Gerard R. schreef: ↑24 nov 2024 21:26
Ik denk dat Rusland geen kernwapen tegen Europa zal gebruiken tenzij hij suicidaal gaat worden. Je weet maar nooit met mensen.
De Navo heeft net zo goed kernwapens, ook als de VS niet mee zou doen, waar ik me niets bij kan voorstellen overigens.
Dus die zou Putin dan terugkrijgen en ook Putin zou Lenisgrad of Moskou plus wellicht meer niet graag kwijtraken.
Tijdens de Koude Oorlog geloofde de Sovjet-Unie dat een kernoorlog gewonnen kon worden, maar deze doctrine werd later herzien vanwege de wereldwijde gevaren van volledige nucleaire uitwisseling tussen de gehele NAVO en de Sovjet Unie. Indien Trump Europa niet verdedigt, kan Rusland een kernoorlog daarentegen vrij eenvoudig winnen.
Rusland heeft enerzijds een redelijk verouderd leger, maar heeft aanzienlijke investeringen gedaan in de modernisering van zijn nucleaire arsenaal, met nadruk op de ontwikkeling van nieuwe, geavanceerde raketten. Rusland heeft meer dan 520 intercontinentale ballistische raketten, zowel land- als zeegebonden systemen, zoals de RS-28 Sarmat - een krachtigere en grotere versie van eerdere ICBM's -, hypersonische wapens zoals de Avangard, die sneller dan Mach 5 vliegen, door de atmosfeer glijden en hun koers telkens aanpassen zodat ze nauwelijks te onderscheppen zijn, en moderne nucleaire onderzeeërs van de Borei-klasse, uitgerust met Boelava ICBM's, terwijl in Europa geen enkel land over landgebonden ICBM's beschikt. Het Verenigd Koninkrijk als Frankrijk gebruiken onderzeeër-gelanceerde ICBM's van de Trident en M51 klasse - die veel minder geavanceerd zijn dan hun Russische tegenhangers - en hun arsenaal staat ook nog eens geheel los van de gedeelde NAVO-voorraad. Dus hoewel ze lid zijn van de NAVO en de collectieve verdediging van andere NAVO landen steunen bij een aanval, vallen hun nucleaire wapens en het besluit om ze in te zetten onder hun eigen nationale bevel en niet onder de controle van NAVO-besluiten. Daarnaast zijn het er minder dan 70 in totaal -- de rest van de kernwapens van het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk zijn simpele tactische kernwapens voor kortereafstands-wapensystemen.
Europa huisvest daarentegen veel Amerikaanse kernwapens, maar deze zijn onder Amerikaanse controle -- dus indien Trump ze niet inzet tegen Rusland, is Europa de klos. Ik zie Poetin zeker in staat zijn enorme overmacht aan Strategische ICBM's en tactische kernwapens tegen het slecht verdedigde Europa te gebruiken om de kernoorlog te winnen. Natuurlijk zal Rusland een flink aantal steden verliezen, maar vervolgens het hele Europese continent in zeer korte tijd winnen.
Nog twee hints die deze richting uitwijzen, zijn de documenten die Trump achterhield die ondermeer informatie over de nucleaire wapens van vriendschappelijke naties bevatten, en de openlijke gedachte van Poetin dat de ineenstorting van de Sovjet Unie de grootste ramp is die Rusland is overkomen -- een fout die volgens hem moet worden hersteld.