De Iran Oorlog

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: De Iran Oorlog

Bericht door Gerard R. »

Het is gewoon een nachtmerrie met een wijd bereik. Niet alleen olie is een mondiaal probleem.

https://www.ms.now/news/farmers-suffer- ... rices-soar
Boeren op het platteland van Amerika luiden alarm en waarschuwen dat de oorlog in Iran ertoe zou kunnen leiden dat de prijzen in de supermarkt omhoogschieten.

John Bartman, een maïs- en sojabonenboer uit Illinois, sloot zich woensdag aan bij Stephanie Ruhle van MS NOW op “The 11th Hour” om uit te leggen hoe het conflict, dat de aanvoer van kunstmest via de Straat van Hormuz heeft verstoord, de voedselvoorziening hier thuis zou kunnen beïnvloeden.

“Heel eenvoudig: we hebben kunstmest nodig om voedsel te verbouwen. Zo simpel is het gewoon, vertelde” Bartman aan Ruhle.

Meer dan een derde van de kunstmesthandel in de wereld beweegt zich door de Straat van Hormuz, en de kunstmestprijzen stijgen nu al. (..)
En herstel kan niet maar zo even. Ook landbouw heeft zijn regels, noodzakelijkheden en timeline.
** Planeet ziet er echt mooi uit vanuit de ruimte... och jammer.. **
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Gerard R. schreef: 12 mar 2026 22:15 Het is gewoon een nachtmerrie met een wijd bereik. Niet alleen olie is een mondiaal probleem.

https://www.ms.now/news/farmers-suffer- ... rices-soar
Boeren op het platteland van Amerika luiden alarm en waarschuwen dat de oorlog in Iran ertoe zou kunnen leiden dat de prijzen in de supermarkt omhoogschieten.

John Bartman, een maïs- en sojabonenboer uit Illinois, sloot zich woensdag aan bij Stephanie Ruhle van MS NOW op “The 11th Hour” om uit te leggen hoe het conflict, dat de aanvoer van kunstmest via de Straat van Hormuz heeft verstoord, de voedselvoorziening hier thuis zou kunnen beïnvloeden.

“Heel eenvoudig: we hebben kunstmest nodig om voedsel te verbouwen. Zo simpel is het gewoon, vertelde” Bartman aan Ruhle.

Meer dan een derde van de kunstmesthandel in de wereld beweegt zich door de Straat van Hormuz, en de kunstmestprijzen stijgen nu al. (..)
En herstel kan niet maar zo even. Ook landbouw heeft zijn regels, noodzakelijkheden en timeline.
Iran is bezig met Kamikaze acties! Kun je nagaan hoe para-suïcidaal dit regime is:
  • waren ook de leiders dan toch Islamistische zelfmoordterroristen vroeger? En nog?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ChaimNimsky:
. . .Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden.
.. . . . . . . . . . . . .
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Iran plaatst ook veel mijnen in de Straat van Hormuz.
Daar zitten soorten tussen die moeilijk verwijderbaar zijn.
Het verkeer in de Straat van Hormuz ligt nu vrijwel stil.
En Trump roept veel maar hij heeft geen exitstrategie terwijl het Pentagon hem ook nog voortdurend tegenspreekt...
Het inzetten van strategische oliereserves lijkt niet veel te helpen. Volgens Iran zou de prijs van een vat olie op termijn wel $200 kunnen worden.
** Planeet ziet er echt mooi uit vanuit de ruimte... och jammer.. **
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

ChaimNimsky schreef: 12 mar 2026 14:05
dikkemick schreef: 12 mar 2026 13:03 Ik weet niet waar we meer angst voor moeten hebben:
De ayatollahs of Netanyahu en Trump!
Als Europeaan zou ik me vooral zorgen maken over de toekomst van je kinderen en kleinkinderen. Indien Europa niet meebeweegt, verliest het alles: veiligheid, invloed en toekomst.

Israel (en ook de VS) heeft een sterk Judeo‑Christelijk Europa nodig, geworteld in Westerse waarden en historisch erfgoed, dat essentieel is voor stabiliteit en veiligheid. Een Europa dat deze identiteit verliest door culturele transformaties en geislamiseerde invloeden, wordt automatisch gezien als een potentiëlet egenstander –- niet alleen door Israel en de VS, maar zelfs door Rusland en China.
Judeo-Chistelijk is een mythe. Uiteraard hebben beide staten een mythe nodig. De mythe dat immigranten uit Europa de rechtmatige eigenaars en bewoners van hun staat zijn en de mythe dat de oorspronkelijke inwoners cultureel minderwaardig zijn en nergens recht op hebben. ("Geislamiseerde invloeden" lijkt mij een taalfout.)

De gedachte dat we zouden moeten meebewegen, in een oorlogzuchtige, en intollerante richting, omdat ander staten die de internationale gerechtshoven niet erkennen ons anders als vijanden beschouwen, acht ik onverteerbaar. Wat nodig is, is juist niet mee bewegen, maar er tegen in gaan.

De gedachte dat je hen die je zonder enig bewijs misdadigers noemt, zonder vorm van proces mag doden, maar datje mee moet bewegen met de machtiger misdadigers lijkt mij een bijzonder foute.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Judeo Christelijk. Laat me niet lachen indeed.
De reden dat ik daar niet op reageerde en in het geheel niet op Nimsky (die gezien de kopieën van zijn antisemitisme-citaten hier zeer gewaardeerd wordt) zijn de extreme uitspraken zoals zeer recent:
Mocht Iran kernwapens krijgen, lijkt het mij onvermijdelijk dat Israel een kernoorlog tegen het regime zal beginnen, omdat het deze oorlog zal winnen en een Iran met honderden kernwapens onder geen beding kan laten ontstaan. Dat zou immers een existentiële dreiging vormen.
En laat dat nu juist de reden zijn dat ik meer angst voor Israël heb dan voor voor alle ayatollahs en dictators bij elkaar. Want JA, Israël zal een kernwapen preventief gaan gebruiken en het zelfverdediging noemen om zo een einde aan planeet aarde te maken. Bovendien lijkt er bijna hoop uit bovenstaand citaat door te klinken.
En dit judeo christelijke land (Nederland dus) zal het goedkeuren, WANT het is Israël en als ze het gebruik van atoomwapens door deze oorlogsstaat afkeuren zijn ze antisemitisch.

Gelukkig begint het sentiment onder de redelijke bevolking in Israël langzaamaan te kantelen. Zij vluchten want kunnen de uitholling van de democratie, de oorlogen en verharding van de samenleving niet langer verdragen.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

ChaimNimsky schreef: 12 mar 2026 19:14:scissors:

Persoonlijk denk ik dat het inmiddels zelfs te laat is en dat een Iraans kernwapen waarschijnlijk niet meer kan worden tegengehouden. Israel heeft het kernwapenprogramma van Iran eerder meerdere malen vernietigd, onder andere met een computervirus (Stuxnet), waardoor het weer een decennium aan tijd won. Nu lijkt het echter te laat om dit nog volledig tegen te houden.

:scissors:
:shock:

Ik hoop toch dat "Persoonlijk denk ik" gebaseerd is op onderbuikgevoel en
niet op concrete betrouwbare informatie die je hier niet wilt delen?
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 13 mar 2026 06:35 Judeo Christelijk. Laat me niet lachen indeed.
De reden dat ik daar niet op reageerde en in het geheel niet op Nimsky (die gezien de kopieën van zijn antisemitisme-citaten hier zeer gewaardeerd wordt) zijn de extreme uitspraken zoals zeer recent:
Mocht Iran kernwapens krijgen, lijkt het mij onvermijdelijk dat Israel een kernoorlog tegen het regime zal beginnen, omdat het deze oorlog zal winnen en een Iran met honderden kernwapens onder geen beding kan laten ontstaan. Dat zou immers een existentiële dreiging vormen.
Eesrst ff een procedureel punt.

Je citeert hier een passage van ChaimNimsky, maar zonder naamvermelding en zonder link naar de oorspronkelijke discussie. Daardoor lijkt het alsof het citaat op zichzelf staat, terwijl de context waarin het geschreven werd ontbreekt.

Op dit forum hebben we juist de quote-functie zodat automatisch zichtbaar blijft wie iets schreef en in welke context. Dat helpt voorkomen dat uitspraken los van hun bedoeling worden geïnterpreteerd.

Misschien is het daarom beter om de quote-functie te gebruiken of de bron te vermelden, zodat iedereen zelf kan zien waar het citaat precies vandaan komt en in welke discussie het geplaatst was.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu. Dit soort (moderatie)- terechtwijzingen doe je via pb, niet in een Iran-topic.

En dan toch maar een antwoord op je opmerking: JUIST dit soort quotes heeft mij doen besluiten niet meer te reageren oo Nimsky. Ik vind hem te oorlogszuchtig, te inhumaan terwijl hij wel zijn mond altijd vol heeft van antisemitisme.

Nu weer on topic HierEnNu! Dank.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 13 mar 2026 10:42 HierEnNu. Dit soort terechtwijzingen doe je via pb, niet in een Iran-topic.
Dit soort terechtwijzingen dien je via de meldknop aan moderatie voor te leggen.

Ik kan sowieso met jou niets via PB regelen, want je hebt in het verleden
letterlijk aangegeven dat jij dat niet wilt met mij, en inmiddels is dat wederzijds.

Wat ik schreef valt prima binnen de regels en bevordert soepeler discussie.
Daarover verder geen discussie hier:
  • we laten dat ter beoordeling aan moderatie over, OK?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Volgens mij is in Iran nog geen sprake van genocide door Israël.
Nederland is wat dat betreft inmiddels eindelijk op de goede weg.
Nederland mengt zich in genocidezaak tegen Israël zonder partij te kiezen | Spanningen Midden-Oosten | NU.nl https://share.google/xc4f5Yt9SXUbU5wxs
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

dikkemick schreef: 13 mar 2026 06:35Nimsky (die gezien de kopieën van zijn antisemitisme-citaten hier zeer gewaardeerd wordt)...
Wat bedoel je met deze uitspraak?
Zionist
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

HierEnNu schreef: 13 mar 2026 10:08
ChaimNimsky schreef: 12 mar 2026 19:14:scissors:

Persoonlijk denk ik dat het inmiddels zelfs te laat is en dat een Iraans kernwapen waarschijnlijk niet meer kan worden tegengehouden. Israel heeft het kernwapenprogramma van Iran eerder meerdere malen vernietigd, onder andere met een computervirus (Stuxnet), waardoor het weer een decennium aan tijd won. Nu lijkt het echter te laat om dit nog volledig tegen te houden.

:shock:

Ik hoop toch dat "Persoonlijk denk ik" gebaseerd is op onderbuikgevoel en
niet op concrete betrouwbare informatie die je hier niet wilt delen?
Geen concrete betrouwbare info. Het heeft er echter alle schijn van dat het Iraanse kernprogramma nog niet geheel vernietigd is en dat een deel zeer waarschijnlijk is weggehaald en verplaatst vorafgaand aan de aanvallen. Een deel is is nog Isfahan, Natanz en Fordow, maar indien de Mossad, de CIA of de Europese diensten er niet snel achter komen waar de rest is, dan is het te laat, want van 60% verrijking tot de benodigde 90% verrijking kan binnen weken worden gerealiseerd.
Laatst gewijzigd door ChaimNimsky op 13 mar 2026 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Zionist
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Offtopic: en bovendien hier expliciet geen Israël/Palestina discussie!

dikkemick schreef: 13 mar 2026 11:39 Volgens mij is in Iran nog geen sprake van genocide door Israël.
Nederland mengt zich in genocidezaak tegen Israël zonder partij te kiezen | Spanningen Midden-Oosten | NU.nl https://share.google/xc4f5Yt9SXUbU5wxs
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 13 mar 2026 11:57

dikkemick schreef: 13 mar 2026 11:39 Volgens mij is in Iran nog geen sprake van genocide door Israël.
Ja! Je hebt gelijk en je mag als moderator in dit topic zijnde, mijn bijdrage verwijderen.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 13 mar 2026 12:29
HierEnNu schreef: 13 mar 2026 11:57

Ja! Je hebt gelijk en je mag als moderator in dit topic zijnde, mijn bijdrage verwijderen.
Voor alle duidelijkheid: ik had dat ook gelezen en ik vind wat jij aankaartte van groot belang om op FT over te discussiëren en had al een voornemen om dat aan te kaarten bij moderatie of zij goedkeuren dat ik daartoe een topic opening in een nieuw topic in 'Etische dilemma's' voor schrijf.
Ik stel voor, gezien jouw grote behoefte daartoe, dat jij die actie onderneemt.
Gesloten