Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Bericht door Gerard R. »

https://www.rt.com/news/626679-gaza-isr ... mpaign=RSS
De Israëlische minister van Nationale Veiligheid, Ben Gvir, heeft opgeroepen tot hervatting van de militaire operaties in Gaza na vermeende schendingen door Hamas van het eerder deze maand bereikte staakt-het-vuren.

Volgens het Israëlische leger (IDF) vuurden militanten zondag een antitankraket af en schoten op Israëlische troepen die opereerden in Rafah, in de zuidelijke Gazastrook. Israël reageerde met verschillende luchtaanvallen op wat het terreurdoelen noemde.

“Ik roep de premier op om de IDF te bevelen de grootschalige gevechten in de Strook op volle sterkte te hervatten, zei” Gvir zondag in een verklaring. “De valse overtuiging dat Hamas zijn gedrag zal veranderen, of zich zelfs zal houden aan de overeenkomst die het heeft ondertekend, blijkt... gevaarlijk te zijn voor onze veiligheid. Deze nazi-terroristische organisatie moet volledig worden vernietigd en hoe eerder de beter. (..)
Ik weet niet of dat staakt het vuren wel gaat houden, eigenlijk houdt het niet... :roll:
Weer die extremist Ben Gvir overigens...
Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief...
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Natuurlijk houdt dit niet! Het is Israël!!
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

dikkemick schreef: 19 okt 2025 17:47 Natuurlijk houdt dit niet! Het is Israël!!
En, niet te vergeten, Hamas
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Mullog schreef: 19 okt 2025 17:51
NEE! Israël was weer begonnen met 2x schenden van heg bestand.
Schieten op kakkerlakken en maar de helft hulpgoederen toelaten.

Wat ik zei: Een kutland.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 19 okt 2025 17:55

https://tass.com/world/2032095
DOHA, October 19. /TASS/. More than 50 people have died in the Gaza Strip as a result of Israel’s operation after the ceasefire came in force, the Al Jazeera television channel reported, citing medics.

According to them, the death toll has risen to 51, with more than 150 people being wounded. (..)
Normaal gesproken is dit lang een eind aan een staakt het vuren. (Wat niet wegneemt dat je het dan opnieuw kan proberen.)

Jared Kushner, de schoonzoon van Trump zou graag zien dat er een alternatieve autoriteit komt in Gaza.
Als de Palestijnen een bevredigend alternatief krijgen dan valt Hamas vanzelf weg.
Ik vind dat daar veel voor te zeggen zou zijn, maar... wie zal die alternatieve autoriteit dan wel zijn...?
En kan de wereld Kushner wel vertrouwen. Hij heeft wel mede het staakt het vuren weten te bereiken.

Als het de VS zou zijn ben ik er onder de huidige omstandigheden tegen.
Israël kan al helemaal niet voor mij.
Ik zie het meest in Jordanië. Ik denk dat de koning dat heel goed zou doen.
Maar er zijn uiteraard meer mogelijkheden. En misschien moet het een krachtiger partij worden..

Maar wat voor mij heel duidelijk is is dat Israël volkomen gefaald heeft op het punt van het vernietigen van Hamas. Wat we ook wisten en wat ook schreven. Ze zijn wel zeer verzwakt.
Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief...
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Wat moet gebeuren is:

Hamas opzouten
Israël wordt zwaar bestraft als het een bestand schendt.

En welk neutraal land die verantwoordelijk op zich neemt is om het even.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 19 okt 2025 18:49 Wat moet gebeuren is:

Hamas opzouten
Israël wordt zwaar bestraft als het een bestand schendt.

En welk neutraal land die verantwoordelijk op zich neemt is om het even.
Ja, maar het moet met kracht doorgevoerd worden door een niet partijdige partij en dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.
Het is in zijn totaliteit zeer ingewikkeld en ondertussen heb je dan ook nog die extremisten van Israël, die zo hun eigen ideetjes hebben uiteraard... Het is om niet goed van te worden.. :roll: #-o
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Gerard R. schreef: 19 okt 2025 18:00

DOHA, October 19. /TASS/. More than 50 people have died in the Gaza Strip as a result of Israel’s operation after the ceasefire came in force, the Al Jazeera television channel reported, citing medics.

According to them, the death toll has risen to 51, with more than 150 people being wounded. (..)
Normaal gesproken is dit lang een eind aan een staakt het vuren. (Wat niet wegneemt dat je het dan opnieuw kan proberen.)

Jared Kushner, de schoonzoon van Trump zou graag zien dat er een alternatieve autoriteit komt in Gaza.
Als de Palestijnen een bevredigend alternatief krijgen dan valt Hamas vanzelf weg.
Ik vind dat daar veel voor te zeggen zou zijn, maar... wie zal die alternatieve autoriteit dan wel zijn...?
En kan de wereld Kushner wel vertrouwen. Hij heeft wel mede het staakt het vuren weten te bereiken.

Maar er zijn uiteraard meer mogelijkheden. En misschien moet het een krachtiger partij worden..

Maar wat voor mij heel duidelijk is is dat Israël volkomen gefaald heeft op het punt van het vernietigen van Hamas. Wat we ook wisten en wat ook schreven. Ze zijn wel zeer verzwakt.
Allemaal herssenschimmen en gebakken lucht. Hamas zal pas wegvallen als er een proces wordt ingegaan waarbij
  • De Palestijnen en de bevolking van Israël elkaar als gelijkwaardig zien
  • Er een proces wordt ingegaan vergelijkbaar met de waarheidscommisie bij het afschaffen van de apartheid in Zuid-Afrika
  • Er een leider is bij de Palestijnen en in Israël is die beide partijen met elkaar wil en kan verzoenen
  • De twee staten oplossing wordt geaccepteerd door beide partijen of, nog beter, men overeenkomt samen in één staat te gaan leven
  • Als ook de Westoever onderdeelis van bovenstaande
  • Als de hele handel herbouwd is of een eind op scheut is met herbouwen
  • Als we 4 of 5 generaties verder zijn en het allemaal een beetje gezakt is
Kortom, niemand, tot zelfs onze achterkleinkinderen en verder, gaat dit meemaken.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Mullog schreef: 19 okt 2025 18:54
Gerard R. schreef: 19 okt 2025 18:00

Allemaal herssenschimmen en gebakken lucht. Hamas zal pas wegvallen als er een proces wordt ingegaan waarbij
  • De Palestijnen en de bevolking van Israël elkaar als gelijkwaardig zien
  • Er een proces wordt ingegaan vergelijkbaar met de waarheidscommisie bij het afschaffen van de apartheid in Zuid-Afrika
  • Er een leider is bij de Palestijnen en in Israël is die beide partijen met elkaar wil en kan verzoenen
  • De twee staten oplossing wordt geaccepteerd door beide partijen of, nog beter, men overeenkomt samen in één staat te gaan leven
  • Als ook de Westoever onderdeelis van bovenstaande
  • Als de hele handel herbouwd is of een eind op scheut is met herbouwen
  • Als we 4 of 5 generaties verder zijn en het allemaal een beetje gezakt is
Kortom, niemand, tot zelfs onze achterkleinkinderen en verder, gaat dit meemaken.
Je hebt volkomen gelijk, maar eerst moet je uit deze beerput klimmen. Wat jij schrijft komt later. En voordat Palestijnen en Israeli elkaar als gelijkwaardig zien is van nóg later. Er is nu zóveel haat, heel wat meer dan indertijd in Z.Afrika.

Ondertussen is Israël alweer heel aktief:

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... as-in-gaza
Het Israëlische leger is begonnen met een reeks aanvallen op Hamasdoelen in het zuiden van Gaza.
Het houdt niet op, lijkt het.

De BBC meldt dat Israël de hulptransporten naar Gaza heeft gestopt.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

De Palestijnen en de bevolking van Israël elkaar als gelijkwaardig zien
Luister naar Nimsky en Co. Dat gaat never nooit niet gebeuren.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Mullog schreef: 19 okt 2025 18:54:scissors:
De oorlog zal niet voorbij zijn tot de laatste gegijzelde terug is in Israël. In de overeenkomst over het staakt-het-vuren is vastgelegd dat Hamas zou zorgen dat alle gijzelaars reeds zouden zijn teruggekeerd. Dat is namelijk nog steeds één van de doelen.
Hamas ging daarmee akkoord:
  • echte voltooiing van dit conflict begint met die belofte na te komen.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . . ChaimNimsky:
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden."

.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Niet zo naief HierEnNu.
De oorlog is voorbij als de laatste Palestijn DOOD is en als Israël volledig voor het eigen volk is.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

HierEnNu schreef: 19 okt 2025 19:51 Hamas ging daarmee akkoord:
Israël ging er ook mee akkoord terwijl het wist dat dit heel lastig zou worden. Maar dan hadden ze tenminste een stok.

Dat de stroom hulpgoederen maar matig op gang komt, daar hebben we het maar even niet over.

Dat lichamen van Palestijnse gevangen die tijdens gevangenschap gemarteld en gedood zijn, bewijzen dat er oorlogsmisdaden gepleegd zijn, laten we ook maar even rusten.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Bonjour schreef: 19 okt 2025 20:11
HierEnNu schreef: 19 okt 2025 19:51 Hamas ging daarmee akkoord:
Israël ging er ook mee akkoord terwijl het wist dat dit heel lastig zou worden. Maar dan hadden ze tenminste een stok.

Dat de stroom hulpgoederen maar matig op gang komt, daar hebben we het maar even niet over.

Dat lichamen van Palestijnse gevangen die tijdens gevangenschap gemarteld en gedood zijn, bewijzen dat er oorlogsmisdaden gepleegd zijn, laten we ook maar even rusten.
Ze zijn gestopt met hulpgoederen volgens de BBC, Bonjour. :roll:
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

HierEnNu schreef: 19 okt 2025 19:51
Mullog schreef: 19 okt 2025 18:54:scissors:
De oorlog zal niet voorbij zijn tot de laatste gegijzelde terug is in Israël. In de overeenkomst over het staakt-het-vuren is vastgelegd dat Hamas zou zorgen dat alle gijzelaars reeds zouden zijn teruggekeerd. Dat is namelijk nog steeds één van de doelen.
Hamas ging daarmee akkoord:
  • echte voltooiing van dit conflict begint met die belofte na te komen.
Nee, echte voltooiing van dit conflict komt pas als die punten die ik genoemd heb zijn of worden ingevuld. En vermoedelijk ontbreken er nog wel een paar. Alles daarvoor is slechts schijn of, in het beste geval, randvoorwaardelijk om een begin van een proces in gang te zetten.

Er wordt al tientallen jaren gesproken over (het stagneren van) het vredesproces. De wapenstilstand is niet meer dan een schijnvertoning waarbij beide partijen willens en wetens voorwaarden stellen waarvan ze weten dat die niet ingevuld kunnen of willen worden. Ieder excuus voor doorgaan zit in het akkoord ingebakken.

Het zou mij niet verbazen als de stoffelijke resten van de overleden gijzelaars nooit allemaal worden teruggebracht. Ik neem aan dat die net zo onvindbaar zijn als de stoffelijke resten van Allah mag weten hoeveel Palestijnen.
Gesloten