie. Denk maar aan de archeologisch inzichten, Gilgamesj of onze hedendaagse kijk op het ontstaan van de wereld. Zit Jezus er naast en heeft de werkelijkheid hem op dit punt ingehaald?

Jezus heeft het over de boodschap van de Joodse Schriften, niet over de interpretatie van historische gebeurtenissen. Hij was geen fundamentalist.

47. Iedereen die zich bevindt binnen een religieuze stroming of sekte kan een "paranormale" religieuze ervaring claimen. Echter hoe kan een derde partij controleren of deze claim op waarheid berust en niet is gebaseerd op een waan? Verslaat een subjectieve ervaring het beginsel dat er sprake moet zijn van objectieve bewijslast. Draagt een subjectieve ervaring meer gewicht dan objectief bewijs?

Iedereen die denkt dat hij of zij het bovennatuurlijke kan bewijzen kan bij dit instituut terecht. Er staat een bedrag open van 1 miljoen dollar voor degene die een bovennatuurlijke claim waar kan maken. Onder vooraf besproken condities. Het is nog nooit iemand gelukt om ook maar de schijn te wekken dat er meer is tussen hemel en aarde.

Ik doe niks met paranormale religieuze ervaringen van anderen. Wat moet ik er mee? En ook mijn eigen religieuze ervaringen bewijzen niets. Ze zijn een combinatie van wat ik denk, voel, wil. Een hoop chemie. Het gaat in het christelijk geloof dan ook niet om onze ervaringen, maar om geloofsvertrouwen in God.
Flauwe grap, zo’n instituut. Eerst definieer je als secularist wat natuurlijk en bovennatuurlijk is, en alle bewijzen vallen per definitie alleen binnen die eerste categorie; en wat een verbazing vervolgens, met de natuurlijke bewijsmethodes kan je het bovennatuurlijk niet bewijzen.

48. Evolueert de god van het oude testament; als er sprake is van een verbeterd moreel besef na de komst van Jezus. Volgens christenen dan. Kan een god zichzelf verbeteren. Is hier sprake van een imperfectie die met voortschrijdende openbaring opgelost moet worden?

Nee, God evolueert niet. Het beeld van God evolueert omdat God zich geleidelijk steeds meer bekend maakt. Met de komst van Jezus heeft God zich ten volle bekend gemaakt. Daarna is dus geen nieuwe onthulling meer te verwachten, want hij is de Zoon van God zelf.

49. Onfray beschreef Jezus als volgt: "De Messias heeft geen honger of dorst, hij slaapt nooit, kent geen stoelgang, copuleert niet en lacht niet". En dan voeg ik er nog aan toe; er worden wonderen aan hem toegeschreven en woorden in zijn mond gelegd. Haal je dus alles weg, dan blijft er niets over. Hebben de mensen die het bestaan van Jezus betwisten niet in zekere zin gelijk? Is de zoektocht naar de historiciteit van een persoon niet een kwestie van afstrepen?

Lees eens een serieuze biografie over een bekende persoon. Lezen we dat hij naar het toilet gaat, sex heeft, eet, lacht? Wat een eigenaardige opmerkingen van deze Onfray. En waarom zou ik de wonderen en woorden van Jezus weghalen? Ik heb daar geen reden voor, en houdt dus een behoorlijk stevige Jezus over. De historische Jezus – die overeenkomt met de Jezus zoals Hij ons wordt gepresenteerd door de eerste kerk.

50. De Heer is uw herder, behalve als u een moeilijke puzzel maakt. Mensen die analytisch denken , zijn daarna minder geneigd om in een god te geloven. Ook hardnekkige gelovigen blijken na experimenten minder gelovig te zijn. De suggestie is dat er twee denksystemen bestaan. Een onderbuiksgevoel voor godsdienst en een meer analyserende manier van denken. Analytische denkstrategieën zijn een krachtige bron van ongeloof. Zorgvuldig nadenken schakelt een god uit. Herkent u dit fenomeen of opereert u voornamelijk vanuit een intuïtief gevoel?

Ik herken dit niet en heb de indruk dat onze vriend de atheist opnieuw een enorme hoeveelheid hubris tentoonstelt. Hij staat met zijn denken ver boven het gelovige klootjesvolk, dat is wel duidelijk. Hoe aanmatigend.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Strengholt schreef:Overigens, hoeveel Moeder Theresa’s heeft het atheisme voortgebracht?
0 tegen 1 in dit geval. Aan de andere kant mag u best even kritisch kijken naar deze non.

Misschien ooit nog eens het boek “The Missionary Position” van Christopher Hitchens lezen.
Plaats reactie