Bingo!siger schreef:Zo kom je terug tot de kern: wélke democratie? Want zonder geloof in vrije en verantwoordelijke individuen, kan je de democratie niet meer verdedigen als staatsvorm.
Statism is dead!
Moderator: Moderators
Bingo!siger schreef:Zo kom je terug tot de kern: wélke democratie? Want zonder geloof in vrije en verantwoordelijke individuen, kan je de democratie niet meer verdedigen als staatsvorm.
Wil je je beter inlezen Axxyanus? Je toont ondertussen wel aan dat je je oordeel over mijn positie op een vooroordeel baseert. Ik heb namelijk al eerder expliciet en letterlijk te kennen gegeven dat 'ik niet weet of de wil al dan niet vrij is'. Vanuit deze positie benader ik zowel pro- als contra argumenten.axxyanus schreef:Je werkt omgekeerd. Je ziet dat mensen offers brengen en omdat je in vrije wil gelooft, zie je dat als een voorbeeld van vrije wil. Offers brengen is volledig in overeenstemming met een onvrije wil. Ik zou zeggen dat het meer in overeenstemming is met een onvrije wil. Onvrije wil betekent namelijk dat je de tegengestelde wensen die je hebt, niet kunt opheffen. Het feit dat je wil vermageren impliceert niet dat je de wil om je met callorieën vol te proppen kan doen verdwijnen. Dus moet je om te vermageren offers brengen.Ali schreef:Maar hiermee lijk je te suggereren dat je vrije wil begrijpt als een vermogen dat moeiteloos over hindernissen walst. Zo zwart wit ligt het niet. Vrije wil betekent vaak pijn lijden, offers brengen, inleveren, ontzeggen, afzien, op de racefiets de man met de hamer weerstaan en zo. Mede op wilskracht je kanker overwinnen en 7 x de Tour b.v. Er zijn zo massa's voorbeelden.axxyanus schreef:En er zijn tientallen voorbeelden te geven die illustreren dat die wil helemaal niet vrij is. Dat zie je bv als iemands lange termijn wil bots op een korte termijn wil. Op lange termijn wil iemand bv vermageren maar op korte termijn wil die persoon nu calorieën naar binnen werken. Als onze wil echt zo vrij zou zijn dan zou iemand gewoon kunnen beslissen om niet langer calorieën naar binnen te willen werken maar zo eenvoudig ligt dat helemaal niet. En er zijn massa andere voorbeelden zo!
Dat is al één reden om er niet zeker van te zijn, de moeilijkheid om vrije wil haarscherp in beeld te krijgen. En wie wie is die wat wil. Snapt?Locutus schreef:@Ali:
Dit vind ik toch wel erg vaag. Wat versta je dan wel onder vrije wil (of het nu bestaat of niet)?
.
.
Waarom zou je je dan nog afvragen of het bestaat?Ali schreef:Dat is al één reden om er niet zeker van te zijn, de moeilijkheid om vrije wil haarscherp in beeld te krijgen.
Nee, ik snap eerlijk gezegd niet wat je bedoeld.En wie wie is die wat wil. Snapt?
Welke vraag?Maar ik had de vraagjes van Joe Hn over vrij - wil - vrije wil trouwens beantwoord. Nu jij nog Locutus.
Nee ik ga me niet beter inlezen. Dat jij letterlijk te kennen hebt gegeven dat je het niet weet, spreekt namelijk niet tegen dat je argumenten een patroon vertonen dat er op wijst dat je weldegelijk van vrije wil uitgaat.Ali schreef:Wil je je beter inlezen Axxyanus? Je toont ondertussen wel aan dat je je oordeel over mijn positie op een vooroordeel baseert. Ik heb namelijk al eerder expliciet en letterlijk te kennen gegeven dat 'ik niet weet of de wil al dan niet vrij is'. Vanuit deze positie benader ik zowel pro- als contra argumenten.
Hoe kom je daarbij? Hoe kan jij beweren dat mijn idee van vrije wil absurd is en dat illusreren met voorbeelden uit de werkelijkheid, als je er niet vanuit gaat dat de werkelijkheid, ons vrije wil laat zien? Stel dat we geen vrije wil zouden hebben, hoe kom je er dan bij dat je de huidige werkelijkheid kan gebruiken om te illustreren wat het wel of niet zou zijn?Ali schreef:Mijn voorbeeld van het kunnen brengen van offers, zoals b.v. in de racefietserij, is er dan ook niet in eerste instantie om vrije wil zelfs maar te bewijzen, maar om te illustreren dat jouw suggestie dat een vrije wil, wil deze bestaan, moeiteloos korte termijn belangen of begeertes zoals uit jouw dieetvoorbeeld moet kunnen overrulen, absurd is en van verkeerd begrip van wat vrije wil zou moeten inhouden getuigt.
Is dat niet hoe onze taal werkt. Als ik vrij kan handelen, heb ik dan niet de keuze in hoe ik handel? Dus als ik vrije wil zou hebben, waarom zou ik dan niet de keuze hebben in wat ik wil. Waarom zou ik dan niet kunnen zeggen, ik wil niet langer dat ik mij vol calorieën wil stoppen.Ali schreef:Want dit schreef je: 'Als onze wil echt zo vrij zou zijn dan zou iemand gewoon kunnen beslissen om niet langer calorieën naar binnen te willen werken maar zo eenvoudig ligt dat helemaal niet.'
Wat mij betreft gaat het hier in deze gedachtenwisseling om de filosofische vrije wil. Het lijkt me in ieder geval duidelijk dat Maverick, die het topic opende, het daarover heeft. Niemand moet het daarover hebben van mij maar als je het over een andere vorm van vrije wil, wil hebben dan lijkt mij dat het minste dat je kan doen, duidelijk aangeven dat je het niet over de filosofische vrije wil hebt. Als jij jouw concept ook gewoon vrije wil noemt, ook al is het een ander concept dan wat de anderen vrije wil noemen, dan krijg je alleen maar verwarring en misverstanden.siger schreef:Dat is waar, maar je opdeling impliceert dat we het hier dan over "filosofische vrije wil" moeten hebben, terwijl ik het onderscheid liever "praktische vrije wil vs. filosofische vrije wil" zou noemen, waarbij ik dan enkel de eerste een voldoende diep begrip vind om een discussie over te voeren. Dat heb ik getracht duidelijk te maken in de vele verschijningen waarin de (pseudo-)filosofische vrije wil is langsgekomen.axxyanus schreef: Voor de rechtspraak is alleen een juridische vrije wil nodig, die iets helemaal anders is dan de filosofische vrije wil.
axxyanus schreef:Nee ik ga me niet beter inlezen. Dat jij letterlijk te kennen hebt gegeven dat je het niet weet, spreekt namelijk niet tegen dat je argumenten een patroon vertonen dat er op wijst dat je weldegelijk van vrije wil uitgaat.Ali schreef:Wil je je beter inlezen Axxyanus? Je toont ondertussen wel aan dat je je oordeel over mijn positie op een vooroordeel baseert. Ik heb namelijk al eerder expliciet en letterlijk te kennen gegeven dat 'ik niet weet of de wil al dan niet vrij is'. Vanuit deze positie benader ik zowel pro- als contra argumenten.
Dat leek me allesbehalve duidelijk. We zijn al bladzijden lang rond die hete brij aan het draaien, omdat sommige mensen onduidelijkheid verwarren met diepzinnigheid.axxyanus schreef:Wat mij betreft gaat het hier in deze gedachtenwisseling om de filosofische vrije wil. Het lijkt me in ieder geval duidelijk dat Maverick, die het topic opende, het daarover heeft.siger schreef:Dat is waar, maar je opdeling impliceert dat we het hier dan over "filosofische vrije wil" moeten hebben, terwijl ik het onderscheid liever "praktische vrije wil vs. filosofische vrije wil" zou noemen, waarbij ik dan enkel de eerste een voldoende diep begrip vind om een discussie over te voeren. Dat heb ik getracht duidelijk te maken in de vele verschijningen waarin de (pseudo-)filosofische vrije wil is langsgekomen.axxyanus schreef: Voor de rechtspraak is alleen een juridische vrije wil nodig, die iets helemaal anders is dan de filosofische vrije wil.
Je kan me niet beschuldigen van het scheppen van verwarring en misverstanden. In een van de eerste posts in dit item heb ik opgemerkt:axxyanus schreef:Niemand moet het daarover hebben van mij maar als je het over een andere vorm van vrije wil, wil hebben dan lijkt mij dat het minste dat je kan doen, duidelijk aangeven dat je het niet over de filosofische vrije wil hebt. Als jij jouw concept ook gewoon vrije wil noemt, ook al is het een ander concept dan wat de anderen vrije wil noemen, dan krijg je alleen maar verwarring en misverstanden.
En sindsdien heb ik in alle mogelijke toonaarden hetzelfde willen zeggen, en dat ik naast de kwestie zat is zowat de enige weerlegging die ik geen enkele keer gehoord heb.siger schreef:Het hele project van de moderne open samenleving steunt op de vooronderstelling dat we een vrije wil hebben. Zelfs een waaraan waarover we ter verantwoording geroepen kunnen worden. Dus moet ik naarstig op zoek naar een verantwoording.
Uiteraard is ook een vrije wil beperkt. Als ik wil vliegen zet ik me voor schut. Behalve de gebroeders Montgolfier natuurlijk. En de gebroeders Wright. Feitelijk hoef ik alleen maar een online een ticket te kopen en te rekenen op de moderne samenleving om mijn vrije wil ten uitvoer te brengen.
Helaas nog even wachten. We zijn namelijk verantwoordelijke vrije individuen.Locutus schreef:Bingo!siger schreef:Zo kom je terug tot de kern: wélke democratie? Want zonder geloof in vrije en verantwoordelijke individuen, kan je de democratie niet meer verdedigen als staatsvorm.
Statism is dead!
1. 't Sja Locutus, da's nou net de topicvraag. Dan maar ja of nee antwoorden en klaar is Kees? Of proberen wat scherper te stellen?Locutus schreef:Waarom zou je je dan nog afvragen of het bestaat?Ali schreef:Dat is al één reden om er niet zeker van te zijn, de moeilijkheid om vrije wil haarscherp in beeld te krijgen.
Nee, ik snap eerlijk gezegd niet wat je bedoeld.En wie wie is die wat wil. Snapt?
Welke vraag?Maar ik had de vraagjes van Joe Hn over vrij - wil - vrije wil trouwens beantwoord. Nu jij nog Locutus.
Vermeersch heb ik al een keer gefileerd, op een forum van een site waar hij 1 van de kopstukken bleek te zijn en een website met een maatschappelijk relevante functie die ik 1000% onderschijf ( de moderne heksenjacht, skepp.be is wat typsisch maar zeer nuttig ) .VERMEERSCH=> Vraag: Hebben wij een vrije wil of beschikken we enkel over de illusie van een vrije wil? Hoe springen skeptici om met deze vraag en de consequenties hiervan? Kunnen we een experiment opzetten om aan te tonen dat we een vrije wil hebben of is het onmogelijk om een dergelijk experiment op te zetten?
Vrijheid
Vooraleer men de vraag stelt of wij vrij zijn of een vrije wil hebben, moet men eerst weten wat men met deze vraag bedoelt; m.a.w. wat men bedoelt met "vrij zijn" als het over een mens gaat. Laten we ons daarom afvragen wat we bedoelen als we zeggen dat we onvrij zijn. Een voorbeeld dat niemand zal betwisten is dat we onvrij zijn als we ergens vastgebonden zijn; of nog preciezer als we een drang voelen om ons te bewegen of te verplaatsen en dat wegens het geboeid zijn niet kunnen. Welke de fysische wetten ook zijn, het is volkomen zinvol in zo'n context te zeggen dat we niet vrij zijn. Hetzelfde geldt als we in de gevangenis zitten.
Ook een matig voorbeeld van Vermeersch, als de wil niet sterk genoeg is om de verslaafde hersenen te verslaan wil dat niet zeggen dat de wil ook niet sterk genoeg is om zelfmoord te plegen indien ze moeten stelen om aan de dope te komen. Ook zijn er mensen die verslaafd door het leven kunnen gaan zonder te stelen ( Herman Brood werd ruim 50 geloof ik en kapte ermee vanwege een uitgeleefd lichaam).VERMEERSCH => Stel nu dat we tot het besluit gekomen zijn dat ons heroïnegebruik heel slecht is voor onze gezondheid (en voor onze financiën) en zodra we daarover nadenken absoluut daarvan af willen geraken, maar zodra de abstinentieverschijnselen optreden kunnen we dat verlangen niet waar maken en we gaan opnieuw op zoek naar heroïne ( iets analoogs geldt voor iemand die van de sigaretten wil afkomen en er maar niet in slaagt). Ieder redelijk mens zal akkoord gaan dat dit onvermogen om te realiseren wat we redelijk als het meest gewenste beschouwen, een vorm van onvrijheid is, ongeacht de fysische wetten die hier gangbaar zijn.
Zoals eerder aangetoond in dit topic is wat hier boven staat een mening, een overtuiging, een geloof en geen exacte wetenschap. Vermeersch vergeet eventjes een te tonen dat de wereld van elektronen, protonen en de nog nooit waargenomen gravitons echt bestaat. Kleinigheidje!Uiteraard zijn de denkprocessen in ons brein uiteindelijk gebaseerd op fysische mechanismen - zoals de processen in een computer - maar deze mechanismen bewegen zich op een niveau van complexiteit dat beter beschreven wordt in termen van psychische processen - of computerprogramma's - dan met de vrij eenvoudige benaderingen van de fysica in de leerboeken.
Mijn verwoording is hier helemaal mee in overeenstemming omdat hij hier de mening door een waarnemer over een systeem/entiteit in een enkele zin vermengt met het intern functioneren van dat systeem.Vermeerch schreef:Het verschil tussen meer en minder vrijheid ligt dus niet in een verschil tussen minder en meer determinatie, maar wel in het volgende. (a) Een systeem is des te meer vrij naarmate het meer gedetermineerd is door interne mechanismen, dan door externe.. . . .
Het is maar wat je fileren noemt. . .Maverick schreef:Vermeersch heb ik al een keer gefileerd,. . .