relict schreef:Als jij zegt dat de wetenschap constant wordt bijgesteld dan....
wordt tot de tijd dat de aanname wordt veranderd
in de aanname geglooft...hoewel ze niet waar was....
Wat ik dus wilde aangeven is dat wetenschap zelfcorigerend is.
Wat ik ook
niet heb gezegd is dat alles in de wetenschap gebaseerd is op onbewezen aanname's.
Verder bestaat er de mogelijkheid dat een aanname maar ten dele waar blijkt te zijn en soms inderdaad niet waar.
Mooi he wetenschap?
relict schreef:hoeveel aannames zijn onjuist of moeten in toekomst worden omgesteld?
Van de
bewezen aanname's geen één, dat zijn wetenschappelijke feiten.
Van aanname's waarvoor men nog geen afdoende toetsing heeft gevonden zou
ik het je niet kunnen vertellen.
Geef mij een waarzegger en ik kan je vertellen hoeveel het er in de toekomst zullen zijn.
Maar ja een waarzegger, da's ook weer zoiets onbewezen wat alleen lijkt te bestaan en te werken in de opvattingen van de bijgelovige.
relict schreef:wetenschap moet niet perse waarheid inhouden en/ of waarheid dienen...
De wetenschap heeft niets met deze waardeoordelen.
Wetenschap is a-moreel.
De wetenschappelijke methode legt slechts de klinische correctheid van de feiten bloot.
Dus er komt geen geloof of bijgeloof bij kijken, enkel in sommige theorieën voorlopige aanname´s gebaseerd op ratio en rede.
Je misbruikt net als een bijgelovige het woord geloof!
Bart Klink heeft dat al eens treffend beschreven:
Bart Klink schreef:Vaak beweren gelovigen dat atheïsme ook een geloof is. Hier wordt echter een misleidend spelletje gespeeld met het woord geloven. Het geloof van gelovigen is een godsdienst en wordt gekenmerkt door een vast en onwankelbaar geloof dat god of goden bestaan. De bijbel omschrijft geloof als "Geloven is zeker zijn van de dingen waar je op hoopt, ervan overtuigd zijn dat wat je niet ziet, toch bestaat." (Heb 11:1). Bij atheïsten ontbreekt dit geloof. Atheïsten geloven alleen in die zin dat ze (sterk) vermoeden dat iets waar is (net als iemand kan zeggen: "Ik geloof dat de trein over tien minuten vertrekt"). Er zit dus een fundamenteel verschil in het geloof van gelovigen en het 'geloof' van atheïsten! Het atheïsme kent geen heilig boek(en), geen rituelen en geen speciefieke (maar een persoonlijke) moraal.
Nu heeft deze beschrijving voornamelijk betrekking op het woordje "geloven" in de betekenis die een gelovige eraan wil geven in het geval van atheïsme.
Maar voor de wetenschap geldt ongeveer dezelfde verkrachting van het woordje "geloven" als je het uitlegd op de manier zoals jij dat nu doet.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)