Zoals hierboven nog gezegd, dunkt me dat de wil tot uitroeiing van de Joden uit heel Israel dient om al het land te krijgen. Relevant is echter, dat de wil alle Joden uit Israel uit te roeien en 7 oktober net zolang te willen herhalen - wat de reden ook moge zijn - voor Israel een doorslaggevende reden geeft om met de organistatie af te rekenen.appelfflap schreef: ↑16 jan 2024 13:57vanwaar komt die wil?ChaimNimsky schreef: ↑16 jan 2024 13:38 De reden van 7 oktober is door henzelf nadien expliciet gegeven: de wil om de Joden uit geheel Israel uit te roeien.
Hamas heeft de wil om de joden uit te roeien. niemand ontkent dit
Hamas heeft geprobeerd om op 7 oktober de joden uit te roeien. niemand ontkent dit.
Hamas heeft aangegeven dit te willen blijven proberen. niemand ontkent dit
bewust uitroeien is immoreel, niemand ontkent dit
WAAROM wil Hamas dit doen. wat is de drijfveer voor hamas om dit te doen? de intrinsieke motivatie van die organisatie om de joden uit te roeien?
WAAROM, WAT drijft hamas, WAT is het motief volgens jou
beantwoord die vraag eens?
Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!
Moderator: Moderators
-
ChaimNimsky
- Superposter
Re: Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!
Laatst gewijzigd door ChaimNimsky op 16 jan 2024 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Zionist
Dat zegt op zich niets. Doelen kunnen in hiërarchiën bestaan, waarbij het ene doel het subdoel is van iets anders. Jij staart je nu gewoon blind omdat Hamas een direct doel heeft opgesomt maar weigert verder te kijken.ChaimNimsky schreef: ↑16 jan 2024 12:49De reden van Hamas aangaande 7 oktober is door Ghazi Hamad, een Hamas-leider, recentelijk nogmaals publiekelijk gegeven.
Als een Palestijn gewoon in vrede in Palestinië wil leven maar hij krijgt te indruk dat dat niet zal lukken zolang Israël bestaat, dan kan die als subdoel, inderdaad naar de vernietiging van Israël beginnen streven. Maar dan bestaat ook de mogelijkheid dat hij dat specifiek subdoel laat varen van zodra er weer hoop is dat Israël toch op enige manier daarin wil meewerken.
Zoals ik het nu zie, is Israël volop bezig de Palestijnen alle hoop te ontnemen met als gevolg dat meer Palestijnen naar de vernietiging van Israël zullen gaan verlangen en Hamas en soortgelijke organisaties zullen groeien.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
-
ChaimNimsky
- Superposter
Je bent simpel aan het speculeren naar beweegredenen. Zoals hierboven nog gezegd, is relevant dat de wil alle Joden uit Israel uit te roeien en 7 oktober net zolang te willen herhalen - wat de reden ook moge zijn - voor Israel een doorslaggevende reden geeft om met de organistatie af te rekenen. Het bewust uitroeien van de Joden is fundamenteel immoreel en intrinsieke immoraliteit kan niet met redenen worden verdedigd.axxyanus schreef: ↑16 jan 2024 14:15 Dat zegt op zich niets. Doelen kunnen in hiërarchiën bestaan, waarbij het ene doel het subdoel is van iets anders. Jij staart je nu gewoon blind omdat Hamas een direct doel heeft opgesomt maar weigert verder te kijken.
Als een Palestijn gewoon in vrede in Palestinië wil leven maar hij krijgt te indruk dat dat niet zal lukken zolang Israël bestaat, dan kan die als subdoel, inderdaad naar de vernietiging van Israël beginnen streven. Maar dan bestaat ook de mogelijkheid dat hij dat specifiek subdoel laat varen van zodra er weer hoop is dat Israël toch op enige manier daarin wil meewerken.
Zoals ik het nu zie, is Israël volop bezig de Palestijnen alle hoop te ontnemen met als gevolg dat meer Palestijnen naar de vernietiging van Israël zullen gaan verlangen en Hamas en soortgelijke organisaties zullen groeien.
Zionist
Als je kijkt naar Hamas mensen, kijk dan vooral even naar de ouders.
De meeste leiders van Hamas zijn geboren in de Gazastrook in vluchtelingenkampen. Hun ouders zijn gevlucht uit dorpen en stadjes die nu in Israël liggen. Ze zijn vaak op een gewelddadige manier uit Israël verdreven, met massamoorden en alles wat daarbij hoort. 1948 heb ik het over.
En hier nog een uitleg waar wij op doelen maar die stelselmatig genegeerd wordt door de cognitieve dissonantiae
https://www.uu.nl/in-de-media/wat-wil-hamas
De meeste leiders van Hamas zijn geboren in de Gazastrook in vluchtelingenkampen. Hun ouders zijn gevlucht uit dorpen en stadjes die nu in Israël liggen. Ze zijn vaak op een gewelddadige manier uit Israël verdreven, met massamoorden en alles wat daarbij hoort. 1948 heb ik het over.
En hier nog een uitleg waar wij op doelen maar die stelselmatig genegeerd wordt door de cognitieve dissonantiae
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
-
ChaimNimsky
- Superposter
De Cambodjaanse dictator Pol Pot groeide op in armoede, Saddam Hoessein had een zware jeugd en werd wees op jonge leeftijd, Stalin groeide op in armoede en had te maken met geweld en misbruik, en ook Hitler had een moeilijke jeugd, onder andere vanwege familiale problemen en armoede. Vreselijk.dikkemick schreef: ↑16 jan 2024 14:24 Als je kijkt naar Hamas mensen, kijk dan vooral even naar de ouders.
En hier nog een uitleg waar wij op doelen maar die stelselmatig genegeerd wordt.
Zoals gezegd, wat ook hun reden moge zijn, relevant is dat de wil alle Joden uit Israel uit te roeien en 7 oktober net zolang te willen herhalen, voor Israel een doorslaggevende reden geeft om met de organistatie af te rekenen.
Zionist
Hoe lang kun en mag je hier om de (hete) brij heen draaien?
Uit de link:
Wagemakers denkt niet dat het uitroeien van Israëliërs Hamas’ uiteindelijke doel is. “Ze zijn uit op de vernietiging van de staat Israël, maar dat betekent niet, zoals het vaak geïnterpreteerd wordt, het voormoorden van alle Israëli’s.” Tegelijkertijd realiseren de meeste Hamas-leden zich dat dit, in ieder geval voor nu, geen realistisch vooruitzicht is. “De staat Israël wordt niet door Hamas verslagen en gaat ook niet aangevallen worden door bijvoorbeeld Egypte of Jordanië. En dus zie je dat Hamas ook, pragmatisch als het is, beseft dat het met een realistische oplossing moet komen.”
Tussendoel
Volgens Wagemakers zal Hamas zich toeleggen op een tussendoel: een Palestijnse staat náást Israël. “Hamas-leiders willen laten zien aan de eigen achterban dat ze die eindoplossing niet hebben opgegeven. Ze moeten daarom min of meer laveren tussen die twee, het ideale en het realistische doel. Maar in feite zijn ze in de praktijk alleen bezig met het werken naar een tweestatenoplossing.”
Uit de link:
Wagemakers denkt niet dat het uitroeien van Israëliërs Hamas’ uiteindelijke doel is. “Ze zijn uit op de vernietiging van de staat Israël, maar dat betekent niet, zoals het vaak geïnterpreteerd wordt, het voormoorden van alle Israëli’s.” Tegelijkertijd realiseren de meeste Hamas-leden zich dat dit, in ieder geval voor nu, geen realistisch vooruitzicht is. “De staat Israël wordt niet door Hamas verslagen en gaat ook niet aangevallen worden door bijvoorbeeld Egypte of Jordanië. En dus zie je dat Hamas ook, pragmatisch als het is, beseft dat het met een realistische oplossing moet komen.”
Tussendoel
Volgens Wagemakers zal Hamas zich toeleggen op een tussendoel: een Palestijnse staat náást Israël. “Hamas-leiders willen laten zien aan de eigen achterban dat ze die eindoplossing niet hebben opgegeven. Ze moeten daarom min of meer laveren tussen die twee, het ideale en het realistische doel. Maar in feite zijn ze in de praktijk alleen bezig met het werken naar een tweestatenoplossing.”
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Er spelen m.i. twee vragen:
(1) waarom wil Hamas Israel vernietigen en
(2) waarom heeft Hamas zoveel steun.
De eerste vraag heeft heel weinig met het beleid van Israël te maken.
Vanaf de oprichting is het land direct aangevallen. Hamas heeft niet als doel om de Palestijnse gebieden te besturen, maar om Israel te vernietigen. Het feit dat dit land bestaat, is het probleem.
Ongetwijfeld speelt meer dan één reden, maar net als bij vergelijkbare jihadistische clubs zoals IS en Hezbollah, speelt de jihad hier een rol. Het is onaanvaardbaar dat op voorheen islamitische grond een staat gevestigd is waarin Joden het voor het zeggen hebben. Joden horen als dhimmies onderworpen te zijn, zoals in de rest van de Islamitische wereld.
Dit is ook de reden waarom elk optreden van Israel in de islamitische wereld tot hevige emoties leidt, terwijl veel wreder optreden van mede-moslims in Jemen, Syrië, Soedan, Pakistan etc. iedereen koud laat. Het is ook de reden dat vergelijkbare clubs aanslagen plegen in niet-moslim landen.
De 2e vraag heeft wél met het beleid van Israël te maken.
De aanhang van Hamas wordt ongetwijfeld sterk gevoed door hun optreden, in deze oorlog en al veel langer.
Dit maakt het voor Hamas veel makkelijker om te groeien. Dit is waarom ik het optreden van Israel onverstandig vind. De ideologie roei je niet uit, het enige dat je kunt proberen is de aanhang te verkleinen. Dat betekent dat er perspectief voor de Palestijnen nodig is en die is er al heel lang niet.
Kortom: Hamas en verwante clubs stoppen niet als Israel vredelievender zou zijn. Maar ze zouden waarschijnlijk minder aanhang hebben.
Wat betreft het vergoeilijken van een pogrom door Hamas vanwege onderdrukking: NOOIT mogen we dit als excuus accepteren. Als jij de kinderen van je buurman vermoordt omdat hij je al jaren dwars zit, blijf je een moordenaar. Heel wat buren weten op een andere manier een oplossing te vinden.
Vanaf de oprichting is het land direct aangevallen. Hamas heeft niet als doel om de Palestijnse gebieden te besturen, maar om Israel te vernietigen. Het feit dat dit land bestaat, is het probleem.
Ongetwijfeld speelt meer dan één reden, maar net als bij vergelijkbare jihadistische clubs zoals IS en Hezbollah, speelt de jihad hier een rol. Het is onaanvaardbaar dat op voorheen islamitische grond een staat gevestigd is waarin Joden het voor het zeggen hebben. Joden horen als dhimmies onderworpen te zijn, zoals in de rest van de Islamitische wereld.
Dit is ook de reden waarom elk optreden van Israel in de islamitische wereld tot hevige emoties leidt, terwijl veel wreder optreden van mede-moslims in Jemen, Syrië, Soedan, Pakistan etc. iedereen koud laat. Het is ook de reden dat vergelijkbare clubs aanslagen plegen in niet-moslim landen.
De 2e vraag heeft wél met het beleid van Israël te maken.
De aanhang van Hamas wordt ongetwijfeld sterk gevoed door hun optreden, in deze oorlog en al veel langer.
Dit maakt het voor Hamas veel makkelijker om te groeien. Dit is waarom ik het optreden van Israel onverstandig vind. De ideologie roei je niet uit, het enige dat je kunt proberen is de aanhang te verkleinen. Dat betekent dat er perspectief voor de Palestijnen nodig is en die is er al heel lang niet.
Kortom: Hamas en verwante clubs stoppen niet als Israel vredelievender zou zijn. Maar ze zouden waarschijnlijk minder aanhang hebben.
Wat betreft het vergoeilijken van een pogrom door Hamas vanwege onderdrukking: NOOIT mogen we dit als excuus accepteren. Als jij de kinderen van je buurman vermoordt omdat hij je al jaren dwars zit, blijf je een moordenaar. Heel wat buren weten op een andere manier een oplossing te vinden.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Maar deze buurman blijft mij op de meest mogelijke manieren dwars zitten. Jaar in, jaar uit.Wat betreft het vergoeilijken van een pogrom door Hamas vanwege onderdrukking: NOOIT mogen we dit als excuus accepteren. Als jij de kinderen van je buurman vermoordt omdat hij je al jaren dwars zit, blijf je een moordenaar. Heel wat buren weten op een andere manier een oplossing te vinden.
Mijn buurman kan mij water en elektriciteit onthouden en ik moet bij mijn buurman een vergunning aanvragen als ik mn kind wil bezoeken.
O ja, mijn buurman heeft zijn huis destijds geannexeerd van mijn vriend die naast mij woonde.
Zouden er wellicht verzachtende omstandigheden zijn als de objectieve rechter een uitspraak doet?
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Ik speculeer niet. Ik wijs erop dat het niet zo simplistisch hoeft te zijn als jij het probeert voor te stellen.ChaimNimsky schreef: ↑16 jan 2024 14:22Je bent simpel aan het speculeren naar beweegredenen.axxyanus schreef: ↑16 jan 2024 14:15 Dat zegt op zich niets. Doelen kunnen in hiërarchiën bestaan, waarbij het ene doel het subdoel is van iets anders. Jij staart je nu gewoon blind omdat Hamas een direct doel heeft opgesomt maar weigert verder te kijken.
De vraag is maar of je op deze manier inderdaad met de organisatie afrekent of in tegendeel de organisatie meer aantrekkelijk maakt en laat groeien.ChaimNimsky schreef: ↑16 jan 2024 14:22 Zoals hierboven nog gezegd, is relevant dat de wil alle Joden uit Israel uit te roeien en 7 oktober net zolang te willen herhalen - wat de reden ook moge zijn - voor Israel een doorslaggevende reden geeft om met de organistatie af te rekenen. Het bewust uitroeien van de Joden is fundamenteel immoreel en intrinsieke immoraliteit kan niet met redenen worden verdedigd.
Ik heb erzelf geen verstand van maar ik heb overlaatst een artikel gelezen van mensen die als expert werden voorgesteld en die beweerden dat voor elke twee doden van een tereurorganisatie er één nieuwe terrorist opstaat maar dat voor elk onschuldig slachtoffer dat gemaakt wordt in het bestrijden van de terreur er drie nieuwe terroristen opstaan. Als dat klopt dan is Israël op dit moment de voedingsbodem aan het leggen voor een enorm aangroei aan anti-israëlische terroristen.
Dat spreekt helemaal niet tegen dat het wel met het beleid van Israël te maken heeft. Het lijkt me helemaal niet uitgesloten dat de wens om Israël te vernietigen afhankelijk is van het beleid van Israël. Dat dus het toenmalig beleid van Israël mee een oorzaak was voor het ontstaan van Hamas toen.gerard_m schreef: ↑16 jan 2024 14:45 Er spelen m.i. twee vragen:
Er zullen natuurlijk altijd wel mensen geweest zijn die voor de totale vernietiging van Israël wilden ijveren. Maar je kan niet zomaar uitsluiten dat het beleid van Israël dat idee heeft helpen verspreiden onder de Palestijnen, met uiteindelijk de oprichting van Hamas tot gevolg.
-
appelfflap
- Banned
en waarom wil Hamas al het land volgens jou?ChaimNimsky schreef: ↑16 jan 2024 14:13 Zoals hierboven nog gezegd, dunkt me dat de wil tot uitroeiing van de Joden uit heel Israel dient om al het land te krijgen.
en waarom willen ze daarvoor alle Israeli's of joden uitroeien?
(we hebben reeds vastgesteld dat Hamas dit wil, je meot dit dus niet herhalen)
Niet als deze buurman al vanaf dag 1 heeft aangegeven dat hij als doel heeft zijn buurman te willen vernietigen.dikkemick schreef: ↑16 jan 2024 15:13Maar deze buurman blijft mij op de meest mogelijke manieren dwars zitten. Jaar in, jaar uit.Wat betreft het vergoeilijken van een pogrom door Hamas vanwege onderdrukking: NOOIT mogen we dit als excuus accepteren. Als jij de kinderen van je buurman vermoordt omdat hij je al jaren dwars zit, blijf je een moordenaar. Heel wat buren weten op een andere manier een oplossing te vinden.
Mijn buurman kan mij water en elektriciteit onthouden en ik moet bij mijn buurman een vergunning aanvragen als ik mn kind wil bezoeken.
O ja, mijn buurman heeft zijn huis destijds geannexeerd van mijn vriend die naast mij woonde.
Zouden er wellicht verzachtende omstandigheden zijn als de objectieve rechter een uitspraak doet?
Ook niet als hij zijn eigen kinderen tiraniseert, bijdragen van de kinderbescherming gebruikt om wapens te kopen en elke vorm van vrijheid van zijn kinderen zelf ook ontneemt. En verder op geen enkele andere manier heeft geprobeerd het geschil op te lossen. Ook niet als de buurman vooraf zeker weet dat de moord weer zal leiden tot vergelding waarmee zijn eigen gezin nog harder wordt getroffen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Vanaf dag 1 gaat het koloniseren, onderdrukken en pesten inderdaad door. Dan slaan de stoppen een keer door!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Jij wilt het over neerstortende vliegtuigen en onderzoeken hebben? Kom ik op terug!dikkemick schreef: ↑16 jan 2024 06:45 HierEnNu
Als een vliegtuig neerstort kun je direct de gezagvoerder of wellicht de copiloot (misschien wel de gehele bemanning) de schuld geven.
Maar weet je hoe ze te werk gaan als een Boeing is neergestort?
Dan komt er minutieus en gedegen onderzoek naar de WERKELIJKE oorzaak van de ramp.
Kennelijk heb ik wat op te helderen.dikkemick schreef:Decaan al van Hamas leek uit t niets te komen en je kunt acuut Hamas de schuld geven van de oorzaak van deze afschuwelijke moordpartij.
En dat is wat jij doet en daarmee lijkt de kous af te zijn.
Maar eerst ff dit:
- Jij blijft dit soort beschuldigingen herhalen alsof je een grammafoonplaat bent waar de naald in een groef blijft hangen. Ik heb reeds op 13 okt 2023 om 19:08 uur een topic gestart omdat het uiteraard van belang is om het over diepere oorzaken te hebben al heb ik geen enkele illusie dat er consensus zal ontstaan
over werkelijke oorzaken, ook niet als je- WERKELIJK MET HOOFDLETTERS GAAT ROEPEN OMDAT JIJZELF OVERTUIGD BENT DAT JIJ DE WIJSHEID IN PACHT HEBT OMDAT JIJ VANUIT JOUW HISTORISCH BESEF HEBT GECONCLUDEERD DAT ISRAËL DE OORZAAK IS.
Ook in dat topic [welk ik reeds op 13 okt 2023 om 19:08 uur opende]
gaf jij al meteen als eerste reactie:
terwijl mijn OP daar in dat topic een gedegen stuk is van een wetenschapper: Onderzoek eindelijk eens je eigen hersenkronkel, die bias die er in jouw hersencel voor zorgt dat als het over het huidige[!] Israël gaat, bij jou meteen een 'Nazi-oprisping' opborrelt. Opborrelen is niet erg hoor, maar zulks uiten is mijns inziens een antiSemitische uiting van iemand die zelf beslist geen antiSemiet is! Ik weet dat ik weer een waarschuwing riskeer als ik niet begrepen wordt, maar voor jou heb ik zulks graag over! Geen dank ...dikkemick schreef:Het is als het kamp Auschwitz los willen zien van de geschiedenis!
Dit kan niet! Gaza is een gevangenis geworden
Iran wacht af. De grootste kracht van het machtige Israëlische leger is namelijk tevens diens zwakte: het is feitelijk een reservisten leger. Weliswaar supermachtig vanwege de [geïndoctrineerde?] schier onvoorwaardelijke bereidheid om nog vóór de officiële mobilisatie oproep uit gaat van heinde en verre vanuit de hele wereld meteen naar Israël te vertrekken als duidelijk is dat er gemobiliseerd moet worden, waardoor de reactieve slagkracht om met 'IJzeren Vuist' terug te kunnen slaan enorm is. Zeker gezien de bereidheid om in het gewone burgerleven een levensstijl te handhaven die zorg draagt voor handhaving van fitheid en mindset op commando niveau. Welke andere staat ter wereld heeft op min of meer vrijwillige basis een dergelijk leger waar het op kan vertrouwen in tijd van nood?
- Maar het blijft een reservistenleger!

- De stem van stilte
klinkt vele malen luider
zodra jij luistert
Uitputting van een reservistenleger
welk niet ff met verse militairen aangevuld kan worden
lijkt mij een juiste strategie ...
Jij wil het over neerstortende vliegtuigen en onderzoeken hebben?
Ik zou het vliegtuig preventief aan de grond houden,
desnoods door middel van een pre emptive strike, maar ja,
wie wil de schuld op zich nemen van het minder aantal dode kindjes
dan wanneer we afwachten tot het vliegtuig is neergestort?
Mogen we een miljoen mensen opofferen om een milard kinderen te redden?
Of moeten we op zijn Chamberlains[!] appeasement betrachten en
achteraf op zijn Moffrikaans verzuchten:
- "Das haben wir nicht gewusst!"
Ja, ik ben best wel naief, daar heb jij groot gelijk in dikkemick en ja, ik ben heel zeker bevooroordeeld en ook vaak emotioneel! Maar schaamtegevoel? Ik ben niet degene die schreef:
- "Wat mij betreft heeft Gaza dit aan zichzelf te wijten."

Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
Heb je brieven gelezen van de eerste zionisten? Wilden die ook niet iedereen die niet joods was verwijderen uit "Palestina"...gerard_m schreef: ↑16 jan 2024 16:48 Niet als deze buurman al vanaf dag 1 heeft aangegeven dat hij als doel heeft zijn buurman te willen vernietigen.
Ook niet als hij zijn eigen kinderen tiraniseert, bijdragen van de kinderbescherming gebruikt om wapens te kopen en elke vorm van vrijheid van zijn kinderen zelf ook ontneemt. En verder op geen enkele andere manier heeft geprobeerd het geschil op te lossen. Ook niet als de buurman vooraf zeker weet dat de moord weer zal leiden tot vergelding waarmee zijn eigen gezin nog harder wordt getroffen.
En denken heel veel israeliers niet dat zij heel Palestina verdienen vanwege hun grote sprookjesboek?
En het verdrijven van arabieren gebeurde al VOOR ISrael gesticht werd. Om er voor te zorgen dat het fifty-fifty was qua Israeliers/Arabieren.. Daardoor konden ze de staat Israel stichten.
Tevens is dat een illegale bedoening geweest, maar dat weten enkel insiders..
Israel heeft al meer dan 50 jaar geweigerd om te praten over een tweestaten oplossing. Ze hebben continue rechtse presidenten en linkse kandidaten werden zelfs door de geheime dienst geëlimineerd..
Ook Israel wil enkel en alleen oorlog. Dus dit Hamas verwijten lijkt me eenkennig.
En Hamas heeft nog het argument dat ze lijden aan PTSS, en dat moet je niet onderschatten..
Ook de kinderen die nu overleven zullen hersenen ontwikkelen die aan PTSS lijden. En dus mag je ook hen het niet euvel duiden.