Of in de wetenschap dat je grondwetten naleeft, misschien?Kitty schreef:Is dat dan niet ook discriminatie Aron? De christenen mogen wel hun klokken luiden, maar de moslims mogen niet vanuit hun toren oproepen tot gebed? Het maakt allebei geluid, waarom discrimineer jij dan het geluid uit de toren van de moslims en niet het geluid uit de toren van de christenen? Of maak je dan maar de keus, om ook het luiden van de klokken dan maar te verbieden voortaan, omdat je dan hetzelfde resultaat krijgt, namelijk geen herrie van het oproepen tot gebed van de moslims, en daarnaast het lekkere gevoel dat je niet discrimineert?
Te mooi om waar te zijn. Over het verbod op minaretten
Moderator: Moderators
Re: Te mooi om waar te zijn. Over het verbod op minaretten
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Nee, het is gewoon laveren tussen de wetten die er zijn en dan komen tot oneerlijke uitkomsten. Heb je geen enkele moeite met het luiden op zondag van de kerkklok, maar je hebt een spuughekel aan het aanroepen tot gebed van een moskee, dan moet je dus om af te komen van dat afkeuringswaardige geluid uit de moskee ook het luiden van de klok uit de kerktoren verbieden, terwijl je dat totaal niet stoort. Dat heet dan eerlijk.
Ik vind het eerlijker om gewoon dat wat voor de meeste mensen als storend en afkeuringswaardig wordt beschouwd te kunnen verbieden en dat wat niet stoort te kunnen laten bestaan. Het gaat namelijk helemaal niet om discriminatie dan, maar om wat door de meeste mensen democratisch als zeer storend wordt ervaren.
Ik vind het eerlijker om gewoon dat wat voor de meeste mensen als storend en afkeuringswaardig wordt beschouwd te kunnen verbieden en dat wat niet stoort te kunnen laten bestaan. Het gaat namelijk helemaal niet om discriminatie dan, maar om wat door de meeste mensen democratisch als zeer storend wordt ervaren.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Van de meer dan 1200 geregistreerden hebben slechts 14 mensen gestemd. Je conclusie klopt dus niet.Aron schreef:Toch vindt ik het verontrustend dat juist de meest redelijke mensen, dacht ik altijd, niet-gelovigen, de mensen van Freethinker, toch 85% voor discriminatie van een godsdienst/ideologie is.
Ik ben overigens niet tegen minaretten of kerktorens, maar de hoogte van die dingen moet wel binnen proporties zijn. En bij de bouw van iedere moskee zou men moeten onderzoeken of er werkelijk behoefte aan is, en het zou gefinancierd moeten worden door de nederlandse gelovigen zelf; niet vanuit Saoudi Arabië.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Daar kan ik wat mee.Devious schreef:Van de meer dan 1200 geregistreerden hebben slechts 14 mensen gestemd. Je conclusie klopt dus niet.Aron schreef:Toch vindt ik het verontrustend dat juist de meest redelijke mensen, dacht ik altijd, niet-gelovigen, de mensen van Freethinker, toch 85% voor discriminatie van een godsdienst/ideologie is.
Ik ben overigens niet tegen minaretten of kerktorens, maar de hoogte van die dingen moet wel binnen proporties zijn. En bij de bouw van iedere moskee zou men moeten onderzoeken of er werkelijk behoefte aan is, en het zou gefinancierd moeten worden door de nederlandse gelovigen zelf; niet vanuit Saoudi Arabië.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Inderdaad.Kitty schreef:Nee, het is gewoon laveren tussen de wetten die er zijn en dan komen tot oneerlijke uitkomsten. Heb je geen enkele moeite met het luiden op zondag van de kerkklok, maar je hebt een spuughekel aan het aanroepen tot gebed van een moskee, dan moet je dus om af te komen van dat afkeuringswaardige geluid uit de moskee ook het luiden van de klok uit de kerktoren verbieden, terwijl je dat totaal niet stoort. Dat heet dan eerlijk.
Men heeft bij het goed of afkeuren van dergelijke zaken niets te maken met iemand ander's persoonlijke smaak, want smaak is per definitie niet eerlijk.
Met de zelfde omweg kan je ook besluiten dat kleurlingen het land maar uit moeten.Ik vind het eerlijker om gewoon dat wat voor de meeste mensen als storend en afkeuringswaardig wordt beschouwd te kunnen verbieden en dat wat niet stoort te kunnen laten bestaan. Het gaat namelijk helemaal niet om discriminatie dan, maar om wat door de meeste mensen democratisch als zeer storend wordt ervaren.
Niet omdat je wil discrimineren, maar gewoon omdat de meerderheid democratisch heeft besloten dat die huidskleur niet zo mooi is.
Wat een quatsj.
Henry Ford
Henry Ford
Alleen krijg je daar geen meerderheid voor. En ik vind het ook geen vergelijking om een storend geluid te vergelijken met mensen met een bepaalde huidskleur. Tegenstanders komen in dit soort gevallen altijd met de meest waanzinnige vergelijkingen. Die grenzen zijn best te maken hoor. En trouwens die grenzen worden ook gewoon getrokken, want hoeveel minaretten zijn er waar wordt opgeroepen tot gebed in Nederland? En hoeveel kerklokken luiden gewoon hun klokken op zondag en bij gelegenheden? En toch leidt het niet mogen oproepen tot gebed niet tot de beslissing om alle kleurlingen het land uit te doen. Dat zou toch een gevolg zijn volgens jou? Of in ieder geval een mogelijkheid? Of denk je soms dat er geen moslims zijn die vanuit hun minaret willen oproepen tot gebed.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Nee. Ik stem tegen dit verbod.
Van de aangedragen argumenten 'voor' vond ik er geen een overtuigend.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Zou je wel tegen het verbod op aanroepen tot gebed stemmen vanuit een minaret in je buurt?
U kunt mijn gedachten lezen!Kitty schreef:Zou je wel tegen het verbod op aanroepen tot gebed stemmen vanuit een minaret in je buurt?
Ja absoluut, heb een bloedhekel aan kerkklokken, eksters, hanen en het ergste van alles vind ik een draaiorgel; wakker worden met 'op een mooie lentedag' was het laatst, bah.
Maar dat heeft allemaal niks met de islam te maken.
Gerammel van kerkklokken en schreeuwerige gebedsoproepen zijn niet meer van deze tijd. Men kan gebruik maken van SMS diensten.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Het gaat om het principe.Kitty schreef:Alleen krijg je daar geen meerderheid voor.
Het gaat me niet om de vergelijking, maar om de frase dat wanneer iets democratisch gekozen wordt, er dus geen sprake meer zou zijn van discriminatie.En ik vind het ook geen vergelijking om een storend geluid te vergelijken met mensen met een bepaalde huidskleur.
Dat dat derhalve "eerlijk" zou zijn.
Ik laat alleen zien waar zulke "omweggetjes" toe zouden kunnen leiden wanneer je die redenering algemeen toepast.
Op het moment dat je zo'n redenering loslaat in de samenleving, zal deze zich niet langer houden aan de door jou gestelde, arbitraire criteria.
Wil je me even quoten?Tegenstanders komen in dit soort gevallen altijd met de meest waanzinnige vergelijkingen. Die grenzen zijn best te maken hoor. En trouwens die grenzen worden ook gewoon getrokken, want hoeveel minaretten zijn er waar wordt opgeroepen tot gebed in Nederland? En hoeveel kerklokken luiden gewoon hun klokken op zondag en bij gelegenheden? En toch leidt het niet mogen oproepen tot gebed niet tot de beslissing om alle kleurlingen het land uit te doen. Dat zou toch een gevolg zijn volgens jou?
Want volgens mij heb ik dat niet gezegd.
Al wat ik heb gezegd is dat de aard van je "omweggetje" daartoe kan leiden.
Hoeveel kerktorens en minaretten er zijn, is in dat verband totaal irrelevant.
Vast wel.Of denk je soms dat er geen moslims zijn die vanuit hun minaret willen oproepen tot gebed.
Henry Ford
Henry Ford
Islam en oproepen tot homohaat c.q. moord, vrouwenonderdrukking, kindermishandeling etc. zijn niet meer van deze tijd. Men kan gebruik maken van eigen verstand.Devious schreef:Gerammel van kerkklokken en schreeuwerige gebedsoproepen zijn niet meer van deze tijd. Men kan gebruik maken van SMS diensten.
Clubhuizen waar deze boodschappen verkondigd worden moeten verboden worden. Heb je gelijk geen discussie over al dan niet minaretten nodig.
Groet
kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Kijk, dat noem ik een argument, maar dat heeft voor mij weinig met minaretten te maken.Devious schreef:en het zou gefinancierd moeten worden door de nederlandse gelovigen zelf; niet vanuit Saoudi Arabië.
Hoe het precies zit hier met die nieuwe moskee weet ik niet, ik begreep dat diegenen die kritisch waren over de Saoedische financiering de moskee niet meer in mochten.
Geeft te denken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Essalammoskee
Laatst gewijzigd door Fenomeen op 24 jan 2010 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
siger
Op welke wijze heb je vastgesteld dat het slechts om een klein groepje fundamentalisten gaat, en dat de meeste moslims de islam niet aanhangen?Aron schreef:Ik ben ook tegen de Islam, maar niet tegen alle moslims, omdat niet alle moslims die schadelijke ideologie aanhangen, een klein groepje fundamentalisten doet dat en verpesten het beeld voor alle moslims.
We lezen altijd alleen maar goed neuws. Neem nu bijvoorbeeld deze bespreking van Opstand der gematigden: over weerbare moslims in Nederland en elders, een recent boek van twee Volkskrantjournalistes.
Goedwillende maar domme fellow travellers slagen er zelfs niet in te verbergen dat ze de waarheid geweld aandoen. Toch kan een beetje waarheid soms helpen. Stinkende wonden zijn wonden die men niet wou zien, zou je kunnen zeggen. Het boek én de bespreker willen ons ervan overtuigen dat het allemaal véél rooskleuriger is: er zijn gematige moslims, ze zijn aktief en winnen veld. helaas moet de bespreker aan het eind toegeven dat:
Weer niks. Hoe zou dat nu toch altijd komen?Hoe het nu precies staat met de opkomende tegenbeweging van progressieve moslims, is na het lezen van Opstand der gematigden niet geheel duidelijk. Hoe relevant zijn de aangehaalde initiatieven? Wat zijn de handelingsmogelijkheden van de individuen uit de voorhoede? Wat is het perspectief van de aangehaalde ontwikkelingen? Waar staat de islamitische gemeenschap over bijvoorbeeld tien of twintig jaar?
Het zijn vragen die onbeantwoord blijven. Het werk van Groen en Kranenberg is vooral een bloemlezing, het is geen systematische studie naar de progressieve islam.
In de paragrafen voorafgaand aan deze zwakke conclusie is men niet spaarzaam met wierook. Spijtig voor de schrijvers kan dat kan niet zonder te belichten wáár deze "gematigden" over klagen.
Zo valt het onmiddellijk op dat de journalistes het bestaan van gematigde moslims "een ontwikkeling van de afgelopen twee jaar" noemen. MAw. toen islam-critici als ikzelf (Zoek het maar op in Freethinker) kritiek hadden op de islam, en om de oren werden geslagen met het argument dat er veel gematigde moslims waren, bestonden er volgens deze onderzoekers géén, en feitelijk wordt ook niet aangetoond dat ze vandaag bestaan. Op twee jaar kan er niet veel op poten gezet zijn - of er moet een streng geheim gehouden mirakel gebeurd zijn in de loop van de laatste maanden. En de spookachtige gematigde moslims die er zouden kunnen zijn hebben problemen met de islam als geheel, niet met fundamentalisten:
De strijd om meer zelfbeschikking en persoonlijke vrijheid gaat langzaam, het is een ontwikkeling die tijd nodig heeft. Geduld is noodzakelijk, hard inbeuken op de islam werkt averechts. De nuance verdwijnt erdoor en de persoonlijke keuze wordt bemoeilijkt.
Een sprekend voorbeeld hiervan is de emancipatiestrijd van talloze moslimjongeren. Zij maken zich langzaam los van een traditionele opvoeding, dominante cultuur of religie. Met name (jonge) vrouwen hebben het moeilijk. Vaak zitten zij dubbel in de tang. De familie wil hen niet loslaten en de maatschappij wil hen niet ontvangen als volwaardige Nederlandse burgers. Dat maakt de zoektocht naar de eigen identiteit er niet gemakkelijker op.
Zijn dit moslims?siger schreef: Zo valt het onmiddellijk op dat de journalistes het bestaan van gematigde moslims "een ontwikkeling van de afgelopen twee jaar" noemen. MAw. toen islam-critici als ikzelf (Zoek het maar op in Freethinker) kritiek hadden op de islam, en om de oren werden geslagen met het argument dat er veel gematigde moslims waren, bestonden er volgens deze onderzoekers géén, en feitelijk wordt ook niet aangetoond dat ze vandaag bestaan.]
http://www.reformislam.org/ned/
Henry Ford
Henry Ford