Wat lees je nu?

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

CXT
Bevlogen

Re: Wat lees je nu?

Bericht door CXT »

De werking van het brein is altijd interessant (mits toegankelijk geschreven voor mijn onwetenschappelijke geest :D). Bedankt voor de tip Kitty, ik zal het proberen te onthouden.
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Deseo!
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Deseo! »

CXT schreef:De werking van het brein is altijd interessant (mits toegankelijk geschreven voor mijn onwetenschappelijke geest :D). Bedankt voor de tip Kitty, ik zal het proberen te onthouden.
Nog enkele tips voor als je niet genoeg hebt aan Ben ik dat? ;):
- Het slimme onbewuste - denken met gevoel van Ap Dijksterhuis
- Onze hersenen - over de smalle grens tussen normaal en abnormaal van René Kahn
- Het bewustzijn - een korte inleiding van Vilayanur Ramachandran
Alle boeken van Oliver Sacks kan je gerust verslinden.

Indirect interessant:
- Supersense - From Superstition to Religion - the Brain Science of Belief van Bruce Hood
- The Illusion of Conscious Will van Daniel M. Wegner
- Tranen van de Krokodil van Piet Vroon
P.T. Barnum: "There's a sucker born every minute". Stel jezelf de vraag: Ben ik er eentje van?
Sergeant Joe Friday (serie Dragnet): "All we want are the facts, ma'am". Ken jij daadwerkelijk de feiten?
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Bedankt voor de tips, Deseo. :) Het boek van Ap Dijksterhuis heb ik momenteel hier liggen.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Skepke
Forum fan

Bericht door Skepke »

'Climbing Mount Improbable' Richard Dawkins.
Interessant boek... heel boeiend.
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

The Elenium Omnibus - David Eddings

Hiervoor las ik de Kronieken van Mallorea - David Edding. In dit boek filosofeerden enige hoofdfiguren over een wereld zonder religie......
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
siger

Bericht door siger »

eindelijk:
"The way we think. Conceptual blendings and the mind's hidden complexities" (Fauconnier, Turner.)

Ik ben door "Metaphors we live by" gesparteld maar het lukt me niet een samenvatting te maken. Hopelijk wordt het allemaal overzichtelijker nadat ik dit boek grondig heb gelezen.

Van de achterflap, snel vertaald:
"In haar eerste twee decennia heeft de kenniswetenschap [cognitive science] zich toegelegd op geheugen, leren, symbolisch denken, en taalverwerving - die functies waarin de menselijke geest computers het meest benadert. Maar mensen zijn meer dan computers, en het avant-garde onderzoek in de kenniswetenschap onderzoekt juist deze geheimzinnige, creatieve aspecten van de geest.

The Way We Think is de belangrijke synthese van deze nieuwe richting. De theorie van conceptual blending is vandaag algemeen gekend in onderzoekslabs overal ter wereld; dit boek is haar definitieve voorstelling. Gilles Fauconnier en Mark Turner menen dat alle leren en denken bestaat uit de combinatie van metaforen die gebaseerd zijn op eenvoudige lichamelijke ervaringen. Deze combinaties worden zelf altijd opnieuw gecombineerd in de steeds rijkere structuur die ons mentale functioneren in een moderne samenleving vormt. De opvoeding van een kind bestaat volledig uit het leren en navigeren van deze combinaties.

In The Way We Think wordt aangetoond hoe deze combinatie werkt; hoe ze beinvloed wordt door taal, identiteit en het concept van categorieën, en er invloed op heeft; en de regels waarmee we combinaties aanwenden om nieuwe ideeën te begrijpen. Het resultaat is een stoutmoedige en opwindende kijk op hoe de geest werkt."
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Wat zou Google doen van Jeff Jarvis, over wat we van Google kunnen leren. Ik heb ook liggen: Planeet Google van Randall Stross over de geschiedenis van Google en hoe het zich ontwikkelt. Ik vind het een erg interessant bedrijf.
Men in Black
siger

Bericht door siger »

Vandaag 2 bestelde boeken toegekomen.

The Prehistory of the Mind van Steven Mithen.

Mithen is een archeologist die uit prehistorische vondsten de evolutie van de menselijke geest tracht samen te stellen.

The Structure od Evolutionary Theory, van Stephen Jay Gould

Het lang verwachte magnum opus van Gould, dat verscheen twee maanden voor zijn dood. meer dan 1400 pagina's in kleine druk, een index van 40 blz. Niets om op je tenen te laten vallen.

De andere zijde van het debat met radicale neo-darwinisten en evolutiepsychologen.

David Jablonski schreef erover in een recensie in American Scientist onder de titel A More Modern Synthesis:
This is a very big book about a very big subject: the conceptual expansion of evolutionary theory. Here Gould provides a magnificent synthesis and overview of his broad vision of a more complete evolutionary theory. Not since his first book, Ontogeny and Phylogeny, published 25 years ago, has Gould produced a volume aimed primarily at a professional audience. The Structure of Evolutionary Theory is more than twice as long as his first book, but all of the major themes of Gould's writings are here, woven together into a coherent and remarkably readable whole.

Gould sees conventional Darwinism as consisting of three fundamental ideas: that natural selection works almost entirely at the level of organisms (rather than at multiple levels extending from genes to species), that selection is the exclusive shaper of evolutionary change, and that the extrapolation of minute, incremental changes can explain the entire history of life. He argues that all three are in need of, or more properly are in the midst of, conceptual expansion. Each of the central Darwinian claims have faced challenges since the very inception of evolutionary thought, but the more heterodox thinkers of the 19th and 20th centuries were lambasted or ignored—often, Gould notes, for good reason. The major figures in the field also raised such issues, but these were gestures amounting to little more than footnotes, unelaborated caveats and asides—particularly as the Modern Synthesis hardened in the 1950s and 1960s. Gould documents this conceptual shift to a narrower set of evolutionary mechanisms by a close reading of successive editions of the major works of the field. (I can attest from firsthand experience in undergraduate courses and graduate training through the 1970s that Gould's portrait of conventional evolutionary thinking of that not-too-distant era is accurate.) This book, then, is one long argument (to borrow a phrase from Darwin, who unmistakably retains heroic, although not deified, stature here) for the expansion or revision of the three central pillars of Darwinian thought.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

siger schreef:eindelijk:
"The way we think. Conceptual blendings and the mind's hidden complexities" (Fauconnier, Turner.)
Pas op dat je niet te hoog grijpt.
siger

Bericht door siger »

Ali schreef:
siger schreef:eindelijk:
Pas op dat je niet te hoog grijpt.
Niet te hoog en niet te laag, nietwaar? Zoals wanneer je over een hekje springt. Maar hoe meer vooruitgang de wetenschap boekt, hoe overzichtelijker het wordt. Er is meer een probleem met de (taal-)vorm dan met de inhoud. Binnen tien of twintig jaar schrijft iemand waarschijnlijk een helder overzichtje, maar veel kans dat tegen die tijd mijn interesse definitief verdwenen is.
Think
Forum fan

Bericht door Think »

Inmiddels uitgelezen, maar een vermelding waard: 'De geest van het atheïsme' van André Comte-Sponville. Over wat volgens hem spiritualiteit betekent, vanuit het uitgangspunt dat God niet blijkt te bestaan. Zijn argumenten waarom God niet bestaat en waarom hij dus atheïst is, vond ik inhoudelijk veel beter geformuleerd dan Dawkins doet in zijn beroemde The God Delusion. Ik vind Dawkins sterk als hij over biologie en evolutie spreekt, maar als het gaat over religie, praat Comte-Sponville veel rustiger en zet sterke argumenten neer, zonder eerst stromannen te hoeven creëren.

In het tweede deel praat Comte-Sponville over mystieke belevingen, die hij in een atheïstisch framework zet, maar ik merk dat ik met mystiek veel minder heb dan pakweg 10 jaar terug. Maar in zijn totaliteit een goed geschreven boek, waarvan ik me in stukken ervan heel erg herkende. In zijn argumenten tegen God's bestaan herkende ik mijn motieven bijna 1-op-1 terug.
Gaia lijdt aan uitgezaaide primateritis, een mensenplaag (J. Lovelock)
arthas
Forum fan

Bericht door arthas »

Lijkt me een interessant boek, Think. Is het nog te verkrijgen in de boekhandel? Bij de eerste de beste webshop die ik bekeek was het boek niet meer verkrijgbaar.
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Het Juvenalis dilemma van Dan Brown gelezen en nu bezig in Geniaal geheim van David Baldacci. Over beide ben ik erg te spreken. Verder heb ik bij de bibliotheek nog een vertaling van de Tao Te Ching met toelichting geleend, maar daar word ik niet veel wijzer van. Ik vond overigens wel een mooie vertaling op http://www.tekensvanleven.nl, maar die is helaas nog niet af.
Men in Black
Deseo!
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Deseo! »

arthas schreef:Lijkt me een interessant boek, Think. Is het nog te verkrijgen in de boekhandel? Bij de eerste de beste webshop die ik bekeek was het boek niet meer verkrijgbaar.
Bij je lokale boekhandel is nog een uitgave uit 2009 verkrijgbaar. Je kan het boekje aanschaffen voor € 12,50 (ISBN 9789046702666).
P.T. Barnum: "There's a sucker born every minute". Stel jezelf de vraag: Ben ik er eentje van?
Sergeant Joe Friday (serie Dragnet): "All we want are the facts, ma'am". Ken jij daadwerkelijk de feiten?
Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder »

Het psalmenoproer - Maarten 't Hart

Gekocht voor €3,- in een kringloopwinkel, in gebonden uitgave zag er onaangeraakt uit :) Typisch zo'n boek dat een niet-lezer als kadootje heeft gekregen schat ik zo in..

Historische roman over het leven van een redelijk welgestelde reder in Maasluis eind 18de eeuw tot Napoleon.
Het gedwongen huwelijk, gearrangeerd om financiële redenen en de op haringvisserij gefundeerde lokale economie staan centraal en buitenechtelijke relaties die uit zulke gedwongen verbintenissen voortkomen, en daarnaast de religieuze praktijken waar het dorp in tweestrijd vervalt over de de kwestie hoe er gezongen moet worden, gewoon traag (nieuw) of volkomen onvoorstelbaar traag (traditioneel)

Hoewel het verhaal niet bijster interessant is heb ik het toch bijna in een ruk uitgelezen, op een of andere manier heeft 't Hart toch een groot talent om er iets boeiends van te maken.
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'
Plaats reactie