Rereformed schreef: ↑01 mar 2025 08:52
Mullog schreef: ↑01 mar 2025 08:03
Voorlopig is vanuit mijn perspectief de "
as van het kwaad"
uitgebreid met een nieuw lid, zijnde de VS.
Een beetje vreemd voelt het wel,
dat de bedenker van het concept het concept is geworden.
Dat is een hele scherpe waarneming.
Dan mag ik vast wel nog wat scherper
'waarnemen'?
Toen ik Mullogs reactie las voelde ik
Maar goed, een geruststellende gedachte daarbij is dan wel weer
dat de "
as van het kwaad" middels de VS
geen manschappen en materieel in Europa zelf heeft.
Nou ja, geen? Afgezien dan van slechts ongeveer 100.000 militairen en
een breed scala aan militair materieel, waaronder gevechtsvliegtuigen, tanks,
gepantserde voertuigen en artilleriesystemen. Daarnaast zijn er Amerikaanse
kernwapens aanwezig op verschillende locaties in Europa.
Hoeveel kernwapens? Een verwaarloosbare duizend? Of 2, 3?
Het cadeau van de VS aan Europa na WO II blijkt achteraf een Trojaans paard?
Had vicepresident Vance het daarover, toen hij opperde dat de dreiging
voor Europa niet van buiten komt, maar juist van binnenuit? Brrr ...
Reddit - 10 dgn geleden schreef:
Trump, het Trojaanse Paard van Poetin:
Hoe Europa de Deuren Openzette voor Eigen Instabiliteit
Donald Trump en het Trojaanse Paard passen perfect in de manier waarop Europa, zonder het te beseffen, de weg heeft gebaand naar de destabilisatie die Poetin altijd al wilde. Net zoals de Trojanen het Griekse geschenk accepteerden zonder de gevolgen te vermoeden, verwelkomden veel Europese leiders de retoriek van Trump zonder zich te realiseren wat de werkelijke impact van hun daden op de veiligheid van het continent was.
Tijdens zijn presidentschap viel Trump de NAVO constant aan, dreigde hij de Verenigde Staten uit het bondgenootschap te halen en eiste hij dat de Europese landen hun militaire uitgaven drastisch zouden verhogen. Deze verklaringen waren precies wat Poetin wilde horen. De Russische leider probeerde al jaren de cohesie van de NAVO te verzwakken en zag in het presidentschap van Trump een unieke kans om verdeeldheid te zaaien onder de westerse bondgenoten.
Europa, dat decennialang op de VS als een verdedigingspijler had gerekend, zag zich plotseling geconfronteerd met de mogelijkheid van een Amerikaanse terugtrekking, wat Moskou alleen maar ten goede kwam. Met een verzwakte NAVO en een door populistische bewegingen verzwakte Europese Unie die Trump openlijk steunde (zoals de Brexit, die Poetin ook hielp promoten), besefte Poetin dat het terrein klaar was voor zijn volgende zet: de invasie van Oekraïne.
Toen Trump werd gekozen, intensifieerde Poetin zijn agressie in Oekraïne, wetende dat de VS onder de Republikeinse regering moeilijk met dezelfde vastberadenheid zouden ingrijpen als onder eerdere regeringen. De Amerikaanse steun aan Oekraïne werd grillig, en de boodschappen van Trump waren vaak dubbelzinnig, waarbij hij Poetin prees en Zelenski bekritiseerde. Ondertussen, terwijl Rusland troepen opbouwde aan de Oekraïense grens, probeerde Europa nog steeds de gevolgen van de instabiliteit te verwerken die werd veroorzaakt door het door Trump en het Kremlin aangejaagde populisme. Toen de invasie in 2022 eindelijk plaatsvond, moest Europa reageren zonder de zekerheid van een stevige steun van de VS, een direct gevolg van de politieke chaos die Trump hielp installeren.
Net zoals de Trojanen te laat beseften dat ze hun eigen ondergang binnen de muren hadden gebracht, duurde het lang voordat Europa het gevaar inzag van het toestaan dat figuren als Trump en Poetin hun instellingen en bondgenootschappen ondermijnden. Het moderne Trojaanse Paard kwam niet in de vorm van hout, maar in de vorm van desinformatie, populisme en verdeeldheid, wat de weg baande voor de oorlog en de instabiliteit die vandaag de dag het hele continent treffen.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.