Evolutie-discussie voor iedereen

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Surrendered
Ervaren pen

Re: Evolutie-discussie voor iedereen

Bericht door Surrendered »

doctorwho schreef:Surrendered,

Het artikel dat je plaatste doorgelezen vanwege de interesse in het onderwerp. Het blijkt maar eens dat je altijd je bronnen moet checken en zo nodig toetsen aan andere. In het geval van het door jou geplaatste artikeltje heeft de auteur duidelijk uit een aantal andere publicaties selectief geoogst en daar vervolgens een niet aan het oorspronkelijk werk hangende conclusie aan verbonden.
http://www.scientias.nl/dinosaurussen-h ... izen/28812
De strikte scheiding tussen dinosauriërs en zoogdieren heeft de schrijver helemaal zelf verzonnen. Nb er waren en tijde van de dinosauriërs zelf zoogdieren die jonge en kleine dino's aten.
Ok. Dat dacht ik al.

Groeten, Surrendered
"Kullu nefsun za'i gattu mevt"
Elke nafs zal de dood proeven.
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

@ Samsa
*
Je waarneming klopt mijnsinziens weliswaar, maar als je wilt dat de modder eters er werk van maken,
dan kun je ze beter via een PB aanspreken ...
... of door middel van het uitroeptekenknopje natuurlijk!
        • :idea:
*
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

De ban van een maand van Roald is opgeheven. Hij mag weer reageren op het forum.

Admin Lanier
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Surrendered schreef:
doctorwho schreef:Surrendered,

Het artikel dat je plaatste doorgelezen vanwege de interesse in het onderwerp. Het blijkt maar eens dat je altijd je bronnen moet checken en zo nodig toetsen aan andere. In het geval van het door jou geplaatste artikeltje heeft de auteur duidelijk uit een aantal andere publicaties selectief geoogst en daar vervolgens een niet aan het oorspronkelijk werk hangende conclusie aan verbonden.
http://www.scientias.nl/dinosaurussen-h ... izen/28812
De strikte scheiding tussen dinosauriërs en zoogdieren heeft de schrijver helemaal zelf verzonnen. Nb er waren en tijde van de dinosauriërs zelf zoogdieren die jonge en kleine dino's aten.
Ok. Dat dacht ik al.

Groeten, Surrendered
Ja, we wisten ook al dat jij dat dacht, maar we wilden even kijken of jij daar dan ook weer van op de hoogte zou zijn... Maar goed, dat alles was natuurlijk eveneens al bekend bij je.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Samsa schreef:Ja, we wisten ook al dat jij dat dacht, maar we wilden even kijken of jij daar dan ook weer van op de hoogte zou zijn... Maar goed, dat alles was natuurlijk eveneens al bekend bij je.
Bespeur ik daar soms enig sarcasme? 8*)
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
siger

Bericht door siger »

Surrendered,

Ben jij een creationist of volg je de wetenschap? Hoe denk je dat de soorten ontstaan? Ben je op dat gebied van dezelfde mening als je schoolboeken?
Roald
Banned

Bericht door Roald »

Je had nog antwoorden te goed.
Blues-Bob schreef:
Roald schreef: Het doet een mens goed om medeleven en respect te krijgen, maar noch hoon, spot, respect of medeleven mag mijn keuze voor de waarheid beïnvloeden.
Beste roald,
Is het volgens jou zo dat de waarheid een keuze is? Is de waarheid niet gewoon per definitie een feit, ongeacht of je hem erkent of niet? Kunnen we het als christen en atheist daarover niet snel eens zijn?

De waarheid is geen keuze maar per definitie feit. Daarom schreef ik dat noch hoon, spot, respect of medeleven mijn keuze voor de waarheid mag beïnvloeden, met andere woorden er mogen geen persoonlijke belangen/gevoelens een rol spelen. Wij zijn het dus eens. Met "keuze voor de waarheid" bedoel ik dus zeker geen persoonlijke keuze, maar de waarheid die iemand meent te verkiezen op basis van feitelijkheden/aannames/bewijzen. Maar wij discussiëren over vele waarheden, de een kiest dan een andere waarheid dan de ander, men kan elkaar niet overtuigen met bewijzen.
Blues-Bob schreef:[
Hoezo is de afwezigheid van de schepper voor jou deprimerend? Heb jij een schepper nodig om te genieten van je kinderen, als ze trots en vrolijk zijn? En voor mij als vader veel belangrijker, hoe kan het zijn dat jij de schepper nodig hebt om het geluk, de blijdschap en de trots van jouw zoontje te verklaren? Mag jouw zoontje blij, gelukkig en trots van zichzelf worden? Is dat een gelijkwaardige trots, blijdschap en geluk? Zijn onze kinderen niet gelijkwaardig in hun trots, blijdschap en geluk omdat jij in god gelooft en ik niet? Als je in jouw hart kijkt, kan dat naastenliefde heten? Maakt een blij, gelukkig en trots kind niet veel blijer dan god?

Afwezigheid van de Schepper is een deprimerend gevoel voor mij inderdaad. Ik denk niet dat ik exact kan verklaren waarom. Zo herinner ik mij jaren terug eens een televisieprogramma waarin de aarde vanaf de ruimte werd gefilmd, ik was toen in de tienerleeftijd meen ik. Ik opperde het non-bestaan van God en er overkwam mij een gevoel van eenzaamheid. Of bijvoorbeeld: er zou zo maar een komeet kunnen inslaan (toeval) en de gehele mensheid is in de vergetelheid geraakt. Het is voor mij een veel positievere gedachte dat er een almachtige God is die alles onder controle heeft, ondanks veel leed, kwaad en onbeantwoorde vragen, en daartussen natuurlijk ook onbeantwoorde rationele vragen. Echter het aantal rationele vragen die abiogenese bij mij opwerpen zijn vele malen groter. Het is voor mij een ernorm groot raadsel dat er nogal wat mensen in het Westen zijn die het pure atheïsme aanhangen. Ik ben niet iemand die snel zal zeggen dat mensen door de duivel zijn beïnvloed, maar het lijkt er op dat er sprake is van een soort duivelse beneveling van het gezonde verstand. Maar terug naar gevoel. Ik heb niet een Schepper nodig om te genieten van mijn kinderen, echter de gedachte aan een Schepper draagt er wel toe bij dat ik er meer van geniet. Dat liefde en rechtvaardigheid universeel zijn bijvoorbeeld, en niet slechts producten van evolutie. Natuurlijk mag mijn zoon blij, trots en gelukkig van zichzelf worden. In mijn eigen vaderschap, alsmede de liefde die ik van mijn eigen vader en moeder heb gekregen, allemaal weliswaar onvolmaakt, kan ik het Vaderschap/Moederschap van God ervaren. De blijheid en trots van jouw zoon is uiteraard gelijkwaardig aan de blijheid en trots van mijn zoon, ik zal dat nooit ontkennen. Maar voor mij krijgt die blijdschap en trots in het licht van de Schepper veel meer diepgang. Zoiets moois als een kinderlijke lach of kinderlijk enthousiasme komt in de oorsprong niet voort uit materie, zonder wil en doel. Het is voor mij veel positiever dat het is bedacht door God die de mens als Zijn evenbeeld heeft gemaakt. Voor de goede orde, ik ben me er van bewust dat ik het nu heb over gevoel, niet over ratio.
I was already on pole, then by half a second and then one second and I just kept going. It was like I was in a tunnel. Not only the tunnel under the hotel but the whole circuit was a tunnel. I was just going and going, more and more and more and more.
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

" Echter het aantal rationele vragen die abiogenese bij mij opwerpen zijn vele malen groter."
Schrijf die vragen eens voor ons op. Wees niet bang om specifiek te zijn, ik zal ze zeker meenemen maandag naar de faculteit (niet iedereen heeft vrij nee).
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Graag een inhoudelijke discussie over de evolutie en niet over het wel of niet bestaan van een Schepper en duivelse invloeden!

Admin Lanier
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Plaats reactie