200 vragen reacties van Eldovani en anderen

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Joris
Forum fan

Re: 95 stellingen / 200 vragen aan een christen.

Bericht door Joris »

Rereformed schreef:
Joris schreef:
Je laat daarmee zien dat je zelf kritiek op jouw geloof niet kan onderscheiden van kritiek op jouw persoon.
Dit zou goed kunnen.
Kunnen we op dit punt dan niet beter de discussie over respect stoppen? Het is de bedoeling dat in dit topic de kritische vragen die de vrijdenker aan de christen stelt een weerwoord krijgen. Overdenk ze eens en pak er eens één aan.
Ja, prima. Ik weet niet eens hoe dit gedoe over respect begon.
laatste opmerking; Je kan toch ook niet ontkennen dat er vaak wel een negatieve connotatie in de opmerkingen zit. Ik vind dat HJW en Fish tot nu toe nog de meest redelijke vorm van communicatie hebben aangenomen.
Verder is wat mij betreft de discussie over respect wel klaar.
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Nog een poging om terug te keren naar de inhoud.
Joris,
ik heb een aantal stellingen en linkjes in eerdere bijdragen vermeld.

1. de joden hebben een compleet andere messiasverwachting dan de christenen achteraf dachten. Waarom heeft God zijn volk 3000 jaar iets anders voorgehouden ? Want: of God heeft de joden niet het juiste verteld (wat zegt dat over God) of de christenen zitten fout met Jezus als Messias)
2. in de joodse geschriften is niets te vinden over een lijdende messias die sterft voor de zonden van de mensheid 9ook Paulus worstelde met dat probleem). De kruisdood kan dus geen onderdeel hebben uitgemaakt van Gods plan, war christenen er ook van mogen denken. Onderstaand nogmaals de opmerkingen
3. er zitten grote, essentiele verschillen tussen het jodendom en christendom. Ben jij van mening dat de joden het gewoon niet snappen of wat ? Of concluderen we dat de God van het christendom een andere God is dan de God van Israel ? Nogmaals de link:
http://mijn-kijk-op.infonu.nl/mens-en-s ... schil.html" onclick="window.open(this.href);return false;
4. Als God in het OT duidelijk heeft aangegeven dat de messias aardse ouders zal hebben, hebben de joden dan gelijk als ze stellen dat Jezus geen Zoon van God kan zijn (in de meer biologische zin ?)
5. Als Jezus maagdelijk geboren is, kan hij niet afstammen van David en dat is een noodzakelijke voorwaarde om de messias te kunnen zijn. Hoe kan dat ?

Opmerkingen over de kruisdood:
De kruisdood is zeer discutabel.
1. In de tenach wordt niets gemeld over het moeten redden van de mensheid. God spreekt daar tegen de joden. Niet-joden vallen daar buiten. Ook de joden hoeven niet gered te worden. In de tenach is dat gewoon een compleet onbekend fenomeen.
2. In welke hoedanigheid is Jezus aan het kruis gestorven ? Als God ? Dat kan niet want God kan niet sterven. Als mens kan niet want een mensenoffer is een gruwel Gods.
3. Plaatsvervangend lijden wordt in de tenach expliciet uitgesloten. Een ieder wordt gericht naar zijn eigen zonden.
4. Een lijdende Messias voor de mensheid is in de tenach niet terug te vinden (Jesaja 53 gaat over het volk Israël en niet over de Messias. Er wordt daar namelijk gesproken over de knecht Gods en de Messias wordt nooit met knecht aangeduid, het volk Israël wel.
5. Jezus heeft het de apostelen niet gezegd dat hij zou sterven voor de zonden van de mensheid. Ze wisten het gewoon niet.
6. Het was in de begintijd ook helemaal geen belangrijk item in het christendom. In de Apostolische geloofsbelijdenis (opgesteld minimaal 150 jaar na Christus) wordt niets genoemd over de reden van de kruisdood. Opmerkelijk.

Laten we hier dan inhoudelijk eens mee beginnen.
Graag enige onderbouwing en niet alleen roepen dat het een kwestie van geloof is. Want dan kan ik de driekoppige olifant ook opvoeren en zeggen dat het een kwestie van geloof is.
Je ziet hier op een discussieforum en dan worden er zaken onderbouwd.
Graag ook niet verschuilen achter het feit dat je geen theoloog bent, want dat ben ik ook niet.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Joris schreef: Ja, prima. Ik weet niet eens hoe dit gedoe over respect begon.
laatste opmerking; Je kan toch ook niet ontkennen dat er vaak wel een negatieve connotatie in de opmerkingen zit. Ik vind dat HJW en Fish tot nu toe nog de meest redelijke vorm van communicatie hebben aangenomen.
Is de manier van discussie van eerste relevantie of de inhoud?
Ik sluit me aan bij Rereformed. Pik er eens een onderwerp uit. Gaan we hier (respectvol), maar vooral inhoudelijk over discussiëren. Ik zou zeggen, pak dat onderdeel van geloof waar jij je het meest in thuis voelt en het beste weet te verwoorden.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Misschien verstandiger om de laatste bijdrage van HJW even af te ronden. Er staan enkele interessante vragen in, mocht hier geen aandacht aan worden geschonken dan kan Joris of iemand anders er een vraag tussen uit plukken en hier een mening over geven. En komen we vanzelf weer immer gerade aus.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Joris schreef: laatste opmerking; Je kan toch ook niet ontkennen dat er vaak wel een negatieve connotatie in de opmerkingen zit. Ik vind dat HJW en Fish tot nu toe nog de meest redelijke vorm van communicatie hebben aangenomen.
Jouw reacties in dit draadje laten zien dat de harde aanpak schijnbaar beter werkt als de 'redelijke'. Om niet direct op mijn post in te gaan gaf je een gebrek aan tijd als reden, als je niet geageerd had op de anderen had je wellicht wel tijd gehad voor de post van HJW en mij?
En had je minder frustaties ondervonden. :wink:
.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh »

Joris schreef:
iznogoodh schreef:
Joris schreef:Blijkbaar kan jij je totaal niet inleven dat het christelijk geloof voor mensen ontzettend waardevol is. Als je dat wel zou doen zou je begrijpen dat je toon respectloos is. Het is arrogant dat jij denkt dat je in het openbare leven dit geloof maar mag beschimpen, daarmee respecteer je niet de mens die daar achter zit. Blijkbaar heb je zo'n grote afkeer van het christelijk geloof gekregen,dat het je blijkbaar niet meer lukt om de mens daarachter te respecteren. Doe je dit wel, dan pas je je toon aan tegen de gelovigen waar je tegen praat. Uit respect voor de mens, niet voor diens geloof.
Hier komen we op het punt dat Samante naar voren bracht: het gaat fout zodra je je gaat identificeren met je geloof. Dan wordt elke kritiek beschouwd als gebrek aan respect.
Er is een verschil tussen het inhoudelijk ergens niet mee eens zijn (wat dan beledigend kan overkomen op de ander) en het bewust, express, doelmatig afzeiken van een geloof, omdat je er zelf zo'n hekel aan heb. Van dit laatste ben ik niet zo gediend, ookal kan ik wel begrijpen dat de lijn tussen je emoties mogen hebben en dit doelbewust express ventileren omdat dat nu eenmaal goed voelt, erg dun is.
Ik heb dan op zich ook geen probleem met heftige negatieve emoties over iemands geloof, maar wel als dit omslaat in doelbewust afzeiken en treiteren.
Zodra een religie spreekt over verdoemden en uitverkorenen, over hemel en hel, heeft ze geen recht meer op respect.
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

iznogoodh schreef:Zodra een religie spreekt over verdoemden en uitverkorenen, over hemel en hel, heeft ze geen recht meer op respect.
Begrijp ik. Maar dat is dan ook alleen maar een door de satan (tegenstander) uitgedachte karikatuur ervan. Daar strijd ik ook tegen. Zonder overigens mijn respect voor de mensen te verliezen die hierdoor gevangen zijn. Je zal maar zo opgevoed zijn en met die ideeën gehersenspoeld zijn. Daar kan je zelf ook niets aan doen. Heb je trouwens wel eens van Dalits gehoord? Het gaat wel over zo'n 260 miljoen mensen, die alleen maar uit hun lot kunnen ontsnappen door zich te bekeren tot het boeddhisme of het christendom. Atheïsme is voor die mensen geen optie omdat ze van nature gewoon religieus zijn.
Hallo meneer God, met Anna.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Willempie schreef: Begrijp ik. Maar dat is dan ook alleen maar een door de satan (tegenstander) uitgedachte karikatuur ervan. Daar strijd ik ook tegen. Zonder overigens mijn respect voor de mensen te verliezen die hierdoor gevangen zijn. Je zal maar zo opgevoed zijn en met die ideeën gehersenspoeld zijn. Daar kan je zelf ook niets aan doen. Heb je trouwens wel eens van Dalits gehoord? Het gaat wel over zo'n 260 miljoen mensen, die alleen maar uit hun lot kunnen ontsnappen door zich te bekeren tot het boeddhisme of het christendom. Atheïsme is voor die mensen geen optie omdat ze van nature gewoon religieus zijn.
"Begrijp ik" schrijf je. Maar begrijp je echt wel? Je laatste alinea's doen nl. vermoeden dat je het helemaal niet begrijpt. Je zit zelf ook gevangen Willempie.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Niemand is van nature religieus. Religie wordt in opvoeding bijgebracht.
Het is voor hun geen oplossing omdat anderen religieus in het kastenstelsel blijven geloven.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Willempie schreef:Atheïsme is voor die mensen geen optie omdat ze van nature gewoon religieus zijn.
Mensen zijn niet van nature religieus!
Mensen worden religieus gemaakt!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Willempie schreef: Atheïsme is voor die mensen geen optie omdat ze van nature gewoon religieus zijn.
Ik zie het al voorbij flitsen bij anderen, maar het lijkt me interessant dat je dit eens gaat onderbouwen. Concreet met referenties naar literatuur.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@PietV
Ik zal Willempie helpen:
http://www.michaelshermer.com/the-believing-brain/" onclick="window.open(this.href);return false;

Alleen moet religieus vervangen worden door susceptibel voor beliefs...
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Helpen is geen oplossing mensen moeten het ook zelf kunnen en er achter komen dat hun visie tekortkomingen vertoont. Het aantal linkjes in een discussie is meer dan genoeg en de vraag is of ze echt geopend worden. Maar ga in onze afdeling boeken een stevige recensie neerzetten van dit boek. Dan heeft iedereen er iets aan.
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

Dat boek is als e-book te koop voor 7,99€ bij Bol.com ik heb het een tijdje geleden aangeschaft . Kost in boekvorm heel wat meer .
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

Ik denk trouwens ook dat mensen niet ineens inzicht krijgen vanuit een soort reflecterende introspectie als ze iets lezen dat nu juist hevige dissonanten oplevert. Daar is echt veel meer voor nodig,voor sceptische vrijdenkers is het echt iets anders al merk ik ook dat ook dat bij hen de eigen overtuigingen nogal harnekkig overtuigend blijven .
Echt goed lezen en het op een eerlijke manier op je in laten werken vergt een lastig soort attitude die niet af te dwingen of te leren is door een boek te lezen.
Ik denk ook niet dat het helpt, dat was wat Pascal Boyer ook zo verbaasde als hij weer voor een zaal geinteresseerden lezingen gaf en merkte dat theologen getrainde kersenplukkers bleken te zijn die niet door hadden dat het ook over hun opvattingen ging .
Dat is wat bij mensen aangeboren is en wat je afleert als je inzicht, werkelijk eerlijk inzicht krijgt in je eigen denken en Willempie is toch een andere weg gegaan.
roepen dat religieus denken aangeleerd is, is niet waar, maar zeggen dat het natuurlijk aangeboren is , klopt ook niet .
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
Plaats reactie