Rusland en Oekraïne

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: Rusland en Oekraïne

Bericht door Gerard R. »

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... et-blijven
Poetin heeft maandag de nucleaire doctrine van Rusland veranderd. De drempel om een nucleaire aanval in te zetten is daarbij verlaagd. Zo kunnen ook landen die zelf geen kernwapens hebben, maar wel gesteund worden door landen met een nucleair arsenaal, aangevallen worden door Rusland met kernwapens (..)

Berlijn wil ook niet spreken van een escalerende stap door de VS nu Oekraïne diens langeafstandsraketten mag inzetten. 'Ik ben altijd verbaasd als wij in het Westen over escalatie spreken en lijken te vergeten dat degene die het meest escaleert, vooral Rusland is. Dat doet het land door de oorlog te beginnen, door bommen in te zetten die we niet eerder op het slagveld hebben gezien en nu met Noord-Koreanen die aan de zijde van Rusland meevechten.' (..)
Allemaal oefeningen, die de Russen doen (Lavrov bu.z., het houdt niet op.
Ze zitten zonder echte reden in een autonoom land met hun leger en als het aan Putin ligt wordt heel Ukraine Russisch.
En bekend: het kost velen het leven, er is enorme destructie. Donbas lijkt hier en daar op een maanlandschap.
Als we niet beter zouden weten zouden we vragen: wat hebben ze er aan? Antwoord: "expansie". (Denk ik zomaar..)
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Nadat Ukraine ATACMS heeft afgevuurd op Rusland omdat Biden daar het groene licht voor had gegeven, zijn er nu
ook Britse Storm Shadow raketten op doelen in dat land afgevuurd (gaat vanaf een vliegtuig).

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... al-op-kyiv
Oekraïne heeft voor het eerst Britse Storm Shadow-raketten ingezet op Russisch grondgebied, meldt Bloomberg op basis van anonieme bronnen. Een woordvoerder van premier Keir Starmer wilde geen commentaar geven op het nieuws.

Het Verenigd Koninkrijk had eerder gezegd dat Oekraïne de Storm Shadow-raketten alleen binnen Oekraïne mocht gebruiken. Maar de Britse regering probeert al maanden de VS toestemming te krijgen om deze wapens ook in Rusland in te zetten. Deze week veranderde president Joe Biden het beleid, waardoor Oekraïne nu Amerikaanse wapens mag gebruiken voor aanvallen in Rusland.
Putin dreigt voortdurend met kernwapens, wat normaal is.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Terwijl Rusland zonder problemen Iraans, Chinees en Noord-Koreaans materieel en nu ook Noord-Koreaanse troepen in de strijd gooit in Oekraïne, moord en brand en nucleaire vergelding schreeuwen als aan Oekraïne
toegestaan wordt materieel geleverd door het immer weifelende 'Westen' in te zetten...
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... p-oekraine
Rusland heeft vanochtend een intercontinentale ballistische raket (ICBM) gelanceerd tegen Dnipro in Oost-Oekraïne, zo meldde de Oekraïense luchtmacht. Het is voor het eerst dat Rusland een dergelijke raket gebruikt. Volgens de Oekraïense luchtmacht was de aanval gericht op de stad Dnipro en werd deze uitgevoerd door verschillende rakettypes. De Verenigde Staten weerspreken het bericht van de Oekraïners. Een Westerse functionaris vertelde ABC News dat de aanval geen ICBM leek te zijn, maar een ballistische raket
Als het een Intercontinentale Ballistsche raket zou zijn geweest, dan was het een ernstige verslechtering zijn geweest van de militaire verhoudingen in de oorlog.
Het zou mij niet verbazen als Washington het zo gesteld heeft om teveel spanning met de Russen te omzeilen.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

De Russen denken een handvat te hebben:

https://tass.com/politics/1876911
MOSCOW, November 24. /TASS/. Russian Security Council Deputy Chairman Dmitry Medvedev called on Europe to halt support for Ukraine or potentially face devastating damage from Moscow’s latest intermediate-range missile the Oreshnik. (..)
Het lijkt erop dat ze nog niet hebben nagedacht over de gevolgen voor Ruisland als ze te ver gaan.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Gerard R. schreef: 24 nov 2024 18:54 De Russen denken een handvat te hebben:

MOSCOW, November 24. /TASS/. Russian Security Council Deputy Chairman Dmitry Medvedev called on Europe to halt support for Ukraine or potentially face devastating damage from Moscow’s latest intermediate-range missile the Oreshnik. (..)
Het lijkt erop dat ze nog niet hebben nagedacht over de gevolgen voor Ruisland als ze te ver gaan.
Ben bang at Trump zich uiteindelijk terugtrekt uit de NAVO of gewoon vasthoudt aan hetgeen hij reeds had gezegd: als NAVO-landen niet betalen, mag Rusland met ze doen wat Rusland wil. En dan heeft Europa ineens geen schijn van kans tegen de duizenden Russische supersonische raketten met kernkoppen. En ja, ik vermoed dat Rusland kernwapens tegen Europa zal gaan gebruiken, wat voor mij niet betekent dat we ons moeten laten chanteren -- we moeten Oekraïne gewoon vol blijven steunen.
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 24 nov 2024 21:20
Gerard R. schreef: 24 nov 2024 18:54 De Russen denken een handvat te hebben:

Ben bang at Trump zich uiteindelijk terugtrekt uit de NAVO of gewoon vasthoudt aan hetgeen hij reeds had gezegd: als NAVO-landen niet betalen, mag Rusland met ze doen wat Rusland wil. En dan heeft Europa ineens geen schijn van kans tegen de duizenden Russische supersonische raketten met kernkoppen. En ja, ik vermoed dat Rusland kernwapens tegen Europa zal gaan gebruiken, wat voor mij niet betekent dat we ons moeten laten chanteren -- we moeten Oekraïne gewoon vol blijven steunen.
Ik denk dat Rusland geen kernwapen tegen Europa zal gebruiken tenzij hij suicidaal gaat worden. Je weet maar nooit met mensen.
De Navo heeft net zo goed kernwapens, ook als de VS niet mee zou doen, waar ik me niets bij kan voorstellen overigens.
Dus die zou Putin dan terugkrijgen en ook Putin zou Lenisgrad of Moskou plus wellicht meer niet graag kwijtraken.

En om het pr-feest compleet te maken nog dit videootje. Best boeiend, adv. helemaal kijken.

ChaimNimsky
Superposter

Gerard R. schreef: 24 nov 2024 21:26 Ik denk dat Rusland geen kernwapen tegen Europa zal gebruiken tenzij hij suicidaal gaat worden. Je weet maar nooit met mensen.
De Navo heeft net zo goed kernwapens, ook als de VS niet mee zou doen, waar ik me niets bij kan voorstellen overigens.
Dus die zou Putin dan terugkrijgen en ook Putin zou Lenisgrad of Moskou plus wellicht meer niet graag kwijtraken.
Tijdens de Koude Oorlog geloofde de Sovjet-Unie dat een kernoorlog gewonnen kon worden, maar deze doctrine werd later herzien vanwege de wereldwijde gevaren van volledige nucleaire uitwisseling tussen de gehele NAVO en de Sovjet Unie. Indien Trump Europa niet verdedigt, kan Rusland een kernoorlog daarentegen vrij eenvoudig winnen.

Rusland heeft enerzijds een redelijk verouderd leger, maar heeft aanzienlijke investeringen gedaan in de modernisering van zijn nucleaire arsenaal, met nadruk op de ontwikkeling van nieuwe, geavanceerde raketten. Rusland heeft meer dan 520 intercontinentale ballistische raketten, zowel land- als zeegebonden systemen, zoals de RS-28 Sarmat - een krachtigere en grotere versie van eerdere ICBM's -, hypersonische wapens zoals de Avangard, die sneller dan Mach 5 vliegen, door de atmosfeer glijden en hun koers telkens aanpassen zodat ze nauwelijks te onderscheppen zijn, en moderne nucleaire onderzeeërs van de Borei-klasse, uitgerust met Boelava ICBM's, terwijl in Europa geen enkel land over landgebonden ICBM's beschikt. Het Verenigd Koninkrijk als Frankrijk gebruiken onderzeeër-gelanceerde ICBM's van de Trident en M51 klasse - die veel minder geavanceerd zijn dan hun Russische tegenhangers - en hun arsenaal staat ook nog eens geheel los van de gedeelde NAVO-voorraad​. Dus hoewel ze lid zijn van de NAVO en de collectieve verdediging van andere NAVO landen steunen bij een aanval, vallen hun nucleaire wapens en het besluit om ze in te zetten onder hun eigen nationale bevel en niet onder de controle van NAVO-besluiten. Daarnaast zijn het er minder dan 70 in totaal -- de rest van de kernwapens van het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk zijn simpele tactische kernwapens voor kortereafstands-wapensystemen.

Europa huisvest daarentegen veel Amerikaanse kernwapens, maar deze zijn onder Amerikaanse controle -- dus indien Trump ze niet inzet tegen Rusland, is Europa de klos. Ik zie Poetin zeker in staat zijn enorme overmacht aan Strategische ICBM's en tactische kernwapens tegen het slecht verdedigde Europa te gebruiken om de kernoorlog te winnen. Natuurlijk zal Rusland een flink aantal steden verliezen, maar vervolgens het hele Europese continent in zeer korte tijd winnen.

Nog twee hints die deze richting uitwijzen, zijn de documenten die Trump achterhield die ondermeer informatie over de nucleaire wapens van vriendschappelijke naties bevatten, en de openlijke gedachte van Poetin dat de ineenstorting van de Sovjet Unie de grootste ramp is die Rusland is overkomen -- een fout die volgens hem moet worden hersteld.
Laatst gewijzigd door ChaimNimsky op 24 nov 2024 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Alles voor een dom stukje tot op de draad vernield Ukraine? laat me niet lachen.
Alles zo radio-aktief als de neten, daar waar hij graag zou uitkijken naar de zee?
Ik kan de ogen er niet droog bij houden hoor. :lol:

Veel gemakkelijker, efficiënter, productiever voor de Rus is op een goed moment praten over een of ander soort vrede. :wink:
ChaimNimsky
Superposter

Gerard R. schreef: 24 nov 2024 22:20 Alles voor een dom stukje tot op de draad vernield Ukraine? laat me niet lachen.
Alles zo radio-aktief als de neten, daar waar hij graag zou uitkijken naar de zee?

Veel gemakkelijker, efficiënter, productiever voor de Rus is op een goed moment praten over een of ander soort vrede. :wink:
Misschien heb je me niet begrepen. Het gaat niet slechts om Oekraïne, maar om het continent Europa en op z'n minst de voormalige Sovjet Unie.
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 24 nov 2024 22:13
Gerard R. schreef: 24 nov 2024 21:26 (..)

Nog twee hints die deze richting uitwijzen, zijn de documenten die Trump achterhield die ondermeer informatie over de nucleaire wapens van vriendschappelijke naties bevatten, en de openlijke gedachte van Poetin dat de ineenstorting van de Sovjet Unie de grootste ramp is die Rusland is overkomen -- een fout die volgens hem moet worden hersteld.
O.. wacht maar even, economisch zitten ze daar weer vlakbij, wordt gemeld door mensen die zich 24/7 bezithouden met Rusland.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 24 nov 2024 22:24
Gerard R. schreef: 24 nov 2024 22:20 Alles voor een dom stukje tot op de draad vernield Ukraine? laat me niet lachen.

Misschien heb je me niet begrepen. Het gaat niet slechts om Oekraïne, maar om het continent Europa en op z'n minst de voormalige Sovjet Unie.
Jahaa.. nee.. wat hij zou willen is mij zeer duidelijk hoor.
Dat is ook zo erg. Hij zwelgt in het grondgebied. En toch nog agressief vernielend zeiken...
ChaimNimsky
Superposter

Gerard R. schreef: 24 nov 2024 22:26
Gerard R. schreef: 24 nov 2024 21:26 (..)

O.. wacht maar even, economisch zitten ze daar weer vlakbij, wordt gemeld door mensen die zich 24/7 bezithouden met Rusland.
De Roebel is kwetsbaar en er is een ernstig tekort aan arbeidskrachten, maar Rusland heeft nu aanzienlijk meer olie- en gasreserves dan de Sovjetunie ooit had, wat het economische potentieel enorm vergroot. Ik hoop dat de Russische economie in 2025 instort, aangezien de inflatie daar erg toeneemt, maar ik vermoed dat Trump - zoals hij reeds heeft aangegeven - de sancties tegen Rusland intrekt. Het is waarschijnlijk vooral Oekraïne dat zal moeten inleveren.
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 24 nov 2024 22:34
Gerard R. schreef: 24 nov 2024 22:26
De Roebel is kwetsbaar, maar Rusland heeft nu aanzienlijk meer olie- en gasreserves dan de Sovjetunie ooit had, wat het economische potentieel enorm vergroot. Ik hoop dat de Russische economie in 2025 instort, aangezien de inflatie daar erg toeneemt, maar ik vermoed dat Trump - zoals hij reeds heeft aangegeven - de sancties tegen Rusland intrekt. Het is waarschijnlijk vooral Oekraïne dat zal moeten inleveren.
We zien het wel, wat duidelijk is, is dat dit klinkklare onzin is, het hele spektakel. Gekte in de hersenen. Post-Covid. Zonde van de centen, roebels of wat dies meer zij.
Maar dat idee heb je uiteraard wel meer met de meeste oorlogen.
Ik schat dat het ook nog opwarmend is ook.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Er zijn ook nog Engelse en Franse kernkoppen. En ik denk niet dat China het goedvindt dat hun afzetmarkt vernietigd wordt.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Plaats reactie